Unelma kuunarista elää edelleen
-
- Viestit: 71
- Liittynyt: 27.07.2009 13:42
Unelma kuunarista elää edelleen
Terve vaan kaikille foorumilaisille.
Jouduin ottamaan uuden nimimerkin kun vanha oli hyytynyt parin vuoden käyttämättömyyden seurauksena 80
Entisen nimimerkinkin kertoma haave kuunarista elää edelleen ja nyt taidan päästä aloittamaan ihan vakavan suunnittelun.
Rakentelin tuossa joutessani pienoismallin pahvista kun halusin kokeilla muotojen sopivuutta vanerirakenteelle ja taipuihan se.
Toinen perustavaa laatua oleva probleema on vanerin lujuus: jos alkuperäisen ohjeen laudoitus on 3/4" tasasaumaan ja aion pienentää venettä 86%:iin alkuperäisestä (0,86x0,75x25,4=16mm) niin riittääkö 9mm koivuvaneri? Näppituntuma sanoo että riittäisi ja 12mm ei luultavasti edes taipuisi kylkiin.
Onko kenelläkään tietoa kirjallisuudesta, missä olisi juttua perinteisesti rakennetun purjeveneen konstruktiosta? Siis ei epoksimömmöjä vaan rima-kaari-hässäkkä ja siihen vanerit. Lisäksi saisi olla kölivene, kevytveneitähän on tehty, mutta niissä kuormat on pienempiä.
Ja ehdottomasti meikäläinen kirja, jenkkien asenne vaneriin on lievästi kipeä (katsokaa vaikka WoodenBoat forumia). Toisaalta sikäläiset vanerit ei kyllä näytä olevan paljon meikäläisiä 60-luvun rimalevyjä kummempia, että sikäli sen ymmärtää
Pari vuotta sitten olin taipumassa kevyempään versioon, josta siitäkin syntyi paperimalli:
Nyt näyttää, että talous ja käytettävissä oleva aika ovat lopultakin sopivassa balanssissa ja olen palaamassa 21 vuotta sitten syntyneeseen ihastukseen:
http://www.boat-links.com/Atkinco/Sail/ ... unior.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Jouduin ottamaan uuden nimimerkin kun vanha oli hyytynyt parin vuoden käyttämättömyyden seurauksena 80
Entisen nimimerkinkin kertoma haave kuunarista elää edelleen ja nyt taidan päästä aloittamaan ihan vakavan suunnittelun.
Rakentelin tuossa joutessani pienoismallin pahvista kun halusin kokeilla muotojen sopivuutta vanerirakenteelle ja taipuihan se.
Toinen perustavaa laatua oleva probleema on vanerin lujuus: jos alkuperäisen ohjeen laudoitus on 3/4" tasasaumaan ja aion pienentää venettä 86%:iin alkuperäisestä (0,86x0,75x25,4=16mm) niin riittääkö 9mm koivuvaneri? Näppituntuma sanoo että riittäisi ja 12mm ei luultavasti edes taipuisi kylkiin.
Onko kenelläkään tietoa kirjallisuudesta, missä olisi juttua perinteisesti rakennetun purjeveneen konstruktiosta? Siis ei epoksimömmöjä vaan rima-kaari-hässäkkä ja siihen vanerit. Lisäksi saisi olla kölivene, kevytveneitähän on tehty, mutta niissä kuormat on pienempiä.
Ja ehdottomasti meikäläinen kirja, jenkkien asenne vaneriin on lievästi kipeä (katsokaa vaikka WoodenBoat forumia). Toisaalta sikäläiset vanerit ei kyllä näytä olevan paljon meikäläisiä 60-luvun rimalevyjä kummempia, että sikäli sen ymmärtää
Pari vuotta sitten olin taipumassa kevyempään versioon, josta siitäkin syntyi paperimalli:
Nyt näyttää, että talous ja käytettävissä oleva aika ovat lopultakin sopivassa balanssissa ja olen palaamassa 21 vuotta sitten syntyneeseen ihastukseen:
http://www.boat-links.com/Atkinco/Sail/ ... unior.html" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Viestit: 914
- Liittynyt: 07.03.2005 19:05
Re: Unelma kuunarista elää edelleen
Muistaa sinut. Vanha nimimerkkisi taisi olla Kuunariunelma?tkk kirjoitti:Terve vaan kaikille foorumilaisille.
Jouduin ottamaan uuden nimimerkin kun vanha oli hyytynyt parin vuoden käyttämättömyyden seurauksena.
Entisen nimimerkinkin kertoma haave kuunarista elää edelleen ja nyt taidan päästä aloittamaan ihan vakavan suunnittelun.
-
- Viestit: 914
- Liittynyt: 07.03.2005 19:05
Re: Unelma kuunarista elää edelleen
Jos skaalaat veneen kokoon 86 % alkuperäisestä, niin pituudeksi tulee vain 6,75 m. Minun pulpettiveneelläni on pituutta 4,5 m. Tein sen pääasiassa 6 mm:n sekavanerista. Peräpeili, tuhdot ja moottorikaivo on paksumpaa tavaraa. Perässä minulla 30 hv:n kone. Veneen rungon lasikuidutin.tkk kirjoitti: Toinen perustavaa laatua oleva probleema on vanerin lujuus: jos alkuperäisen ohjeen laudoitus on 3/4" tasasaumaan ja aion pienentää venettä 86%:iin alkuperäisestä (0,86x0,75x25,4=16mm) niin riittääkö 9mm koivuvaneri? Näppituntuma sanoo että riittäisi ja 12mm ei luultavasti edes taipuisi kylkiin.
Onko kenelläkään tietoa kirjallisuudesta, missä olisi juttua perinteisesti rakennetun purjeveneen konstruktiosta? Siis ei epoksimömmöjä vaan rima-kaari-hässäkkä ja siihen vanerit. Lisäksi saisi olla kölivene, kevytveneitähän on tehty, mutta niissä kuormat on pienempiä.
Ja ehdottomasti meikäläinen kirja, jenkkien asenne vaneriin on lievästi kipeä (katsokaa vaikka WoodenBoat forumia). Toisaalta sikäläiset vanerit ei kyllä näytä olevan paljon meikäläisiä 60-luvun rimalevyjä kummempia, että sikäli sen ymmärtää
Nyt näyttää, että talous ja käytettävissä oleva aika ovat lopultakin sopivassa balanssissa ja olen palaamassa 21 vuotta sitten syntyneeseen ihastukseen:
http://www.boat-links.com/Atkinco/Sail/ ... unior.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Äkkiseltään 9 mm:n koivuvaneri tuntuu aivan riittävältä tuollaiseen purjeveneeseen. Paras perinteinen suomen kielinen vanerivenekirja taitaa yhä olla Osaran "Vaneriveneitä rakentamaan".
Olen samaa mieltä jenkkien vaneriasenteesta. Minulla on jenkkien Pelikaani-jollan piirustukset. Ainevahvuudet niissä on sairaan paksut.
-
- Viestit: 2756
- Liittynyt: 23.04.2003 11:16
- Paikkakunta: Pori
- Viesti:
Re: Unelma kuunarista elää edelleen
Moi
9 mm vaneri kuullostaa todelta ohuelta...
Tuleeko veneeseen painoköli? Painoköli ja rikin aiheuttamat vastavoimat ja väännöt ovat yllättävän suuria ja vaativat rakenteelta aivan eritasoista lujuutta kuin jollan rakenne.
Kuunaririkaukselle 6,75 pitkä vene on aika pieni.
Kahvelirikattu vene on kaunis katsella, mutta erittäin työläs ja epäkäytännöllinen käyttää varsinkin kaksimastoisena.
Mielestäni, jos uhraa rahaa materiaaleihin ja tunteja rakentamiseen, kannattaa ehdottomasti hankkia ammatilaisen tekemät piirustukset oikeassa mittakaavassa ja mielellään sellaiset, joita on käytännössä kokeiltu useamman kerran.
En tiedä amerikkalaisten vanereista ja mitoituksista, mutta ehkä materiaalivahvuudet ovat kokemuksen tuomalla ammattitaidolla mitoitettu.
Koivuvaneri on muuten erittäin herkkää lahoamaan ja sinistymään, joten kannattaa miettiä sitäkin että jos sittenkin käyttäisi jotain paremmin veneenrakennukseen soveltuvaa materiaalia.
Van Der Stadtilta löytyy lukuisia innovatiivisia vaneripurjevene konseptejä. Ne ovat jo vanhoja mutta Toimisto oli aikoinaan vaneriveneiden edelläkävijä. Jos oikein muistan niin Stadt kehitti ensimmäisen pitkistäisjäykkääjillä jäykistetyn palteisen erittäin nopean vaneripurjeveneen.
Tässä yksi esimerkki uusista designeista: http://www.stadtdesign.com/images/products/641-8-0.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
En tiedä mistä niitä vanhoja piirustuksia saa vai saako mistään?
Nortti
9 mm vaneri kuullostaa todelta ohuelta...
Tuleeko veneeseen painoköli? Painoköli ja rikin aiheuttamat vastavoimat ja väännöt ovat yllättävän suuria ja vaativat rakenteelta aivan eritasoista lujuutta kuin jollan rakenne.
Kuunaririkaukselle 6,75 pitkä vene on aika pieni.
Kahvelirikattu vene on kaunis katsella, mutta erittäin työläs ja epäkäytännöllinen käyttää varsinkin kaksimastoisena.
Mielestäni, jos uhraa rahaa materiaaleihin ja tunteja rakentamiseen, kannattaa ehdottomasti hankkia ammatilaisen tekemät piirustukset oikeassa mittakaavassa ja mielellään sellaiset, joita on käytännössä kokeiltu useamman kerran.
En tiedä amerikkalaisten vanereista ja mitoituksista, mutta ehkä materiaalivahvuudet ovat kokemuksen tuomalla ammattitaidolla mitoitettu.
Koivuvaneri on muuten erittäin herkkää lahoamaan ja sinistymään, joten kannattaa miettiä sitäkin että jos sittenkin käyttäisi jotain paremmin veneenrakennukseen soveltuvaa materiaalia.
Van Der Stadtilta löytyy lukuisia innovatiivisia vaneripurjevene konseptejä. Ne ovat jo vanhoja mutta Toimisto oli aikoinaan vaneriveneiden edelläkävijä. Jos oikein muistan niin Stadt kehitti ensimmäisen pitkistäisjäykkääjillä jäykistetyn palteisen erittäin nopean vaneripurjeveneen.
Tässä yksi esimerkki uusista designeista: http://www.stadtdesign.com/images/products/641-8-0.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
En tiedä mistä niitä vanhoja piirustuksia saa vai saako mistään?
Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing
-
- Viestit: 364
- Liittynyt: 14.04.2007 14:11
- Paikkakunta: Mänttä
Re: Unelma kuunarista elää edelleen
Tällä sivustolla on paljon malleja ja saa piirustuksia tilattua myös. Kävisikö esim. tämä malliksi.
Osta sinäkin vene, niin ei tarvi katua.
-
- Viestit: 434
- Liittynyt: 10.09.2007 20:57
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: Unelma kuunarista elää edelleen
Sori nyt vaan, mutta jenkit ikävä kyllä ovat paljon lähempänä totuutta kuin tuo mainitsemasi 9 mm, lisäksi et voi skaalata materiaalipaksuuksia pituuden mukaan. Mastovoimat ei niin paljoa heitä tuossa skaalauksessa. 9 mm ei missään tapauksessa tule kestämään jos meinaat ihan purjehtiakin veneellä, moottoriveneessä saattaa joitakin vuosia menetelläkin, se on ihan eri juttu... Nuo mastovoimat ovat sen mukaisia, että vene vääntyy ihan noin vain ropellille, banaanille tai sitten mastonjalka korkkaa puuskassa pohjasta läpi. Kyllä jenkit ovat enemmänkin vaneriveneitä tehneet kuin joku Osara. Noista linkin räpellyksistä en kyllä maksaisi senttiäkään. Ei vakuuta.
Hanki piirustukset ja laskelmat oikealta suunnittelijalta. Nuo kit-boat-huuhaa "suunnitelmat" ovat silkkaa hyväuskoisten rahastusta.
Hanki piirustukset ja laskelmat oikealta suunnittelijalta. Nuo kit-boat-huuhaa "suunnitelmat" ovat silkkaa hyväuskoisten rahastusta.
Oksa on puun kukkanen.
-
- Viestit: 91
- Liittynyt: 19.04.2003 13:56
Re: Unelma kuunarista elää edelleen
Moi
Phil Bolgerilla on joitain pienavovenekuunareita, ainakin 'folding schooner' ja sitten muita, niistä löytyy hyvin sivustoja mitä immeiset on tehnynnä ympäri maailman, löytyy googlaamalla...
Seppo
Phil Bolgerilla on joitain pienavovenekuunareita, ainakin 'folding schooner' ja sitten muita, niistä löytyy hyvin sivustoja mitä immeiset on tehnynnä ympäri maailman, löytyy googlaamalla...
Seppo
-
- Viestit: 914
- Liittynyt: 07.03.2005 19:05
Re: Unelma kuunarista elää edelleen
Kun puhutaa rima/kaarimenetelmästä niin Kai Osaran Vaneriveneitä rakentamaan on paras saatavilla oleva suomen kielinen kirja. Harsi ja liimaa menetelmän taitaja on Hannu Vartiala. Hannulla oli tapana kirjoitella näillä palstoilla.Pellis kirjoitti:Kyllä jenkit ovat enemmänkin vaneriveneitä tehneet kuin joku Osara. Noista linkin räpellyksistä en kyllä maksaisi senttiäkään. Ei vakuuta.
-
- Viestit: 71
- Liittynyt: 27.07.2009 13:42
Re: Unelma kuunarista elää edelleen
Kiitoksia kaikille vastauksista, on mukava huomata, että asia herättää kiinnostusta ja keskustelua.
Bolgerin Light Scooner on tuttu, noissa kuvissa on itse asiassa juuri sen pienoismalli lisättynä latvapurjeilla. Myös Single Handed ja Folding Schooner on tutkittu tarkkaan.
Mutta tuota America Junioria olen ihaillut vuodesta -88 jolloin siitä oli artikkeli Tekniikan Maailmassa. Myöhemmin aloin kuolata Atkinin moottoriveneiden perään kun perhe kasvoi isoimmillaan seitsemänhenkiseksi. Nyt on useimmat lapset jo lentäneet pesästä ja pienempkin vene riittää taas
Tiedän, ettei kuunaririkissä ole mitään järkeä tässä kokoluokassa, mutta eihän minulla ole minnekään kiirettä. Kun köydet ovat irti olen perillä. Jos tarkoitus on mennä jonnekin kauas saareen, menen moottriveneellä ja jos mantereeseen niin autolla. Tällä on tarkoitius mennä vesille ja pelailla paljojen narujen ja rättien kanssa.
Hannu Vartialan kokemukset koivuvanerista ovat aika rohkaisevia, ehkä se ei olekaan yhtä helposti lahoavaa kun on totuttu ajattelemaan. Ja pintakäsittelyllähän on tehtävissä paljon.
Koivuvanerin lujuus on ihan toista luokka kuin jenkkien havuvanerit. Siellä aika paksujakin vanereita tehdään kolmesta "viilusta", siksi viittasinkin meikäläisiin rimalevyihin, joissa oli viilut pinnassa ja välissä jopa senttiset rimat.
Veneessä on painoköli, mutta se on matala. 1/3 painolastista on sisäistä. Suunnittelemallani mittakaavalla kälipainon koko olisi noin 300kg.
Vahvuuksien pienentämisestä olen eri mieltä. Jos kaikkea pienennetään 15% niin massa pienenee 0.85x0.85x0.85 eli se on 61% alkuperäisestä. Samoin pinta-alat (esim purje) pienenee 72%:iin alkuperäisestä. Äkkiä ajatellen kaikki massat, pinta-alat ja vipuvarret huomioiden lujuuksien luulisi nimenomaan pysyvän kohdillaan jos kaiken skaalaa mittakaavassa. Ainoa mikä ei muutu on ihmiset, eli miehistön suhteellinen osuus uppoumasta ja myös vakavuudesta kasvaa. Istuimet on siis painettava mahdollisimman alas.
Bolgerin Light Scooner on tuttu, noissa kuvissa on itse asiassa juuri sen pienoismalli lisättynä latvapurjeilla. Myös Single Handed ja Folding Schooner on tutkittu tarkkaan.
Mutta tuota America Junioria olen ihaillut vuodesta -88 jolloin siitä oli artikkeli Tekniikan Maailmassa. Myöhemmin aloin kuolata Atkinin moottoriveneiden perään kun perhe kasvoi isoimmillaan seitsemänhenkiseksi. Nyt on useimmat lapset jo lentäneet pesästä ja pienempkin vene riittää taas
Tiedän, ettei kuunaririkissä ole mitään järkeä tässä kokoluokassa, mutta eihän minulla ole minnekään kiirettä. Kun köydet ovat irti olen perillä. Jos tarkoitus on mennä jonnekin kauas saareen, menen moottriveneellä ja jos mantereeseen niin autolla. Tällä on tarkoitius mennä vesille ja pelailla paljojen narujen ja rättien kanssa.
Hannu Vartialan kokemukset koivuvanerista ovat aika rohkaisevia, ehkä se ei olekaan yhtä helposti lahoavaa kun on totuttu ajattelemaan. Ja pintakäsittelyllähän on tehtävissä paljon.
Koivuvanerin lujuus on ihan toista luokka kuin jenkkien havuvanerit. Siellä aika paksujakin vanereita tehdään kolmesta "viilusta", siksi viittasinkin meikäläisiin rimalevyihin, joissa oli viilut pinnassa ja välissä jopa senttiset rimat.
Veneessä on painoköli, mutta se on matala. 1/3 painolastista on sisäistä. Suunnittelemallani mittakaavalla kälipainon koko olisi noin 300kg.
Vahvuuksien pienentämisestä olen eri mieltä. Jos kaikkea pienennetään 15% niin massa pienenee 0.85x0.85x0.85 eli se on 61% alkuperäisestä. Samoin pinta-alat (esim purje) pienenee 72%:iin alkuperäisestä. Äkkiä ajatellen kaikki massat, pinta-alat ja vipuvarret huomioiden lujuuksien luulisi nimenomaan pysyvän kohdillaan jos kaiken skaalaa mittakaavassa. Ainoa mikä ei muutu on ihmiset, eli miehistön suhteellinen osuus uppoumasta ja myös vakavuudesta kasvaa. Istuimet on siis painettava mahdollisimman alas.
-
- Viestit: 71
- Liittynyt: 27.07.2009 13:42
Re: Unelma kuunarista elää edelleen
Lueskelin juuri Lightningin luokkasääntöjä. Siellä vanerisen rungon ainevahvuus oli puolet lautarakenteisesta. Jos tuota suhdetta soveltaa niin 9mm saattaisi olla aika lähellä ottaen huomioon myös 15% pienennös.
Kuten aiemmasta tekstisäni huomaa, olen Pelliksen kanssa vahvasti eri mieltä siitä, voiko vahvuuksia skaalata pituuden suhteessa.
Tietääkö kukaan millaiset vahvuudet on tuon kokoisessa lasikuituisessa köliveneessä? Rikivoimathan tuollaisessa kahvelitakilassa on huomattavasti pienemmät kuin moderneissa kapeissa ja korkeissa kilpavenevirityksissä. Jos maston korkeus on noin kolme kertaa veneen leveys niin vanttien ei tarvitse olla kuin viulun kielet.
Kuten aiemmasta tekstisäni huomaa, olen Pelliksen kanssa vahvasti eri mieltä siitä, voiko vahvuuksia skaalata pituuden suhteessa.
Tietääkö kukaan millaiset vahvuudet on tuon kokoisessa lasikuituisessa köliveneessä? Rikivoimathan tuollaisessa kahvelitakilassa on huomattavasti pienemmät kuin moderneissa kapeissa ja korkeissa kilpavenevirityksissä. Jos maston korkeus on noin kolme kertaa veneen leveys niin vanttien ei tarvitse olla kuin viulun kielet.
-
- Viestit: 434
- Liittynyt: 10.09.2007 20:57
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: Unelma kuunarista elää edelleen
Ennen vanhaan veneisiin laitettiinkin lasikuitua pituuden mukaan 4 metriseen 4mm ja 6 metriseen 6 mm. Kohtuu lähelle silläkin osuu, jos ei mistään nopeista veneistä ole kyse, mutta ei sillä mitään todellisen lujuusopin kanssa tekemistä. Syytä on kuitenkin noudattaa niitä piirustuksia vaikka vähän skaalailetkin. Detaljeista se vene prakaa, jos niikseen. Paksuuden kasvattaminen lisää taivutusvastusta kolmanteen potensiin.
Oksa on puun kukkanen.