ongelmallinen tuulilasin raami

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
santtu
Viestit: 95
Liittynyt: 26.07.2005 18:32

ongelmallinen tuulilasin raami

Viesti Kirjoittaja santtu » 01.10.2008 20:19

mikä aiheuttaa kuvassa näkyvät tummentumat? niissä ei lakka pysy myöskään sisäpuolella. keväällä hioin paikat auki ja lakkasin. nyt on taas tuon näköiset.
Viimeksi muokannut santtu, 03.04.2019 6:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 01.10.2008 20:34

Lahovaurio, jäätymisvaurio, kosteusvaurio, miten sitä nyt itse kukin nimittää.
Ongelma on varsinkin mahonkiveneissä kun vesi pääsee näennäisesti tiiviistäkin saumasta puun elämisen takia lakan alle ja ei pääse haihtumaan, sitten talvella pakkanen alkaa vaurioittamaan puuta ja siinäpä se sitten onkin. Kotimaiset ja eism. tammi ei ole yhtä herkkiä tuommoisollle vauroille.
Lievemmissä tapauksissa auttaa että puhdistaa paikat reilusti vauriota isommalat alalta heti syksyllä kun nostaa veneen telakalle ja tekee lakkauksen ja kyllästyksen sitten kevääll kun paikat ovat kuivuneet kunnolla mutta ainakin tuossa sinun tapauksessasi se näyttää olevan jo myöhäistä ;-(.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

santtu
Viestit: 95
Liittynyt: 26.07.2005 18:32

Viesti Kirjoittaja santtu » 01.10.2008 21:32

puu ei ole vielä noista kohdista pehmeää. millä aineella noi saumat olisi hyvä tiivistää?

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 01.10.2008 21:56

Pinta on kovaa ja sisältä täyttä hötöä - veikkaisin... Eli tyypillinen mahonkin ja vastaavien puulajien "jäälahovaurio".
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Jape
Viestit: 1628
Liittynyt: 02.07.2003 8:56
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jape » 02.10.2008 8:32

Voi olla että ei välttämättä vielä ole päässyt jäätymään, on vaan vettä imenyt puun täyteen ja mustunut sen takia. Nyt sitten äkkiä ennen pakkasia lakat pois että puu kerkiää kuivua, ja sitten keväällä kunnon kyllästys ja lakka päälle. kun puu on kunnolla kyllästetty niin se ei ime vettä vaikka lakkapintaan tulisi pieniä rakoja. Olisko viimeks jäänyt kyllästämättä.

suoraa_huutoa
Viestit: 479
Liittynyt: 26.07.2006 13:09
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja suoraa_huutoa » 02.10.2008 9:57

Moi,

mielestäni tuossa näyttäisi olevan selvä rako ikkunan karmien liitoksissa siis vaaka ja pysty puiden liitoksissa.

Minuakin kiinnostaisi tietää, että millä noi liitokset tulisi kitata tai liimata (epoksi) jotta ne olisi oikein tehty ?

(Olen nähnyt näitä kyseisia ikkuna puite rakoja todella monissa puuveneissä elikkä päivä paistaa puitteista läpi.)

Onko näin santtu sinunkin tapauksessasi? (raon ei tarvitse olla suuri)

-Matti
HULLU itselleen töitä ostaa.

santtu
Viestit: 95
Liittynyt: 26.07.2005 18:32

Viesti Kirjoittaja santtu » 02.10.2008 10:58

suoraa_huutoa kirjoitti:Moi,

mielestäni tuossa näyttäisi olevan selvä rako ikkunan karmien liitoksissa siis vaaka ja pysty puiden liitoksissa.

Minuakin kiinnostaisi tietää, että millä noi liitokset tulisi kitata tai liimata (epoksi) jotta ne olisi oikein tehty ?

(Olen nähnyt näitä kyseisia ikkuna puite rakoja todella monissa puuveneissä elikkä päivä paistaa puitteista läpi.)

Onko näin santtu sinunkin tapauksessasi? (raon ei tarvitse olla suuri)

-Matti

nyt saumoissa on jotain mustaa ainetta ja lakkaa niin paljon päällä etten ymmärrä mistä sinne pääsee vettä, päivä ei todellakaan paista läpi.
harmi kun ei oo yhtään lähikuvaa

Kinde
Viestit: 793
Liittynyt: 25.11.2003 14:43

Viesti Kirjoittaja Kinde » 02.10.2008 17:26

Väittäisin että ongelma johtuu valkoisen tiivistenauhan alle pääsevästä vedestä. Toi rakenne on semmonen joka on vaikea saada vettä pitäväksi koska toi valkoinen lukkonauha ei ole tiivis ikkunaa eikä puitetta vasten. Korjaukseksi ehdota samaa kuin edellä, eli lakat pois ja kuivaus, mutta lisäksi kehys pit'ää kyllästää ja nimenomaan sen valkoisen lukkolistan elle pitää saada kunnolla pö litkua jotta ei vesi pääse puuhun.

santtu
Viestit: 95
Liittynyt: 26.07.2005 18:32

Viesti Kirjoittaja santtu » 02.10.2008 17:38

oiskohan ideaa vaihtaa tohon kumitiivisteet?

msalmi1
Viestit: 226
Liittynyt: 26.10.2005 14:55
Paikkakunta: turku

Viesti Kirjoittaja msalmi1 » 02.10.2008 18:44

Onkohan nuo liian jyrkät mutkat kumitiivisteelle (ja kumitiivistettä voi joku pitää rumana).

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 03.10.2008 0:08

"...keväällä hioin paikat auki ja lakkasin. nyt on taas tuon näköiset...."

Tästä tein tuon julman päätelmän että kulmat ovat aikalailla valmiit eli remppa on edessä piakkoin. Eli kastumista ja sen jälkeistä jäätymistä on tapahtunut useamman vuoden ajan...
Yksi mahdollisuus veden pääsemiseen puuhun on tuo naulattava koristelista ja toinen on sitten puun elämisen aiheuttamat hiushalkemat lakkapinnassa liitosten kohdalla - eipä se juuri muuta tarvitse.

Mutta eihän tuo kovin monen tunnin remppa ole ja sitten paikat ovat kuin uusia eikä tarvitse vuosikausiin manata mustuvaa mahonkia. Japen sivuilla on monestakin veneestä kuvia ihan vastaavista korjauksista.
Samassa yhteydessä käyttää kaikki lasit irti, tiivistää vaikka epoksilla aukot ja korvaa koristelistan vaikka valkoisella massalla "ni tullee helekati hyvä mutta ainaki paree ku vanaha".
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

suoraa_huutoa
Viestit: 479
Liittynyt: 26.07.2006 13:09
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja suoraa_huutoa » 03.10.2008 10:43

Moi,

Siis mitä tiivistus ainetta noiden ikkunapokien (puuraamien) liitoksissa kuuluisti käyttää ?

Yleensä noi mahdolliset raot noissa ovat todella pieniä joten ei sinne mitään sikää tai muuta saa mene mään. Saako epoksia ja pitääkö se ?

-Matti
HULLU itselleen töitä ostaa.

matti
Viestit: 2173
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Viesti Kirjoittaja matti » 03.10.2008 15:03

Kuvassa näkyy, että karmipuut ovat liitetty pääpuu/poikkipuu=erilainen turpoaminen aiheuttaa sauman avautumisen ja veden pääsyn puuhun .
Vastaavan kohdan tein tekemääni kehykseen 45 asteen liitoksena(sauma on nurkasta nurkkaan)=puut elävät samaan tahtiin.
Jos uusis koko mustat kulmat em systeemillä tulisi estettyä myöhempi sauman aukeaminen.Tosin lisää hieman työta ja tarvemenekkiä.

Uudelleen kuvaa katsoessani tulin Kinden kanssa samaan tulokseen, että lasin kulmastahan tuo vesi on mennyt-katso vas alakulma.

Matti

Avatar
CC
Viestit: 819
Liittynyt: 17.05.2008 1:50
Paikkakunta: JKLn MLK

Re: ongelmallinen tuulilasin raami

Viesti Kirjoittaja CC » 04.10.2008 12:41

Puuttumatta siihen, onko puu vielä tuossa tapauksessa kunnossa, yksi
suuri ongelmien aiheuttaja onkin sanottu heti aluksi:
santtu kirjoitti: keväällä hioin paikat auki ja lakkasin. nyt on taas tuon näköiset.
Kastunut puu kuivuu kuitenkin sen verran hitaasti, että vanhat lakat pitää
poistaa kauan ennen uusintalakkausta. Valmiiksi märän puun lakkaaminen
on ihan turhaa touhua.

Sitten kun se on varmasti kuivaa, päätypuu pitäisi käsitellä erityisen huolella,
laittaa siihen nyt sitten mitä pinnoitetta tahansa. Tuossa voi olla vaikeaa
saada hyvää tulosta koko kehystä purkamatta. Paitsi ehkä injektoimalla
kylläste ja sen jälkeen ohennettua lakkaa saumaan (ja kiire ei saa olla,
homma pitää toistaa niin kauan kun aine imeytyy suosiolla).
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 05.10.2008 13:05

"Lievemmissä tapauksissa auttaa että puhdistaa paikat reilusti vauriota isommalat alalta heti syksyllä kun nostaa veneen telakalle ja tekee lakkauksen ja kyllästyksen sitten kevääll kun paikat ovat kuivuneet kunnolla mutta ainakin tuossa sinun tapauksessasi se näyttää olevan jo myöhäistä ;-(." - lainaus

Niimpä - eli en malttanut olla toistamasta itseäni. Kaikki lakka/maaliviat yms kannattaisi (en sano että pitää koska jokainen saa tehdä niin kuin haluaa ja tuntee/tietää oikeaksi) avata heti kun on saanut veneen suojaan talveksi.
Tuolla "mutulla" tutkaveneestä lähtee lakkapinta ulkopuolelta viimeistään viikon sisään vesiltä nostosta että on hyvä vetäistä joskus huhtikuulla kyllästeet ja lakat pintaan kuivalle puulle...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Vastaa Viestiin