Ensimmäinen veneeni

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Vastaa Viestiin
harrasta2291
Viestit: 15
Liittynyt: 25.04.2009 13:53
Paikkakunta: Pori

Ensimmäinen veneeni

Viesti Kirjoittaja harrasta2291 » 25.04.2009 14:09

Aluksi pahoittelut kun kyselen lasikuitu veneestä puuvene-palstalla mutta en muutakaan löytänyt. Ja ihan aluksi täytyy todeta, että olen siis ihan aloittelija näissä hommissa. Mutta asiaan, tuli tuossa hommattua 5,5m keskimoottorinen lasikuitupaatti, jossa entisen omistajan mukaan ollut hondan kone mutta nyt ei konetta. Muutama kysymys siis

1) Millä olisi hyvä poistaa vanha maali, ainakin kahta eri maalia. Maalinpoistoaine ja rälläkän lamellilaikka käynyt mielessä. On ilmeisesti parempi hioa ihan lasikuidulle saakka.

2) Entä mikä olisi hyvä uusi maali? Jotain Fortunaa muistaakseni tarjosivat, johon hiukan sekoittaa hartsia sekaan niin kuulemma tulee kovempi pinta.

3) Ja lopuksi tietysti tulisi löytää kone, jossa on hinta/laatusuhde kohdallaan, ehkä käytettynä?? Olen miettinyt pientä dieseliä mutta olisiko bensa parempi vaihtoehto? Appivaarilla oli Hondan keskimoottori ja se piti niin mahdotonta meteliä, että meni viittomakieleksi veneessä ollessa. Eli käyntiääni saisi olla mahdollisimman hiljainen, tähän jos olisi hyviä ehdotuksia.

Ja venettä siis käytän merellä.
Kiitokset kaikille vastaajille jo etukäteen!!

dieselmoottori
Viestit: 183
Liittynyt: 05.07.2006 20:53

Viesti Kirjoittaja dieselmoottori » 25.04.2009 14:34

1 Lamellilaikalla vaav hiomaan.
2. Ei tietoa
3. Jonkut uudet pienet Hondan kopiot maksaa 150-200 e ja ovat käypäsiä hommaan jos ei vene paljon paina.
Dieselit pitävät ääntä ja ovat kalliita.
Jos hiljaisen haluaa se pitää olla bensa ja vesijäähdytteinen.

harrasta2291
Viestit: 15
Liittynyt: 25.04.2009 13:53
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja harrasta2291 » 25.04.2009 14:44

Mitähän tollanen avo-fiskari nyt painos, ehkä 500-600kg. Kukas tollasia Hondan kopioita myy? Onko niissä valmiina vaihteisto/kytkin ja vesijäähdytys?

Avatar
Jape
Viestit: 1628
Liittynyt: 02.07.2003 8:56
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jape » 25.04.2009 15:00

Jos hiottavana on jotain näkyviä paikkoja niin ei missään nimessä lamellilaikalla. Se tekee sellaisia kuoppia ettei niitä saa ikinä paklattua ja hiottua tasaiseksi. Mieluummin epäkesko- tai tasohiomakoneella

Avatar
Andromeda
Viestit: 32
Liittynyt: 21.02.2008 23:46
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Andromeda » 25.04.2009 15:39

Hei harrastaja!

Omassa suurinpiirtein saman kokoisessa veneessä kokeilin ns Hondan kopiota - ei toiminut lukuisista kokeiluista huolimatta! Jotku muut kopiot saattavat tietysti toimia aivan loistavasti! Nyt olen kuitenkin hankkimassa aitoa Hondaa, mahdollisesti alennusvaihteella, josko jo toimisi paremmin.. Nämä kyllä ovat ihan ilmajäähdytteisiä, eli sitä mekkalaa on jonkun verran, mutta veneen ikivanhan, alkuperäisen Hondankin kanssa, jonka äänenvaimentimessa oli reikä jne, pystyi ihan hyvin puhumaan jos ei istunut ihan koneen vieressä ;)

Hyviä puolia näissä mielestäni se, ettei tarvitse tehdä läpivientejä ja jaksaa itsekin kantaa koneen paikalle tai nostaa pois jos tarvii. Ja kyllä niitten pitäisi käyttöä kestää...

Uusia Hondoja myy ainakin http://www.villenrengasjakone.fi/
Minulta saat vaikka kolmella kympillä (tai tee tarjous) sen kopion, jota en saanut toimimaan, jos se vaikka sinun veneessäsi toimisi! Bensaletku täytyy vaihtaa, muuten se kyllä toimii. Siis kuivalla maalla ainakin. Kone on Turussa ja asuu tällä hetkellä auton takakontissa, joten ihan mieluusti luovumme siitä!
Kata

harrasta2291
Viestit: 15
Liittynyt: 25.04.2009 13:53
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja harrasta2291 » 25.04.2009 18:46

Kannattaiskohan koittaa poistaa suurin osa maalista ensin jollain maalinpoistoaineella? Meinaan voi paperi vetää aika äkkiä tukkoon epäkeskokonees jos tollasta 5mm maalikerrosta alkaa hiomaan suoraan.

Mikä tossa Hondan "kopiokoneessa" oli vikana? Olen kyllä ittekki kattonu noita Hondia uutena mutta on aika hyvis hinnois ja noikin taitaa olla pelkkiä koneita eli siihen kytkin/vaihteisto vielä päälle? Tosin veneeseen riittäisi varmaan 4hp ja siinä olis konetta loppuiäksi.

Kannattaiskohan noihin koloihin ja naarmuihin vetää vaan lasikuitukittiä?

Ajattelin myös korjata/jatkaa penkkejä, olisko pohja hyvä tehdä ihan vaan vanerista ja siihen lasikuitumattoa päälle?

Kuinkas tuo maalaus, olisko hyvä vetää joku pohjamaali vai heti vaan väriä pintaan?

Avatar
lacrits68
Viestit: 463
Liittynyt: 31.07.2006 16:42
Paikkakunta: ulkomaat, Uumaja, Swe
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lacrits68 » 25.04.2009 18:59

voisin tietysti lukea kysymyksen 2 kertaa.....tai syyttää luki häiriötä! Ymmärsin että maali oli SISÄPUOLELLA ( mistä senkia ajatuksen sain, luultavasti kun kävin kattomassa "samanlaista" joka oli maalattu myös SISÄPUOLELTA)


--Janne--
Viimeksi muokannut lacrits68, 26.04.2009 11:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Twenty years from now you will be more disappointed by the things you didn't do, than by the ones you did do. So throw off the bowlines. Sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover." - Mark Twain

Sokkisha
Viestit: 149
Liittynyt: 12.08.2008 16:21

Re: Ensimmäinen veneeni

Viesti Kirjoittaja Sokkisha » 26.04.2009 10:49

harrasta2291 kirjoitti:Aluksi pahoittelut kun kyselen lasikuitu veneestä puuvene-palstalla mutta en muutakaan löytänyt. Ja ihan aluksi täytyy todeta, että olen siis ihan aloittelija näissä hommissa. Mutta asiaan, tuli tuossa hommattua 5,5m keskimoottorinen lasikuitupaatti, jossa entisen omistajan mukaan ollut hondan kone mutta nyt ei konetta. Muutama kysymys siis

1) Millä olisi hyvä poistaa vanha maali, ainakin kahta eri maalia. Maalinpoistoaine ja rälläkän lamellilaikka käynyt mielessä. On ilmeisesti parempi hioa ihan lasikuidulle saakka.

2) Entä mikä olisi hyvä uusi maali? Jotain Fortunaa muistaakseni tarjosivat, johon hiukan sekoittaa hartsia sekaan niin kuulemma tulee kovempi pinta.


Ja venettä siis käytän merellä.
Kiitokset kaikille vastaajille jo etukäteen!!

Terve harrastaja!

Itselläni on lasikuidutettu puumeriläinen ja sama homma menossa. Missään tapauksessa en suosittele rälläkkää ja lamellilaikkaa! Niillä saat vai pilattua lasikuitupinnan koska noilla värkeillä saat kuituun uskomattoman epätasaisen ja reikäisen pinnan. Itse olen käyttänyt lamellilaikkaa ainoastaan vanhan lasikuidun poistamiseen puun päältä.

Riippuu tietysti miten suuren urakan aiot tehdä ja mikä on nykyinen maalitilanne. Itse hion vesirajan alapuolisen pinnan epäkeskohiomakoneella p40 karkeudella mikä on kova työ ja paljon kirosanoja+ hikeä. Hion puhtaalle lasikuidulle asti. Tämä sen takia että olen tekemässä myös kuidutustöitä jonkin verran. Muuten ei tarvitsisi kuin hioa kevyesti vanha myrkkymaali pois ja uutta päälle.

Sitten aion laittaa (kunhan kelit lämpenevät) lasikuidun päälle epoksi light primeria x 3 ja lopuksi vielä hard racing -antifouling maalia eli myrkkymaali. Tällaiset ohjeet olen saanut ammattilaiselta. Epoksimaalilla saadaan kosteussulku koska lasikuitu itsessään ei pidä vettä.

Vesirajan yläpuolinen runko-osa tulee mulla kanssa hiontaan mutta hion vain pinnan himmeäksi ja vähän tasoitusta ei-niin karkeilla papereilla. Siihen päälle sitten aion laittaa Hempelin Brilliant enamel maalin tai mahdollisesti kiiltävän poly best:in. Sama kansirakenteilla.

Kannattaa ottaa yhteyttä johonkin liikkeeseen vaikka, kyllä ne sieltä neuvovat auliisti kun selität tilanteesi.

Sokkisha
Viestit: 149
Liittynyt: 12.08.2008 16:21

Viesti Kirjoittaja Sokkisha » 26.04.2009 10:57

harrasta2291 kirjoitti:Kannattaiskohan koittaa poistaa suurin osa maalista ensin jollain maalinpoistoaineella? Meinaan voi paperi vetää aika äkkiä tukkoon epäkeskokonees jos tollasta 5mm maalikerrosta alkaa hiomaan suoraan.

Kannattaiskohan noihin koloihin ja naarmuihin vetää vaan lasikuitukittiä?

?

Maalinpoistoaine on tietysti 1 mahdollisuus. Se vaatii vähän lämpöisempiä kelejä jos ulkona teet. Itse en ole kokeillut. Kyllä maalinpoistohiontaan tollanen 40 karkeuksinen paperi on ihan hyvä eikä mene heti tukkoon. Kuluuhan niitä se on selvä mutta itelläni menee päivässä suunnilleen 1 parin euron paketti kun hion aika loppuun asti. Riippuu vähän hiomakoneestakin. Jos on huono hiomalautanen eikä paperit pysy hyvin kiinni, niitä kuluu hirveästi enemmän. Nyt mulla on hyvä Boschin hiomakone ja siihen olen liimannut Mirkan välilautasen niin tarrat pysyy hyvin kiinni.

Itse ainakin paikkailen pakkelilla naarmut ja maalia vaan päälle.

Ootko ihan varma että maalikerroksesi on 5 mm paksua? Meinaan että jos on, niin sähän voisit veistää ekat kerrokset pois kirveellä ;-)))

harrasta2291
Viestit: 15
Liittynyt: 25.04.2009 13:53
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja harrasta2291 » 26.04.2009 18:03

Niin siis tuohan on kokonaan lasikuituinen paatti eikä mikään kuidutettu puuvene. Eikä se maalipinta nyt taida ihan 5mm olla :). Tarkoitus olisi saada koko paatti putsattua eli sekä sisä- että ulkopinta ja kokonaan. Eikai se auta muuta ku käydä ostaas kunnon epäkeskokone ja kottikärryllinen hiomapapereita.

Paatissa ei ole reikiä mutta toki kaikkia naarmuja ja koloja, joihin ajattelin laittaa lasikuitukittiä. Penkkejä taas tarvis jatkaa sekä perässä että nokassa. Taitaa olla paras tehdä vaneerista ja kuitu päälle? Ajattelin myös laittaa penkit täyteen styroksia mutta on siinä järkeä? Eräs paatinrakentaja sitä ehdotti ja sanoi, että tämän jälkeen paatti on lähes "uppoamaton".

Tuosta maalinpoistoaineesta en tiedä oikein kun toiset sitä suosittelee ja toiset sanoo ettei missään tapauksessa.

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22.04.2008 0:10

Viesti Kirjoittaja Notreal » 26.04.2009 20:00

Vene on maalattu ja kaipaa uutta pintaa.
Onko kaikkien entisten maalauksien poistolle jokin syy
vai voisiko ajatella perus hiontaa ja uudelleen maalausta?
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

harrasta2291
Viestit: 15
Liittynyt: 25.04.2009 13:53
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja harrasta2291 » 26.04.2009 20:23

Notreal kiteytti asian loistavasti :). Maalauksien poistolle ei sen parempaa syytä, mutta ei oikein ole tietoa millä on aiemmin maalattu, niin alkaako uusi maali "kuplia"?!.

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22.04.2008 0:10

Viesti Kirjoittaja Notreal » 27.04.2009 9:37

Jos olemassa on useampi vanha maalikerros ja vielä ajan patinaa
eli naarmuja sekä kolhuja, hyvään lopputulokseen tarvinnet pohjamaalin pintavärin alle.
Uskoisin maalikaupasta löytyvän tieto, mikä pohjamaali soveltuu ja jolla
poistat mahdollisen uuden pintävärin kiehumisen.....
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Vastaa Viestiin