Kyllästyksen käytännön fysiikkaa

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Vastaa Viestiin
Avatar
raimå
Viestit: 859
Liittynyt: 26.05.2006 1:25
Paikkakunta: Helsinki

Kyllästyksen käytännön fysiikkaa

Viesti Kirjoittaja raimå » 06.06.2009 11:47

Jälleen kerran kaivan aiheen esiin, mutta nyt hieman todellisemmalta kantilta kuin mututuntumalta.

Juttelin pitkän tovin Remoxin hepun kanssa asioinnin yhteydessä. Hän kertoi että aikoinaan heillä oli jo tehdas rakennettu valmiiksi, ja olivat käynnistämässä tuotantoa kotimaiselle puun kylläste/suoja-aineelle. Homma meni reisille kun joku valtion viranomainen tuli paikalle ja sanoi että on pakko palkata kokopäiväinen kemisti jotta hommaa saa jatkaa.

Kun en oikein ole ymmärtänyt Owatrolin, Valtin, Pinotexin ym. toimintaperiaatetta päätin siitä kysyä. Kuulema nuo "kyllästeet" ovat pääosin lakkabensaa, n.26 prosenttia sidosaineita (alkydit/hartsit) ja pieni osa myrkkyä joka estää puuta lahoamasta ja tekemästä muita tepposia. Lakkabensan on tarkoitus imeyttää mahdollisimman syvälle puuhun myrkkyä. Jotta myrkky pysyy jatkossakin puun sisällä, tarvitsee se sitoa sinne sisään jollain. Ja tähän toimii alkydit (hartsit?). Ja tästähän syystä kaikki kyseiset aineet tekevät myös kalvon puun pintaan. Ja tämä kyllästystapa ei periaatteessa estä puun vettymistä, vaikkakin nämä sidonta-aineet ovat tukkineet puun huokosia sisältäpäin myös.

Pellavaöljykyllästys taas perustuu siihen (ymmärtääkseni) että puuhun imeytetty niin paljon muuta tavaraa (öljyä) jotta sinne ei enää vettä mahdukaan. Ja öljyn mukana solukkoihin viedään myrkky myös, kuten tuossa Owa/Valtti systeemissä. Ja yleensä myös lakkabensan turvin jotta menee syvälle. Koska pellavaöljykyllästy ei sisällä sidosaineita tai tee pintaa liukenee se veteen ja ilmaan ajan kuluessa. Tästä syystä kyllästystä tulee tehdä "vuosittain", muutoin home iskee.

Noh mene ja tiedä, tämä oli keskustelun lopputulema ja avasi ainakin minulle kyllästyksen fysiikkaa siten että voin jatkossa miettiä mihin kohteeseen kumpikin menetelmä on se parhain.
http://fiskaritupuna.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
Jarmo Niinimäki
Viestit: 701
Liittynyt: 28.09.2005 12:55
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarmo Niinimäki » 10.06.2009 10:45

Muutoin olen paljolti kanssasi samaa mieltä, mutta mielestäni vuosittainen pellavaöljykyllästäminen ei estä hometta vaan sen tarkoituksena on pitää puun öljypitoisuus mahdollisimman korkeana. Hometta vastaan tarvitaan myrkkyjä, sillä ilman niitä PÖ on aika helposti hometta keräävää.

Homeen estoon lyijysikkatiivi on melko hyvä aine ja sen lisäksi se rakentaa pellavaöljyn kanssa suht pitäviä sidoksia, jotka saavan öljyn pysymään paremmin puussa. Toinen juttu on sitten haluaako käyttää myrkyllistä lyijyä veneessään... Ja tuon sidoksien muodostumisen voisi ainakin kuvitella aiheuttavan puun "tukkeutumista" ennen aikojaan, joten itse olen käyttänyt sikkatiivia vasta kyllästämisen loppuvaiheessa (mutta tämä on vain oma teoriani). Saman vaikutuksen saa varmaankin aikaan myös käyttämällä noita kaupallisia tuotteita (Owa, Impreg jne.) kyllästämisen viimeisinä kerroksina.
Jarmo Niinimäki
m/s Summanmutikka

Avatar
raimå
Viestit: 859
Liittynyt: 26.05.2006 1:25
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja raimå » 10.06.2009 13:05

Jarmo Niinimäki kirjoitti:Muutoin olen paljolti kanssasi samaa mieltä, mutta mielestäni vuosittainen pellavaöljykyllästäminen ei estä hometta vaan sen tarkoituksena on pitää puun öljypitoisuus mahdollisimman korkeana. Hometta vastaan tarvitaan myrkkyjä, sillä ilman niitä PÖ on aika helposti hometta keräävää.

Homeen estoon lyijysikkatiivi on melko hyvä aine ja sen lisäksi se rakentaa pellavaöljyn kanssa suht pitäviä sidoksia, jotka saavan öljyn pysymään paremmin puussa. Toinen juttu on sitten haluaako käyttää myrkyllistä lyijyä veneessään... Ja tuon sidoksien muodostumisen voisi ainakin kuvitella aiheuttavan puun "tukkeutumista" ennen aikojaan, joten itse olen käyttänyt sikkatiivia vasta kyllästämisen loppuvaiheessa (mutta tämä on vain oma teoriani). Saman vaikutuksen saa varmaankin aikaan myös käyttämällä noita kaupallisia tuotteita (Owa, Impreg jne.) kyllästämisen viimeisinä kerroksina.
En toki tarkoittanutkaan että vuosittainen PÖ kyllästys estäisi homehtumista, vaan että PÖ ja esim. sinkkinaftenaatti ei muodosta mitään yhdistettä mikä pitäisi myrkyt ja öljyn puun sisällä (ei sis. sidonta-aineita) ja näinollen PÖ/myrkyt haihtuu ja liukenee puusta pois. Ja tämän takia vuosittainen lisäys tekee terää...

Ym teksti oli suora lainaus Remoxin hepun kanssa käydystä keskustelusta, joka avasi omaa tietämystäni miksi ja mitä kannattaa missäkin kohteessa käyttää. Oma käytännön kokemukseni on rajallinen, mutta nämä asiat oppineena on hyvä jatkaa:)
http://fiskaritupuna.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Pekka Huhta
Viestit: 936
Liittynyt: 14.04.2003 10:33
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta » 10.06.2009 13:40

Pellavaöljy itsessään ON sideaine, ihan samalla tavalla kuin keitetty pellavaöljy (vernissa) on yksinomaisena sideaineena vaikka nyt pellavaöljymaalissa. Raa'an öljyn sitovuus vain ei ole kovin vahva kuten muovihartseilla joista pinotekseissa ja muissa on.

Oivallus on oikeansuuntainen, mutta hiukan epätarkka :)

Ja tuo home... Lahoa vastaan sitä kyllästetään, eikä hometta :)

Pekka

Avatar
raimå
Viestit: 859
Liittynyt: 26.05.2006 1:25
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja raimå » 10.06.2009 20:32

Pekka Huhta kirjoitti:Pellavaöljy itsessään ON sideaine, ihan samalla tavalla kuin keitetty pellavaöljy (vernissa) on yksinomaisena sideaineena vaikka nyt pellavaöljymaalissa. Raa'an öljyn sitovuus vain ei ole kovin vahva kuten muovihartseilla joista pinotekseissa ja muissa on.

Oivallus on oikeansuuntainen, mutta hiukan epätarkka :)

Ja tuo home... Lahoa vastaan sitä kyllästetään, eikä hometta :)

Pekka
Odotinkin Pekka "ojennusta" asiavirheisiin:) No tosiaan kait tuossa keskustelussa oli totuuden jyvänenkin:)
http://fiskaritupuna.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
Jarmo Niinimäki
Viestit: 701
Liittynyt: 28.09.2005 12:55
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarmo Niinimäki » 10.06.2009 20:55

Pekka Huhta kirjoitti:Ja tuo home... Lahoa vastaan sitä kyllästetään, eikä hometta :)
Näinpä tietenkin, mutta pellavaöljy tuppaa keräämään pintaansa hometta ja siksi homeenestoakin saattaa joskus kaivata.
Jarmo Niinimäki
m/s Summanmutikka

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 11.06.2009 16:43

En tiedä mutta minusta nämä puuveneen kyllästyshommat ovat livahtaneet suoraan sanottuna homehysterian puolelle. Riittävä tuuletus, oikein tehdyt rakenteet avonaiset rakenteet ja pelkkä peruskylläste kerran tai pari riittää täysin. Minä olen tehnyt homesuojauksen n. 15 veneeseen "nykyiset euronormit täyttävällä" Tikkurilan Base peruspohjusteella eikä ongelmia ole ollut eikä taatusti tule jos ei tuuletusaukkoja tukita tieten tahtoen tai laiteta talveksi ihan ilmatiiviiseen huppuun. Ja syksyllä muistetaan se pesu ja pintojen sumutus kloriittiliuoksella.

Kyllästys on nimenomaan lahoa eikä hometta vastaan kuten Pekka kertoi suurena salaisuutena... ;-)

Joskus tuntuu kun lukee tätä homehysteriavuodatusta/kyllästystä että nykyään puuveneet on semmoisia ympäristömyrkkypesiä että on täysin edesvastuutonta viedä sinne lapsia ja/tai eläimiä - aikuisilla ei ole niin väliä ;-) ;-) ;-)
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Jarmo Niinimäki
Viestit: 701
Liittynyt: 28.09.2005 12:55
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarmo Niinimäki » 11.06.2009 17:10

Ei tässä mistään homehysteriasta ole kysymys. Puu sinällään kaipaa lahonsuojausta eikä homesuojausta kuten Pekka sanoi ja Tikkurila Base ynnä muut vastaavat riittävät varmasti homesuojaukseen kuten Veli-Matti kertoo. MUTTA jos käyttää puun kyllästämiseen pelkkää pellavaöljyä niin JOTENKIN se on järkevää suojata homehtumiselta. Toki on myös veneitä, jotka on käsitelty PÖ:llä ilman mitään myrkkyjä eikä niissäkään kaikissa ole homeongelmia, joten ei tosiaankaan ole syytä mihinkään hysteriaaan.
Jarmo Niinimäki
m/s Summanmutikka

Matti Laurila
Viestit: 340
Liittynyt: 16.04.2003 12:12
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Matti Laurila » 12.06.2009 10:15

Tuohon ensimmäiseen viestiin vielä sen verran, että itsekin aikanaan "kyllästin" veneitä noilla mainituilla puunsuoja-aineilla.

Mutta oikeastihan se menee niin, jos tarkkoja ollaan, että valttien ja pinotexien kanssa kyllästäminen on enemmänkin myrkyttämistä ja pellavaöljyä siihen soppaan lisättäessä se muuttuu kyllästykseksi.

Näin ainakin itse nykyisin ajattelen asiasta.

Mutta hyvin ne myrkytetytkin veneet ovat kestäneet, ei siinä mitään. Pihassa on terve vuonna 1978 ensi kerran myrkytetty, joten jos sen hyvin tekee, ei ole huono homma sekään. Enkä ole vielä itsekään niihin myrkkyihin kuollut, mutta ehkä hiukan omituiseksi muuttunut...:)

t. Matti

Pekka Huhta
Viestit: 936
Liittynyt: 14.04.2003 10:33
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta » 12.06.2009 15:38

Mä muuten ihmettelen tota homehtumista vallan mahottomasti. Oikeastaan oon aika neuvoton homemyrkkyjen neuvomisen kanssa, mulla kun ei ole koskaan homehtunut yksikään paatti.

Niin että mun on vähän paha kommentoida että missä olosuhteissa se pinta homehtuu, mä kun en tiedä. Että mun kommentointi asian suhteen on vähän lyhytsanaista kun koko homemeininki on mun silmissä vähän niinkuin keksittyä vouhotusta koko juttu :)

Mulla on vanhaa varastoa Aspergolia jota käytän joskus, yleensä paan vain pellavaöljyä ja pineeniä. Töissä käytetään sinkkinaftenaattia ämpäritavarana, mutten ole edes sen verta viittinyt että oisin käynyt ammentamassa ittelleni koepullon sieltä. Toisaalta naftenaatti on nimenomaan lahomyrkky eikä homemyrkky, niin että kaipa sitä voisi sinne lirauttaa.

Pekka

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 12.06.2009 16:26

Taitaa muuten olla ensimmäinen kerta koko puuvenenetin historiassa kun minä ja Puupää Pekka ollaan täysin samaa mieltä ja vieläpä sillä perverssillä vivahteella että Pekan kanta asiaan on jopa hiukan jyrkempi kuin minun ;-) ;-) ;-)
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

pellamo
Viestit: 755
Liittynyt: 14.05.2009 21:12
Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu

Viesti Kirjoittaja pellamo » 12.06.2009 16:49

Eikös sana "kyllästys" tarkoita oikeasti sitä että puuhun imetetään niin paljon öljyjä että se ei enää ime sitä(kyllästyy) eikä myöskään siten ota vettä solukkoihinsa niin paljoa.Ja lahosuojaus tulee siinä sivussa kun sekoitetaan kuka mitäkin myrkkyä öljyn sekaan jossain vaiheessa.
Mun mielestä jos vetelee joihinkin ei niin vettymisarkoihin paikkoihin vähän öljyä ja laho/homesuojaa niin se ei ole kyllästämistä vaan suojaamista.
Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..

Pekka Huhta
Viestit: 936
Liittynyt: 14.04.2003 10:33
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta » 12.06.2009 21:42

Veli-Matti kirjoitti:Taitaa muuten olla ensimmäinen kerta koko puuvenenetin historiassa kun minä ja Puupää Pekka ollaan täysin samaa mieltä ja vieläpä sillä perverssillä vivahteella että Pekan kanta asiaan on jopa hiukan jyrkempi kuin minun ;-) ;-) ;-)
Älä ny, me ollaan melkeen aina samaa mieltä, mä rupeen inkuttaan vastaan vasta kun sun hyvät neuvot joskus menee mun kanssa eri raiteille :) Muuten tulee oltua aika lailla hissuksiin ja antaa innokkaampien neuvoa ;)

Pekka

Vastaa Viestiin