Van de Stadt Ruotsista
-
- Viestit: 4
- Liittynyt: 28.03.2009 13:49
Van de Stadt Ruotsista
Tervehdys ja kumarrus uudelta foorumilaiselta.
Ollaan pikkuporukalla hankkimassa Hai-veneen jälkeen/rinnalle isompaa purjevenettä. Nyt olisi kiikarissa tämmöinen:
http://www.blocket.se/vi/20815214.htm?ca=11_s
Myyjä kertoi veneen olevan Van de Stadt, ja malliltaan Delta, mutta ei ollut aivan varma. Tunnistaako joku? Kuukkeli ei löytänyt vastaavasta laitteesta mitään infoa.
Sain lisäkuvia, nähtävillä osoitteessa http://www.flickr.com/photos/36850699@N ... 392151330/
Pituus 9,3 metriä, leveys 2.45 ja syväys 1.5.
Kyseessä on epoksisaumainen mahonkivene. Mitäs se tarkalleen ottaen tarkoittaa, ja minkähänlaista kevätlaittoa sellainen ehkä vaatii ennen vesillelaskua? Myyjä kehui, että ei vuoda tippaakaan...
Mitähän tuossa kannattaisi syynätä erityisen tarkasti? Miten kone kannattaa tarkistaa/huoltaa?
Tarkoitus olisi kauppojen tullessa mennä myöhemmin viikkarilla vain yhteen suuntaan ja uudelle mahonkikomistuksella takaisin.
Kiitoksia kommenteista, saa neuvoa aloittelevaa puuveneilijää!
Ollaan pikkuporukalla hankkimassa Hai-veneen jälkeen/rinnalle isompaa purjevenettä. Nyt olisi kiikarissa tämmöinen:
http://www.blocket.se/vi/20815214.htm?ca=11_s
Myyjä kertoi veneen olevan Van de Stadt, ja malliltaan Delta, mutta ei ollut aivan varma. Tunnistaako joku? Kuukkeli ei löytänyt vastaavasta laitteesta mitään infoa.
Sain lisäkuvia, nähtävillä osoitteessa http://www.flickr.com/photos/36850699@N ... 392151330/
Pituus 9,3 metriä, leveys 2.45 ja syväys 1.5.
Kyseessä on epoksisaumainen mahonkivene. Mitäs se tarkalleen ottaen tarkoittaa, ja minkähänlaista kevätlaittoa sellainen ehkä vaatii ennen vesillelaskua? Myyjä kehui, että ei vuoda tippaakaan...
Mitähän tuossa kannattaisi syynätä erityisen tarkasti? Miten kone kannattaa tarkistaa/huoltaa?
Tarkoitus olisi kauppojen tullessa mennä myöhemmin viikkarilla vain yhteen suuntaan ja uudelle mahonkikomistuksella takaisin.
Kiitoksia kommenteista, saa neuvoa aloittelevaa puuveneilijää!
- Donna 28
- Viestit: 2729
- Liittynyt: 08.01.2008 21:10
purjevene Ruotsista
Van der Stadt on hollantilainen vene ja yleensä kun tästä van der Stadtista puhutaan, puhutaan teräsveneistä ja yleensä moottoriveneistä. Jotenkin siis tuntuu oudolta van der Stadt ja
mahonkinen epoksivene, mutta ... Kaipa myyjältä jotain todisteita löytyy kuten esim. reksiteritietoa, joissa luulisi myös olevan alkuperätiedot. Kaipa Ruotsissakin on vastaavanlainen venerekisteri kuin meillä.
Donna 28
mahonkinen epoksivene, mutta ... Kaipa myyjältä jotain todisteita löytyy kuten esim. reksiteritietoa, joissa luulisi myös olevan alkuperätiedot. Kaipa Ruotsissakin on vastaavanlainen venerekisteri kuin meillä.
Donna 28
- Simon
- Viestit: 958
- Liittynyt: 23.03.2007 0:27
- Paikkakunta: Kaskinen
Gooklella löytyi Van de stadt ja on hyvin vanha venefirma, löytyy myös Suomalainen edustus.
Ohjelmassa Diakonaalilaminoituja, että rimarakenteita eri puulajeista, joten tuon perusteella voinet tarkemmin kysellä myyjältä onko ko. vene "Vande".
Tukihenkilö ei ollut paiklalla, joten en osannut suoraa linkittää!!!!
Ohjelmassa Diakonaalilaminoituja, että rimarakenteita eri puulajeista, joten tuon perusteella voinet tarkemmin kysellä myyjältä onko ko. vene "Vande".
Tukihenkilö ei ollut paiklalla, joten en osannut suoraa linkittää!!!!
- Notreal
- Viestit: 2014
- Liittynyt: 22.04.2008 0:10
Olisiko tästä kyse:
http://www.stadtdesign.com/
http://www.stadtdesign.com/
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834
-
- Viestit: 96
- Liittynyt: 06.07.2006 12:49
- Paikkakunta: Tampere
Re: Van de Stadt Ruotsista
Hakuehdolla "Van de Stadt delta" löytyi useampiakin myynnissä olevia veneitä. Niistä Australiassa myynnissä oleva vene näyttää kohtuullisen samanlaiselta kuin tuo ruotsalainen vene. Aussivene löytyy osoitteesta: http://yachthub.com/index.html?page=lis ... l?de=49433lumiel kirjoitti: Myyjä kertoi veneen olevan Van de Stadt, ja malliltaan Delta, mutta ei ollut aivan varma. Tunnistaako joku? Kuukkeli ei löytänyt vastaavasta laitteesta mitään infoa.
Sen sijaan tuolta Simonin ja Notrealin vinkkaamalta Van de Stadtin saitilta ei löydy mainintaa Delta-nimisestä konstruktiosta.
Terveisin
Timo
-
- Viestit: 4
- Liittynyt: 28.03.2009 13:49
Jepp, Van de/der Stadt on kyllä merkkinä sinällään tuttu, mutta kyseinen malli taitaa olla suht harvinainen. Sen verran tietoa on, että se on rakennettu hollannissa vuonna 1970.
No, hanke meni juuri puihin osan ostoporukasta himmatessa. Ostakaas joku tuosta nätti vene, hinta ei ole paha!
Kiittää kuittaa.
No, hanke meni juuri puihin osan ostoporukasta himmatessa. Ostakaas joku tuosta nätti vene, hinta ei ole paha!
Kiittää kuittaa.
- Donna 28
- Viestit: 2729
- Liittynyt: 08.01.2008 21:10
Hollantilainen
Kaunis venehän se on. Minulla on pari kokemusta veneporukoista ja ne eivät ole myönteisiä. Jos vene on halpa mielestäsi ja himoat sitä, niin osta yksin, tuskinpa menetät mitään. Olinkin taas kerran väärässä paitsi hollantilaisen suhteen, kun ei tule tarkisteltua kuukkelista joka sanaa.
Donna 28
Donna 28
-
- Viestit: 4
- Liittynyt: 28.03.2009 13:49
No juu, onhan se himottava, mutta yksin ei nyt huvita lähteä. Meillä on viiden kimpalla Hai-vene, ja (kaveri)porukka on toiminut erittäin hyvin, laitoista purjehtimiseen.
Kummasti mieltä lämmittää, että kaikista kuluista saa 80 prossaa alennusta, ja ilman gastiakaan ei yleensä tarvitse jäädä!
Haimme on purjenumeroltaan 106, ja asuu Turuus Lauttarannassa. Saa tulla turinoimaan.
Kummasti mieltä lämmittää, että kaikista kuluista saa 80 prossaa alennusta, ja ilman gastiakaan ei yleensä tarvitse jäädä!
Haimme on purjenumeroltaan 106, ja asuu Turuus Lauttarannassa. Saa tulla turinoimaan.
-
- Viestit: 127
- Liittynyt: 06.12.2004 17:28
- Paikkakunta: Helsinki
Moi,
Van der Stadt suunnittelutoimisto on suunnitellut, paitsi teräsveneitä, myös useita mahonivanerista rakennettavia ja rakennussarjoina myytäviä veneitä. Niille kaikille on yhteistä yksi tai kaksi taitetta per kylki. Van der Stadt on erikoistunut nimenomaan tällaisiin veneisin, eikä tietääkseni juuri suunnittelekaan pyöreälinjaisia. Oikein rakennettuna ovat hyviä ja merikelpoisia veneitä, joihin rakennussarjana pääsee kiinni suht. pienellä rahalla. En ole tosin kuullut, että ko. rakennussarjoja olisi ollut Suomessa myynnissä.
Vester
Van der Stadt suunnittelutoimisto on suunnitellut, paitsi teräsveneitä, myös useita mahonivanerista rakennettavia ja rakennussarjoina myytäviä veneitä. Niille kaikille on yhteistä yksi tai kaksi taitetta per kylki. Van der Stadt on erikoistunut nimenomaan tällaisiin veneisin, eikä tietääkseni juuri suunnittelekaan pyöreälinjaisia. Oikein rakennettuna ovat hyviä ja merikelpoisia veneitä, joihin rakennussarjana pääsee kiinni suht. pienellä rahalla. En ole tosin kuullut, että ko. rakennussarjoja olisi ollut Suomessa myynnissä.
Vester
- Jarmo Niinimäki
- Viestit: 701
- Liittynyt: 28.09.2005 12:55
- Paikkakunta: Vantaa
- Viesti:
Saattaa olla niinkin, että koska Van de Stadt -nimisiä veneen suunnittelijoita on Hollannissa useita, niin puhumme nyt eri suunnittelijasta. Kuitenkin se suunnittelutoimisto (http://www.stadtdesign.com/), jolla on edustaja myös Suomessa, suunnittelee paljon myös pyöreälinjaisia veneitä. Itse olin jonkin aikaa erittäin lähellä (no, joo, lähellä ja lähellä ryhtyä rakentamaan heidän suunnittelemaansa Helena-tyyppistä venettä, joka sekin on pyöreälinjainen ja sen voi rakentaan teräksestä, alumiinista tai rimarakenteisena.vester kirjoitti:Van der Stadt suunnittelutoimisto on suunnitellut, paitsi teräsveneitä, myös useita mahonivanerista rakennettavia ja rakennussarjoina myytäviä veneitä. Niille kaikille on yhteistä yksi tai kaksi taitetta per kylki. Van der Stadt on erikoistunut nimenomaan tällaisiin veneisin, eikä tietääkseni juuri suunnittelekaan pyöreälinjaisia.
Jarmo Niinimäki
m/s Summanmutikka
m/s Summanmutikka
-
- Viestit: 127
- Liittynyt: 06.12.2004 17:28
- Paikkakunta: Helsinki
Oikeassa olet, taisi tulla vähän oikaistua. Samasta suunnittelutoimistosta puhumme. Oikeampi määritelmä olisi ollut, että Van de Stadt on ehkä tunnetuin taitepalteisten ( mikä mahtaa olla oikea suomen kielen vastine sanalle multi-chine?...) veneiden suunnittelija. Yksinkertaistettu käsitykseni johtui siitä, että kun asuin aikanaan kolme vuotta Hollannissa, ja tutkin venemarkkinoita, jäi mielikuva, että kaikki em. tyyppiset veneet olivat Van de Stadtin sunnittelemia, enkä toisalta muista törmänneeni silloin juurikaan Stadt'in pyöreälinjaisiin veneisiin.
Vester
Vester
-
- Viestit: 2756
- Liittynyt: 23.04.2003 11:16
- Paikkakunta: Pori
- Viesti:
VDS
Moro
Van Der Stadt on todella kuuluisa ja vanha suunnittelija ja toimisto.
Hänen suunnitelemat Veneet pärjäsivät aikoinaan erittäin hyvin myös erinäisissä kilpailuissa nimenomaan kehittämänsä vaneripalletekniikan ansiosta. Veneet ovat kestäviä, mutta kevyita, koska palteet toimivat samalla rungon pitkittäisjäykkääjinä. Designin nerokkuus on myös siinä että palteet tomivat samalla "nousulistoina" ja antavat rungolle eri muotoja eri kallistuskulmille, jolloin saadaan tiettyjä mittaluku hyötyjä.
Toimisto suunnittelee toki myös pyöreärunkoisia malleja esim Orion 31. Olen sellaista alumiinista ollut mukana rakentamassakin. Pyöreärunkiosiin materiaaliksi käyvät alumiinin lisäksi ainakin kylmälaminoitu vaneri.
Yksi Van Der Stadtin suurimmista menestyksistä suomessa on ollut Zeemin eli Teemin, jonka piirustuksia Tekniikan Maailma aikoinaan välitti. Sehän on vanerinen palteinen 6,5 m pitkä "minitonnari".
Minäkin seilasin aikoinaan Teeminillä ympäri saaristomerta 6 vuotta (kesät).
Nortti
Van Der Stadt on todella kuuluisa ja vanha suunnittelija ja toimisto.
Hänen suunnitelemat Veneet pärjäsivät aikoinaan erittäin hyvin myös erinäisissä kilpailuissa nimenomaan kehittämänsä vaneripalletekniikan ansiosta. Veneet ovat kestäviä, mutta kevyita, koska palteet toimivat samalla rungon pitkittäisjäykkääjinä. Designin nerokkuus on myös siinä että palteet tomivat samalla "nousulistoina" ja antavat rungolle eri muotoja eri kallistuskulmille, jolloin saadaan tiettyjä mittaluku hyötyjä.
Toimisto suunnittelee toki myös pyöreärunkoisia malleja esim Orion 31. Olen sellaista alumiinista ollut mukana rakentamassakin. Pyöreärunkiosiin materiaaliksi käyvät alumiinin lisäksi ainakin kylmälaminoitu vaneri.
Yksi Van Der Stadtin suurimmista menestyksistä suomessa on ollut Zeemin eli Teemin, jonka piirustuksia Tekniikan Maailma aikoinaan välitti. Sehän on vanerinen palteinen 6,5 m pitkä "minitonnari".
Minäkin seilasin aikoinaan Teeminillä ympäri saaristomerta 6 vuotta (kesät).
Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing