Nyyppä ja kysymyksiä vanerista

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
hetu63
Viestit: 6
Liittynyt: 12.03.2004 12:25

Viesti Kirjoittaja hetu63 » 25.01.2005 18:51

Hei,
Huomioithan Kartza, että Gartseidin sivuilla mainittu veneer viittaa
viiluun , eikä vaneriin. 4 mm koivuvaneri on kyllä upeaa tavaraa, mutta
painoa siitä kertyy ja sen jäykkyys on vähän huono, niin kuin edellä todettiin. Tuumin ,että mahtaisiko kotimaista , mänty?, viilua saada riittävän paksuna?
Itse laitoin eksperimenttinä pari vuotta sitten kotimaisen käsittelemättömän mäntyvanerikappaleen koripallotelineen taustavaneriksi
pihakuuseen eikä se ole mennyt oikeastaan miksikään.
t. Tuomo

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 30.01.2005 13:45

No nyt on liotukset ja keittämiset tehty sekä käyty pajalla irroittelemassa liimaukset toisistaan...
Lähetän koekappaleista kuvat sähköpostilla Hannulle jottaa hän saa laittaa ne sivuilleen jos kehtaa - nimittäin heitän mukaan aika kiinnostavan ja yllättävän väitteen: Rotabond 2000 ja Tremflex Hs tekivät huomattavasti lujemmat liimaukset kuin West 105 ja Lidlin halpisliima!
Epoksitkin tosin kestivät kaiken ja vaativat melkeinpä yhden otsasuonen katkeamisen ennen kuin suostuivat irtoamaan toisistaan. Rakennusliimat sen sijaan olivat niin lujia etteivät suostuneet luonnonmuovaavien ruuvipihtieni puristuksessa repeämään irti toisistaan. Piti turvautua isoon kiinalaiseen ruuvipuristimeen ja 24 unssin Real Timber vasaraan. Iskuvoimaa voisi verrata 4" naulan lyöntiin lankkuun ja sitten vasta rupesi tapahtumaan ja toinen puolisko lensi nurkkaan. Tuommoisilla kakspuolosille tavallisesti annettavilla napauksilla ei ollut mitään vaikutusta...
Epoksilla liimatuista paloista vaneri repesi liiman mukaan ehkä korkeintaan 20% alalta mutta rakennusliimoilla liimatuista 90-95 prosenttisesti.
Mutta eipä tehdä vääriä johtopäätäksiä sillä koeliimausolosuhteet olivat poikkeukselliset verrattuna elävään elämään. Harvassa paikassa liimasaumoille saadaan yhtä hyvää ja ihanteellista puristusta ja liimapintaa kuin kokeessa. Ja toisaalta vastapainoksi harvaa venettä keitetään yhteensä kahdeksaa tuntia ;) Että kyllä ne epoksitkin kelpaavat venehommiin ja mielestäni kuitenkin useammassa paikassa paremmin kuin rakennusliimat. Mutta jos ajatellaan vaikka kansikaarien jatkamista tai kiinnittämistä niin rakennusliima on sinne ihan omiaan. Ja vielä jos huomioi sen että niitä voidaan käyttää alemmissa lämpötiloissa kuin epokseja niin tämähän antaa pelivaraa kylmissä teltoissa räplääville persaukisille puuveneenpotkijoille ;) ;) ;)
Nyt pikkuisen harmittaa ettei ollut käytössä uretaaniliimoja. Mutta jos joku voisi jatkaa koetta...
Viimeksi muokannut Veli-Matti, 31.01.2005 3:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Jape
Viestit: 1628
Liittynyt: 02.07.2003 8:56
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jape » 30.01.2005 14:13

Siis, mitä on nämä rakennusliimat? Nyt ei aivo toimi.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 30.01.2005 14:41

Jotkut ihan mainostavat rakennusliimoja mutta minusta se on hiukan laajempi nimitys liimoille ja massoille joita myydään vaikkapa rautakaupoissa 300ml:n tuubeissa - toinen koko on 600ml:n bulkkituubi jolloin hinta putoaa ehkä n. 1/3 pienemmästä erästä. Markkinoilla on varmasti ainakin 15 eri valmistajan tuotetta noin tuhanteen eri käyttötarkoitukseen. Esim. Tremflex HS ei ole "varsinainen" rakennusliima vaan sauma- ja liimamassa. Useimmiten homma on niin että jos liimaa mainostetaan rakennusliimana puulle ja levyille niin sen ominaisuudet jäävät jälkeen huomattavasti erikoisliimamassoista joita on mm. Sikalla puolenkymmentä eri merkkiä. Sika on jollakin tapaa (mm. kustantamalla venelehtien julkaisua) onnistunut valtaamaan markkinoita kun taas esim. Rotabond, jota ei edes tietääkseni ole markkinoilla vähittäismyyntinä, on 99,99 prosentille veneilijöistä täysin tuntematon tuote. Ja silti siltä löytyy lähes kaikki vastaavat tuotteen kuin Sikalatakin. Mutta erona on sitten taas että Rotabondin hankkiminen onnistuu vain tusinan laatikoissa, kun Sikaa saa tuubeittain ;(
Niin kuin huomasit Hannun testistä niin mainosmiehiin ei kannata koskaan luottaa vaan joko kokeilla itse, lukea VM-testaa palstaa tai sitten kysellä viisaammilta. ;)
Rotabondilla on muuten yksi mielenkiintoinen liimamassa joka on tarkoitettu kosteiden kappaleiden liimaamiseen/tiivistämiseen - liimaus onnistuu myös veden alla. Olen saanut erittäin luotettavalta taholta todistuksen että onnistuu...
Yksi mikä haittaa liimamassojen käyttöä veneissä on se että niitä ei voi värjätä ja niitä on vain muutamia värejä saatavilla.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Jape
Viestit: 1628
Liittynyt: 02.07.2003 8:56
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jape » 30.01.2005 15:29

Yks mielenkiintoinen testattava ois tämä auton korimassa. Nykyäänhän ei ilmeisesti enää uusia autoja hitsata kasaan vaan ne liimataan massalla. Miten sitten se kestäisi puussa. Ainakin kemikaaleja kestää.

hannuvartiala
Viestit: 628
Liittynyt: 15.06.2004 13:56
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hannuvartiala » 31.01.2005 10:08

Veli-Matti kirjoitti: Lähetän koekappaleista kuvat sähköpostilla Hannulle jottaa hän saa laittaa ne sivuilleen jos kehtaa - nimittäin heitän mukaan aika kiinnostavan ja yllättävän väitteen: Rotabond 2000 ja Tremflex Hs tekivät huomattavasti lujemmat liimaukset kuin West 105 ja Lidlin halpisliima!
Kyllä mä kehtaan, vaikken vielä ole kuvia katsonutkaan. Tuo havaintosi voi selittyä sillä, että epoksillehan luvataan yleensä vain noin 60 asteen lämpötilaskesto. Itse olen keittänyt vain Bilteman pikaepoksin. Sekin kyllä repi puun mukanaan, mutta oli keitettynä selvästi pehmeämpi kuin keittämättämämpänä, noin kynnellä koittaen.

Hannu

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 31.01.2005 12:28

Joup! Niin minäkin tuota funtsin - oikeastaan olisi pitänyt tehdä kahdet koepalat ja särkeä yksi satsi niistä liotuksen jälkeen. Liotusaika minulla lipsahti lähes viikon pituiseksi ihan vahingossa ja keittoajatkin menivät niin että eka oli 4,5 ja toinen sitten "vaan" reilut 3 tuntia.
Olit muuten päivitellyt mielenkiintoiset puuvenesivut "senkin epäilevä oinas" ;)
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

hannuvartiala
Viestit: 628
Liittynyt: 15.06.2004 13:56
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hannuvartiala » 31.01.2005 12:58

Ei, kyllä mä olen tähtimerkiltäni kalat ;-)

Hannu

mocci
Viestit: 13
Liittynyt: 25.07.2003 13:26
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja mocci » 31.01.2005 13:29

Yksi pieni pointti vielä rakennus/uretaani liimoista. Useimmat valmistajat lupaa jo märkänä pitolujuuden 1kg/cm^2. Helpottaa rakentamista monessa kohtaa, kun ei heti tarvii puristinta kiinnittää. Ja mitä tulee päälle maalaamiseen, niin käsittääkesi ainakin uretaaniliimat on päälle maalattavissa. "Halvoista" liimoista vielä, ostin tuossa syksyllä paikallisesta Prismasta Bison-merkkistä uretaaniliimaa. Haisi vähän bostikille ja on vähän juoksevampaa kuin muut vastaavat tuotteet. Hinta 5€/300ml. Aika näyttää miten se veneessä pitää, alku näytti ainakin aika hyvälle.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 31.01.2005 13:48

Uretaaniliimaa 5€/300ml - sitäkin on muistaakseni monenlaista. 300ml tuubeissa (siis uretaaniliimamassat) myytävät eivät tietojeni mukaan kestä sen vertaa että niitä voisi käyttää veneessä muualla kuin jossain kaapinovien listojen kiinnityksessä. Itse käyttämäni uretaaniliima oli nestemäistä. Tarkoitin siis tuolla edellä kun kyselin että kuka jatkaisi testiä
liimaamista nimeomaan nestemäisellä urtsulla. Noita uretaaniliimamassoja on tullut puristeltu työn puolesta aina silloin tällöin niin kauan kuin niitä on markkinoilla ollut ( 15 vuotta?) enkä ole todellakaan vakuuttunut niiden kyvystä liimata juuri listanpätkää kummempaa. Mutta ainahan ne markkinat uusiutuvat ja uusia tuotteita tulee markkinoille...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

karza
Viestit: 46
Liittynyt: 13.07.2004 15:00

Viesti Kirjoittaja karza » 03.02.2005 12:30

>Huomioithan Kartza, että Gartseidin sivuilla mainittu veneer viittaa
>viiluun , eikä vaneriin.

Juu molemmat merkitykset on nimellä, muutta tässä tapauksessa se tarkoittaa kylläkin vaneria olen kysynyt aiheesta ja puhetta oli esim. liimojen vedenkestävyydestä jne.. viilukin kävisi mutta hankala on saada.

>Itse laitoin eksperimenttinä pari vuotta sitten kotimaisen >käsittelemättömän mäntyvanerikappaleen koripallotelineen >taustavaneriksi
>pihakuuseen eikä se ole mennyt oikeastaan miksikään.
>t. Tuomo

Viimeksi kun kierroksen tein vaneri myyjillä niin toi suomalainen mänty vaneri on kiven alla kun sen valmistaminen on lopetettu pienen kysynnän vuoksi jo muutama vuosi sitten. Saattaahan tieto olla vanhentunutta, mutta käsittääkseni mänty vanerit mitä suomesta saa on tehty puolassa ja niiden liimojen pitämisestä en tiädä vielä mitään. Tosin paikallisella veneen veistokurssilla ne ovat sitä käyttäneet joten ens kesän jälkeen olen jo aiheesta viisaampi. Hyvin se ainakin tervaantu :)

Janne alennukset otetaan mielihyvin vastaan. Kun kevat tulee niin tarvitsen taas vuotuisen annokseni noin 15 kg liimaa jotta pääsen taas näperteleen jotain pientä vai tarttisko tuplata satsi jotta vois tehä jotain vähän isompaakin :)

-kari

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 03.02.2005 17:28

15 kiloa liimaa pikku näpräykseen??????
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

karza
Viestit: 46
Liittynyt: 13.07.2004 15:00

Viesti Kirjoittaja karza » 03.02.2005 21:41

Juup, kun sillä rupee rimojen välejä täytteleen ja vanereita liimaileen paikoilleen niin aivan taastusti loppuu kesken just kun on päässyt kunnon vauhtiin.

Liimaus operaation tuossa projektissani mene luokkaan pikku näpertely, mutta ne pohjatyöt ennenkuin päässee liimaan.... onkin aivan eri asia :)

Lasikuitu veneen teossa 5kg hartsia on vaan yks satsi kun kankaita muotin päällä kastelet ja aikaa ei todellakaan kulu kauaa ei voi tai pytyn pohjalla ei oo muutakuin venyvää liimää joka hetken päästä on käyttökelvotonta.

Vaikka epoksi fillerin kera onkin riittoisampaa tavaraa niin kyllä sitä vaan kuluu (liikaa :)).
Kari

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 07.02.2005 21:30

Näkyy tuo Hannu laittaneen kuvat sivuillensa...
Kun tein omat kokeeni ja lueskelin Hannun tekemää niin huomasin että tässä on sivuutettu kokaan se että kyllä ne nykyvanerit on liimattu todella hyvillä liimoilla kun kestävät rikkoontumatta pirunmoiset keittämiset ja liotukset...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 02.03.2005 22:06

Hitto, jouduin puolivahingossa jatkamaan "V-M testaa-sarjaa". Nimittäin käydessäni Kempeleen uudessa ja hienossa Bilikassa hoksasin yhtäkkiä siinä kiireissäni että epoksi taitaa olla loppu ja iltasella olisi pientä tarvetta. Nappasin hyllystä 150gr pakkauksen valkoista epoksia purkeissa ja kassan kautta kotiin liimailemaan. Jo kassajonossa ihmettelin miksi epoksi oli pakattu kahteen pieneen purnukkaan oikein nätisti - ajattelin että milläs sitä tuosta oikein annostellaan...
Epoksi olikin täyte/liimamassaa ja väriltään valkoista - no eipä hätiä mitiä, sillä paikka johon laitoin liimaa oli sellainen että ihan viimosen päälle ei tarvittaisi lujuutta. Kuten tavallisesti käy, liimaa tuli tehtyä hiukan liikaa ja niinpä päätin jatkaa liimatestiä. Tosin tällä kertaa epoksin ollessa kyseessä jätän keittämisen suosiolla väliin ja tyydyn rankassa suolavedessä parin viikon liottamiseen ja jos ei silloin kourissa petä niin liotkoon aina kesään... Tuleepahan treenailtua kun joka aamu ja ilta kun vääntää vanereita otsasuoni pullollaan ;)
Siinä tuuskatessani funtsailin että jos tämä toimii niin tämähän se on melkoista tavaraa (edellyttäen että liimaukselle saa kunnon puristuksen) - värjätä voi vaikka vaaleanpunaiseksi väripigmentillä ja kaikin puolin muuten nättiä käyttää koska ei valu vaan on koostumukselta lähinnä notkeahkoa pakkelia. Käsittelyaika kohtuulliset 2 tuntia ja kovettumiseen menee ohjeiden mukaan kolme tuntia ja lopullinen lujuus 24 tunnissa. Eikä hintakaan ole kuin n.35€/kg.
Loppujen lopuksi tallista löytyikin varttikilo Westiä, joten ostin uuden epoksin turhaan mutta pääseepähän testaileen;)
Perästä kuuluu!
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Vastaa Viestiin