Vaneriveneen lakkaus/maalaus ohjeet

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Vastaa Viestiin
trompi
Viestit: 39
Liittynyt: 21.06.2004 13:05
Paikkakunta: Varkaus

Vaneriveneen lakkaus/maalaus ohjeet

Viesti Kirjoittaja trompi » 03.08.2004 8:57

Asiaa hieman selvitettyäni, sain Teknokselta seuraavan ohjeen vanerin käsittelyyn.

Ohjetta kukin voi tulkita hieman oman maun mukaan (lue. maalin pintakerrosten määrät).

Tuo Inerta 50 pintaepoksi on kyllä todella hyvä. Kestää pienet jäät, öljyt, rasvat, lämpöä 150°c, hiekalle vedot, yms.

Vaneriveneen maalaus ja lakkaus <- tuossa linkki dokumenttiin.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 03.08.2004 9:32

Ohje ei voi yksinkertaisesti olla hyvä ja toimiva koska:

1. se on kotimaisen tuotteen opas

2. sen mainoksia ei ole venelehdissä eikä näin ollen pidä niitä pystyssä veneilijän lompsasta. Sillä jokainen vastuuntuntoinen veneilijä käyttää niitä tuotteita joita mainostetaan mahdollisimman kalliisti - näin vastuuntuntoisen kuluttajan markat menevät lehtien ylläpitoon, mikä on ehdottoman tärkeää. Ko. tuotteet ovat taatusti aina parempia kuin vähemmän mainostetut koska nimenomaan juuri niitä aina kehutaan lehdissä - niin ja mainostetaan..

3. sen nimi ei ole Pömpel, Undernational,

No, vitsi mikä vitsi...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

johan
Viestit: 7
Liittynyt: 10.11.2003 9:51

Vielä maalista

Viesti Kirjoittaja johan » 16.12.2004 7:25

Muutaman vuoden kokemuksella olen huomannut että nuo liuotteelliset epoksit melko ok, kun vene ei koko ajan vedessä=vesi ei ehdi sisään. Inerta ,ym. ei oikeen passaa kun on vene seisonut vedessä koko kesän, laskee vettä vaneriin. Pinnanlujuus myös pelkällä epoksimaalilla hieman ongelma, kolhut tahtoo rikkoa pinnan. Itse olen pari vuotta käyttänyt corebrossin xlv- pohjustetta =liuotteellista epoksia parina imeytyskerroksena, päälle sitten liuotinvapaata epoksimaalia tai epoksia, joka tuo pinnanlujuutta. Mutta vanerijuttuja puhuin jo tossa toisessa vanerikeskustelussa.

1Kari
Viestit: 23
Liittynyt: 08.05.2003 23:26
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja 1Kari » 05.05.2009 8:54

Vieläköhän tuo Teknoksen ohje löytyisi jostakin, kun tuo linkki oli kuollut. Kyselin samaa asiaa, mutta en ole saanut vielä vastausta.

Kari

Mile
Viestit: 1181
Liittynyt: 25.02.2005 11:44

Viesti Kirjoittaja Mile » 05.05.2009 9:33

Mää olen vanerin pintaan ensin laminoinut puuepokseilla ( West Systems , SP) lasikuitupintakankaan antamaan kolhunkestoa, ja vasta sitten sen päälle Inerta Primer 5 epoksimaalin, joka on helposti hiottavana hyvä välihiontamaali. Sen päälle veden pinnan yläpuolisissa pinnoissa Teknodur 2-k PU maalin jossa mukana UV suoja.

Veden alla PU maali ei toimi välttämättä kovin hyvin, koska PU imee vettä, mutta rungon kyljissä on toiminut erinomaisesti. Pohjassa epoksi-lasikuitukerroksen päällä vain Bilteman vanha primer ja sen päällä vanha kuparimyrkkymaali - ja hyvin on kestänyt, kun keväisin vähän paikkaillu.
Mile

Avatar
CC
Viestit: 819
Liittynyt: 17.05.2008 1:50
Paikkakunta: JKLn MLK

Viesti Kirjoittaja CC » 05.05.2009 10:46

Tuo Inerta 50 ainakin liituuntuu pahasti ja muuttaa väriään, erityisesti
vesirajan alla olevissa kohteissa. Muuten tuntuu kestävän.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

1Kari
Viestit: 23
Liittynyt: 08.05.2003 23:26
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja 1Kari » 06.05.2009 0:02

Tuo olikin hyvä tieto, että PU-maali ei oikein sovi vesilinjan alapuolelle. Pitääpä laittaa sinne jotakin muuta. Epoksimaali on tietty hyvä UV-suojata jollakin, sillä pohja nauttii kevätauringosta joka vuosi aika pitkään varsinkin purjeveneessä.

Teknoduria on sitäkin noin miljuunaa sorttia. Mikäs siitä oli se paras korvaamaan Hempelin Poly Bestiä?

Kari

Avatar
stuuvari
Viestit: 315
Liittynyt: 05.09.2014 21:02

Re: Vaneriveneen lakkaus/maalaus ohjeet

Viesti Kirjoittaja stuuvari » 09.04.2015 12:23

Yritin etsiä tietoa epoksimaalatusta pohjasta ja jatkokäsittelystä, en oikein osunut hyvin..

Veneessäni on siis vaneripohja vesilinjan alla on pinnoitettu epoksihartsikuidutuksella. Olis kohta vaiheessa että tasoitellaan ja sitten maalataan. Maaliksi tulee ensin epocoat primer ja sitten epoksipintamaali. Sitten onkin pää tyhjänä että mitä laitan vai laitanko enää mitään eli kestääkö miten jos jättää pelkälle epoksimaalille ja lähteekö levä hyvin irti epoksista. Mitäs tuohon suositellaan lisäksi ajatellen kasvustoa. Vai kasvaako epoksimaalipintaan Perämerellä kesässä pahakin levämassa verrattuna johonkin myrkkymaalipintaan jne. Urtsimaali tulee sitten veilinjan yläpuolelle se on selvä.

Avatar
CC
Viestit: 819
Liittynyt: 17.05.2008 1:50
Paikkakunta: JKLn MLK

Re: Vaneriveneen lakkaus/maalaus ohjeet

Viesti Kirjoittaja CC » 09.04.2015 12:55

Mulla on ollut täällä järvellä jo kohta parikyt vuotta pelkkä epoksipintamaali, ja vieläkin lähtee suht puhtaaksi. Perämeren olosuhteista saa joku tietävä kommentoida, sitä en uskalla arvioida.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

Avatar
stuuvari
Viestit: 315
Liittynyt: 05.09.2014 21:02

Re: Vaneriveneen lakkaus/maalaus ohjeet

Viesti Kirjoittaja stuuvari » 09.04.2015 14:50

Voishan tuota kokeilla Perämerellä kesän tai pari. Jos on kovin paha niin maalaa sitten myrkyt.

Northling
Viestit: 2756
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Vaneriveneen lakkaus/maalaus ohjeet

Viesti Kirjoittaja Northling » 09.04.2015 15:32

Moro

En tiedä perämeren näkkikasvusta, mutta tässä Porin korkeudella ainakin kasvaa jokaikiseen kohtaa, jossa ei ole tuoretta eliönestomaalia, niin saatsanasti näkki.

Primerin päälle antifoulinkia vedettäessä kannattaa noudattaa ylimaalausaikoja. Muuten saattaa myrkyt irrota levynä.

Mulla oli epoksoitu vanerivene joskus ja siihen laitoin 3 krs hempel 2-komp lightprimeri kosteusdensuluksi ja tartunnaksi ja ensimmäinen myrkky kun viimeinen primeri sively oli vielä nihkeä. Hyvin pysy, ei lohkeillut myrkky ollenkaan.

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Avatar
stuuvari
Viestit: 315
Liittynyt: 05.09.2014 21:02

Re: Vaneriveneen lakkaus/maalaus ohjeet

Viesti Kirjoittaja stuuvari » 09.04.2015 21:15

Northling kirjoitti:Moro

En tiedä perämeren näkkikasvusta, mutta tässä Porin korkeudella ainakin kasvaa jokaikiseen kohtaa, jossa ei ole tuoretta eliönestomaalia, niin saatsanasti näkki.

Primerin päälle antifoulinkia vedettäessä kannattaa noudattaa ylimaalausaikoja. Muuten saattaa myrkyt irrota levynä.

Mulla oli epoksoitu vanerivene joskus ja siihen laitoin 3 krs hempel 2-komp lightprimeri kosteusdensuluksi ja tartunnaksi ja ensimmäinen myrkky kun viimeinen primeri sively oli vielä nihkeä. Hyvin pysy, ei lohkeillut myrkky ollenkaan.

Nortti
Siis nahkean epoksiprimerin päälle myrkkymaali. Mikä myrkkymaali? En tainnut nyt hoksata oikein.. vai oliko sulla epoksimaalaus alla sitten myrkkymaalille joku oma primer (se nahkeana), sitten myrkkymaali. Merkit kiinnostaa eli mitkä toimii yhteen.

Northling
Viestit: 2756
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Vaneriveneen lakkaus/maalaus ohjeet

Viesti Kirjoittaja Northling » 09.04.2015 23:49

Moro

Mä olen käyttänyt Hempeliä läpi koko aterian, ne ainakin toimii yhteen.
Myrkyksi silloin taisin laittaa Hard Racingia.

Sellanen kätevä vinkki, että jos laittaa pari ekaa kerrosta punaista kovaa myrkkyä (esim. Hard Racing, hiottava keväisin) ja vaikka mustaa (tai joku muu eri väri kuin punainen) pehmeää (itsekiillottuva Mille, ei tarvitse hioa) päälle niin näkee heti koska pitää lisätä pehmeää ettei tartte hioa. Pehmeä pysyy tosihyvin kovan myrkyn ja itsensä päällä, Ei hilseile.

Hempelin Yacht Racing (1 komp joustava primeri) ei tahdo pysyä lyijymönjän päällä ilman perusteellista karhennusta.

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Vastaa Viestiin