Sivu 1/3

Pleksi ja pistosaha

Lähetetty: 05.06.2009 9:12
Kirjoittaja kardinaali
Moro!

Kuuden vuoden odottelun jälkeen on tullut aika istuttaa venhoon ikkunat. Käytän lompakon olosuhteiden takia neljämillistä akryylipleksiä. Pleksin saa edes jotenkuten järkevään hintaan suorakaiteen muotoisena arkkina, josta tuulilasin eri ruudut pitää sitten itse sahata. Kaveri ounasteli, että pistosahalla se onnistuu, mutta terä pitää valita huolella. Onko kellään kokemuksen tuomaa tietoa?

Terä saa ihan vähän repiä, koska "lasien" särmät jäävät kumilistan sisään piiloon (7-8 milliä). Muutaman millin voi myös jättää työvaraa ja lähestyä lopputulosta penkkinauhahiomakoneella.

Lähetetty: 05.06.2009 9:23
Kirjoittaja Notreal
On tullut halkaistua muutama pleksi liian isohampaisella pistosahan terällä...

Lähetetty: 05.06.2009 10:45
Kirjoittaja msalmi1
multimasterin sahaterä ainakin sulattaa nätisti pleksin, ei rispaannu. Varmaan pistosahan rautasahanterä tekee saman. loput nauhahiomakoneella.

"Plexi"

Lähetetty: 05.06.2009 11:30
Kirjoittaja Northling
Moro

Paras väline PMMA:n eli Akryylin työstämiseen olisi korkekierroksinen jyrsin ja terävä terä. Hyvä pöytäsirkeli on kakkosvaihtoehto, tiheähampainen terävä terä.
Pistosaha on ehkä huonoin. Repii ja aiheuttaa halkeamia helposti. Liian tiheähampainen sulattaa. Joku kovapuuterä ehkä toimivin. Eikä terässä saa olla liikaa "jaotusta".
Kulmia saa pyöristettyä nauhahiomakoneella. Pitää vaan käyttää malttia ettei sulata materiaalia.

4 mm Akryyli (Perspex XT) on noin 30/m2

Nortti

Lähetetty: 05.06.2009 11:45
Kirjoittaja kardinaali
Nyt ei ikävä kyllä ole muuta käytössä kuin Boschin pistosaha. Täytyy kokeilla erilaisia teriä johonnii sekundääriseen paikkaan. Aiemmin keväällä pääsin kokeilemaan työväenopistolla vannesahaa ja se teki kelpo jälkeä.

Halvin paikka, josta olen akryylia löytänyt on Etra. 53 euroa neliö + sahausmaksu kympin (sillä saa siis suorakulmaisen palasen). Kiireen, köyhyyden ja kuljetuskapasiteetin takia valinta kallistunee Etran puoleen.

Lähetetty: 05.06.2009 11:53
Kirjoittaja Notreal
Suosittelen "iskunkestävää" tavallisen sijaan.
Kuumailmapuhaltimella saa myös pleksin kaareutumaan jos tarve.

Saha

Lähetetty: 05.06.2009 12:02
Kirjoittaja Northling
Moro

Aivan, unohdin vallan vannesahan, sehän on kans ihan hyvä, mutta kyllä mä olen karkeesti pyöristellyt kulmatkin sirkelillä.

Onpas Etralla kova hinta.

Onkos sulla pitkä matka Poriin, meiltä pitäis löytyä 4 mm Akryyliä tuohon mainitsemaani hintaan.

Nortti

Pleksi

Lähetetty: 05.06.2009 12:08
Kirjoittaja Donna 28
Minä en kyllä käyttäisi pleksiä, tavallinen lasikin ajaa monessa asiansa ja jos haluaa iskun kestävyyttä, niin garbonaatista sitten. Viimemainittua saa Keraplastilta Orimattilasta. Pleksi menee jo muutamassa vuodessa harmaaksi. Tavallinen lasi on kestänyt minun veneeni tuulilasinakin jo yli 10 -vuotta, eikä maksa paljon, vaikka ei itse leikkaisikaan. Puhun siis 4 mm lasista.
Donna 28

Lähetetty: 05.06.2009 13:03
Kirjoittaja Northling
Moro

Niin no turvallisuutta ajatellen tavallinen lasi on mielestäni pannan julistettua veneissä, ainakin merellä, se särkyy pienestäkin iskusta tappavan vaarallisiksi sirpaleiksi. Jos lasia käyttää niin avoveneissä karkaistua lasia tai avomeriveneissä laminaattilasia. Lasi on kylä paras materiaali ohjaamon ikkunoihin.

Polycarbonaatti on iskunkestävämpää kuin akryyli, mutta naarmuuntuu herkemmin. Polycarbonaattia saa myös tilauksesta kovapintaisena.
Kyllä oikeanlaatuinen Akryyli pitäis 10 vuotta kestää paatissa oikealla hoidolla. Ei saa hangata eikä pestä liuottimilla.

Meiltä löytyy tavallista polycarbonaattiakin (Vindulex) 48€/m3

Nortti

Re: Saha

Lähetetty: 05.06.2009 13:34
Kirjoittaja kardinaali
Northling kirjoitti:Onkos sulla pitkä matka Poriin, meiltä pitäis löytyä 4 mm Akryyliä tuohon mainitsemaani hintaan.
Ei Turusta Poriin mikään paha matka ole, en vaan pääse paikalle millään ennen H-hetkeä. Vois ne matkakulungitkin pudottaa hintaeron aika alas. Tilanne olisi toinen, jos vielä asuisin Porissa :)

Näitä materiaalivaihtoehtoja tuli punnittua useampaankin otteeseen. Onnenpyörän viisari pysähtyi akryylin kohdalle. Kun tulee aika vaihtaa ruudut, tiedän ainakin mihin suuntaan käännyn (tiedä vaikka olisin siinä vaiheessa jo muuttanut takaisin Poriin).

Akryyliä Porista

Lähetetty: 05.06.2009 17:32
Kirjoittaja Marnella
Tarttui elien heräteostoksena Porista Tikkulassa olevasta suurehkosta puutarha-rauta -marketista neliön pala 4 mm akryyliä 29 jurboa.

Ikkunat pitäisi saada varustamon omistajattaren uuteen peräsviittiin, ja ajattelin kai että sillä olisi hyvä harjoitella. Polykarbonaatti minulla on ollut mielessä, ja kävin sillä asialla Porilaisessa muovialan erikoisliikkeessä, missä minulle vasta selvisi, että polykarbo on vaikkakin lujempaa niin herkemmin naarmuttuvaa kuin akryyli. Hinta olisi ollut suht. kohtuullinen, 60 - 70 erviä. Kovapintainen erikoislevy olisi sitten ihan eri juttu.

Veneen vanhat akryyli-ikkunat ovat todella rivon näköisiä, mutta saa nähdä ... Lasin osakkeet ovat nousussa.

terv. Marnella

Jaa Poris vai?

Lähetetty: 05.06.2009 17:50
Kirjoittaja Northling
Moro

Käviksää meill? Ottilia on 300 meetriä etteepäi siit Terrast, heti länsitie silla jälkee oikeel. Puuvenenettiläisil voitas luvat muovit ilman sahausmaksua.

Nortti

Lähetetty: 05.06.2009 19:52
Kirjoittaja Veli-Matti
On muuten tullut testattua mitä 5 ja 6mm liimattu tavallinen lasi kestää - ne kestää lankulla huitaisun "melkein täysillä" kun lasi ei anna periksi yhtään suuntaan eikä toiseen ja siinä menee heikommat pokat ennemmin rikki kuin lasi. Tietenkin isku terävällä esineellä särkee lasin, vaikkapa sosolaisella, mutta kaikki palaset jäävät kiinni pokiin. Sekin on testattu...
Todennäköisesti ne saa helpoimmin rikki ampumalla ;-)

Kumitiivisteellä oleva lasi särkyy ehkä viidesosavoimalla siitä mitä liimattu lasi - kokeilkaa jos ette usko.

Minä en laittaisi minkäänlaista pleksiä veneen valoaukkoihin.

Lasi lasit

Lähetetty: 05.06.2009 23:20
Kirjoittaja Donna 28
Veneeni tuulilasit 2 kpl ovat puuhun tehdyssä urassa sekä liimattuna että listoitettuna ja väitän että kymmeneen vuoteen niitä ei ole tarvinnut vaihtaa rikkoutumisen vuoksi, edelleen olen samaa mieltä pleksistä kuin
Varjaaki V-M. Jatkossakin, kun Donna joskus valmistuu, laitan siihen lasit
ehkä kuitenkin kalvon väliin kahdelle 2,5 milliselle lasille. Saattaa tietysti olla, ettei purjeveneissä lasit kestä siten kuin moottoriveneissä, kun mastoistakin voi tippua kannelle melkein mitä tahansa rautaromua ajan kanssa ja pomsahtaa siitä sitten vaikkapa pleksille kun eivät käytä laseja.
Tietysti purjeveneissä ei varsinaisesti ole tuulilaseja, niin eihän sitä osaa kuvitella miten ne lasit tuulilasissa tai sivulaseissa käyttäytyy. Voin myös vakuuttaa, että vuonna 64 valmistuneen omakotitaloni laist ovat säilyneet tuulessa ja tuiskussa ehyinä kaikki nämä vuodet, ei ole tarvinnut pleksiä niihinkään laittaa.
Donna 28

Kyl määki Poris

Lähetetty: 05.06.2009 23:44
Kirjoittaja Marnella
kävi mutten juur siäl ko Nortlinki meinas. En oikee ennää tunne paikkoi nii hyvi ku en ol asunu Poris vuore 1959 jälkee. Mut täytyy poiket, kyl porilaisetki voi ol iha kivoi - sikses.

Antero (ja Aila)
Marnella