Sivu 4/4

vanerin ristiinlaminointi

Lähetetty: 03.03.2005 14:32
Kirjoittaja Mile
Vanerin laminointiin ristiin on useimmiten se syynä, että rungon muoto on sellainen ettei levy siihen taivu . Silloin ainoa vaihtoehto on juuri tuo ristiinlaminointi, jolloin eliminoituu samalla lujuusongelma saumoissa.

Jollei voi käyttää alipainesäkitystä, voi käyttää levyjen puristukseen kunnollista isoa nitojaa ( menee läpi 4mm levystä) ja alle vaikka muovisoiroa että saa niitit revittyä pois rivi kerrallaan. Toinen tapa on porailla pohja täyteen reikiä ja niitata levyt toisiinsa pop-niiteillä liimauksen ajaksi. Nekin syytä sitten poistaa. Läpipulttaus ja paininlistat toimivat myös hyvin . Kannattaa katsoa kuinka levy luonnostaan taipuu ja puristuu kiinni alla olevaan kerrokseen ja asetella painimet sen mukaan.

Reiät sitten täyteen epoksia.

Vielä parempi kuin pelkästään maalata eposipohjaisella , on pinnoittaa koko vaneripintainen kiulu epoksilla ja ohuella lasikudoksella, jolloin saa pintaan vähän lisää raapimiskestävyyttä . Epoksin pintaan sopii hyvin Teknoksen Inerta, ja sen Päälle Teknoksen UV suojattu lineaarinen PU maali. Inerta kannattaa ohentaa reilusti, oli muuten liian paksua levitettäväksi.

Havuvanerikin voi toimia, mutta näissä kotimaisissa laaduissa viilun paksuus on yleensä melkoinen = ei kovin taipuisaa, ja paksulla viilulla on taipumus turvota reippaasti kostuessaan = ei suositella venekäyttöön!

Marine grade laaduissa viilunpaksuus on yleensä 1,2mm lentovanerilaadut tätäkin parempaa viilun paksuudet 0,5mm ja allekin.
Molempien tulee kestää keittotesti.

Filmipintaista vaneria ei ole mitään syytä käyttää missään muussa kuin pihan hiekoitushiekkalaatikoissa. Veneessä vaneri tullaan liimaamaan , ja pintakäsittelemään joka tapauksessa jolloin filmipinnasta pelkkää haittaa .... tai no, kaipa siitä johonkin Busterin tapaiseen saa kalakäyttöön sopivan sisäpohjan .. mikä turkkil tai täkki se sitten onkaan ;-)

Koivuvanerin käyttöä puoltaa sen ylivoimainen lujuus muihin nähden ; vastaa lujuudessaan ja jäykkyydessään samanpaksuista lasikuitulaminaattia - joten sitä paksuutta ei välttämättä tarvitakaan niin kovin paljoa ; 6 mm riittää pohjaankin aina 5-6 m veneisiin saakka .
Sovivalla muodolla ohutkin levy jäykistyy ( kupera ) ja perinteisellä jäykkärirakenteella saa aikaan pomminkestävän rungon painon jäädessä kohtuulliseksi .

Maailman suurin lentokonekin on edelleen rakennut vanerista , ja sattuu olemaan lentovene.

Marine Grade plywood

Lähetetty: 04.03.2005 8:36
Kirjoittaja Mile
No täältähän ne löytyvät Marine Grade Plywood standardin tiedot
BS1088 ( brittiläinen standardi) .

tilattavissa:
http://www.bsi-global.com/Transport/Wat ... 8-1.xalter

Lähetetty: 05.03.2005 12:18
Kirjoittaja JussiA
Veli-Matti kirjoitti:Mikäpä tuommoisen 5,5 metrisen "noin" paino olisi 6,5 millisestä tehtynä?
Tarkoituksena olisi saada tehtyä edullisesti kevyesti perässä kulkeva perävene. Meriominaisuuksista ei olisi niin viimeisen päälle väliä. Varmasti samaan rahaan olisi saatavilla jos jonkin sorttisia kusilaitulipakoita mutta kukas sitä semmoisella kehtaa nousta maihin edes pimeällä Perämerellä... ;)
Katselin noita kuvia vanhasta vaneriveneestä ja tulin siihen tulokseen etten lakkaakkaan uutta doryani mutta miten epoksi kestäisi pinnoitteena? Jäisi kaunis mustikalla värjätty puu näkyville. Epoksihan on nykyään joka paikassa onni ja autuus, myös pinnoitteena. Vaikka näkyypä tuo maalikin kestävän vanerin päällä...
Oijoi ei kannata jättää epoksia pintaan, ei kestä aurinkoa eli UV-säteilyä! Lakka päälle vaan!

Lähetetty: 05.03.2005 15:08
Kirjoittaja Veli-Matti
Joo, kyllä epoksin puutteet pinnoituksessa on tiedossa ja sitä paitsi Dory-projekti siirtyy hamaan tulevaisuuteen ihan vaan sen takia että vuorokaudessa ei ole kolmeakymmentä tuntia.
Vaikka toisaalta eipä tuohon juuri aikaa tuhraantuisi...