HYVÄ epäkesko?

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Pölhis
Viestit: 17
Liittynyt: 18.04.2007 23:22

mullla dewalt D26453

Viesti Kirjoittaja Pölhis » 13.04.2009 0:25

Eli ykskätinen 125mm. Nyt toista kautta käytössä ja en kyllä vielä ole keksinyt mitään negatiivista sanottavaa siitä. Sekä hiominen, että puun pienimuotoinen muotoilu on onnistunut aivan täydellisesti. Maksoi viime vuonna muistaakseni n. 120€. Listähinta kai 170€, jos muistan oikein.
(tiedän, että keskustelu on siirtynyt vähän pois tästä aiheesta, mutta pakko päästä hehkuttamaan, kun on kerrankin täysin tyytyväinen työkaluun, varsinkin hinta-laatusuhdetta ajatellen).
Boschin joku sininen kävi myös kädessä, mutta Dewalt tuntui paremmalta.
Olen muutenkin jossakin määrin Dewalt fani. Osittain sen takia, että keltainen väri auttaa hahmottamaan minne #%"&/&(" sen laitteen on jättänyt :)

Avatar
lacrits68
Viestit: 463
Liittynyt: 31.07.2006 16:42
Paikkakunta: ulkomaat, Uumaja, Swe
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lacrits68 » 13.04.2009 0:37

moI!

Mulla halpis "tehokone" ja hienosäätöön metabon kone!
ero on kun yöllä ja päivällä! Metabonkans voi touhuta hyvinki pitkiä aikoja käsien puutumatta tärinästä ja painosta! Metabo on "1 käden kone"

Toisaalta halpiskone ( Ferm merkkinen ) työstää puuta ihan hulluna ju vertaa metaboon! ero n 200w paperilla! Halpiskonetta hyvä pidellä, hyvin muotoillut "kahvat"

Mtabo löytyi "alekorista" 45€ hintaan!

Molemmat 125mm ja mirkan paeria molemmissa!

kummassakin on huonot ja hyvät puolensa!

--janne--
"Twenty years from now you will be more disappointed by the things you didn't do, than by the ones you did do. So throw off the bowlines. Sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover." - Mark Twain

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 13.04.2009 6:52

"Olen muutenkin jossakin määrin Dewalt fani. Osittain sen takia, että keltainen väri auttaa hahmottamaan minne #%"&/&(" sen laitteen on jättänyt :)" - Pölhis

Tuo on aivan totta, keltainen työkalu erottuu selvästi roinan ja rojun keskeltä. Varsinkin noilla kattotyömailla purkuvaiheessa on näppärää kun on kirkkaasti erottuva puukkosaha.
Kun rakensin katedraalia viime syksynä niin käytössä oli 4-5 eriväristä akkukonetta ja aina kaikki muut paitsi keltainen DW oli hukassa.
Tosin tiukimmassa tilanteessa ruuvaajiakin oli 3 ja minä olin ainoa jolla oli holsteri vyöllä...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

TeddyDiver
Viestit: 430
Liittynyt: 09.04.2007 15:12
Paikkakunta: Jäämeri

Viesti Kirjoittaja TeddyDiver » 13.04.2009 9:38

;) Mie en kehtaa viedä akkukoneita katolla, en ainakaan omia,.. tippuu ennepitkää..
DeWaltin vehkeistä osa (käsisirkkelit ja höylät ainaski) tyypillistä B&D tekemää romua. Akkuruuvarit (kaiketi jonkun OEM valmistajan tekemiä) ja kaapat (alkuperäistä ELUa) on ihan OK..

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 13.04.2009 10:11

Fein, DeWalt, Elu ja B&D on samaa konsernia ja tuotteet ovat samoja. Riippuu vaan markkinointimaasta mitä tuotesarjaa mihinkin kaupataan.
B&D:llä on oma pro-sarjansa joka on kallis ja hyvä mutta sitä ei tuoda maahan kiitos Hobby Hallin aikoinaan lanseeraaman B&D:n halpissarjan.
Joskus -80 luvun lopulla joku yritti tuoda maahan pro-sarjaa mutta kauppa ei käynyt jostain kumman syystä.

Mutta se on totta että kaikkien valmistajien työkalut ovat menneet yhä enemmän ja enemmän leluiksi kun niihin tungetaan ominaisuuksia yhä enemmän ja lisätään herkkää elektroniikkaa. Kääntöpöytäsirkkelilläkin voi melkein jo nykyään tiskata astiat ja kähertää hiukset. Mutta tosi asia on se että siitä ei ole varsinaiseksi rakennussirkkeliksi, kaapaksi eikä listoitussirkkeliksi. Niihin hommiin on omat vehkeet vaikka kääntöpöytäsirkkeli selviää tyydyttävästi noistakin hommista.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
CC
Viestit: 819
Liittynyt: 17.05.2008 1:50
Paikkakunta: JKLn MLK

Viesti Kirjoittaja CC » 13.04.2009 11:52

Veli-Matti kirjoitti: Mutta se on totta että kaikkien valmistajien työkalut ovat menneet yhä enemmän ja enemmän leluiksi kun niihin tungetaan ominaisuuksia yhä enemmän ja lisätään herkkää elektroniikkaa. Kääntöpöytäsirkkelilläkin voi melkein jo nykyään tiskata astiat ja kähertää hiukset. Mutta tosi asia on se että siitä ei ole varsinaiseksi rakennussirkkeliksi, kaapaksi eikä listoitussirkkeliksi. Niihin hommiin on omat vehkeet vaikka kääntöpöytäsirkkeli selviää tyydyttävästi noistakin hommista.
Tästä oon kyllä VMm kanssa samaa mieltä. Välillä tuntuu, että ammattikoneissakin
rupee se alkuperäinen tarkoitus hämärtymään.

Näitä vehkeitä yli 20v työkseni korjanneena voisin kirjoitella pitkäänkin, siitä
mitä nää on sisältä.

Mutta sen ostamisen kanssa oon aina kysyjälle sanonut, että jos se ei
tunnu istuvan omaan käteen, älä ota sitä, vaikka olisi miten hyvä ja hieno.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

Avatar
asillanp
Viestit: 48
Liittynyt: 05.01.2009 0:40
Viesti:

Viesti Kirjoittaja asillanp » 13.04.2009 22:34

"Oliko Jape tossa sun Boschissa joka on linkissäsi, -mahdollisuus uusia hiomalautasta jos edellinen kuluu tai rikkoontuu"

RTV myy hiomalautasiin "lautasen tarran suojuksia" jotka säästävät hiomalautasen omaa tarraa. Siis, lautasen ja hiomapaperin väliin tulee irrotettava tarra.
Ainakin kouluoloissa oppilaat kokevat hiomakoneen käytön ilman hiomapaperia hyväksi ideaksi, vaikka se maksaa 70 e kerta (festo). Tämä "tarran suojus" maksaa muistaakseni 2-3 e. kpl ja eipä harmita enää. Ja "tarran suojus" tekee hiomalautasesta hieman pehmeämmän...
Arto Sillanpää

Sokkisha
Viestit: 149
Liittynyt: 12.08.2008 16:21

Viesti Kirjoittaja Sokkisha » 14.04.2009 19:13

Pieni lisäkysymys: mikä on RTV?

Sain muuten tänään kotiin asti tuotuna uuden hiomalautasen Boschilta heti aamusella. Nyt kun koko päivän olen hionut väsyksiin asti niin pitää todeta että hyvin pysyy kiinni lappuset! Töitä on kohtuullisen mukava tehdä kun ei tarvi takuta koneiden ja työkalujen kanssa. Abranetit ei edelleenkään pysy kovin hyvin kiinni tuossa Boschin lautasessa vaikka nyt on pehmeämpi versiokin käytössä. Tavalline lappu tarttuu hyvin ja pitää.

Kumma juttu tuon edell. lautasen kanssa kun silmällä ei näe mitään vikaa, -silti laput lenteli taivaan tuuliin...

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 14.04.2009 19:38

Oikeastaan minua on jo pidempään kummastuttanut yksi asia kun keskustellaan epäkeskohiomakoneista. Nimittäin se että tilanne olisi taatusti se että jos olisi saatavilla 1500W epäkesko niin se olisi ainut ja oikea kone epäkeskoksi.
Olen vuosien varrella mieltänyt lähes tulkoot kaikki nauhahiomakonetta lukuunottamatta enempi viimeistelytyökaluiksi kuin supervoimakkaiksi puun tai maalin poistajiksi.
Joku Festoolin Rotex ei ole kunnollinen epäkesko kokonsa takia eikä heikon tehonsa takia kulmahiomakoneeksi raakaan puun tai maalin poistoon.
Joku 900-1100W kulmahiomakone varustettuna tarrahioma-alustalla tai ruuvikiinnitteisellä 40 laikalla hakkaa Rotexin 100-0 tai paremminkin niin kuin JYP Oulun Kärpät...
Ja jos haluaa vielä rajumpaa hiontatehoa yhdistettynä kunnon pölynpoistoon niin kannattaa hakea vuokralle ns. saneerausjyrsin maalinjyrsintä terällä.

RTV = RakennusTarvikeVälitys?
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Ande
Viestit: 1182
Liittynyt: 08.08.2003 13:35

Viesti Kirjoittaja Ande » 14.04.2009 21:43

Asiaa! ai niin ja jyp voitti! hörps! :D
E mare libertas

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 14.04.2009 22:24

Niinhän tuossa kävi ja hyvä niin. Vähän samaa mieltä täälläpäin ovat aika monet muutkin jotka seuraavat jääkiekkoa. Liika on liikaa ja pääasia on että mestaruus pysyy mahdollisimman kaukana pääkaupunkiseudulta.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

a.skivi
Viestit: 4
Liittynyt: 15.04.2009 13:10

Viesti Kirjoittaja a.skivi » 15.04.2009 14:01

Veli-Matti kirjoitti: Joku Festoolin Rotex ei ole kunnollinen epäkesko kokonsa takia eikä heikon tehonsa takia kulmahiomakoneeksi raakaan puun tai maalin poistoon.
Joku 900-1100W kulmahiomakone varustettuna tarrahioma-alustalla tai ruuvikiinnitteisellä 40 laikalla hakkaa Rotexin 100-0 tai paremminkin niin kuin JYP Oulun Kärpät...
Sen vähän mitä itse olen Rotexilla pintaa sipaissut olen todennut sen ihan asialliseksi koneeksi. Toimii mielestäni materiaalin poistossa ja finistelyssä kiitettävästi. Nuo rälläkkähommat on toki kiistatta tehokkaampia, mutta se pöly....

Muutenkin kyllä pidän noista festolaisista 125 ja 150 epäkeskoista 5 mm iskulla ja abranetillä varustettuina.

Jos pienempää laikkaa kaipailee, Mirkalta löytyy 32mm ja 77mm paineilmaepäkeskot 2,5mm iskulla kompuran omistaville.
Mirkalta löytyy myös valikoima 125mm ja 150 mm koneita jotka ovat mielestani paineilmakäyttöisyydestään huolimatta hemmetin mukavia ja tehokkaita koneita käyttää. Hintakaan ei hirvitä.

A

Avatar
Harri
Viestit: 73
Liittynyt: 11.09.2003 17:28
Paikkakunta: Inkoo

Viesti Kirjoittaja Harri » 15.04.2009 14:57

Makuasioitahan nämä taitavat olla, enemmän tai vähemmän.

Oma Rotex on saanut kyytiä ihan kiitettävästi sekä karkeaan (40) että vähän hienompaan hiontaan (120). Vielä kun muistaa kytkeä sen imuriin, ei paljoa pölyä pakoon pääse. Ainoat huonot puolet ovat ettei sillä ihan pieneen väliin pääse 150mm laikalla ja että vankka rakenne painaa jonkin verran enemmän kuin halvat muovirimpulat.
- Quality does not fear time -

http://hima.yachteq.com

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 15.04.2009 16:43

Näinhän se on ja minähän vain ihmettelin asiaa ... ;-)

Asentajalla on Rotexi ja sillä tulee joskus ajeltua jos ei ole muuta konetta mukana joten siinäpä se minun mielipteeni siitä epäkeskona.
Tosin olin kerran ostaa sellaisen varusteineen käytettynä kun kaupattiin 200€ hintaan mutta aloin epäillä sitä varastetuksi joten kaupat jäi tekemättä.
Olisi varmasti ollut hintansa väärti.

Sen verran ole kokeillut noita paineilmakoneita venekäytössä ei "ei kiitos ainakaan mulle".
77mm epäkesko on pirun näppärä veneen sisäpuolta putsatessa mutta haluaisin sen sähkökäyttöisenä ja imuriliitännällä varustettuna - eipä vaan löydy.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

a.skivi
Viestit: 4
Liittynyt: 15.04.2009 13:10

Viesti Kirjoittaja a.skivi » 15.04.2009 17:27

Onko sulle nuo Mirkatkin tuttuja. Meinaan vaan, kun niissä se ilmaletku on integroitu imurinletkuun, joten ei tuo ole kummoisempi käyttää kuin tavan sähkökone imurin kanssa.

Vastaa Viestiin