Veneen painopisteen hakua
- Simon
- Viestit: 958
- Liittynyt: 22 Maalis 2007 23:27
- Paikkakunta: Kaskinen
Eihä tuntemani Pelle Johanson, kun veneesi alunperin rakensi, kuvitellutkaan,että siihen joskus asennettaisiin hupi / tai muitakaan akkuja, mutta varmasti tyytyväisyydellä voi todeta tuotteensa antaneen mielihyvää ensimmäiselle ja nykyiselle käyttäjälle.
Tämän venen "tuunaamisen" olet mielestäni onnistunut erittäin hyvin eikä tuota painojakaumaa kannata tässä alusluokassa kovinkaan paljon pohtia.
Tavarat ja romppeet asetellaan porukan ja painon mukaan.
Ja todella siihen aikaan kun Pelle ja minäkin näitä tehtiin ei ollut akkuja veneissä, oli vain tankki ja peräprutku, pelastusliivikin oli vain häilyvä tunne tulevaisuudesta.
Näin se mailma muuttuu vaikka ei uskoisikaan.
Tämän venen "tuunaamisen" olet mielestäni onnistunut erittäin hyvin eikä tuota painojakaumaa kannata tässä alusluokassa kovinkaan paljon pohtia.
Tavarat ja romppeet asetellaan porukan ja painon mukaan.
Ja todella siihen aikaan kun Pelle ja minäkin näitä tehtiin ei ollut akkuja veneissä, oli vain tankki ja peräprutku, pelastusliivikin oli vain häilyvä tunne tulevaisuudesta.
Näin se mailma muuttuu vaikka ei uskoisikaan.
-
- Viestit: 1239
- Liittynyt: 11 Heinä 2006 23:34
- Paikkakunta: Dragsfjärd
Hieno vene. Kertakaikkiaan.
Mutta sopiiko kysyä, että mihinkä sitä toista akkua tarvitset?
Meillä on ht-veneessä noin 60ah akku, jota latailee Hondan 45hp kone. Kulutuspuolelta löytyy vhf, wallas, kaiku, kulkuvalot ja satunnainen karttavalo. Tällä setillä on tiettävästi vain kerran meinannut sähkö loppua kesken, kun veneessä asuttiin viikko ilman ajamista. Silloinkin koneenkäynnistäminen auttoi lisäsähköllä lykkäämään wallaksen tulille.
Normaalireissuilla, kun veneellä ajetaan päivittäin ja wallas on käynnissä makkarapannun ja totivedenkeiton verran, niin sähkö piisaa oikein mainiosti.
Tietty kahdella akulla on sitten aina se toinen käynnistysakkuna, mutta kun sullakin on perämoottori, niin lähteehän se narullakin käyntiin, jos on akku oikeasti saatu jollain konstein tyhjäksi...
Mutta sopiiko kysyä, että mihinkä sitä toista akkua tarvitset?
Meillä on ht-veneessä noin 60ah akku, jota latailee Hondan 45hp kone. Kulutuspuolelta löytyy vhf, wallas, kaiku, kulkuvalot ja satunnainen karttavalo. Tällä setillä on tiettävästi vain kerran meinannut sähkö loppua kesken, kun veneessä asuttiin viikko ilman ajamista. Silloinkin koneenkäynnistäminen auttoi lisäsähköllä lykkäämään wallaksen tulille.
Normaalireissuilla, kun veneellä ajetaan päivittäin ja wallas on käynnissä makkarapannun ja totivedenkeiton verran, niin sähkö piisaa oikein mainiosti.
Tietty kahdella akulla on sitten aina se toinen käynnistysakkuna, mutta kun sullakin on perämoottori, niin lähteehän se narullakin käyntiin, jos on akku oikeasti saatu jollain konstein tyhjäksi...
-
- Viestit: 1239
- Liittynyt: 11 Heinä 2006 23:34
- Paikkakunta: Dragsfjärd
Okei, ai se kylmävehje sen tekee.. no sitten jummarran. Juu älä selitä, an mää arvaan, sä kuskaat siinä tervajätskiä :=D
Mä oon kans miettinyt tollasta kylmälaukkua, nehän on tosi edullisia, mutta taitavat olla aika sähkösyöppöjä. Ainakin jonkun joskus tekemiemme laskelmien mukaan on toi Hondan laturi aavistuksen hepponen kylmäntuottoon.
Toisaalta kyllähän se joskus ketuttaa, kun on juustot keltaset ja voi räytyny... mutta meillä ei olla onneksi niin kranttuja juomapuolella, taskulämminkin kelpaa.
Mutta selvisipä tämä akkuhomma, toivottavasti löydät paikan sopivan.
Mä oon kans miettinyt tollasta kylmälaukkua, nehän on tosi edullisia, mutta taitavat olla aika sähkösyöppöjä. Ainakin jonkun joskus tekemiemme laskelmien mukaan on toi Hondan laturi aavistuksen hepponen kylmäntuottoon.
Toisaalta kyllähän se joskus ketuttaa, kun on juustot keltaset ja voi räytyny... mutta meillä ei olla onneksi niin kranttuja juomapuolella, taskulämminkin kelpaa.
Mutta selvisipä tämä akkuhomma, toivottavasti löydät paikan sopivan.
- Jape
- Viestit: 1628
- Liittynyt: 02 Heinä 2003 08:56
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
- Simon
- Viestit: 958
- Liittynyt: 22 Maalis 2007 23:27
- Paikkakunta: Kaskinen
No niin, se vesilinja onkin tarkoitettu venevalkamassa oleskelua varten ja kyllä vanhalla venerakentajalla oli kunnia asia, että vesilinja sattui kohdalleen. Perinteenä meilläpäin, tuuma perästä ja kaksi keulasta, niin näyttää hyvältä. Seuraavat vuodet sitten tarpeen mukaan.
Tunnen/tiedän/olen tavannut, nykyisyytä en osaa sanoa, mutta taitava mies.
Nytpä heräsi valtavasti nostalkisia asioita mieleen, pitäisikö vielä muistelmakirjakin tehdä?
Nikolain suhteen palailen vielä?
Tunnen/tiedän/olen tavannut, nykyisyytä en osaa sanoa, mutta taitava mies.
Nytpä heräsi valtavasti nostalkisia asioita mieleen, pitäisikö vielä muistelmakirjakin tehdä?
Nikolain suhteen palailen vielä?
-
- Viestit: 2185
- Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31
Jos se viippausvirhe rasittaa mieltä niin kovasti, niin hommaa pieni hiekkasäkki jonka sijoitat oikeaan paikkaan lähtiessäsi veneeltä.
Kun sitten vilkaiset taaksesi, niin vene kelluu suorassa ja mieli on hyvä.
Matti
PS Suuressa maailmassa maalailevat veneisiinsä kaarevan vesilinjan(bootopin) joka "syö" em virheet. Siihen on oikein olemassa laskentakaavakin, tosin sopinee paremmin uppoumarunkoisille.
Kun sitten vilkaiset taaksesi, niin vene kelluu suorassa ja mieli on hyvä.
Matti
PS Suuressa maailmassa maalailevat veneisiinsä kaarevan vesilinjan(bootopin) joka "syö" em virheet. Siihen on oikein olemassa laskentakaavakin, tosin sopinee paremmin uppoumarunkoisille.
- raimå
- Viestit: 859
- Liittynyt: 26 Touko 2006 01:25
- Paikkakunta: Helsinki
Täytyy kyllä sanoa että Tevisun tuulilasivenho on kyllä todella symppis kaveri:)
Eikä yhtään haittaa tuo uudempi moottori persiissä ulkonäköä. Oon tosin miettinyt että nyt kun retrobuumi käy kuumana miltei missä alalla tahansa, ois pelimiehen veto jos Evinruikku tekis jonkun uuden mutta retrotyyliin muotoillun ja maalatun kopan moottoriinsa. Sori offtopikista...
Eikä yhtään haittaa tuo uudempi moottori persiissä ulkonäköä. Oon tosin miettinyt että nyt kun retrobuumi käy kuumana miltei missä alalla tahansa, ois pelimiehen veto jos Evinruikku tekis jonkun uuden mutta retrotyyliin muotoillun ja maalatun kopan moottoriinsa. Sori offtopikista...
http://fiskaritupuna.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
- Jape
- Viestit: 1628
- Liittynyt: 02 Heinä 2003 08:56
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka

Olen aina ihmetellyt miten nuo veistäjät saavat (ovat saaneet) vesilinjat kohdilleen jo siinä vaiheessa kun koneet ja muut kalusteet puuttuu veneestä eikä ole ollut mitään laskentaohjelmia kuten nykyään taitaa olla.
Naapurin veistäjäkin maalasi vesilinjat kohdilleen ennen varusteiden asentamista ja muistaakseni ne olivat kohdillaan. Liekkö sitten kansamiehen viisaudella tehneet kaarevat vesilinjat...
Viimeksi muokannut Veli-Matti, 06 Touko 2009 21:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Onko se nyt niin aivan kauhean nuukaa tuon vesilinjan kanssa. Vene jota käytetään, asutaan ja ollaan seilaa vesilinjaansa eikä se livenä voi olla aina just niin maar prikulleen kohdillaan.
Matilla on ylivoimaisesti paras ratkaisu tähän "ongelmaan" - pieni hiekkasäkki, joku 10-15 kg riittänee, jota siirrellään veneen päästä toiseen riippuen mm. tankin sisältämästä polttoainemäärästä, tyhjien ja täysien oluttölkkien keskinäisestä suhteesta ja mistä kaikesta se nyt voi riippuakkaan.
Oikeastaan retkipatjaan pyöräytetty lyijyharkko olisi vielä parempi...
Matilla on ylivoimaisesti paras ratkaisu tähän "ongelmaan" - pieni hiekkasäkki, joku 10-15 kg riittänee, jota siirrellään veneen päästä toiseen riippuen mm. tankin sisältämästä polttoainemäärästä, tyhjien ja täysien oluttölkkien keskinäisestä suhteesta ja mistä kaikesta se nyt voi riippuakkaan.
Oikeastaan retkipatjaan pyöräytetty lyijyharkko olisi vielä parempi...
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
- Simon
- Viestit: 958
- Liittynyt: 22 Maalis 2007 23:27
- Paikkakunta: Kaskinen
Veli-Matille, kuuleppa tuossa taannoin suunnittelin ja rakensin aika isohkon teräsaluksen ja paikallisen konepajan johtaja kysyi vesillelaskutilanteessa, mitenkä on mahdollista?, että vesilinja voi olla noin kohdillaan.
Minähän hänelle selvensin, että kun alusta/venettä aletaan piirrustuslaudalla suunnittelemaan ja piirtämään niin ensimmäinen kynänveto on vesilinja.
Onhan noita juttuja muitakin, mutta olen kiitollinen niille vanhankansan tietäjille ja varsinkin "oppi-isälleni" Fransille, joka yleensä voitti vedon kuin vedon keväisissä vesillelaskuissa. Kerran hän oli vähän häviöllä kun pienehkön veneen keula tuppasi olla vähän turhan korkealla.
Hätääkö tuosta Franssille tuli, hän haki varastosta sopivan ankkurin ja asetti veneen keulaan ja totesi sen sinne kuuluvan. Vesilinjahan oli kohdillaan.
Minähän hänelle selvensin, että kun alusta/venettä aletaan piirrustuslaudalla suunnittelemaan ja piirtämään niin ensimmäinen kynänveto on vesilinja.
Onhan noita juttuja muitakin, mutta olen kiitollinen niille vanhankansan tietäjille ja varsinkin "oppi-isälleni" Fransille, joka yleensä voitti vedon kuin vedon keväisissä vesillelaskuissa. Kerran hän oli vähän häviöllä kun pienehkön veneen keula tuppasi olla vähän turhan korkealla.
Hätääkö tuosta Franssille tuli, hän haki varastosta sopivan ankkurin ja asetti veneen keulaan ja totesi sen sinne kuuluvan. Vesilinjahan oli kohdillaan.
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Juu, näinhän se on kun tehdään piirustuksien mukaan tai sarjaa mutta melkoinen taito pitää olla silmä kohdillaan ja järjen juosta jos tehdään tuommoinen 8-9m fiskari pienverstaalla "sillain perinteisesti".
Xxxxxxxxx Eero vainaa totesi kerran vesillelaskun jälkeen kun tuli vesiviivasta puhetta että "eihäse vanahan silimä sentää mikkää xittu oo..."
Valmiit kaaripiirustukset perustuvat aina vesilinjaan ja sen onnistumista en ihmettele yhtään.
Tahtoo se seilata mun Dejah Thoriksessakin vesilinja lastauksen ja polttoainemäärän mukaan vaikka kokoa on riittävästi ja painoa yli 5 tonnia.
Mutta rosterinen vesilinja olisi suht työlas siirtää ja toisaalta eri linjaan maalattu koristeviiva se vasta typerän näköinen olisi vaikka olisikin vaaterissa...
Mulla se ei niinkään pistä silmään mutta sen huomaa kun ajaa merenkäynnissä siitä miten vesi lentää heitoista.
Pirtuveneessä ei ole vesilinjaa maalattuna vaan se tehdään kun se on ollut kauden vedessä. Vanhan vesilinjan ja arvioidun uuden vesilinjan merkit on piilotettu roviin. Ja molemmat on taatusti pielessä...
Vanha vanhuuttaan ja uusi viimeistään siinä vaiheessa kun tankki on täynnä/tyhjä...
Xxxxxxxxx Eero vainaa totesi kerran vesillelaskun jälkeen kun tuli vesiviivasta puhetta että "eihäse vanahan silimä sentää mikkää xittu oo..."
Valmiit kaaripiirustukset perustuvat aina vesilinjaan ja sen onnistumista en ihmettele yhtään.
Tahtoo se seilata mun Dejah Thoriksessakin vesilinja lastauksen ja polttoainemäärän mukaan vaikka kokoa on riittävästi ja painoa yli 5 tonnia.
Mutta rosterinen vesilinja olisi suht työlas siirtää ja toisaalta eri linjaan maalattu koristeviiva se vasta typerän näköinen olisi vaikka olisikin vaaterissa...
Mulla se ei niinkään pistä silmään mutta sen huomaa kun ajaa merenkäynnissä siitä miten vesi lentää heitoista.
Pirtuveneessä ei ole vesilinjaa maalattuna vaan se tehdään kun se on ollut kauden vedessä. Vanhan vesilinjan ja arvioidun uuden vesilinjan merkit on piilotettu roviin. Ja molemmat on taatusti pielessä...
Vanha vanhuuttaan ja uusi viimeistään siinä vaiheessa kun tankki on täynnä/tyhjä...
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."