2-pyttyisen Olympian ongelmat

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Toni74
Viestit: 19
Liittynyt: 12.05.2003 19:41
Paikkakunta: Haukipudas

2-pyttyisen Olympian ongelmat

Viesti Kirjoittaja Toni74 » 04.06.2003 14:12

Olen jo usean viikon ajan taistellut veneeni koneen kanssa ja hermot menee.Elikkä : Onko jollakulla tietoa, missä ihmeessä voisi olla vika, kun hetken käymisen jälkeen kone alkaa paukkua ja kaasuttimen ilmanputsarista alkaa tihkua vettä ?!?!?!
Olisikohan vika pakosarjassa vaikohan kannessa tai venttiileissä,tarina ei kerro, joten kysyn tätä teiltä ,arvoisat Puuvene.netin käyttäjät.
Kaikkea informaatiota kyseisestä koneesta otetaan avosylin vastaan.Koneen tiedot :Olympia 2-F- 45, vm-57, 6-10 hp

Avatar
venealeksi
Viestit: 484
Liittynyt: 17.04.2003 16:22
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja venealeksi » 04.06.2003 16:09

Moi.

En tiedä ko. vene moottorista mutta autojen kanssa olen tapellut.
Ja kerran oli hiushalkeama vesitilan ja öljykanavan välillä. Kun moottori lämpesi vesi pääsi öljyyn. Kylmänä ne pysyivät erillään.

Kyseessä voisi olla vesitilan ja imukanavan välinen ohut halkeama joka moottorin lämmetessä aukeaa riittävästi laskeakseen vettä imupuolelle.
Onko kyseisessä moottorissa siis paikkaa jossa vesitila menee samassa valussa imukanavan kanssa ja melko lähellä ?
Jos on niin kurkkaappa sinne.

Aleksi

maik
Viestit: 41
Liittynyt: 01.05.2003 20:39
Paikkakunta: uusikaupunki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maik » 04.06.2003 21:16

voisinpa arvailla että raakavesipuolelta on syöpynyt kanava puhki pakokanavaan ja/tai imukanavaan noiden koneiden yksi yleisin vika . paikkasin muuten viime kesänä yksipytty version kemiallisella metallilla :) onnistuikin vielä (ihme)
... niin tarinaa siitä vielä ... aluksi purin kannen ja huomasin pientä kosteutta kavassa kun piti vain hoonata venttiiliä ohivuodon takia , ja rupesin kaivertamaan puukon kärjellä pienen pientä halkeamaa ja vóila kohta etusormi mahtuikin jo reijästä ...juu ei sitten muuta kuin kemiallista metallia muotoilemaan reikään ja on se nyt kestänyt ainakin 50 tuntia en kyllä usko että ratkaisu oli pitkäikäinen mutta ans kattoo ny...
ei ku kurkkaamaan kanaviin ...

Matti Laurila
Viestit: 340
Liittynyt: 16.04.2003 12:12
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Matti Laurila » 06.06.2003 16:04

Moro!
Helpoin konsti selvittää, onko vettä mennyt sylinteriin on ottaa tulppa pois ja katsoa reiästä lampulla männän päällipintaa. Jos näyttää karstaiselta ja mustalta, niin hyvä on. Jos näyttää kirkkaalta ja puhtoiselta, niin vesi on pesässä. Bensakoneen ylettömän karstan poistoon vesipesu on muuten käypäinen konsti: Sumuttamalla suihkupullolla vesisumua imusarjaan moottorin ollessa käynnissä ja lämmin, saa karstat hyvin lähtemään. Pitää vaan olla kärsivällinen ja sumutella varovasti, jottei mene liikaa vettä kerralla, se saattaa aiheuttaa hankaluuksia. Moottoriöljy menee yleensä tämän jälkeen vaihtoon, mikäli moottori on kovin kulunut. Olen tehnyt itse kahdesti, joten onnistuu myös käytännössä.

t.Matti

Vastaa Viestiin