Lyijymönjää Virosta?

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Avatar
ainur
Viestit: 652
Liittynyt: 29.11.2007 11:12
Paikkakunta: Savonlinna

Lyijymönjää Virosta?

Viesti Kirjoittaja ainur » 25.01.2008 17:45

Onko kellään tietoa saako Virosta vielä lyijymönjää ? Ja jos niin mistä?Kotimaasta ei taida löytyä.... Kiitos.
onhan se päivä vielä huomennakin...

Alkuperäinen ja uudistettu,kuvat.
http://kuvablogi.com/nayta/787758/" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
Mikko Lehtikanto
Viestit: 171
Liittynyt: 24.07.2007 11:33
Paikkakunta: Joensuu

Re: Lyijymönjää Virosta?

Viesti Kirjoittaja Mikko Lehtikanto » 25.01.2008 18:31

ainur kirjoitti:Onko kellään tietoa saako Virosta vielä lyijymönjää ? Ja jos niin mistä?Kotimaasta ei taida löytyä.... Kiitos.
Ei sitä Virostakaan taida saada. Tuolla Virolaisella foorumilla neuvotaan ostamaan Suomesta ja tuota mainittua Rylardin mönjää saakin monesta paikasta noin 30 euroa/0,75l

http://www.foorum.kipper.ee/viewtopic.p ... 1266f7e359

Venäjältäkin koitin sitä kaverilla ostatuttaa, mutta Moskovassa on vain melkein vain Suomalaisia maaleja kaupassa ja sitten näköjään rautaoksidimaaleja joita Ruotsalaiset tuntuu käyttävän. Ruotsissa ja Saksassa mönjästä on kunnon kiellot.

Itse olen Isosta-britanniasta,Hollannista ja Belgiasta ainetta myynnistä löytänyt.

http://www.moxverf.nl/website/index.php?Product=37048

Siitä mikä tuossa on liuottimena ja paljonko mönjää joukossa on en tiedä. Ja kun on myrkkyä ja maalia niin eipä tarvii tilatakaan kun posti ei kuljeta ja kuriiri takuulla kallis. Pitäskö lähtee ite hakeen.

Pekka Huhta
Viestit: 936
Liittynyt: 14.04.2003 10:33
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta » 25.01.2008 20:36

Lyijymönjäpigmenttiä sai ainakin vielä viime keväänä kun osasi ammattimaalikaupasta kysyä. Paikallisessa Värisilmässä oli, ostin kaiken mitä kaupassa oli jälellä, eli kolme kiloa. Ehta pigmenttihän säilyy maailman tappiin asti, eli sikäli helppo homma.

Lyijymönjän teko pigmentistä asti ei ole lainkaan vaikeaa, oikeestaan helpompaa kuin muiden öljymaalien. Se on kumminkin sen verran tappavaa ainetta, etten taida ohjetta laittaa tähän. Jos joku sitä pigmenttiä saa jostain niin voin kyllä ohjeen antaa. Vaikka muuten oon aika vapautunut kaikenlaisten suojaimien kanssa niin ton kanssa on kyllä kortsut kädessä kun maalaa ja irtopigmenttiä pölistellessä oon kyllä ottanut ihan sikanassen naamalle, ettei tartte liiaksi hengitellä pigmenttiä.

Ekopekkana ei pitäis paljo tuommoisia myrkkyjä käyttää, mutta on se vaan pirun hyvä aine.

Joku sais kokeilla sinkkivalkoispohjamaalia veneessä, ohut sinkkimönjä voisi toimia hyvänä pohjusteena siinä kuin lyijymönjäkin. Rautamönjän ohje pitäisi kaivaa jostain vanhasta kirjasta, sitäkin voisi koittaa.

Hauska juttu sinänsä että nyt ollaan jälleen pääsemässä takaisin siihen että ihmiset sotkee itse maalinsa sen sijaan että ostetaan kaikki kaupasta.

Pekka

Avatar
vanhami
Viestit: 507
Liittynyt: 16.04.2003 14:35
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vanhami » 25.01.2008 21:30

Pekka Huhta kirjoitti:Lyijymönjäpigmenttiä sai ainakin vielä viime keväänä kun osasi ammattimaalikaupasta kysyä. Paikallisessa Värisilmässä oli, ostin kaiken mitä kaupassa oli jälellä, eli kolme kiloa.
Sen jälkeen, kun mä olin ostanut ne 30 kg sieltä pois ja soittanut sulle, että tais sinne jotain vähän jhäädä hohohohoo.... ;)

Vestekistä saa Rylardin tehdaskamaa ihan hyllytavarana. Itse en sitä ole ostanut vaikka siellä töissä olenkin. Oon tehnyt ite. Tulee halvemmaksi, mutta on se kyllä aika sotkusta puuhaa.
Veneiden näprääminen on kivaa. Samoin saaressa siggen polttelu takakannella olutpullo kädessä. Veneilystä en niinkään perusta.

http://www.mikavanhala.fi

Yrittäjänä venetarvikekaupassa.
http://www.heater.fi/

suoraa_huutoa
Viestit: 479
Liittynyt: 26.07.2006 13:09
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja suoraa_huutoa » 25.01.2008 21:37

Moi,

tämä tulee minullekin jankohtaiseksi kunhan ensiviikonloppuna aloitan kyllastyksen ja saan sen joskus päätökseen.

Onko pekka tämä tommin joskus esittämä tapa käyttämäsi:

"Lyijymönjää voi tehdä kahdella tavalla: monimutkaisesti tai sitten yksinkertaisesti. Olen aina käyttänyt jälkimmäistä. Se tapahtuu niin, että otetaan vernissaa ja kaadetaan sitä hieman purkin pohjalle. Sitten otetaan lyijyoksidia ja kaadetaan sitä samaan purkkiin. Sitten sekoitetaan. Jos tuli paksua, lisätään vernissaa. Jos tuli löysää, lisätään lyijyoksidia. "

Sitten yksi kysymyskin:

Pellaväöljyllä kyllästettäessä jotkut vetävät lopuksi vernissaa. Eikös tossa lyijymönjässä nyt ole vernissa mukana ja sen vaiheen voi jättää tekemättä?

-Matti
HULLU itselleen töitä ostaa.

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Puuvenekeskustelu: lyijymönjä

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 26.01.2008 21:12

Mikä on ollut lyijymönjän käytön tarkoitus? Veneessäni sillä on käsitelty
myös sisäpuoli ja maalattu jollain muulla päälle. Onko/korvaako se perinteiset pellavaöljypohjaiset lahonestomenettelyt ja nykyaikaiset Owatroolit? Tiedän sitä käytetyn myrkkymaalina pohjissa.
Terv. Donna 28

Pekka Huhta
Viestit: 936
Liittynyt: 14.04.2003 10:33
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta » 28.01.2008 15:44

Parempaa mönjää tulee kun pigmentin ensin kastelee (n. 1 vrk) ja sitten lisää siihen vernissaa niin että vesi nousee pintaan. Maalin kuivuvuutta saa parannettua lisäämällä siihen myös kuiviketta, sikkatiivia tai serotiinia.

Kyllä siitä mönjää tulee kuiviltaankin sotkemalla, mutta tuo pigmentin kastelu ensin tekee maalista parempaa.

Lyijy on niin myrkyllistä että se toimii hyvänä lahosuojana. Ja jos viitataan "perinteisiin" lahonestokäsittelyihin niin se on kyllä ihan sitä kaikkein perinteisintä sorttia. Ja tehokas.

Pekka

Avatar
Mikko Lehtikanto
Viestit: 171
Liittynyt: 24.07.2007 11:33
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mikko Lehtikanto » 21.02.2008 19:09

Kävin paikallisessa maalikaupassa ja kysyin löytyykö lyijymönjää. 5L pönttö Hempelin Hempalin red lead light red löytyi. Kaupan viimeinen oli. reilu 8 kiloa oli pöntöllä painoa ja tuossa on liuottimena white spirit eli lakkabensiini/mineraalitärpätti. 90 euroa tuli hinnaksi.

Vastaa Viestiin