Meriläisistä...

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Sokkisha
Viestit: 149
Liittynyt: 12.08.2008 16:21

Meriläisistä...

Viesti Kirjoittaja Sokkisha » 08.10.2008 20:02

Mulle on jäänyt kaikesta tiedonhankkimisista huolimatta vähän epäselväksi, mitä käsite Meriläinen oikein tarkoittaa? Oma venekin siis ostettiin nimityksellä Meriläinen mutta kun olen katsellut nettiä niin meriläisiä on vaikka minkälaisia enkä oikein löydä mitään yhdistävää piirrettä paitsi että kaikki ovat veneitä. Jostain luin että meriläinen on vain samanlainen yleisnimitys kuin fiskari eikä sinänsä kerro veneen rungonmallista yms. vielä paljoakaan. Olen netissä nähnyt kaupattavan tasaperäistäkin meriläistä.
Mulle väitettiin että veneeni on pellinkiläinen runko, mutta enpä oikein usko kun leveyttäkin on yli 3 metriä, eikös pellingin veneet ole kapeita?

Mistä tietää onko meriläinen tehty merikarvialla vai jossain muualla?

Tuntomerkkejä veneessäni on esim. kaaret jotka on kakkoskakkosen paksuiset ja niitattu yhteen kolmesta eri "rimasta", kokkapuu jumalattoman paksu pölökky ja kölipuu muutenkin melkoisen jyhkeää tavaraa fiskareihin verrattuna. vene on kuidutettu mutta sisäpuolelta näyttää ainakin limilaudalta vaikkei ulkopuolella kuitu olekaan limimuodossa jostain syystä. Silti se ei ole irti mistään joten voisiko ulkopuolelta olla melkein tai lähes tai kokonaan tasasauma vaikka sisällä onkin limi? Suippoperäinen uppoumavene ja pituutta 9m.
Onko tämä siis meriläinen ja mikä se meriläinen ylipäätään on?

Fiskarsson
Viestit: 141
Liittynyt: 06.03.2007 14:02
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja Fiskarsson » 09.10.2008 7:25

Aika hyvä kysymys tuo meriläinen-termi. Merikarvialaisissa on yleensä puolilimi ainakin Kumpuselän tekemissä eli ne ovat ulkoapäin tasasaumaisen näköisiä ja sisältä muistuttavat limilaudoistusta. Tätä rakennustapaa on käytetty muuallakin mm. Rauman seudulla ja siitä ylöspäin ja jonkun matkaa rannikkoa alaspäin. Merikarvialla on tehty myös limilautaisia, joten vaikea voi olla päätellä veistotavan mukaan veneen alkuperää.
Ei vesi ol hyvä kom baati all!

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 09.10.2008 8:53

Dejah Thorista kaupattiin "summalaisena" ja "meriläisenä" ihan paikallisten toimesta ja minusta se on myös fiskari. Ja kyllä se täyttää noiden jokaisen venetyypin vaatimukset aivan tarpeeksi hyvin että voi olla ihan mikä tahansa noista ;-)
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

JussiK
Viestit: 314
Liittynyt: 20.01.2006 14:24
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JussiK » 09.10.2008 9:09

tiedän harrastetun ,limisaumaisen veneen kuiduttamista siten että ulkopuolelle siihen sauman "sisä kulmaan" on ennen kuidutusta asennettu kolmio rima ,syystä siitä että onnistunut kuidutus on lähes mahdotonta , jos kuitu pitäisi saada taipumaan sinne sisänurkkaan = jää ilmaa väkisinkin .

Eli jos em. tavasta on kyse , kuidutus on tehty tod. näk. oikein ja hyvin ( jopa myös siinä mielessä että veneen on maltettu antaa kuivua ennen kuidutusta), ja siksipä se ei olekkaan irtoillut ??

http://kuvablogi.com/blog/13437/
Jussi K

raimo
Viestit: 11
Liittynyt: 03.09.2003 13:38

Viesti Kirjoittaja raimo » 09.10.2008 18:11

kuulin joskus pikkupoikana kun puhuttiin merikarvialaisista ( kumpuselkä) , että se paatti oli lyöty (koko)klinkkariin tai puoliklinkkariin. silloin 60 vuotta sitten nuo määritelmät jäivät mulle epäselviksi, mutta luulisin nyt, kun luen noita ylläolevia tekstejä, että puoliklinkkari on ulkopuolelta tasasauma, sisäpuolelta ei ( onkohan näin ?), mutta mikä on kokoklinkkari ?

t. eläkeläinen raimo

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 09.10.2008 18:51

Mulle sannoo oulummurteen sivistämä kielikorva että kyse o "kokoklinkkarissa" limisaumasesta lauvotuksesta... ;-)

Eli: kokoklinkkari = limilaudoitus (-laidoitus)
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Sokkisha
Viestit: 149
Liittynyt: 12.08.2008 16:21

Viesti Kirjoittaja Sokkisha » 09.10.2008 20:53

Nää on kyllä olleet hyödyllisiä kommentteja! Haeskelin nyt tuolla Kumpuselkä nimellä googlesta (ja tältä palstalta) niin löytyi muutama määre Kumpuselkäläiselle:

-Jonkinlainen "puolipontti"-systeemi eli sisältä päin näyttää lähinnä limiltä, mutta pontit on veistetty jonkunsorttiselle huullokselle tms. eli liitoskohdasta lauta on ohuemmaksi veistetty. Ihan tavallinen limisauma tämä ei siis ole. Oletan aika vahvasti että päällipuoli täten on sitten jonkinsorttinen tasasauma tai ainakin lähes.


-Laudat on naulattu ja naulat kotkattu sisäpuolelta.


-Kaaret n. 5x5 cm kokonaisuudessaan jotka koostuvat kolmesta yhteen niitatusta n. 15x50 mm rimasta.

-Perä- ja keulasteevi + kölipuu normaalia paksumpaa tavaraa.

-Vene kokonaisuutena jykevä ja lujan tuntuinen, ehkä ammattikäyttöön tehty (?)



Näitä suureita siis löytyi netistä kahlaamalla merikarvian Köörtinkylässä veistetylle "Kumpuselkäläiselle". Tietojen oikeellisuudesta en mene sanomaan mitään, korjatkoon joku paremmin tietävä jos taitaa. Joka tapauksessa oma veneeni täyttää kaikki nämä tuntomerkit prikulleen joten on syytä olettaa veneeni olevan Merikarvialta. Lähetin Tämän tähden meiliä Kumpuselän veistämölle + veneeni kuvan jossa tiedustelin olisiko vene siellä veistetty. Odotellaan vastausta ja jos ei tule, soittelen perään. Nää nyt näkyis kumminkin (netistä löydetyn perusteella) olevan Kumpuselkäläisen tuntomerkkejä... Kumpuselkää googlettamalla löytyy jotain matskua vähäsen (pääasiassa keskustelupalstoilta) ja muutama myynti-ilmoitus jossa ilmoitetaan vene myyntiin nimellä "Kumpuselkäläinen".

Harmi kun tämä on nin hajanaista! Pitäisi olla näistä suuremmista veistämöistä ja heidän veneistään netissä oikein kunnon perinnesivustot joissa olis historiaa, venetyyppejä ominaisuuksineen jne. Katoavaa kansanperinnettä...

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 09.10.2008 21:34

Jos olen oikein silmäillyt noita kumpuselkäläisten ja muiden sillä seuduin veisteltyjen veneiden kuvia ja mittoja niin mun silmään ne on jotenkin hassuja pituus/leveyssuhteeltaan - joku 8 metrinen voi olla 3m leveä...
Rauman seudulla tuli kierreltyä yhtenä kesänä kaikki venesatamat ja huikein vene oli mitattuna 7,1x2,8m leveä.
Piti oikein kävellä parkkipaikalle takaisin hakemaan mittaa.. Melkoisia majavanhäntiä ;-)

Minulla taitaa olla jossakin kuvakin siitä...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Sokkisha
Viestit: 149
Liittynyt: 12.08.2008 16:21

Viesti Kirjoittaja Sokkisha » 09.10.2008 21:42

Juuh.. mitä nyt olen selaillut ja omaakin venettä katasatanut niin se on yli 3 m leveä ja melkein kaikki netissä myyntiin ilmoitetut ovat n. 3-metrisiä. Jostain tarttui silmään sellainen tekstinpätkä että selkämerellä kun "aalto on lyhyttä, mutta silti korkeata", -niin näissä olisi tarkoituksella "laakea" pohja (= merikelpoinen?). Sitäköhän paljon tämä leveys sitten on... -ken tietää! Mitähän tuo "laakea" sitten on sitä on vaikea sanoa näin amatööripohjalta.

g.perkka
Viestit: 80
Liittynyt: 26.04.2006 18:17

Viesti Kirjoittaja g.perkka » 09.10.2008 22:18

Ns. summalaisten syntyjuurilla asuvia isojapoikia vapaasti siteeraten: Ei ole olemassa muita summalaisia kuin summalaiset itse. Meriläinen tahi fiskari, saati "viskari", eivät ole summalaisia.
Olen kuullut senkin, miten summalaisen erottaa muista tyyypeistä, mutta koska en luota muistiini, en sitä tässä rupea tapailemaan.

Avatar
Kejonen
Viestit: 175
Liittynyt: 19.06.2007 19:53
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kejonen » 10.10.2008 8:36

Eiks vois viilata pilkkuu, ja todeta että vain summassa rakennetut jyskyt ovat summalaisia ja vain pellingissä rakennetut ovat pellinkiläisiä. Kaikki muut ovat sitten vaikka niitä meriläisiä. Osa summalaisen kaltaisia, osa pellinkiläisen ja osa minkä kaltaisia ovatkin =P
Ihan sama, ku en mielellään sano venettä pirtuveneeksi jos se on rakennettu 2007 omassa autotallissa. Ei se viel tee pirtuveneeks et on sen näkönen ja tekijä joskus juonu sitä =D
iskänKaa ja äiskäKaa tuurinKaa tiusKaa

Avatar
Jarmo Niinimäki
Viestit: 701
Liittynyt: 28.09.2005 12:55
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarmo Niinimäki » 10.10.2008 8:56

No mitkä ovat noita tyypillisiä ominaisuuksia pellikiläisissä ja summalaisissa joista ne voi erottaa toisistaan ja muista meriläisistä? Onko niin, että pellinkiläisten rungot ovat hieman täyteläisempiä keulaltaan ja summalaiset perästään? Entä muuta?
Jarmo Niinimäki
m/s Summanmutikka

Avatar
Lampila
Viestit: 150
Liittynyt: 17.09.2008 11:36
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Lampila » 10.10.2008 11:12

Kyllä mun mielestä meriläinen on yleisnimitys suippoperäisestä runkomallista samoin kuin fiskarikin. Kyllä summalainen voi olla meriläinen samoin kuin pellinkiläinen tai kaunissarelainen. Onhan summassa tehty paljon muutakin kun fiskareita (no siinä se taas tuli). Fiskarissa niinkuin nimikin jo sanoo viitataan kalastuskäyttöön ja ainakin omassa mielessä fiskari on enemmän tai vähemmän avovene. Useinhan puhutaankin avoifiskarista. Kun sitten puhutaan erikseen summalaismallisesta tai pellinkiläismallisesta meriläisestä astuu kuvaan tunnistettavat muodot kuten kannen/kyljen malli (suora/kaareva) yms. seikat.
- Pohjalla on paremmin -

Fiskarsson
Viestit: 141
Liittynyt: 06.03.2007 14:02
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja Fiskarsson » 10.10.2008 11:37

Kompaan Lampilaa, kun oma nimimerkkikin tuli juuri suippoperäisestä avoveneestä, joka on tehty kalastuskäyttöön. Paikannimet kuten esim. summalainen kaiketi tosiaan kuvastaa juuri kyseisessä paikkakunnassa tehtyjen veneiden ominaisuuksia, joissa varmaan niissäkin on eroavaisuuksia eri veistäjien kesken. Onpa sekavaa...
Ei vesi ol hyvä kom baati all!

Avatar
raimå
Viestit: 859
Liittynyt: 26.05.2006 1:25
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja raimå » 10.10.2008 11:48

Eikös "summalaisessa" ole yleensä pulleampi ahteri ja kulkee tämän takia hieman hurjempaa vauhtia jotta kerkiää kauppatorille myymään silakkaa? Vai oliko sittenkin kyseessä Pellinkiläinen?

Mutta missä tehtiin/tehdään nopeimmat runkomuodot???
http://fiskaritupuna.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Vastaa Viestiin