Puuveneen kesäsäilytys rannalla

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
ripatti
Viestit: 107
Liittynyt: 14.04.2003 21:53
Paikkakunta: Kerava
Viesti:

Puuveneen kesäsäilytys rannalla

Viesti Kirjoittaja ripatti » 29.05.2003 19:28

Keskusteluaiheessa Terva krokotiilinnahalla tuli esiin se seikka, että veneen ulkopinnan terva huuhtoutuu pois kesän mittaan jos vene on jatkuvasti vesillä. Meillä ei käytännössä ole mahdollisuutta pitää venettämme jatkuvasti kellumassa. Se viettääkin huomattavan osan ajasta kuivalla. Tästä seuraa helposti veneen kuivuminen ja ravistuminen.

Voiko mielestänne tänä estää sillä, että peittäisi veneen päältä ja laitojen yläosalta kevyellä pressurakennelmalla? Rakennelma voisi yksinkertaisuudessaan olla sellainen, että
i) rantautuessa masto otetaan pois ja jätetään veneen pohjalle
ii) varpatanko (spriitanko; tai laatokanveneessämme "sasta") tuetaan keskikohdasta A-rakennelmalla ja päädyt nojaavat niissä oleviin täkkeihin.
iii) päälle heitetään pressu, jonka pitkiin reunoihin on naulattu painoksi rimat.

Pressu voisi koeversiossa olla standardia vihreätä kevytpeitettä, mutta jos homma toimii, niin lopullisessa versiossa jotain vaaleaa pressukangasta (esim. sellaista jota käytetään talvisuojissa; mikä on sen kaupallinen nimi?).

Kommentteja tai vaihtoehtoisia ratkaisuja, kiitos! (Talas (venevaja) ei taida mennä kaavoittajalta läpi ja Saimaan vedenpinnan vaihtelut romuttaisivat moiset hankkeet muutenkin.)

Antti

Jommi
Viestit: 245
Liittynyt: 15.04.2003 0:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Jommi » 30.05.2003 0:47

Kokemukseni mukaan peittäminen auttaa, siis hidastaa kuivumista. Peitteen pitäisi olla niin paksu että sen alla on mahdollisimman vähän auringonvaloa. Sen pitäisi myös suojata tehokkaasti tuulelta (puuvenettä ei esimerkiksi pitäisi koskaan kuljettaa pitkiä matkoja auton lavalla tai trailerilla ilman että se on ilmavirralta suojattu). Vene pitäisi sijoittaa varjoisaan paikkaan. Kuivuminen hidastuu huomattavasti jos vene on maalattu.

Tämmöisiä tässä nyt tuli mieleen. Niin ja ehkä se kannattaisi oikein kääriä pakettiin (peitteeseen) jonka sisällä ilma ei lainkaan liiku, kunhan ei niin pitkäksi aikaa että alkaa homehtua.

Pekka Huhta
Viestit: 936
Liittynyt: 14.04.2003 10:33
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta » 02.06.2003 14:10

Tee passelin korkea ettei vesi tee sataessaan vesipussia laidan sisäpuolelle. Omassa veneessä vastaava viritys on tehty maston päälle, se on riittävän pitkä ja sen saa aika korkealle. Omassa kipossa käännän vain keulassa ja perässä olevan tuhdon kannen pystyyn tukea vasten, nostan maston päälle ja vot, siinä on.

Pelkät rimat voivat olla vähän kepoiset painoksi, mutta kokeile niillä. Lisänä voit vetaista narut tai mustekalat venepukkiin siitä rimasta.

Vaalea peite on aina tummaa parempi, koska sen alla vene ei lähde liiaksi lämpenemään. Osta siis valkoinen kevytpressu kokeiluihin jos valinnanvaraa on.

Joka tapauksessa ilman pitää päästä kiertämään pressun alla! Jätä tappi auki ja tällää vesi niin että mahdolliset tuulen kuljettamat tai presun välistä päässeet sadeveden rippeet pääsevät valumaan pois. Liian tiivis pressu vain homehduttaa ja lahottaa veneen.

Jos tontti on oma niin samantienhän siihen rakentaisi rapian metrin korkuisen pienen harjakattoisen "vajan" johon vene vedetään vinssillä. Muutama lauta ja pressua tai siistimmin harvat lautaseinät ja peltikatto. Sen kokoinen että vene juuri ja juuri mahtuu sisään. Ei tarvitsisi sählätä pressujen kanssa, ei olisi ristkiä veden kertymisestä pressun laskoksiin veneen päälle eikä rätti hieroisi veneenlaitaa vasten koko kesää. Tulisi tehtyä laudoista ja pellistäkin päivässä, pressusta ja kaudanpätkistä muutamassa tunnissa.

Pekka

Matti Laurila
Viestit: 340
Liittynyt: 16.04.2003 12:12
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Matti Laurila » 02.06.2003 16:55

Moro!
Ehdottomasti peittäminen kannattaa ja jatkaa muutenkin veneen ikää. Itselläni on moottoriveneen päällä saranoitu, puukehikkoinen ja kattopellillä päällystetty kansi, jonka voi taljalla kallistaa veneen toiselle sivulle. Kansi on kevyesti harjakansi ja toiminut peittona n. 20 vuotta. Kansi on veneen laidoista n. 20 senttiä irti joka puolelta, jolloin ilmankierto hoituu. Tähän kaavamieskään ei pääse käsittääkseni rutisemaan, ellei ole poikkeuksellisen aktiivinen. Lisäksi veneen voi katoksessa säilyttää myös talven oikeassa asennossaan, eli kääntämistä ei tarvita.

t.Matti

Vastaa Viestiin