Lakkapinta viime kesän jäljiltä

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Sasita
Viestit: 3
Liittynyt: 14.04.2003 12:45

Lakkapinta viime kesän jäljiltä

Viesti Kirjoittaja Sasita » 16.04.2003 13:57

Paatin kyljet näyttävät tällä hetkellä mielenkiintoisilta: tavanomaisten kesän klohmujen ja poijunraapaleiden lisäksi lakkapinta on jotenkin marmoroitunut pienille säröille ja vähän hilseileekin, vaikka se vielä syksyllä näytti aika siistiltä. Kun tässä kevätauringon myötä on lakkaushommatkin kummitella mielessä, niin tuuminpa vain, että kuinkahan helppo tuota pintaa on korjata. Onko kukaan törmännyt tuollaiseen marmoroitumisilmiöön? Riittääkö tavanomainen hiominen + lakkaus pinnan uusimiseen vai pitääkö miettiä jotakin ärhäkämpää metodia?

Jommi
Viestit: 245
Liittynyt: 15.04.2003 0:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Jommi » 17.04.2003 0:50

En ole varma ymmärränkö mitä marmoroidulla tarkoitat. Säröily ja hilseily kuulostaa jo tutummalta. Irtoilee se millä tavalla hyvänsä niin korjattavahan se on jos haluaa pitää puun suojattuna. Vähimmäistoimenpide on poistaa irtoileva lakka ja vetää päälle pari uutta kerrosta, muutenhan tilanne vain huononee.

Esiintyykö kyseistä marmorointia koko lakatulla alueella? Mitä lakkaa on käytetty ja kuinka paksulti sitä on? Kuinka vanhaa se on? Mikä puulaji?

Jampe
Viestit: 14
Liittynyt: 08.05.2003 13:20
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Jampe » 08.05.2003 13:33

Meillä on hai-veneen kannessa talven aikana ja alkaen jo syksyn aikaisilla pakkasilla syntyneitä ohuita säröjä. Edellinen omistaja sanoi laittaneensa viime keväänä 8-kerrosta Spinnaker öljylakkaa hyvin kyllästettyyn kanteen. Mitä muuten pinnalle kannattaisi nyt tehdä ja voiko käyttää halutessaan mitä vaan öljylakkaa, vai olisiko syytä pysyä samassa tuotteessa.

Nm. haluis tehdä vihdoin asiat oikein...

maik
Viestit: 41
Liittynyt: 01.05.2003 20:39
Paikkakunta: uusikaupunki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maik » 08.05.2003 20:46

niin mahtoikohan se edellinen omistaja ottaa selville että hyvin kyllästetyn esim impreg 1 tai ovatrol 1 käsittelyn jälkeen on odotettava vähintään 40 päivää jos lämpötila on yli 15 C ja kylmemmällä kauemmin ja pellavaöljy koti seoksilla kauemmin jos halutaan lakata vaikka spinnakerilla ...
tämä tieto on fakta olenpa itse ollut puhe yhteydessä hempelin kaverin kanssa joten uskon ainakin itse näin :) ...

Jampe
Viestit: 14
Liittynyt: 08.05.2003 13:20
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Jampe » 08.05.2003 22:05

Kas vain sen kun tietäisi. Pellavaöljyllä vene on joka tapauksessa kyllästetty ennen lakkaamista. Kesän aikana ei ongelmia kuitenkaan ilmennyt. Toivottavasti kevyt hionta ja pari uutta kerrosta nyt parantaisi asiaa.

Palatakseni lakkaan, onko väliä jos käyttää jotain edullisempaa öljylakkaa Spinnakerin tilalla. Spinnaker on ilmeisesti omastatakaa tummahko, eli tietääkö joku vastaavan sävyistä muuta vaihtoehtoa?

Pekka Huhta
Viestit: 936
Liittynyt: 14.04.2003 10:33
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta » 12.05.2003 8:44

Owalla tai Impregillä ei kyllä tarvitse noin kamalia aikoja odottaa ennen lakkausta. Niissä on molemmissa suuri osa tärpättiä ja muuta haihtuvaa niin että on hyväksi odotella viikko ennen lakkausta, mutta tähän asti itselläni ei ole ollut vaikeuksia saada lakkaa pysymään noiden päällä viikon odottelulla.

Pellavaöljy tarvitsee kyllä aika pitkän kuivumisajan, se on totta. Noin karkeasti ottaen se menee niinpäin että mitä "kovempaa" lakkaa laitetaan (järjestyksessä öljylakat, alkydiöljylakat, uretaanit ja polyuretaanit) sitä pidempään pitäisi odottaa. Spinnakerin sarjasta löytyy monenlaista lakkaa, mutta suosituimmat ovat juuri polyuretaaneja ja aika kinkkisiä rasvaisen kyllästeen päällä.

Pekka

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Marmoroitunut lakkapinta

Viesti Kirjoittaja Northling » 16.05.2003 13:06

Moi
Mulla ilmeni -84 rakennetun Scyllan lakkapinnassa marmoroitumista tai toisin kuvaillen se näytti kuin kuivalta suola-aavikolta, (tarkoititkohan sen näköistä pintaa?)
Joka tapauksessa; se johtui siitä että veneessä oli käytetty Owatrolia kyllästeenä ja lakkana ja kun ohjeissa sanotaan että kevätkunnostuksessa ei välihiontaa tarvita vain sprii-pyyhintä riittää ja päälle uusi kerros. Näin kun olin toiminut parina keväänä ja sitten jouduin kiireen takia jättämään sivelyn tekemättä (kun lakkapintakin näytti keväällä virheettömältä). Seuraavana keväänä karmea totuus sitten paljastui - pari päälimmäistä kerrosta hilseili ja halkeili. Lakkapinta oli auringossa ja keleissä kuivunut Ei auttanut kuin vähän rajumpi hionta ja kolme-neljä kerrosta owaa välihionnoilla tasoitettuna.
Uudessa veneessäni en enään sekaantunut norjalaisiin ihmeöljyihin, vaan pitäydyn kotimaisessa pellavaöljyssä ja kunnon öljylakassa. Pellavaöljy-lahosuojaseosta meni runkoon n 250 l ja runko kuivui n. 4 kk.
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Vastaa Viestiin