Puuveneen maalaus sisäpuolelta?

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
GlennHughes
Viestit: 54
Liittynyt: 12 Maalis 2009 15:55

Puuveneen maalaus sisäpuolelta?

Viesti Kirjoittaja GlennHughes » 05 Touko 2009 18:17

Olen etsiskellyt tämän kevään kansanvenettä itselleni ja ihmetellyt vähän kun muutama vene oli maalattu sisäpuolelta ja toinen vielä jonkinlaisella lyijymönjällä. Mikähän on oikea tapa? Luulisi, että puun pitäisi "hengittää" jollain lailla? Ja muuten, onko puufolkkarin sisäpuolella aina vähän vettä (niinkuin yksi myyjä väitti) vai pitäisikö sen periaatteesa pysyä kuivana kun pumppaa vedet pois?

Mitähän muuta olisi hyvä tietää folkkareista/osata tarkastaa ostotilanteessa?

Kiitos vastauksista etukäteen!

t:Mikko

Avatar
jor
Viestit: 500
Liittynyt: 25 Loka 2007 14:42
Paikkakunta: Oulu

Re: Puuveneen maalaus sisäpuolelta?

Viesti Kirjoittaja jor » 06 Touko 2009 17:50

GlennHughes kirjoitti:Luulisi, että puun pitäisi "hengittää" jollain lailla?
Ei ainakaan maalilla ja lakalla ole mitään eroa "hengittävyyden" suhteen. Samaa
ainetta, maalissa väripigmenttiä seassa.

Ja öljy-/alkydimaalit kuin myös lyijymönjä (se kirkkaan oranssi "maali") päästävät
vesihöyryn lävitseen eli puu kuivaa hiljakseen telakoitaessa. Veden hyvä maalikerros
pitää ulkopuolella.... ja lyijymönjä on lisäksi erinomainen lahosuoja + tartuntapohjamaali.

Käsity maalatun veneen lahoamisesta johtunee luullakseni seuraavista jutuista:
- lateksit (joilla läträtään talojen seiniä muttei yleensä veneitä) ovat melko tehokkaita
höyrysulkuja ja moni on tainnut talonsa lahottaa unohtamalla lateksilla maalatusta
ulkovuorilaudoituksesta tuuletusraon

- maalatussa veneessä/puupinnassa ei kastumisen aiheuttama tummentunimen
näy kuten lakatussa ja jos ei osaa havahtua maalipinnan irtoilemisesta tai
kupruilusta, niin laho saattaa päästä tekemään rauhassa tuhojaan.

- 70-luvulta muistan rantojen miesten koulukunnan, jonka mielestä kyllästäminen
on turhaa puuhaa ja vene vain joko lakataan tai maalataan.
No kastuihan se jossain vaiheessa sisäpuoleltakin ja kyllästämätön/myrkyttämätön
puu otti vahinkoa. Tuohon sitten yhdistettiin maalaus, jolla peitettiin
tummentumat ja vahinko oli valmis. Lakatussa pinnassa näkyi rumia tummia
läikkiä.
Ja muuten, onko puufolkkarin sisäpuolella aina vähän vettä (niinkuin yksi myyjä väitti) vai pitäisikö sen periaatteesa pysyä kuivana kun pumppaa vedet pois?
Onhan siellä vettä jos vene vuotaa ja puuvene vuotaa ainakin telakoinnin
jälkeen tovin aina. Mutta eihän se hyväksi ole että siellä pilssissä lilluu jatkuvasti
paljon vettä. Vuodot kannattaa korjata jahka ne kesän mittaan ekana paikallistaa.
Saattavat nimittäin johtua lahovioista laudoissa. Jos vene vuotaa paljon merenkäynnissä,
niin kaaria saattaa olla poikki ja laudoitus pääsee elämään.
Mitähän muuta olisi hyvä tietää folkkareista/osata tarkastaa ostotilanteessa?
Varmaan samat jutut kuin yleensä puuveneitä ostaessa. Palstalta löytynee
valmiita vastauksia pikkuhaulla. Ja jos saat venettä katsomaan jonkun
puuveneiden kanssa pitempään touhunneen, niin aina parempi.
jukka

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 06 Touko 2009 20:55

Molemminpuolinen maalaus edellyttää hyvää kyllästystä valmistumisvaiheessa ja on siinä tapauksessa mielestäni parempi kuin se että kyllästeet pääsee haihtumaan kokoajan pois puusta.
Mutu ja hatarat havainnot sanoo mulle että sisäpinnan sulkeminen on parempi pitkässä juoksussa veneen kestolle kuin se että se olisi "hengittävä" eli ilman mitään kyllästeen haihtumista estävää pintaa.
Suomessa tämä on enempi noiden "rantaruotsalaisten" juttuja ja tuotu varmaan Ruåtsista jossa useimmat veneet on maalatuja/lakattuja sisäpuolelta.
Ja siellä on muuten keskimäärin huomattavasti vanhempi puuvenekanta kuin meillä - mutta siihen on tosin muitakin syitä kuin pelkkä sisäpuolen maalaus...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
sergey
Viestit: 25
Liittynyt: 22 Elo 2003 01:24
Paikkakunta: Åland

Viesti Kirjoittaja sergey » 07 Touko 2009 21:26

Mun Porvoossa Emäsalossa tehty vene on ollut lakattuna sisältä uudesta asti. välillä se oli maalattuna punaiseksi mutta nyt taas kuudes vuosi lakattuna. Kuva viimekesältä heti vesille laskun jälkeen. Melkonen homma se on pitää tuollaisessa kunnossa sisältä, mutta Mahonki on kuin uusi. Veneelle tulee kuitenkin nyt 40:s kesä vedessä.

Kuva

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 07 Touko 2009 22:06

Niimpä...
Jos tuo olisi jokavuotisen kyllästelotrauksen varassa niin olisi aivan erinäköinen - ja mahdollisesti myös erikuntoinenkin.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 08 Touko 2009 10:57

Ei se mihinkään lahoa jos muistat joka kevät lotrata sinne aineita mutta jossain vaiheessa sinne alkaa tulemaan kalvo ja uusi lotraus pehmentää sitä ja kierre on valmis - pinta on vuosi vuodelta "paskaisempi" vaikka se olisi puhdas.
Ja kun sinä olet tunnetusti mitä melkoisin esteetikko ja perfektionisti niin sitten se rupeaa jurppimaan ;-)
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Vastaa Viestiin