Kuha kirjoitti:Lyijyakku ei anna kauaa 1C virtoja, kauanko voit ajaa tuolla akulla urut auki?
En ole kovin pitkiä vetoja ajanut urku auki, ehkä maksimissaan kymmenisen minuuttia, tosin viisimetrisellä merisoutuveneellä. Olettaisin 0,3..0,5C virtojen riittävän omaan käyttöön vallan mainiosti (kakkos- tai kolmosvaihde käytännössä). Viitosvaihde on tässäkin vehkeessä ihan omaa luokkaansa, virrankulutus kutakuinkin kaksinkertaistuu nelosvaihteeseen nähden.
Kuha kirjoitti:Moottorin nopeusasetukset vaikuttivat nopeuteen siten että ensimmäiset kolme nopeutta olivat käyttökelpoisia ja kaksi ylintä lisäsivät lähinnä liplatusta ja virrankulutusta.
Tämä havainto on identtinen omani kanssa. Oletko vielä vertaillut nopeuksia ja virtoja erilaisilla kuormilla?
Kuha kirjoitti:Lyhyen jollan runkonopeus on varsin alhainen joten suurempi teho ei auta. Alimmat nopeudet on rajoitettu jollain vastuksella joten osa tehosta menee hukkaan lämpönä.
Pitääpäs kurkata omankin moottorin sisuksiin. Luulisi, että tehoa säädettäisiin pikemminkin jollakin sopivalla PWM-trankkusäätimellä, jossa aaltomuodon kantin leveyttä säädeltäisiin sopivin portain..tosin silloin olisi ihan sama tehdä säädöstä portaaton. Hmm..jos kotelosta löytyisi hieman tilaa, sitähän voisi rakennella sisuksiin oman säätimen ja tehdä laitteesta huomattavasti hifimpi - ilman ylimääräisiä lutikoita ja bokseja. Sitten vielä sopiva servo ohjaamaan asentoa...ja sitten voisi hyväksyä ohjausboksin, jonka voisi ottaa kouraan ja käyttää mistä kohden venettä tahansa. Ja rakentaa pulpetti. Ja rimakansi. Ja ja ja...
Kuha kirjoitti:Jollassa nopeus pysyy kuitenkin samana vaikka suurin nopeus toki tuntuu voimakkaammalta. Moottoria kannattaa nostaa mahdollisimman ylös jotta kaikki nopeus saadaan irti, samat kikat kuin tehokkaammilla mottoreilla pätevät myös tässä mittakaavassa.
Hyvä vinkki, pitänee kokeilla ja vertailla nopeuksia vielä toistamiseen. Onko tähän mitään tarkempia ohjenuoria vai mennäänkö pärstuntumalla, virtamittarilla ja gepsillä? ;)
Kuha kirjoitti:Vaihdoin alkuperäisen johdon halpaan starttikaapeliin ja laitoin sekä akkukoteloon että moottorin päähän Anderson-tyyppiset liittimet (Elfa tuotenumero 42-114-88, google: Anderson 50A). Alkuperäinen johtohan on varsin olematon ja toisaalta ainakin akun päähän kaipaan helpon liittimen joka kestää em. virrat.
Yritin ajaa moottoria halvalla PWM-säätimellä mutta se ei jostain syystä toiminut (tehoa ei tullut, homma ei vain toiminut) täytynee tutkia asiaa tarkemmin. Tarkoitus olisi laittaa säädin johtoon jolloin konetta voisi pitää täysillä (ei hidastavaa vastusta) ja säätää nopeutta PWM-säätimellä.
Ainakin Minn Kota on tuunattavisa säätämällä hiilien ja roottorin asentoa, ihan kuin vanhat Mabuchit aikoinaan. Pistän jossain vaiheessa nettiin kuvia ja ohjeet jos mittaustulokset osoittavat että hommassa on järkeä.
Tutkitko muuten skoopilla säätimen ulostuloa eri kaasuasetuksilla? Minkälainen säädin tarkalleen ottaen oli käytössä ja ajoitko samalla akulla kuin normaalistikin?
Tuntuu, että ollaan pitkälti samoilla linjoilla tämän tekniikkapuolenkin kanssa. Vaihdoin moottorin kaapeleihin halpishauenleukojen tilalle hieman järkevämmät liittimet (käyttämäni akku on peräisin sähköskootterissa ja siinä on navoissa muistaakseni M4- tai M5-kierrereijät), mutta en älynnyt ottaa jännitehäviömittauksia johdon yli - ainakaan vielä. Voisi mielenkiinnosta kokeilla pistää vaikka neulaa piuhan alkupäähän ja katsoa minkä verran jännite tippuu hengettömän johdon varrella.
Sitähän voisi ottaa projektiksi muutenkin rakennella oma PWM-säädin vaikka jonkun soppelin Atmelin prossun ympärille, niin saisi samaan palikkaan viriteltyä myös muuta kivaa dataa LCD-näytölle. Mulla pitäisi olla romulootassa sopiva n. 200A kestävä N-fetti, jolloin hommassa pärjäisi periaatteessa yhdellä tehofetillä. Suunnanvaihtoon voisi viritellä pari pienempää FETtiä kääntelemään vaikka sopivankokoista relettä, tms., jonka läpi voisi homman hoitaa kivuttomasti. Tai ainakin simppelisti. AVR:n kanssa voisi PWM:n hoitaa melko nätisti ja sen voisi jättää konffattavaksi muutamalla potikalla, joista luetaan asetukset aina käynnistyksen/resetin yhteydessä.
Virtamittariksi ajattelin alkuun viritellä vamliiksi hyllystä löytyvän Biltemalaisen viisaripelin, mutta pitää tutkia tarkkaan minkä verran jännitettä sen yli menee haaskuuseen ja tarpeen tullen kehitellä jotain hieman hifimpää tilalle.
Tuota omaakin pulikkaa joutunee hieman availemaan ja tutkimaan syksyn/talven mittaan, josko siellä olisi reservissä odottamassa jokunen hattiwatti hukkatehoja, jotka saisi pienellä tuunauksella hyödynnettyä.
-Sale