Millaista teippiä saumoihin vesillelaskussa?

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
vester
Viestit: 127
Liittynyt: 06.12.2004 17:28
Paikkakunta: Helsinki

Millaista teippiä saumoihin vesillelaskussa?

Viesti Kirjoittaja vester » 22.04.2009 23:34

Tunnettu konsti välttää vesillelaskun vuoto-ongelmat, varsinkin tasasaumaveneessä, on teipata saumat ennen vesillelaskua ulkopuolelta maalarinteipillä. Olen itse käyttänyt tätä metodia mahonki-purjeveneeni kanssa menestyksellä vuosikausia. Yleensä olen jättänyt teippien päät vesirajan yläpuolelle ja käynyt sitten viikon kuluttua vesillelaskusta jollalla vetämässä teipit pois.

Välistä kuitenkin käyttämäni maalarinteipin kanssa on ongelmia. Jonakin keväänä teipit ovat alkaneet irrota jo matkalla vesillelaskupaikasta venekerhon laituriin, aiheuttaen ylimääräistä sydämentykytystä. Viime keväänä maalarinteippi taas istui kiinni niin tiukasti, että osa teipeistä oli paikallaan vielä vesiltänostossa. Liimat ilmeisesti vaihtelevat valmistajan mukaan. Olen miettinyt vaihtoehtoa maalarinteipille. Thomas Larsson suosittelee ikrjassaan "Träbåtsrenovering" tavallista läpinäkyvää toimistoteippiä ( ilmeisesti 3 M "Magic" tai vastaavaa). Itse olen miettinyt vaihtamista "Nitto" tai vastaavaan sähköteippiin.

Onkos kenelläkään kokemuksia näistä kahdesta viimeksimainitusta - tai jostakin muusta vaihtoehdosta maalarinteipille?

Vester

Avatar
sergey
Viestit: 25
Liittynyt: 22.08.2003 1:24
Paikkakunta: Åland

Viesti Kirjoittaja sergey » 07.05.2009 22:28

Ainakin Scotch 3M maalarinteippi on luonnolle ystävällisin paperi/luonnonkumi materiaalina. Sitä ite käyttänyt aina. Muita en ole edes kokeillut tietääkseni.

vester
Viestit: 127
Liittynyt: 06.12.2004 17:28
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja vester » 08.05.2009 6:58

Kiitos vinkistä. Itse löysinkin jo uudenlaisen teipin, jota aion kokeilla. Kyseessä on maalaustöissä käytettävä muovinen suojausteippi. Siinä on vahvempi liima kuin maalarinteipissä, mutta irtoaa paremmin, koska teippi ei irrotettaessa katkea niinkuin maalarinteippi. En löytänyt kuin 50 mm leveää teippiä, joten rulla täytyy halkaista, niin saadaan tarvittavan levyistä.

Vester

Vastaa Viestiin