halkeamia ja niiden tiivistys

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Avatar
lacrits68
Viestit: 463
Liittynyt: 31.07.2006 16:42
Paikkakunta: ulkomaat, Uumaja, Swe
Viesti:

halkeamia ja niiden tiivistys

Viesti Kirjoittaja lacrits68 » 12.11.2008 10:19

morjens!

Eli paatin alla ollaan juniorin kans maattu ( ei ulos heittettynä emännän toimesta...!) ja raaputeltu vanhoja maalikerroksia veks!

Muutamia suurempia rakosia on tukittu kumimaisella aineella, raot n1-2mm perässä ja keulassa niillä osilla joissa lauda eniten kaarevia ja "väännettyjä".

1: miten nopeasti vene kuivuu että noita rakoja syntyy?
2: millos noita rakoja pitäis tiivistää? puupuhtaalle, pohjamaalattuna vai viimeiseksi kun kaikki maalit on pinnassa?


--Janne--
"Twenty years from now you will be more disappointed by the things you didn't do, than by the ones you did do. So throw off the bowlines. Sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover." - Mark Twain

Saima
Viestit: 502
Liittynyt: 21.02.2004 10:36
Paikkakunta: Raasepori

Viesti Kirjoittaja Saima » 12.11.2008 11:16

1-2mm ei ole juuri mitään.

1. Kuivuu kun kuivuu jos kuivuu! Riippuu monista tekijöistä, ilmoistakin.

2. Ennen myrkkymaalia laittaisin pikimassaa (TÄT tms. Itse olen suosinut Tarjoustalon myymää Rakennuskemian bitumimassaa, joka vaikuttaa tätiltä mutta 5 euron hinnalla putkilo. ). Leveissä halkeamissa voi myös kastella ja turvotella ennen tätä ja myrkkymaalia.

Sika yms ovat liian kovia tarkoitukseen ja jos sitä laittaa kun vene on kuiva, se toimii kiilan tavoin sitten turvotessa ja halkeama etenee. Tuolla ennen tättiä turvotuksella säästää tättiä, kun se kuitenkin pursuaa ulos. Toisaalta jos se vanha massa on paikoillaan, turvonnee vene takaisinkin samoihin mittoihin ja tiiviiksi ilman lisämassaa.

Joskus olen myös miettinyt veneen sikalla tiivistystä siten että vene olisi täysin turvonnut kun sitä laittaa. Esimerkiksi pian noston jälkeen syksyllä.
Manner

Vastaa Viestiin