Rimakansi lämpökäsitellystä saarnista???
-
- Viestit: 25
- Liittynyt: 04 Elo 2006 00:12
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Rimakansi lämpökäsitellystä saarnista???
Aidon Tiikin hinta kun on noussut pilviin ja viljelty tiikki on kirjavaa ja huonolaatuista, niin Puukeskuksen myyjä ehdotti tuota lämpökäsiteltyä saarnia.
On kuulemma ominaisuuksiltaan kuin tiikki ja Norjassa olisi kuulemma joitakin veneenkansia siittä rakennettu.
Onko kellään mitään kokemuksia tai muuta parempaa tietoa aiheesta?
Pitäisi nimittäin tämän kesän aikana saada tuon projektin kansi valmiiksi. Ja 12 metriseen purjeveneeseen kun rimaa uppoaa muutama metri.
http://www.purkkari.net
Terveisin J-P
On kuulemma ominaisuuksiltaan kuin tiikki ja Norjassa olisi kuulemma joitakin veneenkansia siittä rakennettu.
Onko kellään mitään kokemuksia tai muuta parempaa tietoa aiheesta?
Pitäisi nimittäin tämän kesän aikana saada tuon projektin kansi valmiiksi. Ja 12 metriseen purjeveneeseen kun rimaa uppoaa muutama metri.
http://www.purkkari.net
Terveisin J-P
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Eipä ole tullut käsiteltyä lämpökäsiteltyä saarnia mutta melkein kaikki muita lämpökäsiteltyjä puulajeja on.
Mikäs siinä, rohkea rokan syö mutta saarni on pehmeämpää kuin tiikki joten tuleeko kannen kuluminen sitten ongelmaksi? Ainakin se kannattaa suojata kunnon lakalla.
Lämpökäsittely muuttaa puun solurakennetta kokemukseni mukaan sellaiseksi että siitä tulee helpompi taivuttaa ja kun kyseessä on purkkari niin siinä se taitaa helpottaa asiaa jos rimoitus seuraa veneen parrasta.
Mikäs siinä, rohkea rokan syö mutta saarni on pehmeämpää kuin tiikki joten tuleeko kannen kuluminen sitten ongelmaksi? Ainakin se kannattaa suojata kunnon lakalla.
Lämpökäsittely muuttaa puun solurakennetta kokemukseni mukaan sellaiseksi että siitä tulee helpompi taivuttaa ja kun kyseessä on purkkari niin siinä se taitaa helpottaa asiaa jos rimoitus seuraa veneen parrasta.
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
-
- Viestit: 2767
- Liittynyt: 23 Huhti 2003 11:16
- Paikkakunta: Pori
- Viesti:
Saarni
Moro
Minä mistään mitään tiedä...
Mutta, tähän on pakko ottaa kantaa?
Nämä on sitten ehdottomasti vain omia mielipiteitäni. Viittaan vahvasti allekirjoitukseeni.
Purjeveneessä pitää ehdottomasti olla lakkaamaton kansi. Lakattu kansi on hengenvaarallisen liukas. Hyväksi havaittuja kansipuulajeja ovat Teak, Iroko, Oregon Pine ja Lehtikuusi, kaksi viimeistä kyllä vaativat suojakseen lakan, joten eivät sovellu purjeveneeseen muualle kuin johonkin katolle.
Saarni on lehtipuu, se ei sisällä mitään öljyjä tai hartseja jotka tekevät kansimateriaalista säänkestävän. Lämpökäsittely paistaa/rikkoo puun solukon, mikä käsittääkseni on lahoamisen ensimmäinen askel.
Olen nähnyt yhdessä veneessä lämpökäsitellystä haavasta tai lepästä tehtyjä listoja. Olivat todella kauniita ja aivan teakin näköisiä eka kesänä. Toisena kesänä olivat kauniin vihreitä, jonkin ihme kasvuston ansiosta, kolmantena kesänä ne olikin sitten korvattu oikealla materiaalilla.
Mielestäni on "hullua" uhrata satoja työtunteja kannen tekemiseen materiaalista, jolla ei ole mitään realistisia mahdollisuuksia kestää muutamaa vuotta kauempaa. Se on mielestäni suurta rahan haaskuuta. Suurempi säästö saavutetaan jos käytetään heti kunnon teakkia tai halvempaa melkein yhtä hyvää irokoa. Halpaa ja hyvää halutessa pitää nimittäin ostaa ne molemmat, mutta erikseen. Itse ainakin arvostan omaa työtäni sen verran paljon etten haaskaa sitä turaamiseen millään sellukeittoraaka-aineella.
Meitä asiantuntijoita on tietenkin joka junaan ja osa jää asemallekkin joten jätä mielipiteeni omaan arvoonsa ja luota vaan asiantuntijaan joka sanoo: "Luota minuun!"
(vanha amerikkalainen sananlaskukin sanoo "Never trust a man who says: Trust Me!")
Minä mistään mitään tiedä...
Mutta, tähän on pakko ottaa kantaa?
Nämä on sitten ehdottomasti vain omia mielipiteitäni. Viittaan vahvasti allekirjoitukseeni.
Purjeveneessä pitää ehdottomasti olla lakkaamaton kansi. Lakattu kansi on hengenvaarallisen liukas. Hyväksi havaittuja kansipuulajeja ovat Teak, Iroko, Oregon Pine ja Lehtikuusi, kaksi viimeistä kyllä vaativat suojakseen lakan, joten eivät sovellu purjeveneeseen muualle kuin johonkin katolle.
Saarni on lehtipuu, se ei sisällä mitään öljyjä tai hartseja jotka tekevät kansimateriaalista säänkestävän. Lämpökäsittely paistaa/rikkoo puun solukon, mikä käsittääkseni on lahoamisen ensimmäinen askel.
Olen nähnyt yhdessä veneessä lämpökäsitellystä haavasta tai lepästä tehtyjä listoja. Olivat todella kauniita ja aivan teakin näköisiä eka kesänä. Toisena kesänä olivat kauniin vihreitä, jonkin ihme kasvuston ansiosta, kolmantena kesänä ne olikin sitten korvattu oikealla materiaalilla.
Mielestäni on "hullua" uhrata satoja työtunteja kannen tekemiseen materiaalista, jolla ei ole mitään realistisia mahdollisuuksia kestää muutamaa vuotta kauempaa. Se on mielestäni suurta rahan haaskuuta. Suurempi säästö saavutetaan jos käytetään heti kunnon teakkia tai halvempaa melkein yhtä hyvää irokoa. Halpaa ja hyvää halutessa pitää nimittäin ostaa ne molemmat, mutta erikseen. Itse ainakin arvostan omaa työtäni sen verran paljon etten haaskaa sitä turaamiseen millään sellukeittoraaka-aineella.
Meitä asiantuntijoita on tietenkin joka junaan ja osa jää asemallekkin joten jätä mielipiteeni omaan arvoonsa ja luota vaan asiantuntijaan joka sanoo: "Luota minuun!"
(vanha amerikkalainen sananlaskukin sanoo "Never trust a man who says: Trust Me!")
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing
- asillanp
- Viestit: 48
- Liittynyt: 04 Tammi 2009 23:40
- Viesti:
Miksei irokoa?
Tuossa lämpökäsittelyssä puu kuin puu menettää sitkeyttä / kovuutta lisääviä hartseja sekä muita sidosaineita. Puusta tulee toisin sanoen "hapankorppua"mitä enemmän sitä käsitellään. Esimerkiksi mitä kovempi käsittely, sen lyhyempi on murtuma kohta. Ehkä ei tuolla ole merkitystä liimatessa rimoja kanteen, mutta kulutus kestävyys on heikompi, kuin käsittelemättömällä puulla...
Arto Sillanpää
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Jollakin tapaa se muuttaa puuta tosi perusteellisesti - sitä sitkeyttäkin jopa perin omituisesti sillä jos taivutat vaikkapa laudelautaa niin tahtoo räpsähtää suht herkästi poikki mutta jos ajat siitä 8x40mm rimoja ja laitat päästä ruuvipenkkiin kiinni 2,5m riman niin sitä kestää kääntää lähes poikkeuksetta yli 180 astetta mitä taas lämpökäsittelemätön vastaava puu ei tahdo kestää.
Työstettävyys leikkaavilla työkaluilla muistuttaa mielestäni hyvin pitkälti mdf puristelevyä.
Voi olla ihan hyvääkin kansirimamateriaalia lakattuna mutta jonkun rohkean pitäisi uskaltaa yrittää...
Mullakin alkoi soittamaan kelloja ettö eikös se norski firma ollut joku ihan tunnettu suurveistämö? Ja jostakin luin että joku suomalainekin valmistaja olisi ainakin kokeillut lämpökäsiteltyjä kotimaisia puulajeja kansirimoituksissa...
Työstettävyys leikkaavilla työkaluilla muistuttaa mielestäni hyvin pitkälti mdf puristelevyä.
Voi olla ihan hyvääkin kansirimamateriaalia lakattuna mutta jonkun rohkean pitäisi uskaltaa yrittää...
Mullakin alkoi soittamaan kelloja ettö eikös se norski firma ollut joku ihan tunnettu suurveistämö? Ja jostakin luin että joku suomalainekin valmistaja olisi ainakin kokeillut lämpökäsiteltyjä kotimaisia puulajeja kansirimoituksissa...
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
- asillanp
- Viestit: 48
- Liittynyt: 04 Tammi 2009 23:40
- Viesti:
niin jäipä kysymättä, että miksi ottaa riski, kun irokoa saa varsin edullisesi...
http://www.puukeskus.fi/fi/Ideat_ja_ohj ... uut/Iroko/
http://www.puukeskus.fi/fi/Ideat_ja_ohj ... uut/Iroko/
Arto Sillanpää
- Harri
- Viestit: 73
- Liittynyt: 11 Syys 2003 17:28
- Paikkakunta: Inkoo
Turun Viilukeskuksessa käydessäni näin tuota lämpökäsiteltyä saarnea koepalan ja hyvältähän tuo näytti, mutta saattaa hyvin olla kuten muut ovat kommentoineet ettei tule kestämään.
Irokosta ei kannata rimakantta tehdä, jos on ajatus jättää se lakkaamatta. Se tummuu aivan eri tavalla kuin tiikki, ja näyttää likaiselta joten minä annan ääneni perinteiselle tiikille. Tai sitten Oregon Pine ja epoksi pintaan.
Irokosta ei kannata rimakantta tehdä, jos on ajatus jättää se lakkaamatta. Se tummuu aivan eri tavalla kuin tiikki, ja näyttää likaiselta joten minä annan ääneni perinteiselle tiikille. Tai sitten Oregon Pine ja epoksi pintaan.
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Iroko on muuten ihan ok puulaji mutta se on vastenmielinen työstää kuten marbaumkin.
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
-
- Viestit: 936
- Liittynyt: 14 Huhti 2003 10:33
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Mulla on luja usko lämpökäsiteltuihin ja kokeilen eri lajien kanssa kyllä kaikenlaista. Mutta se on ihan saletti että 12-metrisen veneen kanteen ei totta vie kannata aloittaa kokeilemalla jotain ennen kokeilematonta tai semmoista jota on kuulemma ehkä joku jossain ulkomailla huhun mukaan käyttänyt.
Vaikka en olisi lainkaan yhtä jyrkkä kuin Nortti tuonb tuomion kanssa ettei lämpökäsitelty kelpaa ollenkaan, niin minusta on selvää että se ei kelpaa noin isoon kanteen. On aivan liian kallis paikka ruveta kokeilemaan. Voihan olla että materiaali ihan hyvin kestääkin, mutta että esim. työmenetelmissä on jotain kommervenkkiä jota ei ensi koittamalla älyäkään.
Eli en tuomitsisi itse materiaalia, mutta noin isolla kannella kokeileminen ei ole järkevää.
Pekka
Vaikka en olisi lainkaan yhtä jyrkkä kuin Nortti tuonb tuomion kanssa ettei lämpökäsitelty kelpaa ollenkaan, niin minusta on selvää että se ei kelpaa noin isoon kanteen. On aivan liian kallis paikka ruveta kokeilemaan. Voihan olla että materiaali ihan hyvin kestääkin, mutta että esim. työmenetelmissä on jotain kommervenkkiä jota ei ensi koittamalla älyäkään.
Eli en tuomitsisi itse materiaalia, mutta noin isolla kannella kokeileminen ei ole järkevää.
Pekka
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Tosiaankin vähän suurehko testipalikka 

Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
-
- Viestit: 2767
- Liittynyt: 23 Huhti 2003 11:16
- Paikkakunta: Pori
- Viesti:
Moro
Kaikki luulevat reelinkejä aina teakiksi ennekuin kerron että ne ovat irokoa.
Hinnan takia irokoon siinä päädyttiin kun halusin listat vähän massiivisemmat ja teakista olisi tullut hintaa aikalailla enemmän.
Toki työstö vaatii huolellisen suojautumisen, kun se pöly on myrkkyä.
Karkeasyinen huonolaatuinen iroko voi olla tikkuista eli siitö voi kuivuessa irrrota tikkuja jalkaan, se on kyllä harvinaista.
Öljytä sitä ei kannata, silloin se tummuu teakkia enemmän, riippuen taas laadusta. Öljyissäkin on suuria eroja, yksi kaveri öljysi teakkantensa jollain väärä sorttisella öljyllä ja se vasta kamalaksi tummui, ja oli kuluneena todella ruma...
Tuossa kuvassa näkyy hyvin uutena reelinki ja teak kansi.
http://www.optikkonordling.fi/ottiliana ... d=27&a=138
Tuossa taas eka kesänä:
http://www.optikkonordling.fi/ottiliana ... d=29&a=168
Tuossa taas harmaantuneena parin kesän käytön jälkeen
http://www.optikkonordling.fi/ottiliana ... d=31&a=226
Nortti
PS. no esitin kantani vähän kärkevästi edellä. Pekka esitti saman asian paljo diblomaattisemmin. Siis ei kannata kokeilla noin tärkeässä ja suuritöisessä paikassa. Jospa sille käy samalla lailla kuin sille yhden kaverin listoille eli kasvaa vihreää sammalta kautaallaan jo toisena kesänä??? No voihan joku tykätä vihreästä, mutta pelkään kuitenkin että sammalkansi on märkänä liukas
Esitän eriävän mielipiteen. Meillä on Ottilianan kansi teakkia ja reelinki on irokoa. Puulajit näyttävät tuoreena lähes samalta ja ne myös harmaantuvat aivan saman näköiseksi.Harri kirjoitti: Irokosta ei kannata rimakantta tehdä, jos on ajatus jättää se lakkaamatta. Se tummuu aivan eri tavalla kuin tiikki, ja näyttää likaiselta.
Kaikki luulevat reelinkejä aina teakiksi ennekuin kerron että ne ovat irokoa.
Hinnan takia irokoon siinä päädyttiin kun halusin listat vähän massiivisemmat ja teakista olisi tullut hintaa aikalailla enemmän.
Toki työstö vaatii huolellisen suojautumisen, kun se pöly on myrkkyä.
Karkeasyinen huonolaatuinen iroko voi olla tikkuista eli siitö voi kuivuessa irrrota tikkuja jalkaan, se on kyllä harvinaista.
Öljytä sitä ei kannata, silloin se tummuu teakkia enemmän, riippuen taas laadusta. Öljyissäkin on suuria eroja, yksi kaveri öljysi teakkantensa jollain väärä sorttisella öljyllä ja se vasta kamalaksi tummui, ja oli kuluneena todella ruma...
Tuossa kuvassa näkyy hyvin uutena reelinki ja teak kansi.
http://www.optikkonordling.fi/ottiliana ... d=27&a=138
Tuossa taas eka kesänä:
http://www.optikkonordling.fi/ottiliana ... d=29&a=168
Tuossa taas harmaantuneena parin kesän käytön jälkeen
http://www.optikkonordling.fi/ottiliana ... d=31&a=226
Nortti
PS. no esitin kantani vähän kärkevästi edellä. Pekka esitti saman asian paljo diblomaattisemmin. Siis ei kannata kokeilla noin tärkeässä ja suuritöisessä paikassa. Jospa sille käy samalla lailla kuin sille yhden kaverin listoille eli kasvaa vihreää sammalta kautaallaan jo toisena kesänä??? No voihan joku tykätä vihreästä, mutta pelkään kuitenkin että sammalkansi on märkänä liukas

PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Kyllä iroko, teak ja bangirai on sellaisia puulajena ettei niitä tahdo erottaa toisistaan sillä sää syö niitä samansävyisiksi. Tuoreella hiotulla pinnalla ne erottaa helposti mutta ei enää kovin hyvin kun ne on kesän yli "päivettyneet"
Dejah Thorikseen tulee koemielessä avotilaa kiertävät reunuslistat lämpökäsitettlystä lepästä mutta ne kuitenkin lakataan. Kuluvat varmasti liian nopeasti koska niiden päälle astutaan mutta vaihdetaan sitten joskus uusiin ja parempii listoihin.
Toinen vaihtoehto olisi ollut valkotammi mutta verstaan hyllystä löytyneet laudat olivat 5cm liian lyhyitä eikä semmoista nysäliitosta oikein viitsi tehdä.
Mitä tuohon saarniin ja kasvustoihin siinä niin se ei taatusti ole ongelma sillä me puuveneilijäthän olemme varmasti maailman parhaita myrkyttäjiä kaiken maailman (jopa kiellettyine) ärhäppeineen.
Ja kyllä niitä näkee vihreitä tiikkikansiakin kun on jätetty käsittelyt ja pesut tekemättä.
ps. Nortti, eihän tuo ollut mitenkään jyrkästi sanottu - asiallinen vastaus varsinkin sen osalta milainen pitää olla sellaisen purjeveneen kansi jolla purjehditaan eli lakkaamaton että töppönen pitää...
Koristepurkkarit on sitten erikseen
Dejah Thorikseen tulee koemielessä avotilaa kiertävät reunuslistat lämpökäsitettlystä lepästä mutta ne kuitenkin lakataan. Kuluvat varmasti liian nopeasti koska niiden päälle astutaan mutta vaihdetaan sitten joskus uusiin ja parempii listoihin.
Toinen vaihtoehto olisi ollut valkotammi mutta verstaan hyllystä löytyneet laudat olivat 5cm liian lyhyitä eikä semmoista nysäliitosta oikein viitsi tehdä.
Mitä tuohon saarniin ja kasvustoihin siinä niin se ei taatusti ole ongelma sillä me puuveneilijäthän olemme varmasti maailman parhaita myrkyttäjiä kaiken maailman (jopa kiellettyine) ärhäppeineen.
Ja kyllä niitä näkee vihreitä tiikkikansiakin kun on jätetty käsittelyt ja pesut tekemättä.
ps. Nortti, eihän tuo ollut mitenkään jyrkästi sanottu - asiallinen vastaus varsinkin sen osalta milainen pitää olla sellaisen purjeveneen kansi jolla purjehditaan eli lakkaamaton että töppönen pitää...
Koristepurkkarit on sitten erikseen

Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
-
- Viestit: 2767
- Liittynyt: 23 Huhti 2003 11:16
- Paikkakunta: Pori
- Viesti:
Kappas
Moro
Löytyi haulla vielä tällainen vanha keskustelu joka sivuaa aihetta:
viewtopic.php?t=1052&start=0&postdays=0 ... uri+betoni
Nortti
Löytyi haulla vielä tällainen vanha keskustelu joka sivuaa aihetta:
viewtopic.php?t=1052&start=0&postdays=0 ... uri+betoni
Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing
-
- Viestit: 106
- Liittynyt: 15 Huhti 2003 09:12
Olen tässä irokon kannalla perustuen omakohtaiseen kokemukseen. Kuten Nortti tuossa jo mainitsi niin ei hyvälaatuista irokoa ja tiikkiä niiden harmaannuttua erota toisistaan.
Tein edellisenä talvena kannen jossa rimoitus on tiikkiä ja reunalaidoitus ja törmäyslistat irokoa. Loppukesästä ei enää erottanut kumpi on kumpi. Tässä tulee huomattava kustannussäästö kun ottaa irokon käyttöön, "köyhän miehen tiikkiä" kuten sanotaan.
Tein edellisenä talvena kannen jossa rimoitus on tiikkiä ja reunalaidoitus ja törmäyslistat irokoa. Loppukesästä ei enää erottanut kumpi on kumpi. Tässä tulee huomattava kustannussäästö kun ottaa irokon käyttöön, "köyhän miehen tiikkiä" kuten sanotaan.
Terv. Jouni Vartiainen
- Harri
- Viestit: 73
- Liittynyt: 11 Syys 2003 17:28
- Paikkakunta: Inkoo
Classic Boat foorumissa oli juttua irokon käytöstä tiikin sijaan kansimateriaalina ja siellä mainittiin että irokon pintaan muodostuu pieniä halkeamia jotka keräävät likaa ja se näkyy muutaman käyttövuoden jälkeen. Tiedä sitten mikä on totuus.
Johannan kanteen tuli tiikkirimaa 360 metriä, mutta skantäkkien ja kuningaslaudan materiaali vaihtui alkuperäisestä tiikistä irokoon. Niihin tulee lakka päälle. Suurin syy puulajin vaihtoon oli se, ettei 50-60cm leveää tiikkilankkua oikein löydy mistään ja jos saa, sen hinta on aika tähtitieteellinen. Irokossa on usein syyt ihan miten sattuu ja lauta saattaa haljeta kesken sahauksen sisäisten jännitysten vuoksi - koettu on. Lakattuna irokoa ei tiikistä erota.
Johannan kanteen tuli tiikkirimaa 360 metriä, mutta skantäkkien ja kuningaslaudan materiaali vaihtui alkuperäisestä tiikistä irokoon. Niihin tulee lakka päälle. Suurin syy puulajin vaihtoon oli se, ettei 50-60cm leveää tiikkilankkua oikein löydy mistään ja jos saa, sen hinta on aika tähtitieteellinen. Irokossa on usein syyt ihan miten sattuu ja lauta saattaa haljeta kesken sahauksen sisäisten jännitysten vuoksi - koettu on. Lakattuna irokoa ei tiikistä erota.