Jouduin ottamaan uuden nimimerkin kun vanha oli hyytynyt parin vuoden käyttämättömyyden seurauksena 80
Entisen nimimerkinkin kertoma haave kuunarista elää edelleen ja nyt taidan päästä aloittamaan ihan vakavan suunnittelun.
Rakentelin tuossa joutessani pienoismallin pahvista kun halusin kokeilla muotojen sopivuutta vanerirakenteelle ja taipuihan se.
Toinen perustavaa laatua oleva probleema on vanerin lujuus: jos alkuperäisen ohjeen laudoitus on 3/4" tasasaumaan ja aion pienentää venettä 86%:iin alkuperäisestä (0,86x0,75x25,4=16mm) niin riittääkö 9mm koivuvaneri? Näppituntuma sanoo että riittäisi ja 12mm ei luultavasti edes taipuisi kylkiin.
Onko kenelläkään tietoa kirjallisuudesta, missä olisi juttua perinteisesti rakennetun purjeveneen konstruktiosta? Siis ei epoksimömmöjä vaan rima-kaari-hässäkkä ja siihen vanerit. Lisäksi saisi olla kölivene, kevytveneitähän on tehty, mutta niissä kuormat on pienempiä.
Ja ehdottomasti meikäläinen kirja, jenkkien asenne vaneriin on lievästi kipeä (katsokaa vaikka WoodenBoat forumia). Toisaalta sikäläiset vanerit ei kyllä näytä olevan paljon meikäläisiä 60-luvun rimalevyjä kummempia, että sikäli sen ymmärtää

Pari vuotta sitten olin taipumassa kevyempään versioon, josta siitäkin syntyi paperimalli:
Nyt näyttää, että talous ja käytettävissä oleva aika ovat lopultakin sopivassa balanssissa ja olen palaamassa 21 vuotta sitten syntyneeseen ihastukseen:

http://www.boat-links.com/Atkinco/Sail/ ... unior.html" onclick="window.open(this.href);return false;