Veneen painopisteen hakua

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Avatar
Simon
Viestit: 958
Liittynyt: 22 Maalis 2007 23:27
Paikkakunta: Kaskinen

Viesti Kirjoittaja Simon » 05 Touko 2009 20:43

Eihä tuntemani Pelle Johanson, kun veneesi alunperin rakensi, kuvitellutkaan,että siihen joskus asennettaisiin hupi / tai muitakaan akkuja, mutta varmasti tyytyväisyydellä voi todeta tuotteensa antaneen mielihyvää ensimmäiselle ja nykyiselle käyttäjälle.
Tämän venen "tuunaamisen" olet mielestäni onnistunut erittäin hyvin eikä tuota painojakaumaa kannata tässä alusluokassa kovinkaan paljon pohtia.
Tavarat ja romppeet asetellaan porukan ja painon mukaan.
Ja todella siihen aikaan kun Pelle ja minäkin näitä tehtiin ei ollut akkuja veneissä, oli vain tankki ja peräprutku, pelastusliivikin oli vain häilyvä tunne tulevaisuudesta.

Näin se mailma muuttuu vaikka ei uskoisikaan.

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Viesti Kirjoittaja Notreal » 05 Touko 2009 21:20

Perskutti, vene kelluu muuten hyvin mutta joku on maalannut viivan vinoon;-)
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

MÖsteri
Viestit: 1239
Liittynyt: 11 Heinä 2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 05 Touko 2009 21:24

Hieno vene. Kertakaikkiaan.

Mutta sopiiko kysyä, että mihinkä sitä toista akkua tarvitset?

Meillä on ht-veneessä noin 60ah akku, jota latailee Hondan 45hp kone. Kulutuspuolelta löytyy vhf, wallas, kaiku, kulkuvalot ja satunnainen karttavalo. Tällä setillä on tiettävästi vain kerran meinannut sähkö loppua kesken, kun veneessä asuttiin viikko ilman ajamista. Silloinkin koneenkäynnistäminen auttoi lisäsähköllä lykkäämään wallaksen tulille.

Normaalireissuilla, kun veneellä ajetaan päivittäin ja wallas on käynnissä makkarapannun ja totivedenkeiton verran, niin sähkö piisaa oikein mainiosti.

Tietty kahdella akulla on sitten aina se toinen käynnistysakkuna, mutta kun sullakin on perämoottori, niin lähteehän se narullakin käyntiin, jos on akku oikeasti saatu jollain konstein tyhjäksi...

MÖsteri
Viestit: 1239
Liittynyt: 11 Heinä 2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 05 Touko 2009 21:33

Okei, ai se kylmävehje sen tekee.. no sitten jummarran. Juu älä selitä, an mää arvaan, sä kuskaat siinä tervajätskiä :=D

Mä oon kans miettinyt tollasta kylmälaukkua, nehän on tosi edullisia, mutta taitavat olla aika sähkösyöppöjä. Ainakin jonkun joskus tekemiemme laskelmien mukaan on toi Hondan laturi aavistuksen hepponen kylmäntuottoon.

Toisaalta kyllähän se joskus ketuttaa, kun on juustot keltaset ja voi räytyny... mutta meillä ei olla onneksi niin kranttuja juomapuolella, taskulämminkin kelpaa.

Mutta selvisipä tämä akkuhomma, toivottavasti löydät paikan sopivan.

Avatar
Jape
Viestit: 1628
Liittynyt: 02 Heinä 2003 08:56
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jape » 05 Touko 2009 21:33

Ajossa on varmasti parempi kun se paino on keulassa, ei kannata ainakaan vielä siirtää pois. Ennemmin kannattaa maalata uus viiva.

Avatar
Simon
Viestit: 958
Liittynyt: 22 Maalis 2007 23:27
Paikkakunta: Kaskinen

Viesti Kirjoittaja Simon » 05 Touko 2009 21:53

No niin, se vesilinja onkin tarkoitettu venevalkamassa oleskelua varten ja kyllä vanhalla venerakentajalla oli kunnia asia, että vesilinja sattui kohdalleen. Perinteenä meilläpäin, tuuma perästä ja kaksi keulasta, niin näyttää hyvältä. Seuraavat vuodet sitten tarpeen mukaan.
Tunnen/tiedän/olen tavannut, nykyisyytä en osaa sanoa, mutta taitava mies.

Nytpä heräsi valtavasti nostalkisia asioita mieleen, pitäisikö vielä muistelmakirjakin tehdä?

Nikolain suhteen palailen vielä?

matti
Viestit: 2185
Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31

Viesti Kirjoittaja matti » 06 Touko 2009 06:43

Jos se viippausvirhe rasittaa mieltä niin kovasti, niin hommaa pieni hiekkasäkki jonka sijoitat oikeaan paikkaan lähtiessäsi veneeltä.
Kun sitten vilkaiset taaksesi, niin vene kelluu suorassa ja mieli on hyvä.

Matti

PS Suuressa maailmassa maalailevat veneisiinsä kaarevan vesilinjan(bootopin) joka "syö" em virheet. Siihen on oikein olemassa laskentakaavakin, tosin sopinee paremmin uppoumarunkoisille.

Avatar
raimå
Viestit: 859
Liittynyt: 26 Touko 2006 01:25
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja raimå » 06 Touko 2009 08:22

Täytyy kyllä sanoa että Tevisun tuulilasivenho on kyllä todella symppis kaveri:)

Eikä yhtään haittaa tuo uudempi moottori persiissä ulkonäköä. Oon tosin miettinyt että nyt kun retrobuumi käy kuumana miltei missä alalla tahansa, ois pelimiehen veto jos Evinruikku tekis jonkun uuden mutta retrotyyliin muotoillun ja maalatun kopan moottoriinsa. Sori offtopikista...
http://fiskaritupuna.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
Jape
Viestit: 1628
Liittynyt: 02 Heinä 2003 08:56
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jape » 06 Touko 2009 19:56

nonii, oisit vaan kuunnellu :D

JiiVee
Viestit: 20
Liittynyt: 28 Loka 2005 18:50
Paikkakunta: kellokoski

Viesti Kirjoittaja JiiVee » 06 Touko 2009 20:44

miks vasta enskesänä?

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 06 Touko 2009 20:48

;-)

Olen aina ihmetellyt miten nuo veistäjät saavat (ovat saaneet) vesilinjat kohdilleen jo siinä vaiheessa kun koneet ja muut kalusteet puuttuu veneestä eikä ole ollut mitään laskentaohjelmia kuten nykyään taitaa olla.
Naapurin veistäjäkin maalasi vesilinjat kohdilleen ennen varusteiden asentamista ja muistaakseni ne olivat kohdillaan. Liekkö sitten kansamiehen viisaudella tehneet kaarevat vesilinjat...
Viimeksi muokannut Veli-Matti, 06 Touko 2009 21:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 06 Touko 2009 21:52

Onko se nyt niin aivan kauhean nuukaa tuon vesilinjan kanssa. Vene jota käytetään, asutaan ja ollaan seilaa vesilinjaansa eikä se livenä voi olla aina just niin maar prikulleen kohdillaan.
Matilla on ylivoimaisesti paras ratkaisu tähän "ongelmaan" - pieni hiekkasäkki, joku 10-15 kg riittänee, jota siirrellään veneen päästä toiseen riippuen mm. tankin sisältämästä polttoainemäärästä, tyhjien ja täysien oluttölkkien keskinäisestä suhteesta ja mistä kaikesta se nyt voi riippuakkaan.
Oikeastaan retkipatjaan pyöräytetty lyijyharkko olisi vielä parempi...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Simon
Viestit: 958
Liittynyt: 22 Maalis 2007 23:27
Paikkakunta: Kaskinen

Viesti Kirjoittaja Simon » 06 Touko 2009 22:56

Veli-Matille, kuuleppa tuossa taannoin suunnittelin ja rakensin aika isohkon teräsaluksen ja paikallisen konepajan johtaja kysyi vesillelaskutilanteessa, mitenkä on mahdollista?, että vesilinja voi olla noin kohdillaan.
Minähän hänelle selvensin, että kun alusta/venettä aletaan piirrustuslaudalla suunnittelemaan ja piirtämään niin ensimmäinen kynänveto on vesilinja.
Onhan noita juttuja muitakin, mutta olen kiitollinen niille vanhankansan tietäjille ja varsinkin "oppi-isälleni" Fransille, joka yleensä voitti vedon kuin vedon keväisissä vesillelaskuissa. Kerran hän oli vähän häviöllä kun pienehkön veneen keula tuppasi olla vähän turhan korkealla.
Hätääkö tuosta Franssille tuli, hän haki varastosta sopivan ankkurin ja asetti veneen keulaan ja totesi sen sinne kuuluvan. Vesilinjahan oli kohdillaan.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 07 Touko 2009 11:19

Juu, näinhän se on kun tehdään piirustuksien mukaan tai sarjaa mutta melkoinen taito pitää olla silmä kohdillaan ja järjen juosta jos tehdään tuommoinen 8-9m fiskari pienverstaalla "sillain perinteisesti".
Xxxxxxxxx Eero vainaa totesi kerran vesillelaskun jälkeen kun tuli vesiviivasta puhetta että "eihäse vanahan silimä sentää mikkää xittu oo..."

Valmiit kaaripiirustukset perustuvat aina vesilinjaan ja sen onnistumista en ihmettele yhtään.

Tahtoo se seilata mun Dejah Thoriksessakin vesilinja lastauksen ja polttoainemäärän mukaan vaikka kokoa on riittävästi ja painoa yli 5 tonnia.
Mutta rosterinen vesilinja olisi suht työlas siirtää ja toisaalta eri linjaan maalattu koristeviiva se vasta typerän näköinen olisi vaikka olisikin vaaterissa...

Mulla se ei niinkään pistä silmään mutta sen huomaa kun ajaa merenkäynnissä siitä miten vesi lentää heitoista.

Pirtuveneessä ei ole vesilinjaa maalattuna vaan se tehdään kun se on ollut kauden vedessä. Vanhan vesilinjan ja arvioidun uuden vesilinjan merkit on piilotettu roviin. Ja molemmat on taatusti pielessä...
Vanha vanhuuttaan ja uusi viimeistään siinä vaiheessa kun tankki on täynnä/tyhjä...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
laitinenp
Viestit: 384
Liittynyt: 10 Tammi 2004 23:58
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja laitinenp » 08 Touko 2009 21:26

tevisu kirjoitti:Katotaan heinäkuussa kun paatti matkaa trailerilla Saimaalle puuvenehässäkkään Savonlinnaan.
Moi, mikä juttu siellä Savonlinnassa on?
- Petri

Vastaa Viestiin