Tuulilasivene 60-luvulta

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Saima
Viestit: 502
Liittynyt: 21.02.2004 10:36
Paikkakunta: Raasepori

Tuulilasivene 60-luvulta

Viesti Kirjoittaja Saima » 06.05.2008 21:28

http://xs227.xs.to/xs227/08192/seppalako2695.jpg
http://xs227.xs.to/xs227/08192/seppalako1229.jpg
http://xs227.xs.to/xs227/08192/seppa8586.jpg
http://xs227.xs.to/xs227/08192/seppa4661.jpg
http://xs227.xs.to/xs227/08192/seppa5933.jpg
http://xs227.xs.to/xs227/08192/seppalako-koysi877.jpg

Tuollainen mahonkivene pääsee kohta talliin ja rapsutukseen. Siitä saa pelkällä kyllästämisellä ja lakalla aika lailla hienon, mutta pohjan ja kölin kunto on arvoitus. Tai ei niinkään arvoitus, vaan aika huono. Muutamia kaaria on syytä myös lisätä tai vaihtaa. Mitä kölille ja pohjalle teemme, on vielä päättämättä. Jos se pysyisi koossa ilmeisine pakkasvaurioineen kunhan kaaret ovat vahvat eikä tekisi mitään...

Vene on ollut jokusen vuoden heitteillä. Pressu oli aivan romahtanut. Nyt se on ollut pari vuotta jotakuinkin kuivana. Syvemmin pohjan ja kölin kuntoa ei vielä ole tutkittu. Miten se tehdään? Minkälainen on tarpeeksi vahvaa?

Veneen mitat ovat tasan 5*2 metriä. Kuinka suuren koneen se vaatii? Tai kuinka pienen voisi laittaa pieninousuisella potkurilla, jotta se sentään vielä liukuisi kahdella hengellä. Entäpä kolmella?

Onkohan se Seppälän veistämöltä, kuten joku epäili?
Manner

Saima
Viestit: 502
Liittynyt: 21.02.2004 10:36
Paikkakunta: Raasepori

Viesti Kirjoittaja Saima » 06.05.2008 21:55

Toisaalta ei ne aineet hukkaan kuitenkaan mene kuin vaihdettavien osien kohdalla, jos päättäisi kokeilla ensin pysyykö vene koossa. Vene menee kaverilleni ja oma osuuteni on lähinnä konsultointi kunnostuksessa. Kerron toki kaikki erilaiset näkemykset hänelle. Kiitos niistä!

Halu olisi laittaa vesille jo tuossa keskikesällä, mutta jos se oikeasti mätä olisi, eihän siitä mitään tule.

Se oli saaressa, josta sen ajoin pikkumoottorilla muutaman sata metriä. Pistin vain pikimassaan saumoihin.

Kaipa pohjan kunto alkaa selvitä, kun maalia poistaa. Ja saattaa olla että raato luovutetaan eteenpäin, jos lautoja pitää uusia. Minun tuota pitikin yrittää ensin myydä, mutta sitten välähti tarjota sitä kaverille. Meinasin hinnaksi 300 euroa, vaan epäilyttää olisiko se kelvannut?
Manner

riumppi
Viestit: 34
Liittynyt: 19.01.2005 22:51
Paikkakunta: kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja riumppi » 06.05.2008 22:47

moi voin kertoa että ihan tähän samalle kylälle olis kelvannu samoin tein jos nyt ei ihan koko pohjaa tarttis vaihtaa ; ) siistin näkönen paatti ainakin kuvien perusteella. jouduin kehveli myymään rakkaimman rytöläjän pois kun emäntä vihjaili että neljä venettä on liikaa, ei maar köyhän on pakko koittaa löytää rahaa jostain kunnei se näköjään kasva pellossakaan T.RN

Saima
Viestit: 502
Liittynyt: 21.02.2004 10:36
Paikkakunta: Raasepori

Viesti Kirjoittaja Saima » 06.05.2008 23:05

Vene on Somerolla ja kohta Turun puolessa. Tulen ottamaan lisää kuvia kun homma edistyy ja kyselemään neuvoja.

Itse suunnittelin vähän villimpiäkin juttuja siinä vaiheessa kun ajattelin vielä itse sitä laittavani. Yksi oli että tekisi siihen lasikuituisen pohjan. Leikkaisi pohjan irti kauttaaltaan vesirajasta ja kiinnittäisi uuden tilalle jotenkin fiksusti. :D
Manner

Saima
Viestit: 502
Liittynyt: 21.02.2004 10:36
Paikkakunta: Raasepori

Viesti Kirjoittaja Saima » 27.05.2008 21:23

Olisi 60 heppainen Johnson 90-luvun alusta tarjolla. Mahtaako se olla liian tehokas tai painava?

Tehon valinnasta lueskelin sellaista, että iso kone saattaa olla pientä taloudellisempikin... mitenhän lienee. Ehkä vakiopotkureilla asia voi olla juuri niin, kun verrataan niin pieneen koneeseen joka ei hyvin vielä jaksa?

Muuten projekti on saatu siirrettyä työmaalle, vaikkei vielä ole aikaa ollut juuri mitään tehdä. Mahonkia on luvassa tutun veistämöltä ja toisaalta saarnikaaria.
Manner

Avatar
Arnie
Viestit: 210
Liittynyt: 22.08.2007 16:17
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Arnie » 28.05.2008 10:14

Tämähän oisi hieno ja oikean aikakauden mukainen moottori:
http://www.nettivene.com/284622

Saima
Viestit: 502
Liittynyt: 21.02.2004 10:36
Paikkakunta: Raasepori

Viesti Kirjoittaja Saima » 28.05.2008 18:53

Tuo linkki pitää lyhentää - tämä on nyt kovin hankalaa muuten. Arnie tai ylläpito hohoi! Kiitos.


Onhan ne hienoja nuo museoikäiset, mutta en innostu. ;) Kuusikymmenluku on niin lähellä että se on minunkin elinaikaani. Veneitä on paljon jäljellä, moottoreita ei. Kauempaa katsoen meidän aikanamme ajeltiin polttomoottoreilla ja minulle kyllä kelpaa vaikka tämän vuodenkin malli.
Manner

Saima
Viestit: 502
Liittynyt: 21.02.2004 10:36
Paikkakunta: Raasepori

Viesti Kirjoittaja Saima » 28.05.2008 21:38

Kuva
http://xs127.xs.to/xs127/08223/tallilla915.jpg

Kuva
http://xs127.xs.to/xs127/08223/tallilla2669.jpg

Kuva
http://xs127.xs.to/xs127/08223/notkeaa315.jpg

Kuva
http://xs127.xs.to/xs127/08223/tuettuna905.jpg

Kuva
http://xs127.xs.to/xs127/08223/irvistyy229.jpg

Kuva
http://xs127.xs.to/xs127/08223/pohja-keula603.jpg

Kuva
http://xs127.xs.to/xs127/08223/paikoillaan592.jpg

Kölitukit irvistävät irti laudoista yhdessä kohtaa - juuri siinä kohtaa missä keula tippuu tukematta alas. Vene sai oikean muodon kun se tuettiin vain päistään. Keskimmäinen tuki asetettiin viimeksi vain työntämällä paikalleen.

Ai niin muuten, sovimme kuitenkin että tämä on kimppavene ja yhteinen projekti! En päässytkään eroon tästä, mikä on mainiota. :)
Manner

Saima
Viestit: 502
Liittynyt: 21.02.2004 10:36
Paikkakunta: Raasepori

Viesti Kirjoittaja Saima » 06.08.2008 21:26

riumppi kirjoitti:moi voin kertoa että ihan tähän samalle kylälle olis kelvannu samoin tein jos nyt ei ihan koko pohjaa tarttis vaihtaa ; ) siistin näkönen paatti ainakin kuvien perusteella. jouduin kehveli myymään rakkaimman rytöläjän pois kun emäntä vihjaili että neljä venettä on liikaa, ei maar köyhän on pakko koittaa löytää rahaa jostain kunnei se näköjään kasva pellossakaan T.RN
Nyt sitten kävi niin, että totesimme ettei meistä ole tekijöiksi. Ei löydy aikaa edes aloittamiseen. Venettä on vain tutkittu ja pitemmälle ehtineen harrastajan avustuksella myös arvioitu. Hän ei pitänyt hommaa vaikeana. Kaaria on ainakin uusittava. Pohjimmaisetkin laudat ovat kohtuullisessa kunnossa eikä niitä suositeltu turhaan vaihdettaviksi. Kölilauta on kai uusittava, koska siinä on halkeamaa toisella puolen siinä mihin ensimmäinen lauta on niitattu.

(Musta pohjassa on pikimassaa, jota laitoin kuivan veneen saumoihin alunperin hakiessani veneen saaresta pois.)

Katsotaan nyt sitten, tuleeko joku hakemaan sen tallista Paraisilta. viewtopic.php?p=43524#43524
Manner

Vastaa Viestiin