Vasta-alkaja puuveneissä - hyvät neuvot tarpeen!

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
sausau
Viestit: 3
Liittynyt: 04.06.2003 9:51
Paikkakunta: Alajärvi

Vasta-alkaja puuveneissä - hyvät neuvot tarpeen!

Viesti Kirjoittaja sausau » 04.06.2003 11:25

Hei, Minulla on aika vähän kokemusta veneilystä, eikä puuveneistä kokemusta lainkaan.
Olen kuitenkin juuri hankkinut 6.8 m pitkän avomallisen keskimoottorisen puuveneen. Se on kalastajamallinen ja sitä kai sanotaan fiskariksi? Vai, mikä se fiskari on?
Olen odotellut sitä, kuin vartija aamua ja haen sen pihaan ensi perjantaina.

Kiva, että on tallainen keskustelufoorumi koskien puuveneitä. Ehkä ei tule tehtyä veneen kanssa niin suuria möhläyksiä.

Veneessä on 2-sylinerinen 4-tahtinen Olympia-moottori, joka on käyntikuntoinen. Se vaikuttaa kovin vanhalta. Potkuri on messinkiä ja siinä on yhdessä kohtaa selkeä halkeama, mutta vaikuttaa vielä käyttökuntoiselta.

Varmasti hyvät neuvot ovat tarpeen tallaiselle "vasta-alkajalle"
Kiitos etukäteen neuvoista ja jokaiselle toivotan puolestani hyvää kevättä.

Viiru
Viestit: 38
Liittynyt: 14.04.2003 12:34
Paikkakunta: Kustavi

Viesti Kirjoittaja Viiru » 04.06.2003 11:37

Tervetuloa joukkoon puiseen. Saatko paatin veteen jo tänä suvena, vai joudutko tekemään jotain suurempia korjauksia? Toivottavasti pidät pellavaöljyn tuoksusta : ).

sausau
Viestit: 3
Liittynyt: 04.06.2003 9:51
Paikkakunta: Alajärvi

Viesti Kirjoittaja sausau » 04.06.2003 12:42

Hei Viiru ja kiitos tervetulotoivotuksistasi!
Puuveneilijät taitavat olla arvonsa tuntevaa porukkaa?

Tutkin sen, mitä ymmärsin ja käsitykseni mukaan paattini tarvitsee maalia pintaan ja lähinnä ulkopuolelle. Entinen maali on jonkin verran listonnut.
Kone on mielenkiintoinen - onhan se nelitahtinen.
Aion viedä veneen ensiksi Alajärvelle ja opettelun jälkeen Lappajärvelle puksuttelemaan.
Yritän sillä kalastellakin, kun se on nimenomaan kalastajavene ja minähän pidän kalasta kovasti. Haukia, lohia, muikkuja ja tietenkin ahvenia.

Eräs kaveri arveli, että tallaisia veneitä tehdään vain tilauksesta ja ne on hurjan kalliita. Tämä on kuitenkin jo aika iäkäs, joskin toivottavasti hyväkuntoinen.
Siinä on plakaatti, jossa on valmistajan tiedot. Kun saan paatin pihaan, niin tutkin sen tarkkaan. Muistaakseni se on valmistettu Keski-Suomessa.

Mitä pellavaöljyn hajuun tulee, niin en moiti sitä, sillä harrastan jonkin verran öljyvärimaalausta ja haju on sen myötä tullut tutuksi.

Jommi
Viestit: 245
Liittynyt: 15.04.2003 0:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Jommi » 04.06.2003 13:28

Valioainesta! Omistaa puuveneen ja harrastaa maalausta. Tervetuloa!

vartijo2
Viestit: 106
Liittynyt: 15.04.2003 9:12

Viesti Kirjoittaja vartijo2 » 04.06.2003 13:49

Älä ole kovin moksis noista Olympian vuosista, mulla oli paatissa 2-pyttynen Wicström vm -55 ja toimi kun se kuuluisa junanvessa.
Nehän ovat aika simppelejä myllyjä nää wikket ja olympiat, kunhan on bensaa ja kipinää sekä sytty kohdallaan ja jäähdytys pelaa niin antaa soittaa vaan.

Jos löydät jonkun joka on perehtynyt vanhojen venemoottoreiden sielunelämään niin pyydä häntä tarkistamaan koneesi, tuleepahan hieman varmempi olo ja opit samalla tekemään perushuollot itse.

Puun käsittelystä ja ylläpidosta löydät tarvitsemasi tiedot puuvene.netin arkistoista ja puuvenetohtorin palstalta eli olet jo liki tiedon lähteitä ;-).

Hyviä hetkiä jalon harrastuksen parissa.
Terv. Jouni Vartiainen

sausau
Viestit: 3
Liittynyt: 04.06.2003 9:51
Paikkakunta: Alajärvi

Viesti Kirjoittaja sausau » 06.06.2003 16:32

No niin, nyt on paatti pihassa!
Veneessä on plakaatti, jossa valmistajaksi mainitaan Arvi Salminen Valkeakoskelta. Yritin soittaa ja keskus tiesi Kangasalalta samannimisen, mutta tämä osoittautui eri henkiöksi.

Olisi kiva saada yhteys valmistajaan saadakseni tarkempia tietoja veneen valmistumisvuodesta ja ehkä muutakin tarpeellista. Onko ketään, joka tuntisi tai olisi ollut tekemisissä Arvin kanssa?
Olisin tiedoista ja mahdollisesta puhelinnumerosta kiitollinen.

[/list]

tapio
Viestit: 4
Liittynyt: 11.08.2003 14:15
Paikkakunta: viiala

Viesti Kirjoittaja tapio » 11.08.2003 20:33

Valitettavasti veneesi valmistajaan on vaikea saada enää yhteyttä hän on edes mennyt persoona. Mutta voin kertoa naapurikylän veistäjänä että veneesi on tehnyt todella asinsa osaava ammattimies.Hän joskus sanoi minulle että jos joudut jostain tinkimään niin älä ainakaan laadusta se on paras mainos. t:Janne Lehtimäki

Vastaa Viestiin