Esa Mäkisen artikkeli uusimmassa Puuvene -lehdessä
Lähetetty: 04 Heinä 2009 22:36
Esa Mäkisen artikkeli uusimmassa Puuvene -lehdessä otsikolla "Puuveneiden markkinat ja kysyntä eivät kohtaa" saa hetken huomioni. Ajattelin kirjoittaa aiheesta tällä palstalla, koska Mäkinen asiaa epäsuorasti toivoi.
Itse veistäjänä ihmettelen tuota väitettä, sillä valtaosalla tuntemistani veistäjistä on jatkuvasti, eli vuodesta toiseen, 1-3 vuoden jono, joten voidaan sanoa että markkinointi ja kysyntä on kohdannut onnistuneesti. Millä muulla alalla voidaan sanoa täliasena aikana näin?
Mutta puran hieman artikkelia vain muutamalla pääpointilla, vaikka lisääkin olisi:
1) Mäkisen mukaan veistäjien ongelma on se, että asiakkaat ovat enemmän ja enemmän kaupunkilaisia ja suurin osa veistäjistä taas sitä ei ole. Kun katsoon Puuveneveistäjät ry:n veistämösijoittelua, voidaan todeta että hyvin tasaisesti on levinneet veistämöt asukasluvun mukaan. Ja toiseksi, veistäjän positiolla ei ole suurta merkitystä. Ostaahan suomalaisetkin kaikenmaailman bavarioita ja ne tehdään Saksassa! Veistämökartta on täällä http://www.puuveneveistajat.fi/Veistamo ... rtalla.htm" onclick="window.open(this.href);return false; ja kyllä sieltä on ainakin tähän päivään hyvin löytynyt ostaja sekä myyjä ;) Mäkinen ei tunne alaa.
2) Mäkinen perää organisaatota joka voisi markkinoida pikkuveneitä, josta veistäjä maksaa sitten palkkion myyntiorganisaatiolle. Hyvä ajatus, mutta Mäkinen ei vaan elä tässä päivässä.
Otetaan esimerkiksi pieni 4m eka soutuvene, jonka hinta on noin 3.000 eur. Materiaalit maksa anoin 600 eur (tai enemmän) ja vene ottaa valmistuakseen noin 100-120 tunnin ajan jos se kyllästetään, josta myyntihinnasta jää 2.400 eur veistäjälle, josta hän maksaa vuokraa, sähköä, vettä, työkaluja jne... ja se kaikki tulisi maksaa noin 20-24 eur/h palkasta!!! Kun ottaa ennakot, yellit ja muut vellit pois sivukuluineen, niin palkaa jääpi noin 10-12 euroa/h josta siis ne työkalut tulisi ostaa.
Toki on veistäjiä jotka ovat erikoistuneet soutuveneisiin ja homma on jo hyvin pitkälle tuotteistettu ja hyvin kannattavaa, mutta monet vsitäjät enemmänkin pyrkivät pikkuveneistä pois juuri kannattamattomuuden vuoksi. Mäkinen ei tunne alaa.
3) Kuka tätä markkinointiorganisaatiota pyörittää? Joku veistäjä oman työn ohessa? Homma on nyt niin, että tehdään muutenkin 12h työpäivää ja se ei ole todellakaan TV:n mainoksissa kuvattua Kulta-Mokka ajattelua, vaan helvetinmoista työtä. Millä ajalla sitten tehdään markkinointia, jos sitä nyt siten tarvitaan Vene-messujen lisäksi, jonka Puuveneveistäjät mahdollistaa veistäjäjäsenille.
Nyt jo tehdään siis 12h työpäivää, ja sitten kun on venemessut joka ottaa ainakin 2 vko koko hommasta jos on esillä, niin nuo työpäivät ei enää ole 12h vaan 14-16h messuista kevääseen saakka. Mäkinen ei tunne alaa.
4) Mäkinen toteaa, että koska veistäjät asuvat hajallaan ympäri Suomea, heillä ei ole taitoa hoitaa markkinointiaan ja myyntiään (uskomaton aasinsilta). Miten ihmeessä sitten ollaan saatu 1-3 vuoden puskuri ilman tätä taitoa? Mäkinen ei tunne veistäjiä, eikä alaa.
5) Mäkinen hakee kaikille veistäjille yhtenäistä venemallia joka helpottaa asiakasta ostopäätöksessä ym. No, se ei nyt pienessä veneessä onnistu jo kerrotun syyn vuoksi, päiväpurressa sitä ollaan jo koetettu ja valmiita veneistä tuli kaikki 1 kpl markkinointikoneistosta (valtakunnallinen) huolimatta. Suuremmat veneet haluaan uniikkiveneiksi tai "uniikkiveneiksi". Kuka nyt haluaa teettää veistäjällä samanlaisen veneen kuin naapurilla? Yhtenäinen mallisto on käytännössä utopiaa elei kyse ole yksityyppi tms. luokasta. Mäkinen ei tunne veistäjien historiaa eikä alaa.
Selvää on että uudet veistäjät jotakin tällaista Mäkisen kuvaamaa yhteistoimintaa haluaisi tehdä, mutta se ei ole oikein mahdollista muuten kuin heidän itsensä kesken. Muilla kun ei siihen ole edes aikaa, jota taas heillä on. Mutta kun siellä ollaan vemenessuilla luuhattu ensimmäiset 7-10 vuotta, niin aikaa ei oile enää heilläkään. Toivotavasti nyt he jaksavat sen 7-10 vuotta. Alku on ainakin lupaavaa!
Mäkinen, joka siis ei ole veistäjä, ehdottaa ja ohjeistaa veistäjiä siitä miten heidän tulisi työnsä tehdä. Hmmm.... vähän niin kuin minä ketoisin hänelle miten artikkeli kirjoitetaan. No, en taida. Kyllä näitä asioita on Puuveneveistäjien keskuudessa paljon juteltu, lähes vuodesta toiseen aina silloin tällöin asiat pulpahtaa esiin, mutta aina päädytään samaan tilanteeseen; ei ole aikaa koska on niin paljon töitä. Jos tätä tilannetta pidetään markkinointivirheenä tai huonona markkinointina, olkoon se sitten sitä ;)
Hyvä että keskustelua kuitenkin on, mutta olisiko kannattanut ottaa yhteyttä vaikka Puuveneveistäjien hallitukseen kun kirjoittaa, ihan vaan siksi että tietäisi kirjoittaessaan mitä on tehty, suunniteltu ja koetettu (http://www.puuveneveistajat.fi/Yhteysti ... tiedot.htm" onclick="window.open(this.href);return false;). Emme me sentään ihan ääliöitä olla. Mutta ei tästä kannata sen enempää asiaan kiinnittää huomiota, sillä selvää on että Mäkinen ei tunne alaa.
Itse veistäjänä ihmettelen tuota väitettä, sillä valtaosalla tuntemistani veistäjistä on jatkuvasti, eli vuodesta toiseen, 1-3 vuoden jono, joten voidaan sanoa että markkinointi ja kysyntä on kohdannut onnistuneesti. Millä muulla alalla voidaan sanoa täliasena aikana näin?
Mutta puran hieman artikkelia vain muutamalla pääpointilla, vaikka lisääkin olisi:
1) Mäkisen mukaan veistäjien ongelma on se, että asiakkaat ovat enemmän ja enemmän kaupunkilaisia ja suurin osa veistäjistä taas sitä ei ole. Kun katsoon Puuveneveistäjät ry:n veistämösijoittelua, voidaan todeta että hyvin tasaisesti on levinneet veistämöt asukasluvun mukaan. Ja toiseksi, veistäjän positiolla ei ole suurta merkitystä. Ostaahan suomalaisetkin kaikenmaailman bavarioita ja ne tehdään Saksassa! Veistämökartta on täällä http://www.puuveneveistajat.fi/Veistamo ... rtalla.htm" onclick="window.open(this.href);return false; ja kyllä sieltä on ainakin tähän päivään hyvin löytynyt ostaja sekä myyjä ;) Mäkinen ei tunne alaa.
2) Mäkinen perää organisaatota joka voisi markkinoida pikkuveneitä, josta veistäjä maksaa sitten palkkion myyntiorganisaatiolle. Hyvä ajatus, mutta Mäkinen ei vaan elä tässä päivässä.
Otetaan esimerkiksi pieni 4m eka soutuvene, jonka hinta on noin 3.000 eur. Materiaalit maksa anoin 600 eur (tai enemmän) ja vene ottaa valmistuakseen noin 100-120 tunnin ajan jos se kyllästetään, josta myyntihinnasta jää 2.400 eur veistäjälle, josta hän maksaa vuokraa, sähköä, vettä, työkaluja jne... ja se kaikki tulisi maksaa noin 20-24 eur/h palkasta!!! Kun ottaa ennakot, yellit ja muut vellit pois sivukuluineen, niin palkaa jääpi noin 10-12 euroa/h josta siis ne työkalut tulisi ostaa.
Toki on veistäjiä jotka ovat erikoistuneet soutuveneisiin ja homma on jo hyvin pitkälle tuotteistettu ja hyvin kannattavaa, mutta monet vsitäjät enemmänkin pyrkivät pikkuveneistä pois juuri kannattamattomuuden vuoksi. Mäkinen ei tunne alaa.
3) Kuka tätä markkinointiorganisaatiota pyörittää? Joku veistäjä oman työn ohessa? Homma on nyt niin, että tehdään muutenkin 12h työpäivää ja se ei ole todellakaan TV:n mainoksissa kuvattua Kulta-Mokka ajattelua, vaan helvetinmoista työtä. Millä ajalla sitten tehdään markkinointia, jos sitä nyt siten tarvitaan Vene-messujen lisäksi, jonka Puuveneveistäjät mahdollistaa veistäjäjäsenille.
Nyt jo tehdään siis 12h työpäivää, ja sitten kun on venemessut joka ottaa ainakin 2 vko koko hommasta jos on esillä, niin nuo työpäivät ei enää ole 12h vaan 14-16h messuista kevääseen saakka. Mäkinen ei tunne alaa.
4) Mäkinen toteaa, että koska veistäjät asuvat hajallaan ympäri Suomea, heillä ei ole taitoa hoitaa markkinointiaan ja myyntiään (uskomaton aasinsilta). Miten ihmeessä sitten ollaan saatu 1-3 vuoden puskuri ilman tätä taitoa? Mäkinen ei tunne veistäjiä, eikä alaa.
5) Mäkinen hakee kaikille veistäjille yhtenäistä venemallia joka helpottaa asiakasta ostopäätöksessä ym. No, se ei nyt pienessä veneessä onnistu jo kerrotun syyn vuoksi, päiväpurressa sitä ollaan jo koetettu ja valmiita veneistä tuli kaikki 1 kpl markkinointikoneistosta (valtakunnallinen) huolimatta. Suuremmat veneet haluaan uniikkiveneiksi tai "uniikkiveneiksi". Kuka nyt haluaa teettää veistäjällä samanlaisen veneen kuin naapurilla? Yhtenäinen mallisto on käytännössä utopiaa elei kyse ole yksityyppi tms. luokasta. Mäkinen ei tunne veistäjien historiaa eikä alaa.
Selvää on että uudet veistäjät jotakin tällaista Mäkisen kuvaamaa yhteistoimintaa haluaisi tehdä, mutta se ei ole oikein mahdollista muuten kuin heidän itsensä kesken. Muilla kun ei siihen ole edes aikaa, jota taas heillä on. Mutta kun siellä ollaan vemenessuilla luuhattu ensimmäiset 7-10 vuotta, niin aikaa ei oile enää heilläkään. Toivotavasti nyt he jaksavat sen 7-10 vuotta. Alku on ainakin lupaavaa!
Mäkinen, joka siis ei ole veistäjä, ehdottaa ja ohjeistaa veistäjiä siitä miten heidän tulisi työnsä tehdä. Hmmm.... vähän niin kuin minä ketoisin hänelle miten artikkeli kirjoitetaan. No, en taida. Kyllä näitä asioita on Puuveneveistäjien keskuudessa paljon juteltu, lähes vuodesta toiseen aina silloin tällöin asiat pulpahtaa esiin, mutta aina päädytään samaan tilanteeseen; ei ole aikaa koska on niin paljon töitä. Jos tätä tilannetta pidetään markkinointivirheenä tai huonona markkinointina, olkoon se sitten sitä ;)
Hyvä että keskustelua kuitenkin on, mutta olisiko kannattanut ottaa yhteyttä vaikka Puuveneveistäjien hallitukseen kun kirjoittaa, ihan vaan siksi että tietäisi kirjoittaessaan mitä on tehty, suunniteltu ja koetettu (http://www.puuveneveistajat.fi/Yhteysti ... tiedot.htm" onclick="window.open(this.href);return false;). Emme me sentään ihan ääliöitä olla. Mutta ei tästä kannata sen enempää asiaan kiinnittää huomiota, sillä selvää on että Mäkinen ei tunne alaa.