Kaidetolppien kiinnitys kanteen - ilman vuotoa?

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Tuomasjukka
Viestit: 159
Liittynyt: 10.06.2003 9:09
Paikkakunta: Joensuu

Kaidetolppien kiinnitys kanteen - ilman vuotoa?

Viesti Kirjoittaja Tuomasjukka » 10.06.2003 9:13

Onko kellään hyviä neuvoja miten kaidetolppien kiinnityksestä kanteen saisi vettä pitävän? Veden kulkusuunta on painovoiman mukaisesti alaspäin ja tolpan juuresta kanteen ruuvattu ruuvi luo vedelle mukavan kulkureitin kansilautaan. Samoin jos jollakulla on kokemuksia tämäntyyppisen ongelman aiheuttaman lahon korjaamisesta, siis ulommaisten kansilautojen, kuuntelen mielelläni. Veneeni kansi on irokoa.

tt

Matti Laurila
Viestit: 340
Liittynyt: 16.04.2003 12:12
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Matti Laurila » 19.06.2003 15:39

Moro!
Olet varmaan laittanut ruuvin reikään sekä sen ympärille reilusti sikaflexiä tms?

t.Matti

Tuomasjukka
Viestit: 159
Liittynyt: 10.06.2003 9:09
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Tuomasjukka » 23.06.2003 13:00

Ihan tarkkaan ottaen en, sillä ostin tämän paatin, ensimmäiseni, kuukausi sitten. Huomasin tuon ongelman ja rupesin funtsaamaan miten siihen reagoisin.

Mitä sikaa suosittelet?

Entä onko muuta materiaalia, perinteisempää? Paatti on vuodelta 1948 ja pienenä haaveena on pikkuhiljaa palauttaa se kohti ns. alkuperäistä kuntoa.

tt

Pekka Huhta
Viestit: 936
Liittynyt: 14.04.2003 10:33
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta » 23.06.2003 13:52

Mahtaako siinä alunperin olla ollutkaan kaiteita lainkaan? Siihen aikaan sellaisia ei juuri harrastettu. Oman veneeni kaiteet heitin turvallisuudesta välittämättä jontkaan, ne kun näyttivät aivan hirveiltä ja toisaalta tekivät sivukansista niin kapeat ettei siellä mahtunut kunnon kallistuksella kulkemaan juuri lainkaan.

Kyllä Sikaflex tai vastaava liimaava polyuretaanimassa on tuohon parasta ainetta vaikkei se perinteinen materiaali olekaan. Tässä hommassa Sika on parhaimmillaan: luja liima ja hyvä tiiviste. Vaikka itse suosin perinteisiä materiaaleja aina kun voin, niin en lähtisi kansiläpivientejä tukkimaan millään muulla. Huonommalla aineella vesi pääsee sisään ja lahottaa kantta.

Jos mahdollista, kaiteiden kiinnitysruuveista ainakin yhden pitäisi tulla suoraan kansikaaren eli kansiparrin läpi ja kiinnitys mielellään läpi tulevilla koneruuveilla ja muttereilla, ei vain puuhun ruuvaamalla. Pelkkään kanteen ruuvaaminen ei ole hyvä ja jos niin teet, niin sitten kannen alapuolelle pitää laittaa metallinen tai vanerinen aluslappu ja kiinnitys ruuvilla ja mutterilla. Joka tapauksessa kannen alla puuta vasten aina isoin mahdollinen korialuslaatta jonka löydät, ettei kannesta heltiä pala irti jos joku kaatuu kaidetta vasten.

Poraile reiät valmiiksi ja laita hela kuiviltaan paikoilleen. Jos kansi on käsittelemätöntä irokoa (tai tiikkiä), suojaa helan ympäristö maalarinteipillä ylipursuavan liiman varalta, lakatulle tai maalatulle kannelle riittää kun pyyhkii helan ympärille autovahaa, mehiläisvahaa tms, joka estää liiman tarttumisen kanteen helan ulkopuolelta.

Ota hela pois ja levitä alueelle vähän Sikafleksiä tai vastaavaa. Pyöräytä vielä ruuvinreikien ympärille paksumpi kerros, tämä on se tiiviste joka helan alla tursutessaan painuu ruuvinreikiin ja tiivistää kannen. Reikään ei kannata juuri kittiä työntää, ruuvi vain likaantuu hirveäksi ja tahna tippuu suoraan veneen sisään, sotkee ruuvin kierteet ja tekee työstä perin epämiellyttävää.

Vedä ruuvit kiinni, mutta ei mahdottoman tiukalle. Jos olet teipannut helan ympäristön, voit poistaa teipit nyt. Vahatulle pinnalle pursunut Sika poistetaan vasta kuivana puukolla ja / tai siklillä autellen. Kun kitti on kuivaa, kiristä ruuveja vielä puoli kierrosta niin että kuivunut massa vielä painuu tiukemmin paikalleen.


Kaiteessa on hurja vipuvarsi ja kiinnittämiseen kannattaa suhtautua vakavasti. Ihan lähihetken esimerkkinä: ruuvailin keväällä lipputangon jalan kanteen ja kunnon aluspalikkaan 5x35-millisillä puuruuveilla, arvelin että ennen katkeaa mahonkinen lipputanko kuin lähtee jalka irti. Viime viiikonloppuna naapuri haparoi maihinnousussa ja veneen keula pyyhkäisi keveän näköisesti lipputankoon. Sieltähän ne irtosivat messinkiruuvit nahkoineen tiikkikannesta ja tiikkisestä aluspalikasta...

Kun mietitte samaan paikkaan puisen lipputangon tilalle teräksisen tangon, jonka kiinnitysalusta voi olla lipputangonjalkaa pienempi, niin kiinnittämistä voi vähän suhtetuttaa siihen. Pelkillä puuruuveilla kanteen kiinnitetyt kaiteenjalat eivät auta tositilanteessa yhtään mitään.


Tuollaisessa paikassa oleva laho on inhottava. Vaikka paikallisen lahon paikan voisi korjata uusimalla vain pätkän lautaa, veneen lujuus ja jäykkyys riippuu kovin kannen kiinnityksestä kylkeen. Paikka pitäisi nähdä ja koputella että voisi sanoa että voiko sen korjata vain uusimalla paloja vai pitääkö jossain vaiheessa uusia koko lauta.


Pekka

Matti Laurila
Viestit: 340
Liittynyt: 16.04.2003 12:12
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Matti Laurila » 24.06.2003 10:59

Moro!
Itse olen käyttänyt Sikaflexin 221:tä, hyvää veneilykesää!

t.Matti

Tuomasjukka
Viestit: 159
Liittynyt: 10.06.2003 9:09
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Tuomasjukka » 28.06.2003 9:23

Vene on Weekend, eikä Wiklund siihen kaiteita tosiaankaan suunnitellut. Useissa ne kuitenkin on, jotkut ovat seuranneet Pekan esimerkkiä. Ehkä minäkin sitten joskus, kun lapset tottuvat kannella liikkumiseen ja pelkät jack-stay:t riittävät turvallisuuden takaamiseksi.

Aion ensi talvena ottaa koko kannen puulle ja samalla tutkia kannen ulommaisten lautojen kunnon. Tässä vaiheessa on vaikea sanoa monestako palasta reunat koostuvat, sillä päällä on lukemattomia kerroksia mustanpuhuvaa lakkaa. Paksu lakka on tietenkin hyvä suoja, mutta kun monet tolppakenkien ruuvit pyörivät tyhjää, ei siinä mikään auta - auki on otettava ja katsottava mitä pitää uusia.

Kiitos hyvistä neuvoista! Kun reunat on kunnossa, kiinnitän tolpat ohjeitten mukaisesti.

tt

Vastaa Viestiin