Sivu 1/1

Uuteen veneeseen potkurin akselin reikä

Lähetetty: 16 Heinä 2009 23:02
Kirjoittaja Venehullu
Tere,

Sanokaahan, että kun teen 9 metristä mäntyfiskaria, eikä moottorista ole vielä tietoakaan vaikka kolme ensimmäistä lautaparia on kiinni, niin miten potkuriakselille tulisi tehdä reikä? Mihin asentoon ja mille korkeudelle?

Teen Edgar Pälvirannan Veneenrakennuksen oppikirjassa olevaa fiskaria. Ajattelin ma, että olisi nyt viimeinen hetki tehdä akselille reikä kun kohtuudella pystyy vielä sihtaamaan suoraan sen reiän.

Miten tekisitte?

Kiitos ja kumarrus...

Re: Uuteen veneeseen potkurin akselin reikä

Lähetetty: 17 Heinä 2009 00:00
Kirjoittaja pellamo
Mun mielestä sä voit lyödä lautaa vaikka ylös asti kun nyt on kuitenkin vauhti päällä ja kun saat selvitettyä koneen/kytkimen -> potkurin halkaisijan sä voit sittenkin sihdata vielä reijän kölin kyljestä vertilua ottamalla suoraan.Astekulmahan sulla vaikeempi nyt on miettiä kun tekniikka ja kaarituksen/konepedin korkeus ja koneen sijoitus on varmaan vielä "suunnilleen" vaiheessa..vai mitä. ???
Ei se reijän teko sitten vaikka kaarituksen ja konepedin jälkeenkään temppu ole.
Siinä mallissahan se vannasputken reikähän ei kovin pitkä tule olemaan joten sekin helpottaa sitten sitä hommaa.

Re: Uuteen veneeseen potkurin akselin reikä

Lähetetty: 17 Heinä 2009 04:22
Kirjoittaja stablo
Potkurin valinta on hyvä kysyä joltakin viisaalta kun tiedossa on vene, uppouma, koneteho ym. tekijät.

Potkurin yläpuolelle tulsi jäädä noin 0,15 - 0,25 potkurin läpimittaa. Alapuolelle taas noin 0,05 - 0,10 potkurin läpimittaa. Nämä nyt tärkeimmät. Laita mulle vaikka YV:nä sun meili niin skannaan sulle potkurin ja rungon etäisyysmitat, jos tarviit. Sitten tuo akselinkulma... se voisi olla 10 cm nousua 1 metriltä. Soon aika hyvä kulma ;)

Re: Uuteen veneeseen potkurin akselin reikä

Lähetetty: 17 Heinä 2009 08:38
Kirjoittaja bonito
Jos akselikulma tulee jyrkemmäksi, sekään ei ole ongelma, koska monessa merikytkimessä on akselilaippa n. 10 asteen kaltevuudessa, kampiakselilinjaan nähden. Näin moottori tulee sopivaan asentoon, eikä liian pystyyn. Nivelakseleitakin käytetään, mutta jos paljon ajaa, niidenkin aika tule täyteen ennenpitkää.