Sivu 1/1

Painokaarien pasutuksesta.

Lähetetty: 04 Elo 2008 16:05
Kirjoittaja merimakkara
Ensi keväänä pitäisi polkaista tuo minun projektini taas käyntiin. Nyt kun minulla oli muutama päivä aikaa ajattelin rakentaa pasutuslaitteiston valmiiksi ja kokeilla muutaman kaaren taivutusta. Lueskelin tämän sivuston ko. aiheet ja tein ensimmäisen pasutusputken tuollaisesta viemäriputkesta, johon porasin muutaman reiän kylkeen. Näistä reistä ohjasin 50mm muoviputkella kattilasta höyryn viemäriputkeen, jossa kaaret makasivat. En oikein onnistunut tuossa pasutuksessa, ensimmäinen kaari keskeltä poikki, ilmeisesti liian vähän höyryä. Kattila oli melko pieni.

Rakentelin sitten pienemmän laitteen johon mahtuu yksi kaari kerrallaan. Olin erittäin innoissani tästä laitteesta, laite toimii erinomaisesti, syy ilmeisesti tuossa pinta-alan pienuudessa. Rimat olisi saanut vääntää vaikka rusetille, eikä ne olisi katkenneet. Laitan kuvia tuosta härvelistä tuonne verkkoalbumiini jos jotakuta kiinnostaa.

http://picasaweb.google.fi/Superdexta/K ... laitteisto

Yksi asia minkä huomasin vaikuttavan erittäin paljon taivutuksen onnistumiseen oli kaarien liottaminen tarpeeksi kauan vedessä ennen höyrytystä. Parhaimpaan tulokseen pääsin, kun liotin kaarta uppeluksissa tasan kaksi vuorokautta ja pasutuksessa tasan kaksi tuntia. Riman laitoin pasutusputkeen niin, että veneen lautoja vasten tulevan pinnan laitoin alaspäin, jolloin höyry valeli ensimmäisenä riman alapuolta.
Toivottavasti näistä on jotain apua toisille saman asian kanssa painiville harrastelijoille.

Re: Painokaarien pasutuksesta.

Lähetetty: 04 Elo 2008 19:51
Kirjoittaja jor
merimakkara kirjoitti:kaaret makasivat
Saatkos konstruktiossasi putkea pystyasentoon "piipuksi"? Höyry (=lämpö)
kun tahtoo olla semmoista että se kipuaa tommosen vaakasuorassa
olevan putken yläpintaa ulos ja jos se kaaripuu ei oo just höyryvirrassa,
on höyryllä paljon tilaa mennä vapaata reittiä ohi. Tommosessa Veli-Matin
konstruoimassa vermeessä pasutettiin jatkoputkella ryydytettynä
kohtuumukavasti yli 3m pitkiä saarnilistoja. Tunnissa parissa tuli
mukavasti taipuvia. Ja kun tuli kiire, niin 2kW kuumatoho ahtimeksi
ja homma nopeutui vielä....

Kuva

Lähetetty: 04 Elo 2008 23:39
Kirjoittaja merimakkara
Kyllä sen putken saa suoraan ylöskin. Toi on varmaan yksi syy siihen miksi siinä viemäriputkessa ei riittänyt tehot, eli höyry kulki putken yläosaa pitkin. Nyt tuossa pienemmässä putkessa höyryä tulee putken täydeltä, parin- kolmenkymmene sentin päässä putken päädystä palaa vielä käsi eli käy todella kuumana. Tossa kattilan kannessa oli semmonen höyryventtiili, eli ilmeisesti kattila kehittää todella kuumaa höyryä.

Toi lämpöpuhallin oivallus on tosi hyvä, täytyy kokeilla sitä vielä jos tulee jotain isompaa pasutusta.

Lähetetty: 05 Elo 2008 10:14
Kirjoittaja Veli-Matti
Tuo "pystypasu" on se toinen minulla oleva pasu ja tarkoitettu kaarien ja listojen pasutukseen. Sitten on toinen isompi "vaakapasu" eristetystä peltiputkesta tehty jossa höyrytetään laudat ja isommat roippeet.
Sitä lämmitetään kosanilla ja pienempää sähkölevyllä ja näköjään sitten joskus myös kuumailmapuhaltimella. Sähkölevyn teho ei riitä jos tarvitaan vähänkin enemmän höyryä.

Lähetetty: 05 Elo 2008 13:38
Kirjoittaja Fiskarsson
Saunan padasta saa kätevän pasun. Toteutus paksusta vanerikannesta, jossa reikä puista pasutustorvea varten. Pasu ulos saunan ikkunasta ja ei muuta kuin puita padan alle.

Ja mä, kun luulin, että vain meidän talli on "hyvin varusteltu";)

Lähetetty: 05 Elo 2008 18:12
Kirjoittaja villery
Mä rakensin 110 viemäriputkesta sellasen, että n.5litrasesta kattilasta höyryt putkeen kahta pienempää pitkin. 110 putkeen porasin pienet reijät kylkiin molemmin puolin hieman puoltaväliä ylemmäs kahteen eri kohtaan, josta pieni metallitanko koko putkesta läpi. Sit kun työntelin saarnit päädystä sisään ne jäi putken yläpintaan jossa oli höyryä mukavast.
Taivuttelut onnistu aika hyvin. Kaaria taivuttelin 17 joista 4 mänt poikki.

Toivottavasti joku ymmärs tosta jotaa...

niin ja rimat oli 2 päivää likoomassa ja 2h höyrytys.

Lähetetty: 05 Elo 2008 18:59
Kirjoittaja ijp
Mihinkäs tota kuvan oikeassa laidassa näkyvää lasikuitumattoa on käytetty...? :-) Ette kai te vaan...

Lähetetty: 06 Elo 2008 10:12
Kirjoittaja Veli-Matti
Ne on noita hallin muiden käyttäjien roippeita. Hallin eri puolilla on veneitä, offroadautoja, rekkoja ja puusepäntoimintaa. Tässä hallinosassa on pöllyytellään autojen ja puu- sekä kusilaituveiden kanssa.

Tuo pystypasu on siitä vekkuli että siinä tahtoo olla liian nopea kierto höyryllä ja sitä joutuu säätelemään milloin mitenkin. Varsinkin tuossa turbotetussa versiossa kiertoa joutui hidastamaan melkoisesti. Mutta lämpöä siinä ainakin riitti!
Pelleilymielessähän se puhallin siihen täyttöreikään tökättiin mutta toimivan idean siitä sai eli ei koskaan kannata olla naissä(kään) hommissa liikaa otsa kurtussa.

Lähetetty: 06 Elo 2008 10:31
Kirjoittaja Ande
Pyhänhäväistys sekin on, jos sillä on tuota taustalla olevaan 9000 saabia korjailtu ;)

Lähetetty: 06 Elo 2008 10:41
Kirjoittaja Veli-Matti
Eikös se ole mersu?

Minä kun en noita automerkkejä oikein tunne enkä suorastaan välitäkkään niistä yhtään. Väitimpä hallissa yhtä just maalattua nissania ladaksi ja oli hyvä ettei jorin kanssa lyöty vetoa asiasta.

Lähetetty: 06 Elo 2008 10:57
Kirjoittaja Ande
Taitaa muuten olla näin tarkemmin katottuna :)

Ja sitä voikin sitten jo kuslaidulla paikkailla ;)

Lähetetty: 06 Elo 2008 13:04
Kirjoittaja ijp
Veli-Matti kirjoitti:Ne on noita hallin muiden käyttäjien roippeita. Hallin eri puolilla on veneitä, offroadautoja, rekkoja ja puusepäntoimintaa. Tässä hallinosassa on pöllyytellään autojen ja puu- sekä kusilaituveiden kanssa.
No hyvä. Mä ehdin kuvittelemaan jotain ihan muuta... :-)