Hondan paikalliskone ja sen asennus, kokemuksia??

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Avatar
Andromeda
Viestit: 32
Liittynyt: 21.02.2008 23:46
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Andromeda » 27.03.2009 14:47

No niin, papreit löytyivät kellarista:

Vanha Honda oli malliltaan G200, "rated at 3.7kW (5hp) at 3600 rpm". En ihan saa selvää englanninkielisistä ohjeista, että oliko sitä alennusvaihdetta vai ei, mutta paljon mahdollista... Mitenköhän se olisi englanniksi mainittu?

Panther oli vuorostaan DAR0460 (168FB) ja englanninkielisissä ohjeissa löytyy taulukko, jossa lukee: "Idle speed r/min 1600 +- 150" ja "Max.Power & speed Kw/(r/min) 3.8/3600" (suomenkielisissä ohjeissa ei lue tehosta muuta kuin "Suurin teho 4,8kW/6,5hv). Toisin sanoen, olet Mikko oikeassa - samoissa ovat nuo kierrosluvut! Ehkä osaat vielä sanoa tuosta Honda G200 koneesta, että onko siinä mallissa ollut alennusvaihdetta? Jos näin, niin sehän tod.näk on ollut syy siihen ettei pantteri jaksanut lähteä käymään - ....vai?

Kävin hakemassa sen pantterin pois veneeltä, eli jos joku tarvitsee sellaisen niin se olisi nyt kätevästi auton takakontissa. Ja alkaneen kevään kunniaksi saa tosi halvalla :))! Ehkä sillä voi tehdä jotain puutarhassa?

T. Kata

Avatar
Mikko Lehtikanto
Viestit: 171
Liittynyt: 24.07.2007 11:33
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mikko Lehtikanto » 27.03.2009 15:40

Andromeda kirjoitti:No niin, papreit löytyivät kellarista:

Vanha Honda oli malliltaan G200, "rated at 3.7kW (5hp) at 3600 rpm". En ihan saa selvää englanninkielisistä ohjeista, että oliko sitä alennusvaihdetta vai ei, mutta paljon mahdollista... Mitenköhän se olisi englanniksi mainittu?

Panther oli vuorostaan DAR0460 (168FB) ja englanninkielisissä ohjeissa löytyy taulukko, jossa lukee: "Idle speed r/min 1600 +- 150" ja "Max.Power & speed Kw/(r/min) 3.8/3600" (suomenkielisissä ohjeissa ei lue tehosta muuta kuin "Suurin teho 4,8kW/6,5hv). Toisin sanoen, olet Mikko oikeassa - samoissa ovat nuo kierrosluvut! Ehkä osaat vielä sanoa tuosta Honda G200 koneesta, että onko siinä mallissa ollut alennusvaihdetta? Jos näin, niin sehän tod.näk on ollut syy siihen ettei pantteri jaksanut lähteä käymään - ....vai?
G200 voi olla alennusvaihde tai sitten ei. Jos alennusvaihde on niin silloin moottorin on pitänyt olla asennettuna jonkun 15 senttiä keskilinjasta pois kun ainakin 1/2 alennusvaihteessa ulostulokseli on sivummassa.

Siihen on näköjään saanut niinkin hurjaa alennusvaihdetta kuin 1/6. Jos sellainen on sinulla ollut niin maallikkonakin voisin kuvitella ettei alennusvaihteettomalla moottorilla ole mahdollisuutta käynnistyä jos lavat on vedessä. 1/6 vaihteella huippukierroksilla potkurin rpm on vain 600.

Minkä kokoinen se potkuri on ollut. Läpimitta, lapojen määrä jne.


Tuolla on pdf G200 koneesta. Jos on ollut alennusvaihde niin siinä on perässä ollut tuollainen patti ja sille oma öljyntäyttökorkki.
http://www.honda-engines.com/engines_ow ... s/g200.htm
Kävin hakemassa sen pantterin pois veneeltä, eli jos joku tarvitsee sellaisen niin se olisi nyt kätevästi auton takakontissa. Ja alkaneen kevään kunniaksi saa tosi halvalla :))! Ehkä sillä voi tehdä jotain puutarhassa?

T. Kata
Tuollainen kyllä kiinnostaisi ihan tutkimismielessä. Itse kyllä ajattelin nykypaatin kanssa jatkaa Bernardin kanssa kuuroutumista.

Avatar
Andromeda
Viestit: 32
Liittynyt: 21.02.2008 23:46
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Andromeda » 27.03.2009 16:07

Täytyy tutkia Hondan jäänteitä, nekin ovat laatikossa kellarissa... Ja nekin saavat vaihtaa kotia jos jollain on käyttöä! Kone on siis osissa, koska käytin sitä korjaajalla, siinä toivossa, että siitä olisi vielä saanut peliä. Se oli kuitenkin leikannut kiinni niin, ettei sitä voinut/kannattanut korjata. Mikäli muistan oikein (ja mikäli ymmärsin oikein), niin öljyä oli vuotanut venttiileistä (?) ja uusi kampiakseli olisi hankittava. Mutta ehkä siitä voi käyttää muita osia varaosina?

T. Kata

Avatar
Andromeda
Viestit: 32
Liittynyt: 21.02.2008 23:46
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Andromeda » 27.03.2009 17:07

Potkuri on tosi pieni (joku ilkeämielinen kutsui sitä kynttiläjalaksi), 3 lapainen, tarkkoja mittoja en tiedä, mutta koitan mitata kun käyn telakalla taas!

manteli
Viestit: 596
Liittynyt: 10.03.2004 9:51
Paikkakunta: Täl pual jokke
Viesti:

Viesti Kirjoittaja manteli » 31.03.2009 13:58

Hei Kata,
et sitten oo aatellu perämoottoria tohon pelastusveneeseesi, nelitahtinen 4heppainen, helppo asentaa keväällä ja poistaa syksyllä, hiljainen käyntiääni ei "perämiehen" herkät korvatkaan vaurioidu.
Eikä ole kuumaa konetta pilssissä johon se pieni sormi niin helposti koskee, puhumattakaan akselista ym härpäkkeistä.
Apumoottoriteline vaan taakse jompaankumpaan laitaan ja kone kiinni ja se on siinä ja edelleen voit käyttää pinnaohjaustakin.
Saat lisäksi lisää purjehdusvauhtiakin kun nostat koneen ylös vedestä jarruttamasta kun et sitä tarvitse.
Laitan tohon kuvan meidän ratkaisusta omassa "Apfelzinessämme" tosin meidän ilopilleri on tasaperäinen mut kyllä se telineen kiinnitys onnistuu myös teräväperäiseen veneeseen kuten omasi on.

Kuva

Lisää kuvia ratkaisusta löydät tuosta allaolevasta linkistä ja sieltä se Apfelzine osio.

t. Jaakko

MÖsteri
Viestit: 1231
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 31.03.2009 14:30

Zitruuna-Apfelsiinissa on mahdottoman asiallinen ankkuri. Voi kertakaikkiaan... :=D

Avatar
Andromeda
Viestit: 32
Liittynyt: 21.02.2008 23:46
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Andromeda » 01.04.2009 9:38

Hei Jaakko!

Muistanko oikein, että olit katsomassa tuota Andromedaa silloin kun se oli vielä myytävänä?? Niin, minullehan se sitten kuitenkin sai jäädä kun en raaskinut luopoua... =)

Perämoottoria en rehellisesti missään vaiheessa ollut harkinnutkaan, eniten ehkä kosmeettisista syistä ja siksi, etten tiedä miten sellainen tulisi asennetua tuohon pieneen suippoperään. Ja kun kerran akseli ja peti ja kaikki on veneessä valmiina, tuntuu järkevältä laittaa siihen samalle paikalle uusi kone. Kyllä se "kunnollinen" keskimoottori olisi kiva olla, mutta ehkä nyt vielä jonkun aikaa mentäisi sillä Hondalla.

Kata

manteli
Viestit: 596
Liittynyt: 10.03.2004 9:51
Paikkakunta: Täl pual jokke
Viesti:

Viesti Kirjoittaja manteli » 01.04.2009 11:52

Oikein muistit ja hyvän ratkaisun teit ;o)

Avatar
Andromeda
Viestit: 32
Liittynyt: 21.02.2008 23:46
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Andromeda » 17.04.2009 0:16

Täytyy varmaan kohta puolin tehdä päätös koskien tuota Hondaa..

Ajattelin, että ehkä tämä GX 160 RX ( http://www.villenrengasjakone.fi/index. ... &Itemid=53 ). Siinä olisi tuo 1/2 alennusvaihde ja vapaakytkin. Mikä on muuten suora/kartio kampiakseli? Mistä tiedän kumpi sen pitää olla? Entä mikä on keskipakoiskytkin? Myönnän, että sisäinen blondini hiipii esille kun on kyse koneista, mutta ei auta, pakko näitä nyt vaan on kysyä vaikka hölmöltä tuntuu! Eli toivottavasti joku vielä jaksaa keskustella kanssani tästä aiheesta - kaikesta avusta olen kiitollinen :)!
Kata

Avatar
ijp
Viestit: 292
Liittynyt: 02.05.2005 20:36
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja ijp » 17.04.2009 8:02

Vaikuttaa mun mielestä ihan sopivalta moottorilta veneeseesi.

Suora kampiakseli tarkoittaa, että kampiakselin pää, siis se pää mikä tulee koneesta ulos, on lieriön muotoinen. Kartio kampiakseli on taas kartion muotoinen. Kannattaa ottaa sama mikä edellisessä koneessa oli. Noita alennusvaihteellisia ei taida saadakaan kuin suoralla (lieriö) akselinpäällä.

Keskipakoiskytkin tarkoittaa tässä tapauksessa samaa asiaa kuin vapaakytkin. Eli tyhjäkäynnillä vaihteistosta ulos tuleva akseli ei pyöri. Kun kierrokset nousevat rupeaa akseli pyörimään keskipakoiskytkimen kytkeytyessä päälle.
Ilkka

Avatar
Andromeda
Viestit: 32
Liittynyt: 21.02.2008 23:46
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Andromeda » 17.04.2009 9:55

Ok ja kiitos taas! Vähän näin olin nuo jutut pähkäillytkin. Onko kytkimellä varustettu kone kooltaan isompi kuin ilman kytkintä? Minkä mallinen se sinun Hondasi muuten on?
Kata

Avatar
ijp
Viestit: 292
Liittynyt: 02.05.2005 20:36
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja ijp » 17.04.2009 10:59

Kytkimellä varustettu kone on pitempi, koska vaihteisto on moottorin jatkeena. Tuolta voit tutkailla koneen mittoja: http://www.honda-engines-eu.com/en/images/978.pdf

Oma koneeni on GX 160, johon olen itse liittänyt Tecnodriven merivaihteen.

Kuva
Ilkka

Vastaa Viestiin