Uusi "sammutinasetus"?

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Avatar
Virva
Viestit: 135
Liittynyt: 10.08.2006 22:27
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Virva » 05.03.2008 22:03

Terve,

sammutin pitää olla EN 3 mukainen ja teholuokaltaan vähintään 8 A 68 B.

Tehoissa A tarkoitaa..................
http://www.pelastustoimi.fi/neuvontapal ... d=sammutin

t. Juha
Jokaisen menestyvän miehen takana on hämmästynyt vaimo ..........

Avatar
Jape
Viestit: 1628
Liittynyt: 02.07.2003 8:56
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jape » 05.03.2008 22:22

Missäs kaikissa veneissä pitää sammutin olla?

Avatar
Virva
Viestit: 135
Liittynyt: 10.08.2006 22:27
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Virva » 05.03.2008 22:28

Vesiliikenneasetus 7.2.1997/124
2 §
Vesikulkuneuvon perusvarustus
Liikkeellä olevassa moottorilla tai yli viiden metrin pituisessa purjeella varustetussa vesikulkuneuvossa on oltava seuraavat käyttökuntoiset varusteet:

4) asianmukaisesti tarkastettu käsisammutin, jos vesikulkuneuvossa on liekillä toimiva polttolaite, sisäkone tai yli 25 kilowatin perämoottori; käsisammuttimen tulee olla standardin EN 3 mukainen ja teholuokaltaan vähintään 8A 68B; (4.5.2006/330)

5) 4 kohdassa tarkoitetun käsisammuttimen asemesta asianmukaisesti tarkastettu käsisammutin, joka on standardin EN 3 mukainen ja teholuokaltaan vähintään 13A 55B tai kuuluu vanhempaan AB- tai ABE -luokkaan ja sisältää sammutetta vähintään kaksi kiloa. (4.5.2006/330)

Käsisammuttimen tarkastus on tehtävä vuoden välein. Käsisammuttimen tarkastuksessa ja huollossa on noudatettava käsisammuttimien tarkastuksesta ja huollosta annettua sisäasiainministeriön asetusta (917/2005). (4.5.2006/330)

t. Juha
Jokaisen menestyvän miehen takana on hämmästynyt vaimo ..........

MÖsteri
Viestit: 1173
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 05.03.2008 22:59

Eli esimerkiksi Wickström on sitten se keskimoottori, jolloin veneessä on oltava tarkastettu sammutin vaikka ei pituutta steevien välillä olisikaan yli viittä metriä.

Sitäpaitsi näissä (turvallisuus) asioissa voi käyttää myös omaa harkintaa: Toissa kesänä tullessa nykyisen Petronillani varustajaksi oli ensimmäinen hankinta juurikin se sammutin. Silloin vielä luulin, etten sitä lain mukaan tarvitsisi, mutta ihan järki ajoi hankkimaan äyskäriä äikeempöö sammutinta: Wikströmin kaasutin, etulämmitin, bensaletku ja lopulta bensiinisäiliökin olivat melkolailla avointa mallia.

Mukana kulkee nykyisin myös sammutuspeite. Sitä voi käyttää moneen tarkoitukseen:

- Siitä tehdään rautalangan avulla paikka jos paikattu etulämmitin poksahtaa matkalla
- Siitä voi tehdä airojen kera raakapurjeen jos potkuri lakkaa pyörimästä
- Sitä voi käyttää peitteenä nukkumiseen, lämmittelyyn tai vaikkapa trallien suojana
- Sammutuspeite käy piknik-alustaksi hiekkarannalla

- Sen voi heittää palavan koneen tai bensatankin päälle siksi aikaa kun kopeloi sen sammuttimen esiin.

suoraa_huutoa
Viestit: 479
Liittynyt: 26.07.2006 13:09
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja suoraa_huutoa » 06.03.2008 11:03

Moi,

Yks tuttava oli kerran kokemassa verkkoja vanhalla kuidutetulla 5m pitkällä keskari veneellä, jossa äänestä piti huolta bernardilainen.

Polliisit tuli ja sano et näytäs äyskäri ja sammutin. Kaveri nappas verkkosaavin ja sano että tässä on molemmat. Polliisi setä sano et mitäs teet jos syttyy palamaan. Johon kaveri kehu, että lappaa sillä saavilla vaikka koko paatin täyteen vettä.

No, polliisit nauro ja anto sakot.

-Matti
HULLU itselleen töitä ostaa.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 06.03.2008 11:47

Mitä tuota sammutinta on tullut funtsitua niin hyvähän se on olemassa jos sattuu vaikkapa rasvapalo hellalla. Mutta joskus on tullut mieleen että mitä sillä ehtii tehdä vaikkapa jos pilssiin valunut bensiini syttyy - taitaa olla viisainta käyttää sekin sammuttimen haromiseen käytetty aika käyttää mahdollisimman pikaiseen poistumiseen laidan yli.
Eipä silti sammutinhommat on ollut aina kunnossa tuplasti ja nyt täytyykin tarkistaa että ne ovat uuden määräyksen mukaisia tulevalle veneilykaudelle.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

MÖsteri
Viestit: 1173
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 06.03.2008 14:41

Bensapalo pilssissä trallien alla on tosiaan aika paha sammutettava... Ja toisaalta se on ikävän mahdollinen, sillä noissa vanhoissa bensavempaimissa voi yllättävän helposti joku kohta alkaa päästämään.

Toissa kesänä ajellessani onnistuin innoissani potkaisemaan bensaletkun irti tankista. Siinä oli silloin vielä joku iesuksen aikainen hanannysä, jossa letku oli klemmarilla. No eipä sitä huomannut ennenkun aloin haistella, et kuinkas kenkä niin bensalle lempppaa ja jalkaakin kylmää... :=D Solexi ei ehtinyt muuten edes käydä tyhjäksi, kun matka taas jatkui korjailun jälkeen.

Eipä ole iso homma tosiaan huolehtia se sammutin asianmukaiseen kuntoon.

Kasperi
Viestit: 26
Liittynyt: 07.03.2008 14:11

Viesti Kirjoittaja Kasperi » 08.03.2008 11:51

Varsin usein näkee tarjouksessa edullisia 2 kg sammuttimia. Itse olen ostellut uuden sellaisen joka vuosi vanhan tarkastuksen sijaan. (tarkastus noin 8 euroa, uuden saa 9...15 euroa) Nyt on sammuttimia joka nurkassa, ja vuosihuolto tehdään kääntämällä sammutin ylösalasin ja kumauttamalla kumivasaralla pohjaan, niin paakkuuntunut sammutusaine irtoaa.

Ostaessa kannattaa tarkastaa valmistuspäivämäärä, jottei sammutinta tarvitse heti viedä tarkastukseen. Valmistuspäivästa vuoden kelpaa veneeseen ja asuntovaunuun ilman tarkastuksia.
Viimeksi muokannut Kasperi, 08.03.2008 20:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

TeddyDiver
Viestit: 430
Liittynyt: 09.04.2007 15:12
Paikkakunta: Jäämeri

Viesti Kirjoittaja TeddyDiver » 08.03.2008 16:08

Onhan se hyvä että jotain lakeja säädetään ja valvotaan. Alkaa vaan välillä ottaan pannuun kun alvariinsa pitäs kulkee jossain maalikylässä jotain vehjettä leimaamassa. Autokatastus olis 175km päässä muutamana pvnä viikossa, mutta oon töissä ihan eri suunnassa. Eli Perjantaisin jos oon vapaalla niin pitäs huitasta 345km yhteen suuntaan että olis konttorilla. Ei uskalla ees ajatella että tarttis käydä uusinta näytöllä, tai jos tarttis laittaa seisonta vakuutukseen... Ja sitten nää sammuttimet ja paukkuliivit prkl.. Myisköhän joku, vaikka Romanialainen firma, noita tarkastajan pätevyyksiä niin vois ite....

Pellis
Viestit: 434
Liittynyt: 10.09.2007 20:57
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pellis » 08.03.2008 21:22

Kannattaa näitä halpoja "2 kg" sammuttimia ostaessaan tarkastaa juurikin, että tuo teholuokka on vähintäänkin mainittu 8 A 68 B, jää joskus tuo polttoainepalonsammutusluokka liian alhaiseksi. Toisaalta voi tehdä niinkin, että laittaa kaksi 5 A 34 B sammutinta.

Kapu III
Viestit: 364
Liittynyt: 14.04.2007 14:11
Paikkakunta: Mänttä

Viesti Kirjoittaja Kapu III » 08.03.2008 22:18

Niinpä niin

Muistakaas myös sellainen pointti etttä noissa "halpahallien" tarjous samuttimissa on muuten paljon surkeemmat sammutin aineet sisällä eli ns. merkkivehkeissä on paljon parempi sammutusteho.

Olisin kyllä erimieltä tuosta kahdesta 5A 34B sammuttimesta, että ne muka vastais yhtä 8A 68B sammutinta, koska käyttö on kuitenkin on niin että et pysty kahdella samuttamaan yhtä aikaa.
Osta sinäkin vene, niin ei tarvi katua.

Kasperi
Viestit: 26
Liittynyt: 07.03.2008 14:11

Viesti Kirjoittaja Kasperi » 08.03.2008 22:50

Kapu III kirjoitti:Muistakaas myös sellainen pointti etttä noissa "halpahallien" tarjous samuttimissa on muuten paljon surkeemmat sammutin aineet sisällä eli ns. merkkivehkeissä on paljon parempi sammutusteho.
Sammutinhankinnoissa on olemassa kaksi koulukuntaa - ne, jotka haluavat täyttää lain kirjaimen, ja ne, jotka haluavat (mahdollisessa tositilanteessa) sammuttaa jotakin.

Niille, jotka haluavat varmistua sammutustehosta, 2 kg sammutin on auttamatta liian pieni, joten sen käytännössä ainoa (todellinen) tehtävä on lain kirjaimen täyttäminen. Siksipä sammuttamisesta kiinnostuneet hankkivat vähintään 6 kg sammuttimen ja mielellään pari sellaista. Ja haloni konetilassa olisi se ainoa oikea, mutta nykyään kielletty.

Kuvitelma siitä, että uuden määräyksen 2kg sammutin olisi jotenkin olennaisesti tehokkaampi kuin vanha 2kg, on hyvin harhaanjohtava.

Kapu III
Viestit: 364
Liittynyt: 14.04.2007 14:11
Paikkakunta: Mänttä

Viesti Kirjoittaja Kapu III » 08.03.2008 23:11

Juuri näin

Pitänee vielä painottaa, että 2kg "halpis" ei ole sama kuin 2kg merkkimalli sammutusteholtaan.
Osta sinäkin vene, niin ei tarvi katua.

Avatar
Jussi_R
Viestit: 41
Liittynyt: 07.11.2003 16:15
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Jussi_R » 09.03.2008 12:43

Venekäyttöön tuleva sammutin kannattaisi olla mallia "letkulla varustettu".
Letkulla on helpompaa suhauttaa jauheet esim. konekopan alle tai pilssiin. Ei tahdo tollanen kiinteällä suuttimella oleva pullo aina taipua tarpeeksi.
Samalla puuveneellä isänisältä pojanpojalle

Avatar
Jenu
Viestit: 186
Liittynyt: 06.10.2006 7:34
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jenu » 10.03.2008 23:03

Kasperi kirjoitti: Sammutinhankinnoissa on olemassa kaksi koulukuntaa - ne, jotka haluavat täyttää lain kirjaimen, ja ne, jotka haluavat (mahdollisessa tositilanteessa) sammuttaa jotakin.

Niille, jotka haluavat varmistua sammutustehosta, 2 kg sammutin on auttamatta liian pieni, joten sen käytännössä ainoa (todellinen) tehtävä on lain kirjaimen täyttäminen. Siksipä sammuttamisesta kiinnostuneet hankkivat vähintään 6 kg sammuttimen ja mielellään pari sellaista. Ja haloni konetilassa olisi se ainoa oikea, mutta nykyään kielletty.

Kuvitelma siitä, että uuden määräyksen 2kg sammutin olisi jotenkin olennaisesti tehokkaampi kuin vanha 2kg, on hyvin harhaanjohtava.
Juu, näin on että kahden kilon sammuttimessa on lain kirjaimen täyttämisen lisäksi se hyvä että se tyhjenee niin nopeasti että ehkä kerkiää vielä hyppäämään laidan yli ennen kuin puntit käryää. Se tulipalo nimittäin ei todennäköisesti sammu kakskilosella :-(

Vastaa Viestiin