Perälaudan kestävyys

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
JiiTee
Viestit: 14
Liittynyt: 04 Marras 2005 11:01

Perälaudan kestävyys

Viesti Kirjoittaja JiiTee » 14 Touko 2009 14:42

Nyt tartteis hiema apua ja kokemuksia viisaammilta!

Käytössä on vanerivalmisteinen tuulilasivene (4,75m) ja koneena ulkolaitamallinen 30hp. Konetehot ovat olleet jo muutaman vuoden hieman alimitoitettu eli kaasukahva on melkein täysin auki pysyäkseen kivassa matkavauhdissa.

Veneeseen on nyt mahdollisesti tulossa 55hp perämoottori ja sen paino 105kg (vanha 55kg). Mielessä tietenkin perälaudan kestävyys... onko mitään vinkkiä/tietoa miten voisi arvioida ko. koneen sopivuutta kyseiseen veneeseen? Itse perälauta on paksua vesivaneria (arvioisin ainakin 350mm-400mm paksua) ja veneen takaosassa lattian tasalla on paksu metallinen rauta kölipuussa joka nousee perälautaan kiinni. Muita metallivahvikkeita ei perälaudassa ole näkyvissä. En tiedä miten tähän viestiin saisi kuvia liitettyä...

Kaikki neuvot kiireellisesti ovat tarpeen.
[/img]

Avatar
kardinaali
Viestit: 261
Liittynyt: 20 Loka 2003 13:09
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Perälaudan kestävyys

Viesti Kirjoittaja kardinaali » 14 Touko 2009 15:01

JiiTee kirjoitti:Itse perälauta on paksua vesivaneria (arvioisin ainakin 350mm-400mm paksua)
Kyllä tuommoisen likemmäs puolimetriä paksun vanerin luulisi kestävän :)

Tee siihen vielä jotain polvioita kyljistä ja pilssistä, niin luulisi kestävän täydellisesti. Omassa veneessäni on viitisen senttiä paksu vanerinippu ja moottorikaivon kyljet antavat vielä rajusti lisätukea. Moottori on suurin piirtein samaa painoluokkaa; ongelma on lähinnä perän kantavuudessa eikä kestävyydessä.

JiiTee
Viestit: 14
Liittynyt: 04 Marras 2005 11:01

Virhe..

Viesti Kirjoittaja JiiTee » 14 Touko 2009 15:07

;-) Aika paksu on joo.. eli siis korjataan perälaudan paksuudeksi 35-40mm.

Uskoisin kantavuuden riittävän mainiosti. Mieheni "istui" viime kesänä 90kg:n painollaan melkein moottorin päällä eikä vene paljoa värähtänyt. Löysin vanhan keskustelun täältä, kesältä jolloin vene ostettiin. Kuvia löytyypi sieltä.

http://www.puuvene.fi/keskustelu/viewto ... highlight=

matti
Viestit: 2185
Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31

Viesti Kirjoittaja matti » 15 Touko 2009 06:39

Kannattais katsoa myös miten se perälauta on kiinni laidoituksessa, linkin kuvassa ruuvirivi näyttää olevan melko lähellä kulmaa. Ettei vaan olisi niin, että ruuvit ovat vain perälaudan vanerin kantissa ???
Perälaudan ja kyljen/pohjan liitoksessa tulisi olla sidelauta joka on ruuvattu ja liimattu peräpeiliin sekä kylkilaudoitukseen= ruuvit ovat molempiin suuntiin poikkisyyhyn!
Pahimmassa tapauksessa, etenkin jos perälauta hieman joustaa se voi irrota laudoituksen (lyhyiden) ruuvien pettäessä.(näin olen kuullut tapahtuneen)
Ilman sisältä otettuja kuvia ei voi ottaa kantaa rakenteen lujuuteen.
Kun funtsaa mitenkä kone lautaa kääntää-yläreunaa taakse keskeltä alareunaa eteen-niin sen mukaan jäykisteet tulee olla.


Matti

JiiTee
Viestit: 14
Liittynyt: 04 Marras 2005 11:01

Viesti Kirjoittaja JiiTee » 17 Touko 2009 21:19

Kiitos vastauksista! Kyllähän tuo hieman harmaita hiuksia aiheutti kun perässä ei ollut yhtään suoraa kulmaa. Summa summarum, koko perälaudan tuenta päätettin laittaa uuteen uskoon. Yläosaan kylkilautojen suuntaisesti tuli molemmin puolin 50x50mm puupalkit (50cm pitkät) takapenkkien selkänojaan asti (runkopuuhun). Näitä puupalkkeja 4 kpl eli perälaatikoiden sisällä yo. tavalla. Myös perälaatikoiden pohjassa samanlaiset puupalkit eli n. keskilinjan molemmin puolin. Lisäksi puupalkkeihin perälaudan liitoskohdassa 4mm paksut/200mm pitkät teräskulmaraudat molemmin puolin. Pienempiä kulmarautoja toiseen päähän.

Perälautaa korotettiin 11cm moottorikaivon reunan muotoisella palalla. Sen taakse perälautaan 90x40cm 27mm filmivaneripala samaan tasoon reunan kanssa. Moottorikaivon sisäpuolelle 3-4mm paksua tiikkipeltiä korotuspalan sivureunojen ja liitossauman yli, sama juttu perälaudan ulkopuolelle.

Muistaakseni pohjan/kylkilaidoituksen/perälaudan yhtymäkohdassa ei ole tukia, sinnekin siis vielä pitäisi Matin mukaan jotakin laittaa? Kölipuussa pohjan ja perälaudan liitoskohdassa on n. 10cm leveä rautainen tuki, joka tekee nousun perälautaan 20-25cm ja n. 40cm kölipuussa. Riittääköhän tuo tuki vai tarvitaanko pohjaan vielä reunoillekin tukea??

Vastaa Viestiin