Mistä fiskariin kuomu?

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
merimakkara

Mistä fiskariin kuomu?

Viesti Kirjoittaja merimakkara » 14 Kesä 2009 20:59

Olen koittanut hakea kuomua fiskariini. Näyttäis kaikki olevan sellaisia takaa suoria olevia malleja, ongelma on tuo minun avotilan peräosa, joka on malliltaan pyöreä. Onko jollain vanhaa kuomua, joka sopisi tuollaiseen perästä pyöreään malliseen veneeseen (sais sovitella ja ehkä kaavat tehtyä)? Onko kenelläkään laittaa kuvia millaisia ratkaisuja olette tehneet?

Tuossa on jonkinlainen kuva perästä:

http://picasaweb.google.com/Superdexta/ ... 3839383538

hkhk

Lisää vaatimuksia

Viesti Kirjoittaja hkhk » 15 Kesä 2009 21:38

Olen miettinyt pääni puhki avofiskarin kangaskoppia. Vaatimuksia on paljon. Sen pitäisi olla helposti kokoonpantava; aivan kuin rättikattoisen auton kuomu. Sen pitäisi olla kaunis, ja tietysti pitää vettä. Ideana olisi, että kuomu avautuisi myös sivuille, jotta keskeltä pääsisi kulkemaan, esim. ottamaan laiturista kiinni, tai käsittelemään pyydyksiä (kun vene pyörii verkon tms ympäri). Kyllä kait tuo syntyy, mutta hommaa on paljon.

merimakkara

Re: Mistä fiskariin kuomu?

Viesti Kirjoittaja merimakkara » 17 Kesä 2009 22:25

Eiks kellään ole puuveneessä kuomua? Olisko jollain laittaa kuvia, tai linkkiä että näkis vähän mitenkä nuo puuveneiden kuomut eroaa muoviveneistä...

terosu

Viesti Kirjoittaja terosu » 18 Kesä 2009 13:08

Olisiko tuommoisesta kuvasta mitään apua?
http://kuvablogi.com/nayta/2019617/" onclick="window.open(this.href);return false;

merimakkara

Viesti Kirjoittaja merimakkara » 19 Kesä 2009 00:18

Kiitoksia, juuri tuollaista olen haeskellut 8-| Mistä olet ostanut kuomun? Onko se teetetty mittojen mukaan, vai kävikö siihen jonkun merkkiveneen kuomu?

päivi tikkanen

Viesti Kirjoittaja päivi tikkanen » 19 Kesä 2009 07:21

Itse tein 1930 valmistuneeseen fiskariin kuomun(eilen sain valmiiksi).Tein ensin vanhasta pussilakanasta kaavan jonka ompelin kuomun muotoon ja tein siihen tarvittavat korjaukset.Sitten saumat auki ja käytin osat(2kpl)kaavoina.Kuomukangasta saa Eurokankaasta,metallisia kiinnitys nippeleitä ja läpivientejä sain Kuopiolaisesta va-varusteliikkeestä(tekee veneiden ym.kuomuja,peittoja).Ompelin tavallisella ompelukoneella,lankana vahva tikkauslanka.Voin kuvata ja laittaa kuvia sinulle jos haluat.

merimakkara

Viesti Kirjoittaja merimakkara » 21 Kesä 2009 00:03

Kyllä kuvat kelpaavat, kiitos kovasti. Taisin ommella viimeksi vuonna -88, jos en valmiina löydä kuomua niin täytyy varmaan alkaa verestämään ompelutaitoja.

Vastaa Viestiin