parraslista köydestä

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Vastaa Viestiin
romope-1
Viestit: 61
Liittynyt: 27.09.2005 12:00
Paikkakunta: Kangasniemi
Viesti:

parraslista köydestä

Viesti Kirjoittaja romope-1 » 12.05.2009 12:39

Onko joku oikeasti joskus laittanut ko konstruktiota pieneen (10 m) puuveneeseen?

Tarkoitan vaan, että olisiko se tyylillisesti väärin?

Mulla olisi veneprojekti siinä vaiheessa, että pitäisi parraslistojen tekoa alkaa miettimään. Tällä forumilla joku joskus väläytteli köyden käyttöä ja pähkäili sen kiinnitystä reunaan. Itse suunnittelin, että jos sellaisen kehtaisi virittää veneeseensä, niin ehkä jotenkin niin, että tekisi mäntyisen reunalistan, johon jyrsisi puolipyöreän uran köyttä varten. Köyden voisi sitten vaikka liimata uraan. Suoraan reunaan sitä voisi olla aika hankala saada tarttumaan.

Tuomitkaa tai hyväksykää aatos- ja jos hyväksytte, niin ideoita kiinnitykseen, kiitos!
Pekka Romo

Pekka Huhta
Viestit: 936
Liittynyt: 14.04.2003 10:33
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta » 12.05.2009 15:14

Pelastusveneissä oli kyllä narupartaita, mutta se ei ole mitnekään tyypillinen isommassa veneessä. En kyllä 10-metristä puuvenettä sanoisi enää ihan pieneksi :)

Se puolipyöreä ura oli oikea tapa pelastusveneissä. Uran reunoihin oli porattu reikiä parinkymmenen sentin välein ja naru sidottu sitten niiden kohdalta paikalleen.

Pelastusveneeseen taikka johonkin pikkuveneen jollaan ihan hieno ja nätti parras, isommassa veneessä se on paitsi vähän omituisen näköinen, niin varmasti kovin lyhytikäinen. Ei tartte kuin vähän tarttua laituriin kiinni niin naru repsottelee.

Pekka

villery
Viestit: 38
Liittynyt: 01.08.2007 11:33
Paikkakunta: kotka

Viesti Kirjoittaja villery » 12.05.2009 22:17

Yhdellä tutulla kaverilla on 11m meriläisessä törmäyslista köydestä.
Ainakin mun mielestä se sopii siihen veneeseen ihan v...un hyvin!
Tosin en ole kyllä katellu mitem on kiinnitetty.

romope-1
Viestit: 61
Liittynyt: 27.09.2005 12:00
Paikkakunta: Kangasniemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja romope-1 » 12.05.2009 22:25

No niinhän mä just ajattelin, että voisi tulla vähän oudon näköinen tuonkokoiseen veneeseen. Kestävyys ei kyllä olisi ongelma, koska tällä järvellä ei ole sellaista laituria, johon tuo ottaisi kiinni. Lista olisi siis lähes pelkkä koriste.

No entäs toinen vaihtoehto - vinyylilevystä leikattu ja muotoonjyrsitty lista? Levyjä saa eri paksuisina, esim. 30 mm, josta tulisi jo melko komea lista. Sirkkeli pystyy hyvin. Listan hyviä puolia olisivat kestävyys (jota siis ei oikeastaan tarvita, mutta kaiken varalta) ja taipuisuus, taipuu lämmittämällä jyrkällekin mutkalle, myö kieroksi mukailemaan veneen keulaa ja perää. Sen verran on tästä tavarasta kokemuksia, että tein siitä parit reen jalakset (tai siis liukupinnat).

Vai tekisinkö sittenkin puusta?
Pekka Romo

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 12.05.2009 22:50

Minusta tuo "köysitörmäyslista" veneen reunassa ei ehkä ole hyvä koska ei luista mutta toisaalta se on pehmeä eli vaimentaa iskuja - en tiedä, itse jättäisin ehkä köysitörmäyslistan laittamatta ja tekisin puusta.
Siihen sitten muovinen lista päälle suojaamaan puuta ja liukasteeksi...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Simon
Viestit: 958
Liittynyt: 23.03.2007 0:27
Paikkakunta: Kaskinen

Viesti Kirjoittaja Simon » 12.05.2009 22:51

Tee vain puusta.
Niinkuin Pekka kertoi, tuo köysihomma sopii todella pieniin pelastus / työveneisiin ja on niihin (evoluution) myötä kehittyneet aivan käytännön syistä.

Tuo vinyyli? vaikka kuinka houkutteleva olisikin, niin luultavasti puuvene porukka noin yleisesti kammoksuisi ajatustasi.

Kaikissa tapauksissa päätös on vain sinulla ja kauneus on aina katsojan silmässä.

Avatar
Simon
Viestit: 958
Liittynyt: 23.03.2007 0:27
Paikkakunta: Kaskinen

Viesti Kirjoittaja Simon » 12.05.2009 22:53

Että sitten Veli-Matti kerkesitkin tuohonkin väliin!!!!!!!

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 12.05.2009 23:59

No mitä muuta sitä näin euroviisuiltana tekee kun mökki tulvii kybällä eurohumppaa kuin pohtii mitä sattuu ja möläyttelee niitä sitten ulos täällä...

Dejah Thoriksen törmäyslista on sinä kunnossa että on pitänyt piilottaa itseltä sorkkaraudat, vasarat ja taltat ettei vaan tule pilkottua sitä irti kesken lakkausten. Mutta ensi keväänä tai seuraavana...

Oulussa ei muuten ole saatavilla törmäyslistan päälle muovista n. 20mm leveää muotolistaa. Vanha on sen verran monena pätkänä että kysyy ehkä liikaa motivaatiota alkaa laittelemaan se paikalleen.
Mistä sitä saisi ja tietenkin vielä suht edullisesti?
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22.04.2008 0:10

Viesti Kirjoittaja Notreal » 13.05.2009 9:06

Oma ajatukseni köyden käytöstä syntyi mallin näkemisestä venemessuilla
jossa konstruktiota oli käytetty muutamassa 11 - 13m kuituveneessä.
Köysi oli n. 80mm halkaisijasta.

Kyseessähän on toki makuasia sopiiko vai ei...Mutta minusta näytti
ihan hyvältä.
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22.04.2008 0:10

Viesti Kirjoittaja Notreal » 13.05.2009 11:33

Sama vene jota messuilla katselin;-)
En tosin hankinta mielessä vaan muuten....
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

manteli
Viestit: 596
Liittynyt: 10.03.2004 9:51
Paikkakunta: Täl pual jokke
Viesti:

Viesti Kirjoittaja manteli » 13.05.2009 14:03

En kyllä laittais, etenkään puuveneeseen, mulla oli pienessä puisessa soutuveneessä aikanaan moinen systeemi ei muuta kun keräs "peetä" ja oli useimmiten märkä mikä ei tietenkään puuveneessä oo hyvä juttu.
Tosin voihan sen tietenkin uittaa niissä puuvenelijöiden myrkkytynnyreissä ettei lahoa eikä vety...mut kuiteskin, en laittais.

t. Jaakko

romope-1
Viestit: 61
Liittynyt: 27.09.2005 12:00
Paikkakunta: Kangasniemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja romope-1 » 13.05.2009 21:25

Kyllähän tuo tuohon veneeseen käy ihan hyvin, kun tuossa tuo kansiosa jatkuu ikäänkuin ylöspäin kyljestä. Puuveneessä se tulisi ihan kyljen ylälaitaan ja voisi sikäli olla vähän eri näköinen...
Pekka Romo

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 13.05.2009 22:07

Empä tiijä miksi mutta mun silmään tuo Linssen jotenkin miellyttää. Ja nimenomaan sedanina jossa ei ole takakajuutta eikä yläohjaamoa.

Teinkin päätöksen että jos laitan joskus tulevaisuudessa vähänkään isomman kusilaituveneen niin se on Linssen 33,9 Sedan...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Mikko Lehtikanto
Viestit: 171
Liittynyt: 24.07.2007 11:33
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mikko Lehtikanto » 14.05.2009 8:40

Veli-Matti kirjoitti:Empä tiijä miksi mutta mun silmään tuo Linssen jotenkin miellyttää. Ja nimenomaan sedanina jossa ei ole takakajuutta eikä yläohjaamoa.

Teinkin päätöksen että jos laitan joskus tulevaisuudessa vähänkään isomman kusilaituveneen niin se on Linssen 33,9 Sedan...
Ovelasti sanottu. :) En itse tienny, mutta internet väittää, että tuo paatti on terästä.

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22.04.2008 0:10

Viesti Kirjoittaja Notreal » 14.05.2009 8:59

Mikko Lehtikanto kirjoitti:
Veli-Matti kirjoitti:Empä tiijä miksi mutta mun silmään tuo Linssen jotenkin miellyttää. Ja nimenomaan sedanina jossa ei ole takakajuutta eikä yläohjaamoa.

Teinkin päätöksen että jos laitan joskus tulevaisuudessa vähänkään isomman kusilaituveneen niin se on Linssen 33,9 Sedan...
Ovelasti sanottu. :) En itse tienny, mutta internet väittää, että tuo paatti on terästä.
Voihan sen kuiduttaa päältä;-)
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Vastaa Viestiin