lautaa kylkeen
-
- Viestit: 3
- Liittynyt: 30.05.2003 17:42
lautaa kylkeen
Saimme perheeseemme viime viikolla uuden perheen jäsenen. Jäsen on melaisa tahi kopio, kuitenkin tasaperäinen, limisaumainen 7 metrinen moottorivene. kori on mäntyä ja kuidutus vesirajaan. Kuidutus on reunoilta irti ( maali varmaan jäänyt kuidutuksessa alle) olen putsannut kyljet puulle ja seuraavaksi revin irtokuidun pois. Kylkiin ja pohjaan joutuu kuitenkin vaihtamaan useita lautoja joten minkälaista mäntyä ja mistä kyselen. Onko limisaumaveneeseen iso operaatio ja kuinka taivutukset onnistuisi kätevästi. Ikuinen projektiko?
-
- Viestit: 936
- Liittynyt: 14.04.2003 10:33
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Paikkakunta tietysti vaikuttaa paljonkin, mutta Seppälän Venetarvike on aina takuuvarma vaihtoehto ja sieltä saa kunnon venelautaa. Järvenpäässä Haarajoen Sahalla tapasi olla oikein kunnollista tavaraa, mutten ole käynyt siellä hyvään aikaan.
Limilautaisen laudan vaihto on vähän mutkikas juttu kun puita pitää taivuttaa toisten alle, mutta jos siellä on useampi lauta vaihdettavana niin saahan sinne purkamalla tilaa. Muistat vain purkaa kaikki niitit ja muut sen poistettavan laudan puolelta niin että ehjää ei tarvitse rikkoa.
Alimmat laudat on pikku pakko höyryttää etupäästään, ne joutuu vääntämään melkoiselle propellille.
Jos remontti on kovasti iso ja pelkäät sen jäävän ikuisuusprojektiksi niin kutsupa veistäjä paikalle. Voitte hyvinkin päästä yhteisymmärrykseen siitä että sinä purat ja putsaat ja veistäjä käy sitten tekemässä sen vaikeimman eli sovittaa ja höyryttää laudat paikoilleen.
Limisaumaisen laudan vaihto jyrkkäkurvisessa keulassa voi vaatia aika monta lautaa kokeilua ennen kuin se alkaa sujua. Ei se mahdotonta ole, mutta jo pelkkään harjoitteluun harjoitteluun menee niin pitkästi aikaa että sen kun olisi palkkatöissä niin sillä jo maksaisi veistäjän paikalle. Ei kannata pelätä veistäjän kustannuksia, maksaa se omatoiminenkin lautojen tärvely ja ainakin voi olla lopputuloksesta varma. Eikä tarvitse täyttää kämmejä Sikafleksillä :)
Pekka
Limilautaisen laudan vaihto on vähän mutkikas juttu kun puita pitää taivuttaa toisten alle, mutta jos siellä on useampi lauta vaihdettavana niin saahan sinne purkamalla tilaa. Muistat vain purkaa kaikki niitit ja muut sen poistettavan laudan puolelta niin että ehjää ei tarvitse rikkoa.
Alimmat laudat on pikku pakko höyryttää etupäästään, ne joutuu vääntämään melkoiselle propellille.
Jos remontti on kovasti iso ja pelkäät sen jäävän ikuisuusprojektiksi niin kutsupa veistäjä paikalle. Voitte hyvinkin päästä yhteisymmärrykseen siitä että sinä purat ja putsaat ja veistäjä käy sitten tekemässä sen vaikeimman eli sovittaa ja höyryttää laudat paikoilleen.
Limisaumaisen laudan vaihto jyrkkäkurvisessa keulassa voi vaatia aika monta lautaa kokeilua ennen kuin se alkaa sujua. Ei se mahdotonta ole, mutta jo pelkkään harjoitteluun harjoitteluun menee niin pitkästi aikaa että sen kun olisi palkkatöissä niin sillä jo maksaisi veistäjän paikalle. Ei kannata pelätä veistäjän kustannuksia, maksaa se omatoiminenkin lautojen tärvely ja ainakin voi olla lopputuloksesta varma. Eikä tarvitse täyttää kämmejä Sikafleksillä :)
Pekka
-
- Viestit: 3
- Liittynyt: 30.05.2003 17:42
kiitos näkemyxestä
hyviä seikkoja kaikki tynni. Olen tuota kuidutusta purkanut ja rapsutellut ja näyttää siltä että vene on käänteinen ässäarpa. mitä enemmän rapsuu sitä kalliimmalta näyttää. En viel anna periksi mutta vaneroiminen tai rimapohja on tullut uusiksi vaihtoehdoiksi ja kenties sitä kirottua kuitua päälle. Pitää makailla viel joku tunti veneen alla ja kattella