Meriläisistä...

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Pellis
Viestit: 434
Liittynyt: 10.09.2007 20:57
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pellis » 21.10.2008 17:48

Mulla on veneessä juurikin tuollainen peräsimeen liitetty liki puolimetriä leveä "kantotaso". Veikkaan, että siitä ei ole kuin haittaa juuri Terhon nostepiste-kommentin ansiosta. Joskus kyllästys ja rimoitusrempan yhteydessä saatan lisätä roiskelistat keulasta peräänpäin, joka saattaa vähentää poikittista epävakautta joka näillä leikkaavakeulaisilla pullukoilla tuppaa esiintymään, kun vesi "imee" pitkin kylkiä... Samoin tuon kantotason poisto tai pienentäminen parantanee ominaisuuksia. 7-8 solmua riittää minulle, 10 on tämänhetkinen maksimi kepsistä mitattuna. Mitään kantotasoa ei tähän kippoon tule ja nuo listatkin loppuisivat n. 2 metriä ennen perää painaen peräaallon irti rungosta ja vakauttaen kulkua. Listojen suunnittelu lienee aiva oma lukunsa. Ainakin plaanavissa jo sentinkin tai asteenkin muutokset saattavat aiheuttaa vaikka mitä ihmeilmiöitä.

Avatar
raimå
Viestit: 859
Liittynyt: 26.05.2006 1:25
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja raimå » 21.10.2008 18:37

laitas tänne nousulistakuvaa rami(tiedätkyllämikä)ramilappalainen.com
http://fiskaritupuna.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 21.10.2008 19:17

Mitenkähän se oikein on, kumpi vaikuttaa enemmän negatiivisesti veneen suuntavakavuuteen huippu/matkanopeudella isokokoinen ja lähes veslinjassa oleva plaanilevy vai em. kaltainen pieni "ohjaustaso"?

En ole koskaan ollut livenä semmoisessa veneessä jos on tuo pienempi "ohjaustaso" mutta sen tiedän että isohko plaanilevy vesilinjassa tai hiukan sen alapuolella herkistää venettä vallan pirusti kun siinä vaihdetaan painoa laidalta toiselle. (fiskarit Bertta-Lotta ja Herkku kantotasolla ja ilman)
Sama juttu livenä noilla kanto- tai plaanilistoilla vai mitä ne nyt ovat siellä peräpään vesilinjassa, silloin kun toinen nousee vedestä kokonaan tai osittain ja taas sitten painuu veteen niin kippari veivaa taas ruoria... (9,5m fiskari "Pete" 20 solmua/poliisin tutkaus sakotusperusteena...)

Mun mutussa noissa sydeemeissä lisääntynyt ruorinveivaustarve johtuu veneen eripuoliskojen vesilinjan pituuden suht äkkinäisistä muutoksista veneen kallistuessa - tai ainakin jotenkin sinne päin.

Sen sijaan pieni "ohjaustaso" ei muuta vesilinjaa ja vaikuttaa näin ollen vähemmän negatiivisesti suuntavakavuuteen. Ja vähemmän myös siihen mitä sillä haetaan - vai vaikuttaako? En tiedä kun en ole koskaan ajanut sellaisella veneellä jossa sitä ei ole ja on sitten asennettu...

Selventäkääpäs tätä kun olen semmoinen "mutumies" ;-)

Mutta aina parempi ilman mitää tasoja tai listoja mutta toisaalta niitä on ihan hauska pohtia ;-)
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Kinde
Viestit: 793
Liittynyt: 25.11.2003 14:43

Viesti Kirjoittaja Kinde » 21.10.2008 21:27

Veli-Matti kirjoitti:
En ole koskaan ollut livenä semmoisessa veneessä jos on tuo pienempi "ohjaustaso"
Ja haha nyt puhuu Veli Matta ISOA jaskaa. :) tosin ilmeisesti tietämättään. On meinaan ollu kyydissä ja muistaaksen hetkittäin puikoissa. Siinä mun summalaisessa oli just tuommonen 40x40 cm levy potkurin päällä. Itse käsitin että levyn tarkoitus oli enemmänkin estää potkuria horimasta ilmaa kuin muuttamassa ajoasentoa- tai ominaisuuksia.

Ainakin satamassa venkslatessa tommonen levy auttaa varsinkin pakilla kunnolla huudatettaessa.

Voi olla että levyllä oli jotai etua eteenpäin mentäessäkin kun tuntu että aika helposti hörppäs rusetti ilmaa kun vähän kallisteli. Toi summalaisen pylly on niin kantava ja leveä että kallistuessaan tuntui siltä että pohja enämpikin pyöri vedessä kuin että olis puhtaasti kallistellu.

Tosin konstruktio oli semmonen että ilman levyä olis perä ollut ehkä hitusen syvemmällä ja se olis jo saattanut auttaa horimiseen. Tiedä häntä

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 21.10.2008 21:42

No voi hitto, nyt sitten tuli puhuttua jargonia - taas ;-)
No eipähän tullut huomattua ainakaan mitään negatiivista vaikka ruukaan olla melkoisen varppeillani kaiken kanssa vieraassa veneessä - ihan uteliaisuudesta...
Miten minä muistelisin että marssinopeus taisi olla siellä 8 solmun huiteilla ja huiput (joita ei kokeiltu) kympin tienoilla?
Oliko tuosta levystä mitään negatiivista havaintoja?

Muistaakseni Markku Seppälä kertoi jutussa että tuo pienenpieni levy potkurin päällä parantaa nimenomaan kulkuasentoa.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Kinde
Viestit: 793
Liittynyt: 25.11.2003 14:43

Viesti Kirjoittaja Kinde » 22.10.2008 8:56

Marssivauhti oli noin 7 s ja huiput keväällä keveällä paatilla jossain 8,7s tienoilla.

Olis pitänyt kokeilla ilman sitä levyä niin osaisi sanoa, mutta näppituntuma oli että mitään haitaa levystä ei ollut. potkurin tiirailu oli pikkusen työläämpää, mutta muuten ei haitannut. se oli noin5- 10 cm syvällä eikä ankkurissakaan läpsinyt ja pitänyt meteliä niinkun noi isot tasot saattavat tehdä.

Eli veikkaus on edelleen se että sillä on lähinnä virkaa peruuttaessa, muuta hyötyä en siitä osaa sanoa.

:)

terosu
Viestit: 3
Liittynyt: 10.10.2008 18:48

Viesti Kirjoittaja terosu » 22.10.2008 12:28

Tuommoisia levyjäkö tarkoititte??
http://kuvablogi.com/blog/18803/1/

Avatar
Jarmo Niinimäki
Viestit: 701
Liittynyt: 28.09.2005 12:55
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarmo Niinimäki » 22.10.2008 13:23

Summanmutikassamme on ehkä hieman tuota pienempi levy.
Jarmo Niinimäki
m/s Summanmutikka

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 22.10.2008 14:59

Vähän niin kuin "terosu:n" kuvissa mutta ei sinne päinkään...
Siinä hahmotelmassa mitä minä tarkoitin levy on tehty siten ettei rungon ja levyn välissä ole yhtää rakoa eli häiritseviä virtauksia ei ole (olisi?) ja levyn suuntaus on jonkin verran potkuriakselin suuntainen, ei vesilinjan.

Ja sitten ei niin vakavaa:

Tuosta "mutulla" testaamisesta sen verran että aikoinaan testasin Bertta-Lotassa peräsimen takaosaan hitsattua 25-30 mm putkea jonka piti auttaa kääntyistä peruutettaessa. Täällä siihen tuli vaikka minkälaista kommenttia enimmäkseen perustuen tarkkaakin tarkempiin hydrodynaamisiin laskelmiin ja kaiken maailman teorioihin/tutkimuksiin. Päätuomio oli että ei toimi - ja siksipä sainkin siitä kimmokkeen tehdään perskele oikein käytönnön livetesti tyyliin "V-M testaa Ennen ja jälkeen asennuksen". Otettin syksyllä Berttiksellä 10 peruutusta täysin tyvenessä maalina sama peräpoiju ruorin ollessa "tapissa" 800 kierroksen vauhdeilla jolloin peräsimessä ei ollut tuota putken pätkää. Joka kerta mitattiin etäisyys mittanauhalla ja puoshaan varrella peräsinakselista poijun kylkeen kun perä ohitti sen ja laskettiin keskiarvo joka oli 150cm - tässä muuten Berttis toimi kuin sveitsiläinen kello eli hajonta ei ollut nimeksikään.
Keväällä näppäsin 4 hepillä peräsimen päähän halkaistun pystyputken ja heti kun tuli tyven ilta niin teimme taas 10 mittausta että kääntyykö Berttis samoilla kierroksilla ja ruorinasennolla yhtään paremmin vaiko kenties huonommin. Tulos oikeastaan yllätti sillä kääntyminen parani 10 keskiarvon perusteella 40cm n. 8 m matkalla ja vaihtelut olivat yhtä pienet kuin ilman putkeakin. Paljonhan se ei ole ja se ei käytännössä vaikuta juuri mihinkään mutta koska putkesta ei ollut mitään haittaakaan ajossa niin sinneppä se sitten jäi ja kääntää Berttistä nykyään siellä Järvi-Suomessa.
Eli homma tuli testattua vähän kuin olisi piirtänyt talon klubiaskin kanteen ja testissä jäi huomiomatta mm. ilmapaineen ja vedenlämpötilan aihauttamat muutokset mutat väliäkös sillä kun oli itseasiassa ihan hauskaa ;-)

Ja parruparlamentilla oli laiturin päässä vielä hauskempaa kun seurasivat mittausoperaatiota ja imivät olutta ;-)

Mutta testausryhmä oli tietenkin ihan vesiselvä ;-)

Tuo "potkurivirranohjaustaso" homma alkaa vaikuttamaan siltä että se on jo pakko testata käytännössä ja taidankin seuraavassa tyvenessä tehdä kunnon muistiinpanot tämän hetkisestä tilanteesta ja sitten keväällä samoissa olosuhteissa uudet - jos muistan tehdä sen tason kaiken muun näpräämisen ohessa...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 22.10.2008 18:16

Näkyypä tuolla Jarskynkin kaunottaren peräsimesä olevan em. putkenpätkä;-)
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Elwood
Viestit: 246
Liittynyt: 23.04.2007 11:58

Viesti Kirjoittaja Elwood » 22.10.2008 20:24

Veli-Matti kirjoitti:Vähän niin kuin "terosu:n" kuvissa mutta ei sinne päinkään...
Siinä hahmotelmassa mitä minä tarkoitin levy on tehty siten ettei rungon ja levyn välissä ole yhtää rakoa eli häiritseviä virtauksia ei ole (olisi?) ja levyn suuntaus on jonkin verran potkuriakselin suuntainen, ei vesilinjan.


Tuo "potkurivirranohjaustaso" homma alkaa vaikuttamaan siltä että se on jo pakko testata käytännössä ja taidankin seuraavassa tyvenessä tehdä kunnon muistiinpanot tämän hetkisestä tilanteesta ja sitten keväällä samoissa olosuhteissa uudet - jos muistan tehdä sen tason kaiken muun näpräämisen ohessa...
Saahan sitä askarrella, jos ei muuta hommaa ole ;-) Hieman tuollaisilla tasoilla saa asentoa muutettua, meneekö se sitten parempaan vai huononpaan suuntaan? Ainakaan minun tuttavapiirissä niitä ei ole irroittamisen jälkeen takaisin laitettu :-).

Kun puhutaan tämän muotoisista kuin nämä V-M:n, terosu:n ja jarsky:n rungot, niin niissä ei kannata aikaa uhrata "taso" kokeiluihin, saavutetut hyödyt jäävät lähinnä tunnetasolle. Tai sitten niihin pitää tehdä "Fanny" tyyppistet tasot = kokonaan uusi pohja ;-)

Sama koskee myös virtauksen irroitus listoja, jotka toimii nopeammissa veneissä..

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 22.10.2008 20:41

"- jos muistan tehdä sen tason kaiken muun näpräämisen ohessa..."; -minä

;-) Siinäpä se tuli edellä sanottua - eipä sun olisi tarvinnut sitä toistaa ;-)
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
raimå
Viestit: 859
Liittynyt: 26.05.2006 1:25
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja raimå » 22.10.2008 21:45

Itseäni ainakin kiinnostaa loppujen lopuksi nuo tasot ja miten niillä saadaa poistettua uppoumarunkoisten heikkoja ominaisuuksia.

En tiedä on tasoista kiinni mutta meidän seuran laiturissa kelluu 11 metrinen summalainen, jossa isohkot ja pätevän näköisesti tehdyt tasot. Matkavauhti muistaakseni kymmenkunta solmua ja huiput 14,5 solmua...
http://fiskaritupuna.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Elwood
Viestit: 246
Liittynyt: 23.04.2007 11:58

Viesti Kirjoittaja Elwood » 22.10.2008 22:03

Tarkoitus oli vain sanoa että tuon muotoisilla rungoilla kannattaa tyytyä siihen nopeuteen, jonka se luontevasti kulkee.. :-)

Tuo peräsinputki testi olisi pitänyt tehdä silleen että olisi hakenut molemmissa tapauksissa kulman, missä kääntyy parhaiten. Omassa huomaa että jos peräsin on "tapissa"(n.60') peruuttaessa, niin se ei käänny sitäkään vähää ;-).

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 22.10.2008 22:13

Mikäli oikein muistan Berttiksessä oli suhteellisen pieni tuo peräsimen kääntökulma - ehkäpä yhteensä sen 70 astetta ja loppujen lopuksi se oli suht hyvä kääntymään myös pakilla mutta kaikkea V-M testaa hommia on kiva tehdä - paitsi tätä nyt menossa olevaa:

poistin lopun koska meni jo överiksi ;-(
Viimeksi muokannut Veli-Matti, 23.10.2008 15:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Vastaa Viestiin