OWATROL 1
-
- Viestit: 9
- Liittynyt: 21 Syys 2007 10:26
- Paikkakunta: tampere
OWATROL 1
Olen ajan puutteen takia kyllästämässä tammivenettäni Owatrolilla 1:
Muutama kysymys; pitääkö ennen lakkausta puhdistaa pinta Oulu1/
tärpätillä vai hienolla hieomapaperilla-pinta tuntuu likaiselta/roskaiselta.
Imeekö tammi enemmäm/vähemmän kuin muut puulajit?
Tuntuu niin järjettömältä imeyttää venettään kalliilla "alifaattisilla
hiilivedyillä"? Mitä se on ja miksi?Mitä on ihminen ja elämä?
Muutama kysymys; pitääkö ennen lakkausta puhdistaa pinta Oulu1/
tärpätillä vai hienolla hieomapaperilla-pinta tuntuu likaiselta/roskaiselta.
Imeekö tammi enemmäm/vähemmän kuin muut puulajit?
Tuntuu niin järjettömältä imeyttää venettään kalliilla "alifaattisilla
hiilivedyillä"? Mitä se on ja miksi?Mitä on ihminen ja elämä?
-
- Viestit: 245
- Liittynyt: 15 Huhti 2003 00:10
- Paikkakunta: Helsinki
Joku kemisti selittäköön alifaattisten hiilivetyjen olemuksen. Meille riittää kun tiedämme, että sellaisia ovat mm. petrooli, dieselöljy ja mineraalitärpätti. Owatrol 1 on pääasiallisesti tätä (n. 70%), ja loput joitakin öljyjä, joista valmistaja ei tietenkään vaivaudu antamaan mitään ymmärrettävää selitystä. Eräiden tietojen mukaan Owatrol 1 oli alunperin tarkoitettu teakin ja sen tapaisten puumateriaalien pohjustukseen.
Jostakin syystä sitä ruvettiin skandinaviassa käyttämään puuveneiden kyllästämiseen. Tuhansia litroja alifaattista hiilivetyä on siis imeytetty pohjolan puuveneisiin, ja siinä ohessa vähän jotakin öljyä.
Käsittääkseni parempi tapa kyllästää vene on tehdä se raa´alla pellavaöljyllä. On kai vähän epäselvää, kannattaako sitä ohentaa jollakin liuottimella (esim. mineraalitärpätillä) vai ei.
Ja ihminenhän on vain keskushermostoltaan omituiseksi kehittynyt kädellinen. Käsiä taas tarvitaan lähinnä veneen hoitamiseen sekä joihinkin vähemmän tärkeisiin toimiin. Elämällä puolestaan tarkoitetaan yleisesti sellaista olotilaa, jossa kädellinen omistaa puuveneen.
Jostakin syystä sitä ruvettiin skandinaviassa käyttämään puuveneiden kyllästämiseen. Tuhansia litroja alifaattista hiilivetyä on siis imeytetty pohjolan puuveneisiin, ja siinä ohessa vähän jotakin öljyä.
Käsittääkseni parempi tapa kyllästää vene on tehdä se raa´alla pellavaöljyllä. On kai vähän epäselvää, kannattaako sitä ohentaa jollakin liuottimella (esim. mineraalitärpätillä) vai ei.
Ja ihminenhän on vain keskushermostoltaan omituiseksi kehittynyt kädellinen. Käsiä taas tarvitaan lähinnä veneen hoitamiseen sekä joihinkin vähemmän tärkeisiin toimiin. Elämällä puolestaan tarkoitetaan yleisesti sellaista olotilaa, jossa kädellinen omistaa puuveneen.
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka

Jospa minä hoitaisin tuon asiapuolen kun Jommi näkyi ottavan tuon filosohvian tyylikkäästi haltuun...
Owa 1 ja Hempelin vastaava Impreg ovat mielestäni käytännössä samoja aineita. Minä käytän pääasiassa pellavaöljyä kyllästykseen mutta silloin kun on jostain kumman syystä kiire niin niin käytän näitä "käsikauppatuotteita".
Niiden kiistaton etu on pööhön verrattuna se että kuivumisaika on lyhyempi ja lakkauksen voi aloittaa ilman turhan päiväistä kärvistelyä pensseli lakkapensseli kädessä veneen vieressä.
En muista kumman ohjeessa lukee että "hiotaan ennen lakkausta 120 hiomapaperilla" ja kumman lukee että "pinta kuivataan rievulla viimeisen kyllästekerroksen imeytymisen jälkeen" mutta se pätee molemmille tuotteille.
Eli puhdista se pinta hiomalla kevyesti kun kylläste on kuivunut.
Minä pyyhin aina pinnan tärpättirätilla mutta sitä ei taida lukea kummankaan tuotteen ohjeissa eli jos niin teet sen niin olet omalla vastuulla liikkeellä...
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
-
- Viestit: 9
- Liittynyt: 21 Syys 2007 10:26
- Paikkakunta: tampere
Kiitoksia Loistavista vastauksista!
Täällä selviää kaikki: elämän tarkoitus ym. jne.
Vielä yksi asia:
Tässä 1955 rakennetussa tammiveneessä toinen kylkilaidoitus on mustunut niittien kohdalta - ei pehmeää tai mätää - ja toinen on
kuin uusi.Mustunut puoli ollut varjon puolella 30:nä kesänä edelli-
sellä omistajalla; ei hänelläkään ollut avistustakaan syystä...
Laidoitus on lakattu jollain Bilteman lakoilla; tietääkseni,
Kuumailmapuhaltimella irtoaa helposti isoina lämpäreinä.
Ruman näköinenhän se styrpuurin puoli on ...
Laitan kuvanlinkin ensi viikolla.
Täällä selviää kaikki: elämän tarkoitus ym. jne.
Vielä yksi asia:
Tässä 1955 rakennetussa tammiveneessä toinen kylkilaidoitus on mustunut niittien kohdalta - ei pehmeää tai mätää - ja toinen on
kuin uusi.Mustunut puoli ollut varjon puolella 30:nä kesänä edelli-
sellä omistajalla; ei hänelläkään ollut avistustakaan syystä...
Laidoitus on lakattu jollain Bilteman lakoilla; tietääkseni,
Kuumailmapuhaltimella irtoaa helposti isoina lämpäreinä.
Ruman näköinenhän se styrpuurin puoli on ...
Laitan kuvanlinkin ensi viikolla.
-
- Viestit: 318
- Liittynyt: 20 Tammi 2006 13:24
- Paikkakunta: Kotka
- Viesti:
moi
en tiedä liittyykö aiheeseen ,mutta olen havainnut seuraavaa valkotammen suhteen
,eli,uusi pellavaöljyllä kyllästetty pinta , siihen unohdetaan jakoavain, lisäksi tarvitaan vain ilta/aamu kaste ,,ja katso, tumma profiili kuva jakoavaimesta on siirtynyt kauniiseen tammipintaan, !!
Kuulemma rauta reagoi tammen parkkihappojen kanssa.
saattaa liittyä tapaukseen siten että se varjon puoli veneessä on juuri ollut sopivasti kosteampi , se kylläkään ei täsmää että. tuskin veneesi niitit ovat rautaa ??
http://kuvablogi.com/blog/13437/
en tiedä liittyykö aiheeseen ,mutta olen havainnut seuraavaa valkotammen suhteen
,eli,uusi pellavaöljyllä kyllästetty pinta , siihen unohdetaan jakoavain, lisäksi tarvitaan vain ilta/aamu kaste ,,ja katso, tumma profiili kuva jakoavaimesta on siirtynyt kauniiseen tammipintaan, !!
Kuulemma rauta reagoi tammen parkkihappojen kanssa.
saattaa liittyä tapaukseen siten että se varjon puoli veneessä on juuri ollut sopivasti kosteampi , se kylläkään ei täsmää että. tuskin veneesi niitit ovat rautaa ??
http://kuvablogi.com/blog/13437/
Jussi K
-
- Viestit: 9
- Liittynyt: 21 Syys 2007 10:26
- Paikkakunta: tampere
Tervehdys,
Kiitos kommentista JussiK !
Niitit eivät ole rautaa....niin ne kuuluisat parkkihapot
Olen myös kuullut/lukenut että yhdistelmä tammi/pellavaöljy eivät
oikein sovi toisilleen... Kyllästin osan pellavaöljyllä(+myrkyt) ja osan
Owatrolilla, syksyllä sitten näkee kokeen tulokset.
Tekisi jo mieli maalata koko tammipinta
Tässä kuvalinkki: http://picasaweb.google.fi/rantapei/200 ... 8zs6anrxgE#
Kiitos kommentista JussiK !
Niitit eivät ole rautaa....niin ne kuuluisat parkkihapot
Olen myös kuullut/lukenut että yhdistelmä tammi/pellavaöljy eivät
oikein sovi toisilleen... Kyllästin osan pellavaöljyllä(+myrkyt) ja osan
Owatrolilla, syksyllä sitten näkee kokeen tulokset.
Tekisi jo mieli maalata koko tammipinta
Tässä kuvalinkki: http://picasaweb.google.fi/rantapei/200 ... 8zs6anrxgE#
- raimå
- Viestit: 859
- Liittynyt: 26 Touko 2006 01:25
- Paikkakunta: Helsinki
Nyt muutaman vuoden remppauskokemuksella en enää lähde kyllästämään mitään kovin näkyvää puuosaa pellavaöljyllä. Ampuu läpi (tavallaan hyvä juttu tietysti) puusta vuorokaudessa ja toinen puoli puusta jää läikikkääksi vaikka tekisit mitä. Owatrol tekee nätimmän ja tasaisemman sävyn puuhun, joskin tuskin on niin pysyvä kylläste kuin pellavaöljy (oletus, mututuntuma). Runkoon oon kyllä käyttänyt pellavaöljyä edullisuuden takia ja ei tarvitse olla niin varovainen "läikittymisen" kanssa. Oon vetäny viiluvanerit myös aluksi owalla, jonka jälkeen tärpättipyyhintä, antaa kuivua ja sitten lakkaa persiiseen.
Ja tämä siis mun kokemus ja mielipide kyseisistä aineista...
Ja tämä siis mun kokemus ja mielipide kyseisistä aineista...
http://fiskaritupuna.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Viestit: 15
- Liittynyt: 18 Maalis 2009 19:52
- Paikkakunta: Rovaniemi
hempel imperi ykköne
mitäs pinnalle tehdään sitten ku sitä ollaan kyllästetty puolitoista vuorokautta ja sit ite nukahin ja yli-innokkaat "talkoo miehet" jatkoivat hommaa vaikkakin oli puhetta että se oli nyt tässä tää homma ja pillit pussiin niin kävi kuitenki sillee että siellä täällä on ainetta aivan älyttömän paljon kuivuneena pintaan!!! eli hiotaanko pinta puulle asti vai saako lakan "alle" jäädä kerros kyllästettä jos ei muutako karhentas pinnan??? lakkana vihreä spinnaker!!! eli siis hiotaanko pinnasta kyllästeet kokonaan pois??? kiitos jo etukäteen vastanneille! seuraava on aina helpompi....
7,20 mahonki "nojoo II"
- raimå
- Viestit: 859
- Liittynyt: 26 Touko 2006 01:25
- Paikkakunta: Helsinki
Mulla on käynyt sama juttu, niinkuin varmaan kaikilla. Ite siklasin mahdollisimman tasaisesti "kasautumat" veke ja näytin vähän hiomapaperia ja lakkaa persiiseen. No saathan olla tyytyväinen että on varmasti kyllästynyt:)
http://fiskaritupuna.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Viestit: 4
- Liittynyt: 24 Syys 2008 20:57
Täällä kanssa sama juttu, kun ei ollut tietoa, että lopuksi pinnat olisi syytä pyyhkiä. Onneksi kyllästin puulle otetut pinnat kahdessa erässä, ja kansien osalta tuli jo pyyhittyä.
Tänään kajuutan kattoa hioessa (180 paperilla käsin) huomasin, että ylimääräinen "pintakalvo" kuoriutuu kohtuu hyvin pois, mutta pinnasta tahtoo tulla laikukas. Ja tuntuisi, että mitä enemmän hion, sitä vaaleammaksi puu tulee, ja tasaista todella vaikea saada. Kyseessä mahonkirimoitus. Nyt heräsi epäilys, että eikö noin 10h sutimisella kylläste (impreg1) ole mennyt puuhun juuri ollenkaan, vai onko puuhun jäänyt vanhoja lakkajäämiä imeytymistä estämään. Epäilen kuitenkin, koska pintaa hiottu uskoakseni melko reilulla kädellä: 40:llä tasainen väri, 120:llä ja lopuksi 180:llä koneella ja käsin. Onkohan joku mahdollisesti mennyt väärin? Mistä tämä laikukkuus johtuisi? Jos äskettäin kyllästetystä mahongista aletaan poistamaan pintaa, nähdäänkö kyllästeen imeytymissyvyys tummemmasta väristä, vai tuleeko tumma väri ainoastaan pintaan? Vai onkohan kyseessä vain sama ilmiö, kuin tuoreemman mahongin kanssa, että juuri työstetty pinta on paljon vaaleampi, kuin vaikka viikonkin tekeytynyt?
Ensimmäistä kevättä puuveneilijänä, ja siihen nähden turhankin suuri "huolto" käsissä, ja usko meinaa horjua. Jos kokeneemmat voisivat hieman heittää vinkkiä? Kiitos.
Tänään kajuutan kattoa hioessa (180 paperilla käsin) huomasin, että ylimääräinen "pintakalvo" kuoriutuu kohtuu hyvin pois, mutta pinnasta tahtoo tulla laikukas. Ja tuntuisi, että mitä enemmän hion, sitä vaaleammaksi puu tulee, ja tasaista todella vaikea saada. Kyseessä mahonkirimoitus. Nyt heräsi epäilys, että eikö noin 10h sutimisella kylläste (impreg1) ole mennyt puuhun juuri ollenkaan, vai onko puuhun jäänyt vanhoja lakkajäämiä imeytymistä estämään. Epäilen kuitenkin, koska pintaa hiottu uskoakseni melko reilulla kädellä: 40:llä tasainen väri, 120:llä ja lopuksi 180:llä koneella ja käsin. Onkohan joku mahdollisesti mennyt väärin? Mistä tämä laikukkuus johtuisi? Jos äskettäin kyllästetystä mahongista aletaan poistamaan pintaa, nähdäänkö kyllästeen imeytymissyvyys tummemmasta väristä, vai tuleeko tumma väri ainoastaan pintaan? Vai onkohan kyseessä vain sama ilmiö, kuin tuoreemman mahongin kanssa, että juuri työstetty pinta on paljon vaaleampi, kuin vaikka viikonkin tekeytynyt?
Ensimmäistä kevättä puuveneilijänä, ja siihen nähden turhankin suuri "huolto" käsissä, ja usko meinaa horjua. Jos kokeneemmat voisivat hieman heittää vinkkiä? Kiitos.
____
Jussi
Jussi