millos porukat rupee nostelee veneitä

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Veneen nosto

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 31.10.2008 21:45

Kososen kanssa tuli sovittua, että kuluneen viikon torstaina ts. eilen olisi nostettu. No, vettä tuli ja tulee tätä kirjoittaessa edelleen kuin Esterin siitä kuuluisasta. Sovittiin tänään, että tiistaina nostetaan, jos on keliä. Laiturille pääsi vielä pikkukengissä aamulla, mutta illalla vesi oli noussut niin, ettei sinne rantaan tohtinut isolla autollakaan ajaa. Toista metriä oli vedenpinta noussut normaalista. Jos tilanne on sama vielä tiistainakin, täytynee soittaa Kososelle ja kehittää hänen kanssaan uusi suunnitelma. Eipä silti, veneiden säilytysaluekin alkoi jo olla vedenvallassa. Sanovat sen olevan toinen tulvavesi Kaakon kulmalla tänä
syksynä - kolmas tulva tuo jo talven - sanotaan. Vielä on siis aikaa nostaa vene.
Donna 28

Avatar
Masa
Viestit: 459
Liittynyt: 22.01.2004 3:34
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Masa » 01.11.2008 0:16

Veli-Matti kirjoitti:Ois kyllä joutanut jo pois vedestä:

http://groups.msn.com/Bertta-Lotta/tutk ... 86&lc=1035
Uso pois niin taas käy niinko parina aikasempanaki syksynä
että jouluna tai viimestää uuenvuojenaattona tullee
mieleen että ollappa nyt vene veesä ko on hyvät kelitki....
"Elämä on laho puuvene, mutta se on minun ikioma laho puuvene..."

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 01.11.2008 18:30

Hitto että merellä oli nätti keli kun aurinko paistoi ja saaret olivat lumisia!

Ajelin kolmisen tuntia että sain koneen ja vaihteen öljyt lämpenemään vaihtoa varten mutta hoksasin että näillä keleillä pitäisi olla koneessa öljynlämmitin sillä mottoriöljy lämpesi vain hieman kättä lämpimmäksi ja vaihteessa se jäi huomattavasti konetta viileämmäksi. Jos tulee tavaksi ajella näin pitkään niin pitänee värkätä öljynjäähdyttimille veden ohikierto että voiteluominaisuudet pysyvät öljyssä ;-)
Mutta eipä taida tulla tavaksi sillä tälle syksyä ihan tarkoituksella vedätin vesiltänoston siksi ettei vene pääse kuivumaan liikaa rungoltaan talven aikana. Hyttiremontin yhteydessä joudun käyttämään välillä melko reilujakin lämpöjä rungon sisällä joten rungon jäämisestä kosteaksi ei tarvinne huolestua.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 03.11.2008 21:07

Dejah Thoris olisi nyt kotipihalla mutta perskeleen perskeles 5 cm nokillaan.
Sen siitä saa kun pimeässä ja muka "kiireessä" laskee veneen nosturista pukkien päälle ;-(

Pitäisi nostaa edes sen verran että vedet valuu pilssistä pois...

Olisiko hyviä ehdotuksia miten?
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
lacrits68
Viestit: 463
Liittynyt: 31.07.2006 16:42
Paikkakunta: ulkomaat, Uumaja, Swe
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lacrits68 » 03.11.2008 21:20

moi!

Tunkilla! ;)

--Janne--
"Twenty years from now you will be more disappointed by the things you didn't do, than by the ones you did do. So throw off the bowlines. Sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover." - Mark Twain

Ande
Viestit: 1182
Liittynyt: 08.08.2003 13:35

Viesti Kirjoittaja Ande » 03.11.2008 23:22

Jep pullotunkilla
E mare libertas

TAMD
Viestit: 3
Liittynyt: 13.10.2008 19:52
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja TAMD » 04.11.2008 4:11

Tunkillahan noita yleensä...

Toinen, mikä toimii paremmin, tukevammin ja ehkä helpomminkin on huli (=pumppukärry). Ei kaadu niin helposti ja muutenkin saa työskennellä suorin selin... Useimmissa riittää nostokyky kookkaankin veneen keulan nostoon...

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 04.11.2008 22:11

Juu, tunkillahan ne yleensä...

Ongelmana on vain vaimon vimpan päälle hoitama sivupihan nurmikko joka on tämmöisen lievästi sanottuna kosteahkon kesän jälkeen todella pehmeä.
Nostin tänään venettä 15 t pullotunkilla ja eipä juuri nouse kun tunkki menee kenttään vaikka miten laajalti sitä lossaisi maata vasten.
Sen verran se kuitenkin nousi että pilssivedet valuivat pois.

Tähän hätään pitää laittaa kölin alle sen verran tiheään parruja että vajoamien pysähtyy ennen kuin vene rupeaa kellumaan nurmikolla ja sitten maan jäädyttyä koetan nostaa sen isolla roclalla 10-15cm ylemmäs..

Viime syksynä ei samassa kohtaa ollut mitään vajoamisongelmia. Vene vajosi samojen alustojen päällä max 5cm kevääseen mennessä mutta nyt vajaassa vuorokaudessa on menty jo reilut 10cm Kiinaa kohti...

Vai että "huli" - kaikkea sitä kuuleekin.... ;-)
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Veneennosto ja vähän muuta

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 06.11.2008 21:45

Suoritin oman Ms Koiton noston eilen. Tuli ajettua eilinen päivä mukaanlukien miltei 10 tuntia koko kesänä. Eilistä edeltävä ajotapahtuma
oli 2.7, sen jälkeen tuli ensimmäisen kerran eläissäni podettua solisluun irtopoikkimenoa n. 3 - kuukautta ja vähän pitempään sairaslomaa. Eilen
tunnelmani oli kuin aikaisein keväällä, yhtä juhlaa. Sitä synkisti ainoastaan lähestyvä veneen nosto, joka pilasi muuten hyvän päivän klo
14. Ei mitään tapahtunut, siis ikävää. Kaikki meni hyvin, jopa niin, että
en muista lähivuosina veneen asettuneen trailerilleen niin hyvin kuin eilen.
Tyhjensin veneen, pesin pohjan sankko/katuharjamenetelmällä, skrapasin
näkit ja pirunmoisen määrän naavaa pois. Laiturissa seisominen oli jättänyt pohjan todella lohduttoman näköiseksi. Riittää puhdistamista vielä keväälläkin. Pumppasin veneen tyhjäksi vedestä, kun tappi katkesi
reikään, siinäkin on puuhasteltavaa keväällä. Viikonloppuna täytyy mennä nostamaan traileri ratapölkkyjen päälle ylös ja peittelemään vene kunnolla. Koitto pitäisi myydä, en niin välittäisi olla kahden veneen loukussa, mutta viime aikoina on alkanut epäilyttämään, saankohan Donnaa vesille ensi kesänäkään, kun kölin tekeminenkin tökkii jatkuvasti
omien työkiireiden vuoksi. Siispä en laita venettä ainakaan vielä myyntiin (jos jotakuta kuitenkin kiinnostaa pirtuveneen mallinen, niin...).
Donna 28

bonito
Viestit: 787
Liittynyt: 26.12.2006 10:53
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja bonito » 18.11.2008 17:58

Tänään tuli talvi, eli paatti nostettiin ylös. Vaihdoin venettä kesällä, vanhalla ajoin 85h, uudella 105h eli 190h yhteensä ja 28 yötä tuli nukuttua veneessä. Eli sellainen keskivertokesä ajotunteihin nähden, polttoainetta meni n. 1800ltr. 43. kesä/7. vene.

Kuulapää Wiku
Viestit: 279
Liittynyt: 25.10.2008 20:08
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja Kuulapää Wiku » 19.11.2008 8:12

Lauantaina lähti P-1 maihin. Wikusta jo otettu sylinteri, vesipumppu, magneetto, ym.. ym.. irti tarkistuksia varten, tänään pitäisi käydä peittelemässä paatti. Keväällä sitten tehdä Owatrol- käsittely. Nyt talvella, tehdään kone kuntoon, ja sähköjä uusiksi.

SAK
Viestit: 19
Liittynyt: 28.06.2005 23:12

Viesti Kirjoittaja SAK » 19.11.2008 21:28

bonito Lähetetty: 18.11.2008 16:58 Viestin aihe:

--------------------------------------------------------------------------------

Tänään tuli talvi, eli paatti nostettiin ylös. Vaihdoin venettä kesällä, vanhalla ajoin 85h, uudella 105h eli 190h yhteensä ja 28 yötä tuli nukuttua veneessä. Eli sellainen keskivertokesä ajotunteihin nähden, polttoainetta meni n. 1800ltr. 43. kesä/7. vene.
Saako udella millainen on uusi veneesi? Käsitin jostain viestistäsi että olet myynyt entisen alumiiniveneesi tänne Oulun seudulle? En ole itse vielä nähnyt sitä näillä vesillä liikkumassa. Olen monesti ihaillut entisen veneesi kuvia kuvablogi.comista. Siinä sitä on kalastusveneen mallia. Onko veneen malli muuten muokattu jostain tunnetusta, vai onko kyseessä ihan alusta asti oma suunnittelema vene? Upea ilmestys joka tapauksessa...

petrooli
Viestit: 271
Liittynyt: 27.12.2006 21:36

Viesti Kirjoittaja petrooli » 19.11.2008 22:24

SAK kirjoitti:
bonito Lähetetty: 18.11.2008 16:58 Viestin aihe:

--------------------------------------------------------------------------------

Tänään tuli talvi, eli paatti nostettiin ylös. Vaihdoin venettä kesällä, vanhalla ajoin 85h, uudella 105h eli 190h yhteensä ja 28 yötä tuli nukuttua veneessä. Eli sellainen keskivertokesä ajotunteihin nähden, polttoainetta meni n. 1800ltr. 43. kesä/7. vene.
Saako udella millainen on uusi veneesi? Käsitin jostain viestistäsi että olet myynyt entisen alumiiniveneesi tänne Oulun seudulle? En ole itse vielä nähnyt sitä näillä vesillä liikkumassa. Olen monesti ihaillut entisen veneesi kuvia kuvablogi.comista. Siinä sitä on kalastusveneen mallia. Onko veneen malli muuten muokattu jostain tunnetusta, vai onko kyseessä ihan alusta asti oma suunnittelema vene? Upea ilmestys joka tapauksessa...

Samaa mieltä! on tullut joskus katteltua tuota alupaattia että tuossa olis semmoinen jolla pärjäis.

Täällä olisi tarkoitus viikonloppuna mennä luultavasti kauden viimeiselle retkelle, toivottavasti pitäs tuon pikkupakkasen ja vähän kirkastuis niin olisi mahtava tunnelma istuskella yksin saaren rannassa botskissa ja siemailla konjamiinia.

bonito
Viestit: 787
Liittynyt: 26.12.2006 10:53
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja bonito » 20.11.2008 9:50

Uusi vene on Bella 760 Delphin, jonka ostin Ruotsin, Itämerenpuoleisesta eteläkärjestä. Kyllä se vanha oli ihan omasta päästä tehty, moni sitä ihmettelikin, että kuinka voi tehdä tuollaisen ilman piirustuksia. No, tein ensiksi pellistä pienoismallin 1:10, jonka mitat kerroin kymmenellä, systeemi toimii hyvin, kun on vain tarkkana, 1 millin vika pienoismallissa, on 10 kertainen luonnollisessa koossa, rakentamisen helppous yllätti. Lisäneuvoja saa YV:llä, jos jotakuta kiinnostaa. Ed. rakentamani metallipaatti on Tampereella nykyään, ajoin sillä 14v. http://kuvablogi.com/nayta/880491/ . Mun piti "rahoittaa" muita ajeluita eläkkeellä, isonsiian ajoverkko pyynnillä, mutta EU suuressa viisaudessaan kielsi sen ja sitten loppui myös tuo löpöllä ajo. Pieneläkeläisellä ei ole varaa polttaa dieseliä vuodessa 2600ltr/vuosi. Jaaran miehet sillä ajelee nykyisin, heiltä ei löpö lopu.

Avatar
KS1030
Viestit: 692
Liittynyt: 21.01.2006 18:35
Paikkakunta: =VAASA=
Viesti:

Re: millos porukat rupee nostelee veneitä

Viesti Kirjoittaja KS1030 » 27.11.2008 23:38

linkoville kirjoitti:elikkäs kiinnostas milloin porukat rupee nostelee veneitä ylös

Itse nostin eilen tai oikeastaan ajoin trailerille, mutta oli jännä tunne ekakertalaisella ja kun vielä piti tuulla sivusta.
Eilen (26.11)nousi shanghai vedestä. lauantaina oli viimeinen saarireissu kun piti käydä tyhjäämässä vesi pönikät.

hieman oli jo jäätä mutta sehän ei tunnu missään :)
ainoastaan jännäsin että saako neliveto valtra vedettyä luiskasta ylös kun on aika jyrkkä ja oli aika paljon lunta ja jäätä. ei voi kuin äimistellä että yhtään ei sutinut vaikkei ollut kettinkejäkään renkaissa ja niin vain n. 6tonnin shanghai sieltä nousi.

olen haaveillut että jos joskus sais itsekkin nostettua veneen ettei tarvitsisi mennentullen maksaa venekuljetuksesta. omaa kalustoa olisi iso satamatraileri ja pikkunen valmet 361d takatuuppari. jos valmet ei ympäri keulisi niin uskon että kuitenkin shanghai vetäisi ennemmin sen veteen kuin vedestä itse nousisi. valmetti raasu kun ei paina kuin 1770kg.

no nyt on vuorossa glykoolin ajo moottorin läpi, pilssin putsaus ja pienen katoksen väsääminen.
_________________________
Moomba Mobius -Loaded with Ballast, Blood, Sweat & Beers , Valmet 361D -61
Kuva

Vastaa Viestiin