Veneen pomppiminen

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
mato
Viestit: 7
Liittynyt: 15.11.2006 23:44
Paikkakunta: Siuntio

Veneen pomppiminen

Viesti Kirjoittaja mato » 28.04.2008 22:52

Terve. Mikähän mahtaa olla syynä kun vene alkaa pomppimaan, kun vauhtia alkaa olla n. 30 solmua? 25 solmua pystyy ajamaan mukavasti, mutta ei kovempaa. Trimmin säätämisellä ei ole vaikutusta. Vene on 5.6m pitkä ht vene ja painaa PALJON. Olisiko pohjan muodolla jotain tekemistä asian kanssa?

Mato

JuhaL
Viestit: 81
Liittynyt: 05.07.2007 0:43
Paikkakunta: Kaskinen

Viesti Kirjoittaja JuhaL » 28.04.2008 23:15

Itselläni on samaa ongelmaa hieman pienemmässä veneessä, se johtuu kuitenkin siitä että pohja ei ole enään suora, vaan veneen keskikohta on veneen väärinpäin ollessa notkahtanut. Voisiko olla samaa vikaa?

Toisella foorumilla lueskelin myöskin tähän aiheeseen liittyviä juttuja, moottorin paino, perän kantavuus, moottorin etäisyys perälaudasta, kavitaatiolevyn korkeus verrattuna pohjaan ym. asiat vaikuttavat tähän, eli vaihtoehtoja on. Oletko kokeillut lisätä painoa keulaan? Tai onko aikaisemmalla moottorilla toiminut paremmin?

Ehkäpä joku osais neuvoa tarkemmin?!

Pölhis
Viestit: 17
Liittynyt: 18.04.2007 23:22

Viesti Kirjoittaja Pölhis » 29.04.2008 0:10

Riippuu lähinnä siitä miten pomppii.
Saattaa johtua siitä, ettei pohjan ominaisuudet enää riitä siinä nopeudessa. Joissakin veneissä se on kuitenkin pelkkä "välivaihe" ja tehon ja nopeuden lisääminen poistaa pomppimisen ja vene lähtee "leijumaan".
Moottorin korottamista kannattaa kokeilla (mikäli kyseessä perämoottori -jos kyseessä sisämoottori korottaminen tuskin auttaa :) ).
No ei kai tässä mitään uutta ollut mutta pääsinhän viisastelemaan...

Mile
Viestit: 1181
Liittynyt: 25.02.2005 11:44

Viesti Kirjoittaja Mile » 29.04.2008 7:51

Painon siirtelyä veneen pituussuunnassa kannattaa kanssa kokeilla. Ainakin rauhoittaa jos painoa enemmän keulassa.

Trimmitasot voivat kanssa auttaa ; trimmaa keulaa alemmas - laukkaamisen pitäisi loppua. Trimmitasot voi tehdä itsekin, säätö vanttiruuvilla, ellei halua investoida namiskuukkelista säädettäviin.

Pohjan linjat kannattaa tarkistaa viivaimella ; pitäisi olla suoria veneen peräosassa - siis pituussuuntaisten linjojen.
Mile

Avatar
Jape
Viestit: 1628
Liittynyt: 02.07.2003 8:56
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jape » 29.04.2008 8:48

Aika monesti syynä taitaa olla just se että kun venettä on säilytetty trailerilla tai muussa vastaavassa, jolloin perä moottorineen roikkuu ilmassa, niin köli ja koko pohja on painunut notkolleen. Wamosissa koko kölipuu oli poikki suunnilleen metrin päästä perästä ja se oli tehnyt just samaa.

Jommi
Viestit: 245
Liittynyt: 15.04.2003 0:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Jommi » 30.04.2008 1:58

Asian voisi ehkä ymmärtää näin: Jokaiselle veneelle on tietty pohjan kohtauskulma veteen nähden, missä se on tasapainossa sen hetkisellä nopeudella. Tasapaino tarkoittaa tässä sitä, että vene ei laukkaa eli "pompi".

Se, monenko asteen kohtauskulma on tarpeen, riippuu lähinnä nopeudesta, painosta ja painon jakaumasta. Jokainen vene, oli sen pohja miten mutkalla hyvänsä, on tasapainossa silloin, kun nämä tekijät sattuvat olemaan oikein. Kaikkiin näihin tekijöihin voidaan vaikuttaa. Nopeuttahan voidaan säätää ja painopistettä voidaan siirtää.

Lisäksi voidaan vaikuttaa siihen, miten potkurin työntövoima suuntautuu. Jos perämoottoria kallistamalla pyritään nostamaan veneen keulaa enemmän, kuin pohjan optimaalisen kohtauskulman kannalta on tarpeen, niin syntyy laukkaamista, koska potkurin pito ei pysty pitämään yllä niin suurta kohtauskulmaa. Jos keulaa vastaavasti painetaan liian alas, niin pidentynyt märkäpinta aiheuttaa nopeuteen nähden liian suuren nosteen, eli vene pomppaa ylöspäin, irti vedestä.

Ehkä se on loppujen lopuksi niin, että tietyllä nopeudella ja painonjakaumalla on vain yksi oikea moottorin rikikulma. Eli käytännössä asia ratkaistaan hakemalla moottorille oikea kallistuskulma. Jos tässä suhteessa on valittavana vain karkeita säätöjä, niin hienosäätö on tehtävä siirtämällä painoa eteen- tai taaksepäin.

Kuulostaako jotenkin järkevältä?

mato
Viestit: 7
Liittynyt: 15.11.2006 23:44
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja mato » 30.04.2008 13:05

Kiitos kaikille vastauksista. pitää katsoa painoja ja kulmia myöhemmin, ensin pitää saada vene takaisin pintaan.

TeddyDiver
Viestit: 430
Liittynyt: 09.04.2007 15:12
Paikkakunta: Jäämeri

Viesti Kirjoittaja TeddyDiver » 01.05.2008 13:15

Pomppiminen riippuu myös aallokosta, joten jos paatti on herkkä pomppiin niin trimmillä ja painolla etupäässä vain muutetaan sitä minkälaisessa aallokossa niin tapahtuu/ei tapahdu (pahimmillaan ei tartte kun viikon vanha soutuveneen jälkimaininki). Tieten jos on sähkökippi ja hyvät "painolasti ominaisuudet" omaava perämies matkassa niin helppohan noita ominaisuuksia muutella tilanteen mukaan.
Spedellä oli iskarilla varustettu suksi veneen keulassa ja paatti kulki kuin juna..

Pellis
Viestit: 434
Liittynyt: 10.09.2007 20:57
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pellis » 01.05.2008 20:13

Porpoising englanniksi eli laukkaaminen on lienee kyseessä. Se johtuu yksinkertaisesti liian kantavasta eli leveästä/latuskasta perästä veneen painoon ja tehoon nähden. Myös liian pieni suora osuus veneen perässä vaikuttaa positiivisesti tuohon laukkaan.

Vastaa Viestiin