Veneen pomppiminen
-
- Viestit: 7
- Liittynyt: 15.11.2006 23:44
- Paikkakunta: Siuntio
Veneen pomppiminen
Terve. Mikähän mahtaa olla syynä kun vene alkaa pomppimaan, kun vauhtia alkaa olla n. 30 solmua? 25 solmua pystyy ajamaan mukavasti, mutta ei kovempaa. Trimmin säätämisellä ei ole vaikutusta. Vene on 5.6m pitkä ht vene ja painaa PALJON. Olisiko pohjan muodolla jotain tekemistä asian kanssa?
Mato
Mato
-
- Viestit: 81
- Liittynyt: 05.07.2007 0:43
- Paikkakunta: Kaskinen
Itselläni on samaa ongelmaa hieman pienemmässä veneessä, se johtuu kuitenkin siitä että pohja ei ole enään suora, vaan veneen keskikohta on veneen väärinpäin ollessa notkahtanut. Voisiko olla samaa vikaa?
Toisella foorumilla lueskelin myöskin tähän aiheeseen liittyviä juttuja, moottorin paino, perän kantavuus, moottorin etäisyys perälaudasta, kavitaatiolevyn korkeus verrattuna pohjaan ym. asiat vaikuttavat tähän, eli vaihtoehtoja on. Oletko kokeillut lisätä painoa keulaan? Tai onko aikaisemmalla moottorilla toiminut paremmin?
Ehkäpä joku osais neuvoa tarkemmin?!
Toisella foorumilla lueskelin myöskin tähän aiheeseen liittyviä juttuja, moottorin paino, perän kantavuus, moottorin etäisyys perälaudasta, kavitaatiolevyn korkeus verrattuna pohjaan ym. asiat vaikuttavat tähän, eli vaihtoehtoja on. Oletko kokeillut lisätä painoa keulaan? Tai onko aikaisemmalla moottorilla toiminut paremmin?
Ehkäpä joku osais neuvoa tarkemmin?!
-
- Viestit: 17
- Liittynyt: 18.04.2007 23:22
Riippuu lähinnä siitä miten pomppii.
Saattaa johtua siitä, ettei pohjan ominaisuudet enää riitä siinä nopeudessa. Joissakin veneissä se on kuitenkin pelkkä "välivaihe" ja tehon ja nopeuden lisääminen poistaa pomppimisen ja vene lähtee "leijumaan".
Moottorin korottamista kannattaa kokeilla (mikäli kyseessä perämoottori -jos kyseessä sisämoottori korottaminen tuskin auttaa ).
No ei kai tässä mitään uutta ollut mutta pääsinhän viisastelemaan...
Saattaa johtua siitä, ettei pohjan ominaisuudet enää riitä siinä nopeudessa. Joissakin veneissä se on kuitenkin pelkkä "välivaihe" ja tehon ja nopeuden lisääminen poistaa pomppimisen ja vene lähtee "leijumaan".
Moottorin korottamista kannattaa kokeilla (mikäli kyseessä perämoottori -jos kyseessä sisämoottori korottaminen tuskin auttaa ).
No ei kai tässä mitään uutta ollut mutta pääsinhän viisastelemaan...
-
- Viestit: 1181
- Liittynyt: 25.02.2005 11:44
Painon siirtelyä veneen pituussuunnassa kannattaa kanssa kokeilla. Ainakin rauhoittaa jos painoa enemmän keulassa.
Trimmitasot voivat kanssa auttaa ; trimmaa keulaa alemmas - laukkaamisen pitäisi loppua. Trimmitasot voi tehdä itsekin, säätö vanttiruuvilla, ellei halua investoida namiskuukkelista säädettäviin.
Pohjan linjat kannattaa tarkistaa viivaimella ; pitäisi olla suoria veneen peräosassa - siis pituussuuntaisten linjojen.
Trimmitasot voivat kanssa auttaa ; trimmaa keulaa alemmas - laukkaamisen pitäisi loppua. Trimmitasot voi tehdä itsekin, säätö vanttiruuvilla, ellei halua investoida namiskuukkelista säädettäviin.
Pohjan linjat kannattaa tarkistaa viivaimella ; pitäisi olla suoria veneen peräosassa - siis pituussuuntaisten linjojen.
Mile
- Jape
- Viestit: 1628
- Liittynyt: 02.07.2003 8:56
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
-
- Viestit: 245
- Liittynyt: 15.04.2003 0:10
- Paikkakunta: Helsinki
Asian voisi ehkä ymmärtää näin: Jokaiselle veneelle on tietty pohjan kohtauskulma veteen nähden, missä se on tasapainossa sen hetkisellä nopeudella. Tasapaino tarkoittaa tässä sitä, että vene ei laukkaa eli "pompi".
Se, monenko asteen kohtauskulma on tarpeen, riippuu lähinnä nopeudesta, painosta ja painon jakaumasta. Jokainen vene, oli sen pohja miten mutkalla hyvänsä, on tasapainossa silloin, kun nämä tekijät sattuvat olemaan oikein. Kaikkiin näihin tekijöihin voidaan vaikuttaa. Nopeuttahan voidaan säätää ja painopistettä voidaan siirtää.
Lisäksi voidaan vaikuttaa siihen, miten potkurin työntövoima suuntautuu. Jos perämoottoria kallistamalla pyritään nostamaan veneen keulaa enemmän, kuin pohjan optimaalisen kohtauskulman kannalta on tarpeen, niin syntyy laukkaamista, koska potkurin pito ei pysty pitämään yllä niin suurta kohtauskulmaa. Jos keulaa vastaavasti painetaan liian alas, niin pidentynyt märkäpinta aiheuttaa nopeuteen nähden liian suuren nosteen, eli vene pomppaa ylöspäin, irti vedestä.
Ehkä se on loppujen lopuksi niin, että tietyllä nopeudella ja painonjakaumalla on vain yksi oikea moottorin rikikulma. Eli käytännössä asia ratkaistaan hakemalla moottorille oikea kallistuskulma. Jos tässä suhteessa on valittavana vain karkeita säätöjä, niin hienosäätö on tehtävä siirtämällä painoa eteen- tai taaksepäin.
Kuulostaako jotenkin järkevältä?
Se, monenko asteen kohtauskulma on tarpeen, riippuu lähinnä nopeudesta, painosta ja painon jakaumasta. Jokainen vene, oli sen pohja miten mutkalla hyvänsä, on tasapainossa silloin, kun nämä tekijät sattuvat olemaan oikein. Kaikkiin näihin tekijöihin voidaan vaikuttaa. Nopeuttahan voidaan säätää ja painopistettä voidaan siirtää.
Lisäksi voidaan vaikuttaa siihen, miten potkurin työntövoima suuntautuu. Jos perämoottoria kallistamalla pyritään nostamaan veneen keulaa enemmän, kuin pohjan optimaalisen kohtauskulman kannalta on tarpeen, niin syntyy laukkaamista, koska potkurin pito ei pysty pitämään yllä niin suurta kohtauskulmaa. Jos keulaa vastaavasti painetaan liian alas, niin pidentynyt märkäpinta aiheuttaa nopeuteen nähden liian suuren nosteen, eli vene pomppaa ylöspäin, irti vedestä.
Ehkä se on loppujen lopuksi niin, että tietyllä nopeudella ja painonjakaumalla on vain yksi oikea moottorin rikikulma. Eli käytännössä asia ratkaistaan hakemalla moottorille oikea kallistuskulma. Jos tässä suhteessa on valittavana vain karkeita säätöjä, niin hienosäätö on tehtävä siirtämällä painoa eteen- tai taaksepäin.
Kuulostaako jotenkin järkevältä?
-
- Viestit: 430
- Liittynyt: 09.04.2007 15:12
- Paikkakunta: Jäämeri
Pomppiminen riippuu myös aallokosta, joten jos paatti on herkkä pomppiin niin trimmillä ja painolla etupäässä vain muutetaan sitä minkälaisessa aallokossa niin tapahtuu/ei tapahdu (pahimmillaan ei tartte kun viikon vanha soutuveneen jälkimaininki). Tieten jos on sähkökippi ja hyvät "painolasti ominaisuudet" omaava perämies matkassa niin helppohan noita ominaisuuksia muutella tilanteen mukaan.
Spedellä oli iskarilla varustettu suksi veneen keulassa ja paatti kulki kuin juna..
Spedellä oli iskarilla varustettu suksi veneen keulassa ja paatti kulki kuin juna..
-
- Viestit: 434
- Liittynyt: 10.09.2007 20:57
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti: