Bilteman tuotteet veneeseen?

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Vastaa Viestiin
Lohensoutuvene

Bilteman tuotteet veneeseen?

Viesti Kirjoittaja Lohensoutuvene » 14 Helmi 2009 17:20

Hintahan on kohalla Bilteman tuotteissa mutta kannattaako niitä käyttää omassa puuveneessä?

Onko teillä kokemuksia(hyviä tai huonoja) Bilteman vene tuotteista tai mitä luulette ainesosien perusteella onko niistä puuveneeseen?

Tuotteet jotka minua kiinnostaisi ovat:

1. PUUÖLJY MARINE, POHJUSTUKSEEN, 1L, Tuotenro 36-539, 11,99 €
http://www.biltema.com/extranet/chess/f ... 001218.pdf
Ainesosat kohdassa 3

2. PIHKATÄRPÄTTI 1L, Tuotenro 36-1142, 4,49 €
http://www.biltema.com/extranet/chess/f ... 001216.pdf
Ainesosat kohdassa 3

3. AITO PUUTERVA, 1L, Tuotenro 36-1140, 5,99 €
http://www.biltema.com/extranet/chess/f ... 001178.pdf
Ainesosat kohdassa 3

KS1030
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KS1030 » 16 Helmi 2009 08:46

Noista tököteistä en osaa sanoa mitään mutta ainakin iso osa RST-kamoista ja vene sähköhärpättimistä tulee samoilta tuotantolinjoilta kuin "merkkitavara", mutta monesti pilkunsiirronverran halvemmalla.
hyviä esimerkkejä mm. volvopentan vetolaitteen paljekumi ja aurinkokenno kajuuttatuuletin.

Donna 28

Bilteman kamat

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 16 Helmi 2009 21:30

Minulla myös 4 -vuoden hyvät kokemukset aurinkokennotuulettimesta, toimii myös talvella, samoin tuulilasinpyyhkijän moottorikaan ei ole nikotellut kertaakaan em. ajalla. Sen sijaan automaattisulakkeita en ostaisi, niistä ei ole kuin vaivaa.
Donna 28

Jari Hietala

Re: Bilteman tuotteet veneeseen?

Viesti Kirjoittaja Jari Hietala » 18 Helmi 2009 18:43

Lohensoutuvene kirjoitti:
Ainesosat kohdassa 3
Päivää vastarannalta

Katsoin tuon tärpätin tietoja. Käyttöturvatiedote vihjaa että olisi öljypohjaista tärpättiä, mutta CAS-numero kertoo että olisi pineenitärpättiä eli puutärpättiä. OuluA1 on nykyään, jos oikein muistan, kareenin (yli puolet) ja pineenin (vähemmän) seos ja Mäntyekotärpätti tms mitä myy siellätäällä on enimmäkseen pineeniä.

Kokemusta ei tuosta ole mutta saatanpa ostaa kokeeksi. Luulen että kelpaa puuvenehommaan, mutta kokemusta ei ole.

Lohensoutuvene

Re: Bilteman tuotteet veneeseen?

Viesti Kirjoittaja Lohensoutuvene » 18 Helmi 2009 19:19

Jari Hietala kirjoitti:
Ainesosat kohdassa 3
Päivää vastarannalta

Katsoin tuon tärpätin tietoja. Käyttöturvatiedote vihjaa että olisi öljypohjaista tärpättiä, mutta CAS-numero kertoo että olisi pineenitärpättiä eli puutärpättiä. OuluA1 on nykyään, jos oikein muistan, kareenin (yli puolet) ja pineenin (vähemmän) seos ja Mäntyekotärpätti tms mitä myy siellätäällä on enimmäkseen pineeniä.

Kokemusta ei tuosta ole mutta saatanpa ostaa kokeeksi. Luulen että kelpaa puuvenehommaan, mutta kokemusta ei ole.
Päivää tai iltaa vaan sinne paremmalle vastarannalle...

Kun ei ole kokemusta tärpäteistä.... niin mikä on parempi puuvene käytössä sellainen jossa on suurin osa pineeniä tai sellainen jossa on suurin osa kareenia?

vanhami
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vanhami » 18 Helmi 2009 21:16

Pihkatärpätti toimii,
Tervasta ei kokemusta,
köydet ihan paskoja, oikeasti, huomaat sen kun kokeilet oikeaa köyttä.
Sähkökamat, unohtakaa, kaikki ne 12V kama. Ihan hirveää paskaa.
Ledi sisävalot toimii, väri kelmeän valkoinen.
Epoksointiin lasikuitumatto, toimii.
Polyesterihartsit ja matot, toimii ( kalliita)
Ne tiikkikamat, asiallista, jos tykkää, samoin ne valmiit listat.
Vesipumput, jätttäkää hyllyyn. Se painevesipumppu eritoten.
Lasinpyyhkijän moottorit ihan hirveitä, samoin niiden varret. Täyttä paskaa. Voiuu viuuu vouu viuu...
Aurinkokennoventtiili toimii.
Uretaanimaali, jota myydään topcoat nimellä. Hinta laatu = super.
Nikkarin pohjamaali, hinta / laatu, todella hyvä.
Rosterikamat ja ne köysisakkelit ja haat, skeidaa.
Kettingit, älkää nyt ainakaan poijuasennuksiin käyttäkö
Kertakäyttöpensselit ihan ok, muuten ihan paskoja, voi sutia kakskomponenttikamaa kerran ja siinä siisti.
Pikaepoksi tuubissa, asiakamaa.
WC-pytyt, kehnoja, todella kehnoja.
Mittaristot, asiallisia ja edullisia. ( siis ne WEMA:n kopiot)

Tossa noi mitä tuli äkkiä mieleen. Olen kokeillut noita kaikkia itse, paitsi veispumppua ja wc pyttyä. Merkkipumpun saa halvemmalla Vestekistä, kuin bilikasta.
Veneiden näprääminen on kivaa. Samoin saaressa siggen polttelu takakannella olutpullo kädessä. Veneilystä en niinkään perusta.

http://www.mikavanhala.fi

Yrittäjänä venetarvikekaupassa.
http://www.heater.fi/

linkoville

Viesti Kirjoittaja linkoville » 18 Helmi 2009 21:59

kuis monella biltema pilssipumppu mulla on palvellu ainaskin se vanha vihree isoin malli ja kyllä vesi liikkuu 3/4" letkulla
auttakaa veneen korjauksessa ikää katos on vasta 17V
http://picasaweb.google.fi/rouhiainenville/

MÖsteri

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 18 Helmi 2009 22:00

Noista B:n tuulilasinpyyhkijän moottoreista. Yhden kesän kokemuksen perusteella ovat ihan melko toimivat värkit, MUTTA: Kun moottorin ottaa käytööön, pitää ne neljä pientä ruuvia siellä taustalevyn puolella vääntää kunnolla kiinni ja mieluiten vielä liimalla lukia.

Keväällä kun tultiin kaverin paatilla Jurmosta kotiin juntaten, niin molemmat moottorit tipahtivat kun nuo ruuvit irtosivat. Siinä meni moottori vaihtoon, mutta onneksi B vaihtoi ne uusiin mukisematta. Niihin sitten vedettiin ruuvit KIINNI, kun ne alunperin ovat ihan sormikireýdessä.

Niin ja toinen juttu on se, että sitä kytkentäkaavion mukaista kytkentää ei oikein kukaan saanut aikaiseksi, mutta ihan + ja - johdoilla ne toimivat katkaisijan takana.

For Your information... :=)

veehoo

Viesti Kirjoittaja veehoo » 19 Helmi 2009 10:09

Liekö Biltema vaihtanut tavarantoimittajaa tässä vuosien saatossa, mutta mulla ainakin tuo perusmallinen pyyhinmoottori on pelannut mainiosti jo seitsemän kesää. Tosin kartturin puolella, jossa käyttö on kuskin puolta vähäisempää. Ei mielestäni ole edes kovin äänekäs, mutta kaikkihan on suhteellista. Dieselin jyskyttäessä korvan juuressa ei ainakaan minua ole äänelläään häirinnyt :)

Vanhalan kanssa olen kyllä yhtä mieltä siitä, että pyyhkijöiden varret ovat varsin kelvottomia. Ruostumattomina myydyt varret tulivat täyteen ruostepilkkuja jo ensimmäisen kuukauden aikana ja sulan pidike oli niin heppoista laatua, että sai olla koko ajan oikomassa.

Huonoiksi tai tai suorastaan kelvottomiksi olen lisäksi todennut pilssipumpun (ei enää myynnissä, pienitehoinen malli): pelasi kaksi kesää, sitten mykistyi. Ei tosin kestänyt seuraavana vuonna venetarvikeliikkestä hommattu Rule-merkkinen pumppukaan sen kauempaa. Pumpun automaattikytkin laukesi sekin aika nopeasti, mutta ei näissä kuulatoimisissa kytkimissä ole nuo "laatu"merkitkään kovin pitkäikäisiä omien ja muiden kokemusten perusteella olleet. Automaattisulakkeissa on myös ollut paljon maanantaikappaleita. Bilteman köysien laatu on vuosien saatossa vaihdellut, mutta suurin osa on kyllä aikalailla heikkolaatuisia.

Kelvolliseksi olen havainnut myös aurinkokennotuulettimen, joka on pelannut moiteetta ainakin sen seitsemän kesää pientä hidastumista ja melutason nousua lukuunottamatta. Sehän onkin ihan sama tuote kuin Maritimissa (mikä ei kyllä sekään aina ole laadun tae). Halpa messinkinen sisävalaisinkin on pelannut hyvin, mitä nyt tahtoo kerätä runsaasti ötököitä lasikuvun sisäpuolelle. Viiden kilon Bruce-kopioankkuriin olen ollut erittäin tyytyväinen.

Kemikaaleista se pohjamaali/tiivistysaine/primeri vai mikäsenytonkaan on hyvää kamaa. Tiikkiöljystä ei myöskään ole pahaa sanottavaa. Valkoinen marine-saumausmassa/tiivisteaine, jolla veneeni edellinen omistaja oli tiivistänyt kannen saumat oli muuttunut purkumimaiseksi liisteriksi, joka oli erittäin työlästä saada pois. En tiedä onko tuo nykyinen tuubi enää samaa tuotetta.

Donna 28

Bilikan kamat ja muut

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 19 Helmi 2009 16:37

Nyt on käyty aika perusteellisesti läpi bilikan venetarvikkeet. Kukahan tekisi äänestysmuotoisen taulukon näistä yleisimmistä venetarvikkeista merkeittäin, olisko ne käyttäjäkokemuksen mukaan hyvää vai vieläkin huonompaa selviäisi se vaikkapa kuukauden päästä taulukosta.
Donna 28

Lohensoutuvene

Re: Bilikan kamat ja muut

Viesti Kirjoittaja Lohensoutuvene » 19 Helmi 2009 17:55

Donna 28 kirjoitti:Nyt on käyty aika perusteellisesti läpi bilikan venetarvikkeet. Kukahan tekisi äänestysmuotoisen taulukon näistä yleisimmistä venetarvikkeista merkeittäin, olisko ne käyttäjäkokemuksen mukaan hyvää vai vieläkin huonompaa selviäisi se vaikkapa kuukauden päästä taulukosta.
Donna 28
Loistava idea Donnalta! Mulla ei tosin ole taitoja tehdä tämmöistä taulukkoa...

Notreal

Re: Bilikan kamat ja muut

Viesti Kirjoittaja Notreal » 19 Helmi 2009 18:19

Donna 28 kirjoitti:Nyt on käyty aika perusteellisesti läpi bilikan venetarvikkeet. Kukahan tekisi äänestysmuotoisen taulukon näistä yleisimmistä venetarvikkeista merkeittäin, olisko ne käyttäjäkokemuksen mukaan hyvää vai vieläkin huonompaa selviäisi se vaikkapa kuukauden päästä taulukosta.
Donna 28
Loistava idea Donnalta! Mulla ei tosin ole taitoja tehdä tämmöistä taulukkoa...
Joo ja venemalleista ja vaimoista sama....
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Ande

Viesti Kirjoittaja Ande » 19 Helmi 2009 20:30

No jaa kyllä mulla ne biltsun koussit ja haat ovat viellä kestäneet :)
Ja Notikalle paas korkki kii ;)
E mare libertas

Notreal

Viesti Kirjoittaja Notreal » 19 Helmi 2009 21:04

Ande kirjoitti:No jaa kyllä mulla ne biltsun koussit ja haat ovat viellä kestäneet :)
Ja Notikalle paas korkki kii ;)
Ok, unohdetaan ne bilikan venemalli taulukot...
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

vanhami
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vanhami » 19 Helmi 2009 21:18

Olen miettinyt, että alkaisin keräämään firmasta omien mieltymysten mukaan "huoltomiehen suosittelema kuukauden tuote" joka olisi sellainen karttuva database. Ei meilläkään duunissa todellakaan kaikki mitään huippukamaa ole, mutta jotkut on oivallisia.

Olkoon esimerkinomaisesti tässä vaikka yksi tuote

Kuva

http://www.rule-industries.com/products ... /index.htm

+sisältää pumpun ja kytkimen samassa paketissa
+mahtuu kapeaan pilssiin.
+sakkasihti, kaksinkertainen, mukana
+kohon noustessa käynnistyy ja käy niin kauan, kuin siipi haukkaa tyhjöö, eli vetää pilssin kuivaksi
+kolmen vuoden takuu
Veneiden näprääminen on kivaa. Samoin saaressa siggen polttelu takakannella olutpullo kädessä. Veneilystä en niinkään perusta.

http://www.mikavanhala.fi

Yrittäjänä venetarvikekaupassa.
http://www.heater.fi/

Vastaa Viestiin