Wickström W-1 ongelmia

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Vastaa Viestiin
Wille

Wickström W-1 ongelmia

Viesti Kirjoittaja Wille » 17 Heinä 2009 10:17

Moikka!

Muutamia vuosia sitten välitin yhdelle hollantilaiselle kaverille pienen veneen missä oli Wickströmin W-1 moottori asennettuna. Hän oli itse ko venettä käynyt katsomassa mutta ei koeajanut moottoria mitä myyjä kuitenkin väitti olevan kunnossa. Minä sitä kokeilin kun tuo kaveri oli tehnyt kaupat valmiiksi, ja totesin että niin kauan kun on hieman kierroksia niin toimii moottori hyvin, mutta tyhjäkäynnillä paukkuu, joko kaasarissa tai pakoputkessa, en nyt muista missä enää (tosiaan varmasti 5 vuotta sitten tämä testi).
Nyt tuo hollantilainen on tutkinut miltei kaikki asiat tuossa moottorissa: Sytytys on oikein asennettu. Pakosarja ei vuoda. Kannessa ei halkeamia. Venttiilit säädetty. Kaasari puhdistettu ja säädetty kuntoon, mutta edelleen paukkuu matalilla kierroksilla.
Mistä voisi vielä lähteä etsimään vikaa?
Pakosarja alkaa kuitenkin olla hieman "kuluneen" näköinen joten löytyykö mistään ko moottorille uutta pakosarjaa (tai siis uuttahan ei varmasti löydy, mutta kunnossa olevaa)? Soitin jo Vaasan Moottorille mutta niillä sitä ei ole.

Terveisin,
Wille

JR45

Re: Wickström W-1 ongelmia

Viesti Kirjoittaja JR45 » 17 Heinä 2009 13:44

jos on laukaisu mangneetto voi jousi joka laukaisee olla hieman päästä kulunut . Korjaa hieman taittamalla sisään päin . Vika voi myöskin olla : sytytys myöhäisellä

Wille

Viesti Kirjoittaja Wille » 18 Heinä 2009 23:09

On laukaisu magnettolla, mutta laukaisuhan lakkaa toimimasta heti kun moottori itse antaa vähän enemmän kierroksia, siinähän on nuo painot mitä heittää laukaisijan pois päältä. Sytytys on yritetty säätää aikaisempaankiin, tuntui että olisi toiminut hyvin, ehkä 25 sytytystä, sen jälkeen oli taas alkanut samat ongelmat. Nyt on kaasari avattu toisen kerran ja ainakin yksi suutin oli ollut tukossa, mutta ei se käynyt sen parempaa vaikka hän oli sitä putsannut. Hän lähetti kuvan kaasarista, ja näytti olevan niitä alumiini kaasareita, eikös ne olleet huonompia kuin ne messinkiset? Millä tavalla huonompia?

Terveisin,
Wille

JR45

Viesti Kirjoittaja JR45 » 20 Heinä 2009 19:17

puhut pelkkää asiaa . alumiini kaasari syöpyi ja siitä tuli sakkaa . Ja seuraava on sitten arvaus , sen verran aikaa etten oikein muista , olisko sen nimi jälki sytytys eli karstaiset kannet ja männänpää , kuuma karsta sytyttää pakosarjassa erittäin pienen määrän palamatonta polttoaine seosta .
Jos kerran pakosarjassa paukkuu siellä on poltoaineen ja ilman seos , ja jonkun se täytyy sytyttää .

suoraa_huutoa

Viesti Kirjoittaja suoraa_huutoa » 21 Heinä 2009 10:10

Moi,

minulla loppui wikin paukuttelu tulpanvaihtoon. Ennen paukutteli ja yski mutta välittömästi kun ostin orginaali tulpat vasan moottorista kaikki ongelmat katosi.

Sinulla voi tosin olla muuta ongelmaa mutta kuvaus oli juurikin samanlainen mitä minulla oli.

-Matti
HULLU itselleen töitä ostaa.

JR45

Viesti Kirjoittaja JR45 » 21 Heinä 2009 18:17

Näyttää että alkaa olemaan asiantuntijoita paikalla , Katsoin w-käsikirjasta tulpat Petroolia käytettäessä
Lodge BBL AC87-Com Champpion 8 Com Bosch 45T1 Bosch M95 T1 NGK A-6

itse käytin Bosch 45T1 Vaikka siihen aikaan ajeltiin petroolilla niin kyllä sitä tuli joskus ajettua bensiinillä joskus vähän enempikin

Wille

Viesti Kirjoittaja Wille » 21 Heinä 2009 22:22

Jihuu!!! Vika taisi löytyä. Kun kolmannen kerran oli avattu kaasarin ja putstattu kaiken tarkasti (tätä olen siis vaan kuullut sieltä hollannista kun hän viestitti asiasta minulle) ja edelleen paukkui, niin tämä tyyppi pisti käden kaasarin viereen, ihan choken vierestä oli tuntunut aivan kuin olisi puhaltanut hieman. Hän avasi kaasarin uudestaan ja huomasi että tiiviste oli vuotanut sieltä kohtaa. Hän teki uuden tiivisteen (hieman paksumpi, mutta ei paljon) mitä hän asensi siihen ja laittoi kaasarin paikalleen. Ei ehtinyt pyörittää moottoria kahta kierrostakaan ennen kuin lähti käyntiin ja hänen mielestä se ei ole koskaan käynyt niin hienosti kuin nyt kävi. Ei paukkuja enää ei edes ihan matalilla kierroksilla. Hän oli niin tyytyväinen että hän oli tänään vienyt sitä kanavalle (aika iso kanava siinä kohtaa, noin 200 metriä leveä), otti perheenjäsenet mukaan ja puolitoista kierrosta kun veti niin lähti käyntiin. Ei käynyt kauan, koska kuminen pakoputki räjähti ja tuli noin 7 cm pitkä reikä siihen. Kumiputkesta oli irronnut niin paljon roskaa mitä oli kerääntynyt jonnekkin takaosaan, ja kun tuli tarpeeksi painetta niin vanha kumi ei enää kestänyt. No, ei hätiä eikä mitään, hän korjasi mitä osasi niillä tarvikkeilla mitä hänellä oli mukana ja sitten lähtivät kuitenkin ajelemaan. Ajoivat Kinderdijkiltä aina New Lekkerlandiin (en voi arvioida kuinka pitkä matka on kyseessä kun en ole vielä käynyt siellä) eikä sattunut enää mitään havereita sillä matkalla. Arvaa oliko hän tyytyväinen :)

Kiitokset kaikille kaikista neuvoista. Nyt on kohta vuorossa minun Wickström W-3 (kunhan loma vaan alkaa), ja koska siinä on hieman samanlaiset oireet niin taidan katsoa sitä kaasaria heti ensimmäiseksi. Uusi tiivistehän ei ole kovin arvokas :)

Terveisin,
Wille

tuffarn

Viesti Kirjoittaja tuffarn » 22 Heinä 2009 09:03

Terve. Minulla on 2kpl W3 joka pitä huolta. Ensinmäinen käy kuumana ja toinen sammu 30 min ajon jälkeen.Olis mukava keskustella asiasta kunn ollaan samasta paikkakunta

Wille

Viesti Kirjoittaja Wille » 22 Heinä 2009 15:35

Ja minä kun luulin että kaikki Pietarsaaren W3 koneet paitsi minun, toimivat moitteettomasti :)
Minulla ei ole vene ollut vesillä edes kolmeen vuoteen, niin paljon häiritsi tuo ettei se käynyt hyvin. En voinut kertakaikkisesti luottaa siihen moottoriin joten turhaa pistää venettä silloin vesille.

Tuossa kun luin sinun W-3 ongelmista, niin tuo kone joka käy kuumana, niin ethän vaan ole avanut tuota vesihanaa täysin? Silloinhan liian paljon jäähdytysvettä menee suoraan pakoputkeen eikä riitä kannen jäähdyttämiseen. Termostaatit on varmasti tarkistettu ja samoin että vettä tulee jäähdytys putkesta ulos?

Wille

tuffarn

Viesti Kirjoittaja tuffarn » 06 Elo 2009 19:10

W-3 on nyt 5kpl.

Vastaa Viestiin