Kuidutetun kannen maalaus

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Avatar
pingwiini
Viestit: 8
Liittynyt: 04 Syys 2008 13:29
Paikkakunta: Kotka

Kuidutetun kannen maalaus

Viesti Kirjoittaja pingwiini » 11 Marras 2008 15:13

Poks.

Laiskahkolle miehelle vinkkejä kuidutetun kannen maalaukseen. Vanha maali lohkeilee ja ensikesäksi pitäisi saada uutta pintaa helpohkosti. Eli erityisesti kaivataan neuvoja maalin valinnassa. Löytyykö markkinoilta yhtä ainutta maalimerkkiä millä voisi hoitaa homman ilman pohjamaalauksia ja muuta "taiteilua". Tarkoitus ei ole tehdä isältä pojalle kestävää vaan jos nyt vaikka kolme neljäkin kesää kestää ilman uusintamaalausta niin hyvä olisi. Käytössä ei myöskään ole ruiskua vaan homma pitäisi pystyä hoitamaan tela/pensselilinjalla

Nyt kaikki kokemukset (tästä asiasta) pöytään.

Avatar
Jenu
Viestit: 186
Liittynyt: 06 Loka 2006 07:34
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jenu » 11 Marras 2008 15:24

Miranol?

Avatar
pingwiini
Viestit: 8
Liittynyt: 04 Syys 2008 13:29
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja pingwiini » 11 Marras 2008 16:21

Miranol kyllä kävi mielessä. Kaveri varoitteli ettei pysy kuidussa kiinni...Onko kokemuksia?

Avatar
simo
Viestit: 561
Liittynyt: 16 Elo 2005 16:41
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja simo » 11 Marras 2008 16:41

Gel/Topcoat on ainoa oikea maali lasikuidun maalaamiseen. Muodostaa myös vesitiivin pinnan, ettei kuitu ime vettä.

Esim Terpol:kin myy.
Simo,
puuveneenomistaja
Åborginal

MikkoM
Viestit: 94
Liittynyt: 04 Kesä 2006 17:33
Paikkakunta: Oulunsalo

Viesti Kirjoittaja MikkoM » 11 Marras 2008 17:49

Polyuretaanimaali ja jos haluaa hieman paremmin tehdä, niin alle epoksipohjamaali. Polyuretaanimaali kestää hyvin auringonvaloa ja kulutusta. Maalaus on myös helpompaa kuin topcoatilla, kun kuivuminen ei tapahdu yhtä nopeasti. Topparihan on värjättyä polyesterihartsia ja jokainen joka hartsin kanssa on pelannut tietää, että lämpimällä ilmalla harstsin kanssa tulee todella kiirus. Epoksimaaleja esim. Temacoat ja polyuretaanimaaliksi Temadur. Jos vanhat lohkeilevat maalit saat pois, niin maali pysyy kyllä kiinni. Hinnassa et juurikaan säästä esim miranolia käyttämällä.

MikkoM

Avatar
simo
Viestit: 561
Liittynyt: 16 Elo 2005 16:41
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja simo » 11 Marras 2008 18:28

Topparihan on värjättyä polyesterihartsia ja jokainen joka hartsin kanssa on pelannut tietää, että lämpimällä ilmalla harstsin kanssa tulee todella kiirus
sen takia se hyvin pysyykin kiinni, kun on samaa tavaraa kuin kuidutettaessa on käytetty
Simo,
puuveneenomistaja
Åborginal

MikkoM
Viestit: 94
Liittynyt: 04 Kesä 2006 17:33
Paikkakunta: Oulunsalo

Viesti Kirjoittaja MikkoM » 11 Marras 2008 19:04

simo kirjoitti:
Topparihan on värjättyä polyesterihartsia ja jokainen joka hartsin kanssa on pelannut tietää, että lämpimällä ilmalla harstsin kanssa tulee todella kiirus
sen takia se hyvin pysyykin kiinni, kun on samaa tavaraa kuin kuidutettaessa on käytetty
Tarttuuhan se jos pohjatyöt on tehty tarpeeksi hyvin. Ainakin maalaamattomasta lasikuitupinnasta hartsiroiskeet lähtevät todella helposti irti, luultavasti topparikin lähtee. Laminoinnin joutuu usein tekemään useassa vaiheessa ja uusi kuitu ei helpolla vanhempaan tartu. Tähän tosin auttaa rankka karhennus ja asetoonilla pyyhkiminen. Sama pätee myös luultavasti myös topparilla maalaamiseen. Jos topparin alle jää vaikka miranoolia nii se ei tartu. Toppari on hartsia ja hartsi on puolestaan tarkoitettu sidosaineeksi kuidulle. Polyuretaanimaali taas puolestaan on tuote, joka on kehitetty ihan sitä maalaamista varten ja näin ollen tarttuvuus, joustavuus, kestävyys ja maalauksen helppous ei ole kompromissi kuten topparilla. Niin ja topparilla ei saada 100% vedenpitävyyttä. Täysin vedenpitävän saa vain epoksimaalilla. Tällä ei tosin taida olla juurikaan merkitystä kannen maalauksessa.

MikkoM

Avatar
Jape
Viestit: 1628
Liittynyt: 02 Heinä 2003 08:56
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jape » 11 Marras 2008 21:06

Laiskalle miehelle helppo maali on joku ulkokäyttöön tarkoitettu lattiamaali, jota saa melkein joka kaupasta. Esim teknoksen teknofloor. siihen voi sitten sekoitella joukkoon jotain liukumisen esto jauhetta, niin kannella pystyy kävelemään pitämättä kokoajan jostain kiinni. ja hyvää jälkeä tulee ihan pensselillä, eikä tule kalliiksi.

Ande
Viestit: 1182
Liittynyt: 08 Elo 2003 13:35

Viesti Kirjoittaja Ande » 11 Marras 2008 22:58

Betolux on kova sana kyseiseen hommaan.
E mare libertas

muikku-ossi
Viestit: 23
Liittynyt: 10 Maalis 2004 19:46
Paikkakunta: turku

Viesti Kirjoittaja muikku-ossi » 11 Marras 2008 23:53

Lisää hyviä vinkkejä ?

Avatar
pingwiini
Viestit: 8
Liittynyt: 04 Syys 2008 13:29
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja pingwiini » 12 Marras 2008 08:03

Ande kirjoitti:Betolux on kova sana kyseiseen hommaan.

Tämä Betolux voisi olla meikäläisen tarpeisiin kova sana. Kiitos vinkistä.
Kiitos muillekin tietoa jakaneille.
Lisääkin saa vielä kokemuksia kertoilla tästä aiheesta

astejo-1
Viestit: 3
Liittynyt: 19 Touko 2005 09:51

Viesti Kirjoittaja astejo-1 » 25 Marras 2008 00:55

Kokeile Teknoksen Futuraa. Taatusti pysyy ja on huomattavasti parempi, kuin miranooli. Nuo 2 komponentti mönjät muuten reagoivat enempi auringon uv-säteilyyn, kuin lämpötilaan. 0.5 % kovettajalla saa käsittelyaikaa n. 1-1.5 tuntia, kunhan tekee levityksen suojassa ja vie sitten auringon valoon. Tein oman aluksen kannen tuolla TG 2-komponentti mönjällä. Toista kertaan en lähde siihen projektiin uudestaan. On se sen verran sotkusta ja työllästä. Levittäminenkin onnistuu ainoastaan pensselillä. Maalin voi levittää aina telalla ja on paljon vaivattomampaa.
Terv, Jouni from Lapland
www.jarvimatkailu.com

romope-1
Viestit: 61
Liittynyt: 27 Syys 2005 12:00
Paikkakunta: Kangasniemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja romope-1 » 25 Marras 2008 13:54

Kyllä entisenä lasikuitumiehenä suosittelisin topcoatia. Hienon pinnan saat seuraavasti: Vedä ensimmäinen kerros hartsilla, jossa vain hieman (10-15%) topparia seassa ja anna kuivua. Aine on juoksevaa ja todella riittoisaa eikä painoa tule toimenpiteestä juurikaan lisää, muutama kilo. Kun tämä hiontaväri on kuivunut, hio koko kansi sileäksi, jolloin kaikki "tikut" irtoavat. Sen jälkeen vedä kansi uudestaan lähes pelkällä topparilla, mutta laita siihenkin vähän hartsia (10-15%) sekaan, näin maalattavuus paranee huomattavasti (Topcoat kun ei ole maalia). Topparin kulutus on n. 400g/m2 siveltimellä paksusti vedettäessä, joten kerroksesta tulee moninkertaisesti paksumpi kuin millään maalilla ja sitä kautta kulutuskestävyys on ihan toista luokkaa kuin maaleilla. Pohjatyöt on tietysti tehtävä hyvin, hiottava vanhat maalit kokonaan pois ja puhdistettava pölystä ja rasvasta esim asetonilla. Työaikaa saat lisää laittamalla vähemmän kovetinta. Ei ole kuitenkaan mitään estettä myöskään sille, että teet työn useammassa osassa. Se ei mitenkään vaikuta lopputulokseen. Muista kuitenkin minimilämpötila, (18 astetta) tai muuten ei onnistu!
Pekka Romo

romope-1
Viestit: 61
Liittynyt: 27 Syys 2005 12:00
Paikkakunta: Kangasniemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja romope-1 » 25 Marras 2008 14:02

Niin sen verran vielä, että topcoat ei ole suinkaan värjättyä hartsia, vaan samaa geeliä (muovia), jota on myös lasikuituveneiden väripinta. Siihen on vaan lisätty parafiiniliuosta, että sen pinta kovettuisi, geelin pinta jää nimittäin nihkeäksi, kun se on tarkoitettu päällelaminoitavaksi.(muottityössä aloitetaan ulkopinnasta: geeli-laminoitu lasikuitu- topcoat)
Pekka Romo

Avatar
pingwiini
Viestit: 8
Liittynyt: 04 Syys 2008 13:29
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja pingwiini » 25 Marras 2008 14:59

Keskustelun vanhetessa vaihtoehdot lisääntyy. Hyvä kuitenkin että tällaiselle tuoreelle veneen omistajalle tulee tietoa vaihtoehdoista.
Eniten kiinnostaa tietenkin kommentit omista kokemuksista...

Kevääseen on vielä aikaa joten jatkoa vaan keskustelulle.

Vastaa Viestiin