Flathead V8 ja Moottoritorpedovene Taisto

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
SKPori
Viestit: 18
Liittynyt: 16.07.2006 2:20

Flathead V8 ja Moottoritorpedovene Taisto

Viesti Kirjoittaja SKPori » 07.06.2009 23:09

Käsiini johkaantui Ford Flathead V8 vuodelta 37-38 olympian merikytkimellä varustettuna. Motti on puolustusvoimilta ostettu 70-luvulla ja ilmeisen käyttämätön/täydellinen. Vinkkiä kaivataan, mistä kannattaisi lähteä tavoittelemaan tietoutta tästä (ilmeisesti) torpedovene Taiston apumoottorina olleesta/apumoottoriksi tarkoitetun koneen historiikista. Puolustusvoimilla on liene ollut tiedot koneiden sarjanumeroista ja sijaintipaikoista?! Mistä mahtaisivat löytyä?

Avatar
Marnella
Viestit: 27
Liittynyt: 10.02.2008 14:36
Paikkakunta: Karijoki

Jännittävä löytö

Viesti Kirjoittaja Marnella » 08.06.2009 8:13

Luulisin että Forum Marinumissa Turussa on myös merisotahistoriallista tietämystä

http://www.forum-marinum.fi

"Forum Marinum -säätiö" -kohdasta löytyvät tutkijoiden yhteystiedot


terv. Marnella

Avatar
Antti Korhonen
Viestit: 116
Liittynyt: 09.09.2008 12:04
Paikkakunta: Perniö/Turku

Viesti Kirjoittaja Antti Korhonen » 08.06.2009 11:31

Moottorin suhteen kannattaa kysyä neuvoa Hot Rod piireistä, vaikka Pistons-tallista. On muuten todella haluttu moottori 30-luvun amerikanrautoihin meillä Suomessa! Jenkeistä saat osia helposti, lue kirjakaupan hot rod -lehtiä niin yllätyt, vaikka kopioita Ardun-kansista postimyyntinä!
Hait L-14 Dana ja L-72 Pingvin

Avatar
asillanp
Viestit: 48
Liittynyt: 05.01.2009 0:40
Viesti:

Re: Flathead V8 ja Moottoritorpedovene Taisto

Viesti Kirjoittaja asillanp » 08.06.2009 16:05

Käsiini johkaantui Ford Flathead V8 vuodelta 37-38 olympian merikytkimellä varustettuna.

Ostitko koneen Seinäjoelta? Hieno kone! !
Arto Sillanpää

SKPori
Viestit: 18
Liittynyt: 16.07.2006 2:20

Kiitokset kommenteista!

Viesti Kirjoittaja SKPori » 08.06.2009 20:46

Itselle on varsinkin jenkkikoneet suht tuntemattomia, josko tällä konepuolen kokemuksella melko lailla muutkin masiinat. Aivan varmaan hyvä tapa päästä eteenpäin on ottaa yhteyttä jenkkiautoilijoihin, netistä olenkin jo yhtä sun toista selannut -tietoa kyllä löytyy ja varaosien saatavuuden olen havainnut hyväksi. Varmastikin osien saatavuus on vielä huikeampi kuin arvaankaan. No, hitaasti hyvä tulee. Mistään en valitettavasti ole (vielä) löytänyt kuvaa tälläisestä moottoripaketista, missä merivaihde on fordin lättäpään ahterissa kiinni. Torpedovenelinkeistä en ole löytänyt ainoatakaan, mikä olisi valaissut konehuoneen sommittelua, on vain todettu, että koneena on se ja se. Noop, eiköhän tämä tästä..
-Welcome to my world! Don't be afraid, it might be slightly different than yours, but you get used to it-

Avatar
Simon
Viestit: 958
Liittynyt: 23.03.2007 0:27
Paikkakunta: Kaskinen

Viesti Kirjoittaja Simon » 08.06.2009 21:10

Mielenkiinnolla odotan/odotamme kuvaa salaperäisestä mootoristasi?
Ameriikan rauta ja pohojalaanen kytkin, mielenkiintoinen tapaus, mutta kuten ilmaisin , niin kuvia kehiin, kiitos!

Avatar
asillanp
Viestit: 48
Liittynyt: 05.01.2009 0:40
Viesti:

Re: Kiitokset kommenteista!

Viesti Kirjoittaja asillanp » 08.06.2009 21:20

Arto Sillanpää

SKPori
Viestit: 18
Liittynyt: 16.07.2006 2:20

Onpa hyvinkin!

Viesti Kirjoittaja SKPori » 08.06.2009 22:04

Tässä parhaillaan räpelsin kameran muistikortin kanssa (akku tyhjeni kamerasta) ja sitten nettilinkin kanssa, mutta Arto oli nopeampi. Se on juuri tuo kone. Mielestäni aika näpsäkän oloinen paketti -vai?! Saako olla tyytyväinen hankintaan? ;) Olen toki, sanomattakin selvää.. Räyh.. sano.. lättäpää..
-Welcome to my world! Don't be afraid, it might be slightly different than yours, but you get used to it-

Tarmo
Viestit: 15
Liittynyt: 09.12.2007 18:53

Re: Kiitokset kommenteista!

Viesti Kirjoittaja Tarmo » 09.06.2009 7:34

SKPori kirjoitti:Mistään en valitettavasti ole (vielä) löytänyt kuvaa tälläisestä moottoripaketista, missä merivaihde on fordin lättäpään ahterissa kiinni. Torpedovenelinkeistä en ole löytänyt ainoatakaan, mikä olisi valaissut konehuoneen sommittelua, on vain todettu, että koneena on se ja se. Noop, eiköhän tämä tästä..
Tässä pari kuvaa omasta ´49 lättäpäästäni ennen jääähdytysjärjestelmän uusimista. Räpsin vaikka tänään parit kuvat tuolta vaihteen puoleltakin malliksi.
KuvaKuva

Pirtutrokari
Viestit: 57
Liittynyt: 06.11.2008 23:25
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Pirtutrokari » 12.06.2009 16:02

Onnittelut moisesta löydöstä! Taisto-luokan torpedoveneissä oli käsittääkseni,alunperin olympian apumoottorit.Myöhemmin uusittiin ko fordin lättäpäillä.Forum mariniumissahan on näytteillä Taisto3,jossa on Fordit ommilla paikoillaan.Kannattaa kysyä lupaa,josko pääsisi katsomaan
konehuoneeseen taikka.....
Onko lasikuituveneelläkin sielu???

Hurja4
Viestit: 37
Liittynyt: 06.02.2008 0:51
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hurja4 » 12.06.2009 17:09

Minulta myös onnittelut moisesta löydöstä! Tuohon äskeiseen viestiin liittyen olen aina ollut siinä luulossa että Taistoissa oli alunperinkin lättäpää-Fordit, Olympiat olisi ollut Hurja-luokan veneessä, mutta eihän se mahdotonta ole koska sotavuosina oli vissiin hyvin vaikea saada niitä moottoreita mitä halusi. Johtuen sodasta tietenkin.
Tästä on hyvänä esimerkkinä Hurjat joihin alunperin haluttiin Isotta-Fraschinit muttei saatu (Englannin amiraliteetti oli varannut kaikki joutavat koneet), sitten suunniteltiin Packardia, jonka jälkeen yritettiin hankkia Hall-Scottia jne... Ja lopulta JOUDUTTIIN tyytymään Hispano-Suizaan... jotka osoittautuivat ihan suomeksi sanottuna paskaksi, eivät kestäneet paria tuntia pidempään... Olivat tehtyjä korvikeaineista ja siten eivät kestäneet käytössä. Sen takia Hurjat siirreettiin äkkiä pois hyökkäystoiminnasta ja saivat moottoreiden takia huonon maineen...
Sori tämä ot! Ei ollut tarkoitus... lähti lapasesta... Kiitos ja anteeksi. Mutta ota ihmeessä yhteys tuonne Forum-Marinumiin, siellä on herra nimeltään Meronen joka voi sinua auttaa ongelmissasi.
Porraspohja spesialisti.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 12.06.2009 17:51

Sodan aikana akselivallan jäsenmaa piti tilauksia voimassa vihollismaan amiraliteetille?
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Hurja4
Viestit: 37
Liittynyt: 06.02.2008 0:51
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hurja4 » 12.06.2009 20:40

En tiedä mutta hankinnan yhteydessä olisi ilmoitettu että Vosper-telakka Englannissa (MTB:t) tarvitsivat kaikki liikenevät koneet Isottalta. Mutta sattuma tuli peliin kun Taistoja sillä aikaa rakennettiin Suomessa, ystäviemme ruotsalaisten ansiosta?
Meidän Hurjaan tuli sodan loppuvaiheessa Isotta-koneet Ruotsista ainakin. Se on selvinnyt moottorinnumeroista. Niitä oli myös yhdessä toisessa Hurjassa, mutta sitten sota jo ehti loppua ja tuli "takaisinmaksun aika", ja niillä ei sittemmin hirveästi ajettu enää...
Porraspohja spesialisti.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 12.06.2009 22:42

Tutkimattomat ovat herran tiet ;-)

Miten ne rauhassa eläneet hurrit on niitä saaneet sotaa käyvästä maasta kun sakemanneilla ja makarooneillakin olisi ollut taatusti kaikille liikeneville sotakamppeille käyttöä? Olisivatko ehkä ostaneet ennen sotia?
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Hurja4
Viestit: 37
Liittynyt: 06.02.2008 0:51
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hurja4 » 12.06.2009 23:07

Ennen sotia ne oli niitä hommanneet, mm. oliko niitä neljä vanhaa MAS-venettä jotka muistuttavat meidän Jymy-luokkaa mutta olivat vähän vanhempia. Näitten perusteella he (Ruotsalaiset) kopioivat ja alkoivat itse vastaavia valmistamaan. Paitsi että ruotsalaisenhan täytyy aina liioitella joka asiassa niin he tekivät ne pellistä puun sijasta :D
Myöhemmin sodan jälkeen kävi vielä niin että he tekivät Isottan kanssa yhteistyötä ja jopa valmistivatkin jotain osia lisenssillä, kyllä vain...
No nyt menee taas niin pahasti off-topiciksi että pyydän taas anteeksi ja poistun takaviistoon, vedän veneen pois plaanista ja jätän varmuuden vuoksi vielä savuverhon taakseni...
Porraspohja spesialisti.

Vastaa Viestiin