Tietoja nopeasta Pellinkiläisestä kaivataan

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Vastaa Viestiin
Marko
Viestit: 16
Liittynyt: 15.05.2003 19:12
Paikkakunta: Porvoo

Tietoja nopeasta Pellinkiläisestä kaivataan

Viesti Kirjoittaja Marko » 17.07.2004 19:10

Olen antanut itselleni ymmärtää että nimenomaan nk. Pellinkiläinen olisi nopeakulkuisin fiskari-tyyppinen vene. Siis kyse on veneestä, jonka rungon muoto tekee siitä puoliplaanaavan, en sellaisista plaanilevy-viritys-hässäköistä :) Tästä olen saanut viitteitä mm. kirjasta "Suomalainen puuvene" jossa kerrotaan Göran Liljebergin veistämän pellinkiläisen (8m)kulkevan helposti n. 18 solmua.

Netistä enkä tältä palstalta en löytänyt aiheesta paljoakaan. Yksi lyhyt juttu missä mainittiin että ko. veneet kulkee jopa 20 solmua.

Eli löytyykö tältä foorumilta ko. venetyypin onnellisia omistajia? Minkälaisia käyttökokemuksia? Vaikuttaako runko negatiivisesti rullaukseen, kun pohjalinja on noin puolenvälin jälkeen lähes tasainen. Siis verrattuna selvään uppoumarunkoiseen jossa reilu köli koko matkalla? Minkälaisia matkanopeuksia saavutetaan ja minkälaisella koneteholla?

Olisin kiitollinen myös jos kertoisitte muita "tunnettuja" Pellinkiläisen veistäjiä, siltä ajalta kun veneet ymmärrettiin tehdä puusta, nykyisten lumikolien sijaan :) (yhtään muoviveneitä moittimatta)

Tässä keskustelunavaus, toivottavasti otatte kantaa

Ystävällisesti,

Marko

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 19.07.2004 10:46

Viimeisessä Kipparissa oli juttua viimeisestä (?) pellinkiläisestä veneveistäjästä jolla oli työnalla n. 8 metrinen hieno fiskari. Huippuja veistäjä lupasi 75 hp koneella viitisentoista solmua ja siihen oli tulossa plaanilevyt. Ei niinkään nopeuden vaan kulkuasennon takia. Käsittääkseni tuon seudun suuritehoisissa fiskareissa on lähes poikkeuksetta jo veistämöllä tehdyt plaanilevyt. Mikä sitten on noilla "merten vormuloilla" se miellyttävä matkanopeus ilman korvatulppia sitäpä en osaa sanoa. Naapurin kaveri joka opiskeli aikoinaan Kotkassa kertoi että ei ole tavatonta että siellä päin on 7 metrisessä fiskarissa on konetehoa 100hp ja kymppimetrisissä 200hp, toki siellä taitaa myös olla pienempiäkin koneita ;)... Sinänsä käsittämättömiä lukuja perämeren miehelle kun täällä päin pyritään siihen että koneteho on melkeimpä alakanttiin tarkkaan paperilla laskettuna että nippa nappa saavutetaan runkonopeus. Omassa 7,6 metrisessä on 20hp ja vanhat äijät nauraa että on kolme kertaa liian "riski" kone - peltiykkönen sopisi kuulemma kuin nenä päähän ja voimaa olisi jopa reservissä. Itse olen kyllä toista mieltä varsinkin kun on tullut ajeltua koko ikänsä niiden paperilla laskettujen konetehojen kanssa ja nyt on tuommoinen "raaseri" käsillä ;) ...
Meidän satamassa on tuommoinen vajaa 7 metrinen lasikuituavofiskari josssa on mersun 123:n kone ja näpäkät kantosiivet perässä ja huippuja löytyy 18 solmua. Julman näköistä menoa...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

blockhead
Viestit: 22
Liittynyt: 07.05.2003 22:04
Paikkakunta: Kaakossa

Viesti Kirjoittaja blockhead » 19.07.2004 11:52

Eikös se juttu ollut Markku Seppälästä Haminan Summasta. Loukkaantuu varmasti jos väitetään pellinkiläiseksi.

Kinde
Viestit: 793
Liittynyt: 25.11.2003 14:43

Viesti Kirjoittaja Kinde » 19.07.2004 15:22

Penikkana kun tuli kesäsin oltua saaressa pellingin naapurissa niin ainakin silloin oli nopeimmissa fiskareissa jonkimmoinen taso perässä.


Ei ne pellingissäkään ole osannu tehdä sellaista kapeaperäistä fiskaria jossa virtaus saatais irtoamaan rungosta tasaperäisen tapaan.

Eiköhän Pellinkiläisten maine nopeina fiskareina ole pääasiassa suurten konetehojen ja plaanilevyjen myötä syntynyt. On niiden rungoissa toki nopeaa kulkua auttavia muotoja kuten leveä perä ja tasainen pohja.

Veli-Matin mainitsemat perämeren fiskarit on pohjan muodoltaan ihan erilaisia pellinkiläisiin verrattuna. Ne on kapeampia ja jyrkkäpohjasempia ku pellinkiläiset ja niiden levein kohta on pituusakselinsa keskipisteessä. Siten ne tuntuu liikkuvan liukkaasti pienillä tehoilla.

Kinde

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 19.07.2004 16:41

Olet ihan oikeassa Blockhead! Tuli taas puhuttua ihan läpiä päähän...
Mutta eikös Summakin ole siellä jossain etelän varisten asuma-alueella?
Perämerelläkin on monenlaista venemallia, onhan tässä jotain 250km rannikkoa. On leveäpohjaista matalalla reunalla, on kapeaa lipakkoa korkealla reunalla, jne...
Ne on vaan semmoisia kun koneteho on vedetty minimiinsä että aakeelta laakeelta Ruåttin puolelta kun tulee ja kokka on vastaiseen niin tuntuu että välillä tullaan kaksi aaltoa takaisin ja joskus päästään yksi eteenpäin. Auta armias jos sattuu olemaan vielä kokuvene perässä ja pikkasen lastia niin tulee herkästi äiti mieleen...
Vaikka toisaalta etelässähän ihmisillä on aina kiire johonkin, useimmiten ei mihinkään, samaa hommaa taitaa olla veneiden moottoreiden kanssakin ;)
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Kinde
Viestit: 793
Liittynyt: 25.11.2003 14:43

Viesti Kirjoittaja Kinde » 19.07.2004 17:45

Joo kyllä kait noita kiuluja on kaikenmoisia paikkakunnasta riippumatta. Pellinkiläiselle tunnusomaisia piirteitä ei ainakaan mulle oo tullu perämeren pohjukassa vastaan vaan paatit on sielläpäin ollu solakampia.

Summahan on jossain Haminan reunoilla.

Pohjosessa on mulle opetettu että kylä venheen paikka on maala. Liekkö seurausta kiireettymyyestä vai lyhyestä kesästä. :))

Avatar
pelzi
Viestit: 72
Liittynyt: 15.06.2004 11:53
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pelzi » 19.07.2004 20:32

Isälläni oli aikanaan Göran Lilljebergin veistämä pellinkiläinen pituutta noin 9 metriä. 27 hevosvoimainen yanmar lykkäsi venettä 14-15 solmua. Tosin smemmoinen 8-9 solmua oli se mukavin matka nopeus. Mitään siipiä ja muita vippaskonsteja siinä ei tarvittu.
Onhan se kiikkerä ja kova rullaamaan ja vesilentää, mutta hyvä paatti sikses!

Marko
Viestit: 16
Liittynyt: 15.05.2003 19:12
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Marko » 20.07.2004 22:22

pelzi kirjoitti:Isälläni oli aikanaan Göran Lilljebergin veistämä pellinkiläinen pituutta noin 9 metriä. 27 hevosvoimainen yanmar lykkäsi venettä 14-15 solmua. Tosin smemmoinen 8-9 solmua oli se mukavin matka nopeus. Mitään siipiä ja muita vippaskonsteja siinä ei tarvittu.
Onhan se kiikkerä ja kova rullaamaan ja vesilentää, mutta hyvä paatti sikses!
Hei,

Ihan vaan tarkennuksena, tarkoitatko että rullaa ja on kiikkerämpi verrattuna muihin fiskareihin? Tässä käsityksessä minäkin olen, että ainakin Liljebergin veistämät veneet on ilman plaanilevyjä.

Varmaan on totta että tuon tyyppisillä veneillä mukava matkanopeus on jotain muuta kuin huippu (pätee varmaan kaikkiin veneisiin) Mutta on aika hyvä suoritus tuo 27 hp, jolla kulkee 14-15 solmua.

Ei kenelläkään sattuisi olemaan tällaista venettä joutilaana, saattaisin olla kiinnostunut hankkimaan lisää puuhastelua vapaa-ajalleni :)

Marko

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 20.07.2004 23:29

Tulipa yhtäkkiä mieleen se jonkun venelehden juttu fiskarista nimeltään Banaani - suora veto, 8,5 litran V8 turbolla ja suora putki. Huippunopeus n. 50 solmua eikä edes kunnon plaanilevyjä ;)
Uskoisin, että tuo 14-15 solmua, oli plaanilevyt tai ei, 27hp:n teholla 9 metrisellä veneellä edellyttää alle 1000 kilon kokonaispainoa eli vene oli varmaankin tosi kevytrakenteinen avofiskari?
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Marko
Viestit: 16
Liittynyt: 15.05.2003 19:12
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Marko » 21.07.2004 2:02

Juu,

Tuo Team Söderbyn (Sipoosta) "Banaani" taisi olla ihan esiintymässä Loviisassa järjestetyissä Formulaveneiden GP osakilpailussa. Itse en ole värkkiä nähnyt, mutta voin sieluni silmin nähdä miten tuollainen herneenpalko kyntää vettä roiskien...

Ihan tuollaista helvetinkonetta en sentään nopeakulkuisella tarkoittanut :) Vähän vähempikin riittää...

Jos Pelzi lukee tämän, niin voisitko kertoa meille oliko se mainitsemasi vene avo vai kuinka "raskaalla" kansirakenteella?

T: Marko

Avatar
pelzi
Viestit: 72
Liittynyt: 15.06.2004 11:53
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pelzi » 21.07.2004 7:03

Juu. kyllä se oli ihan normmaali etukajuutalla oleva ja painaa yli tonnin, mutta kevyempi kuitenkin kuin nämä täkäläisetpaatit. Se huomattava kapeus siitä tekee osaltaan vauhtia, ja sitä kiikkeryyttä. kiikkeryyteen vaikttaa tetysti myös se ylimääräisen painon puute.
Eipä se rullaaminen ja kiikkeryys nyt mitenkään ongelmaksi muodostunut vaikka sillä kuljettettiin myös liikunta esteisiä.
Täällä on muuten Kylmäpihlajan majakkaisännällä pellinkiläinen ja kylläpä taitaa mennä kelillä, kuin kelillä.

MD11C
Viestit: 49
Liittynyt: 03.12.2003 10:34

Viesti Kirjoittaja MD11C » 21.07.2004 9:13

Onko missään kuvia, miten nuo plaani levyt on toteutettu? Poistavatko rullausta yhtään.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 21.07.2004 16:19

Bertta-Lotan plaanilevyt näkyvät joissakin kuvissa sivuillani mutta ei siellä taida olla oikein kunnollista kuvaa niistä. Jaa, että poistavatko rullausta? Empä tiedä mutta tässä mennä viikolla ajettiin 14 metriseen laitamyötäiseen vähän rallia ja kaverin suurinpiirtein saman mittainen Sea Bee 27 rullasi kyllä Bertta-Lottaan verrattuna reilusti enemmän.
Mielestäni plaanilevyissä on yksi ikävän puoleinen haitta; peräankkurissa aallokossa ne päästelevät aikamoisia pläjäyksiä...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Kinde
Viestit: 793
Liittynyt: 25.11.2003 14:43

Viesti Kirjoittaja Kinde » 21.07.2004 17:41

minä en tuota yhtälöä purematta niele ;-) esim Tästä linkistä voi paattien runkonopeutta ihmetellä.http://www.sailnet.com/collections/arti ... =colgat006

jos painoa on noin 1200 kg ja vesilinja 8,5 m ja heppoja 30 on se aika ihme härveli jos 14 solmua kulkee. Pitää hetken hengitellä pussiin ja katella sitte mitä ja ketä uskoo :)) Meneehän ne sulkavallakin kovaa ja valla soutamal.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 21.07.2004 18:16

Mulla on kyllä vähän sama maku suussa :( sori vaan...
Onkos sitä nopeutta mitattu oikein kepsillä tai vaan "silimällä mulukastuna"?
Kun vein veneeni eka kertaa kunnolliselle pikataipaleelle niin tunnehan oli ihan kauhea, ainakin 14 solmua namikat kaakossa. Paikkana oli tuttu salmi jota ajan melkeinpä satoja kertoja kesässä perämottorilla joka kulkee lastista riippuen 15-18 solmua ihan kepsinkin mukaan. Nyt vauhti tuntui melkein yhtä kovalta ja olin aivan äimänkäkenä. Sanoin kaverille että tämmöisestä pirunmoisesta haipakasta pitää saada dokumenttia ja kaivoin kepsin eväskassista. Itku pitkästä ilosta, lievään vastaiseen vauhtia olikin vain rapiat päälle 9 solmua... Toiseen suuntaan ajaessa meni koneen lämmettyä kokonaista 10,3 solmua ja palatessa taas sitten 10,1. Karmean pettymyksen jälkeen ruvettiin hakemaan marssivauhtia kepsi piilossa ja löytyihän se, arviolta 7-7,5 solmua ja taas sitten kepsi esiin ja näytössä oli 6 solmua...
Veneeni painaa jotain 1500kg ja on todella kevytrakenteinen, koneessa on 20hp ja vesilinjaa plaanilevyineen jotain 7 metriä.
On täällä päin eräs legendaarinen 9 metrinen fiskari joka kulkee reilut 20 solmua mutta siinä onkin iso 6 diesel (140-150hp?) ja kunnon kantosiivekkeet eikä mitkään plaanilevyt räpätit perässä...
Katsoisin että omassa veneessäni plaanilevyjen suurin hyöty tulee kulkuasennon pitämisestä miellyttävänä eikä niinkään nopeuden nostosta.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Vastaa Viestiin