Sivu 1/3

Kutsu toteuttamaan puuvenesatamaa Aurajokeen!

Lähetetty: 03 Tammi 2008 18:26
Kirjoittaja PLeino
KUTSU !

Puuveneet ovat pitkään kuuluneet erottamattomana osana Aurajoen kulttuurimaisemaan –aluksi saaristolaisten käyttöveneiden ja sittemmin huviveneiden muodossa. Pienveneiden maisemallinen arvo kaupunkinäkymässä on tunnustettu jo varhain, onhan esimerkiksi kiinnityspaalujen välimerensininen väri arkkitehti Erik Bryggmanin valitsema. Myös taiteilijat ovat vuosien saatossa ahkerasti kuvanneet Aurajokea veneineen.

Jokea tukikohtanaan käyttävien kalastus- ja käyttöveneiden sekä huviveneiden määrä on kuitenkin vähentynyt vuosi vuodelta. Perinteen elvyttämiseksi ollaankin selvittämässä käytännön edellytyksiä hankkeelle, jonka tavoitteena on luoda Aurajokeen puuvenesatama.

Alustavan suunnitelman mukaan satama tulisi sijoittumaan joen itärannalle Suomen Joutsenen entiselle paikalle Martinsillan kupeeseen sekä Martinsillan ja Myllysillan väliselle alueelle. Näillä alueilla ohikulkevan vesiliikenteen aallonmuodostus ei tuota ongelmia. Alueen valvontaan, paikoitukseen sekä muihin käytännön asioihin on tarkoitus kiinnittää erityistä huomiota.

Hanketta koordinoi merikeskus Forum Marinum. Oman panoksensa projektin käytännön toteutukseen ovat alustavasti luvanneet Turun kaupunki ja Turun satama.

Kaikki edellytykset projektin toteuttamiseksi ovat olemassa. Sataman sielu ovat kuitenkin veneet ja niiden harrastajat, joita ilman hanketta on mahdoton toteuttaa. Siksi toivommekin kaikkia aiheesta kiinnostuneita ottamaan yhteyttä ja välittämään tätä viestiä eteenpäin.

Asiasta järjestetään vapaamuotoinen keskustelutilaisuus Forum Marinumin seminaari- tilassa Linnankatu 72, Daphne ravintolan II kerros 7.2.2008 klo 18.00. Kaikki hankkeesta kiinnostuneet ovat lämpimästi tervetulleita!

Terveisin,

Pirkka Leino

Kiinnostuksesta voit ilmoittaa myös sähköpostilla. Lisätietoja hankkeesta voi kysyä soittamalla:

Pekka Paasio 050 - 5590240
Jarmo Saarinen 050 - 3424503
Harro Koskinen 0500 - 908548
Pirkka Leino 040 -5370240

Lähetetty: 03 Tammi 2008 19:54
Kirjoittaja keelson
Hieno homma. Taidampa tulla piipahtamaan x-kotikaupungissani.

Tuli mieleen eräs tilanne kun aikaa sitten olin kaverin 11m pitkän SK-22:n kanssa Turun vierassatamassa, ja ihmettelin että miksi ihmeessä oli tolpat 7m päässä rannasta eikä esimerkiksi 9m tai 11m päässä?

Satamakapteeni kertoi että oli aikoinaan siitä asiasta päättävän tahon kanssa tästä keskustellut (maisemainsinööri tai vastaava heppu oli tämä) ja vastaus oli se, että tilaa Aurajoessa on niin vähän että jos tolpat on vaikka 9m päässä rannasta, jää kulkutilaa veneille hyvin kapeasti.

Mutta mutta. Miten ihmeessä se tilannetta muuttaa jos tolppa on 7m taikka 9m päässä rannasta, jos kerran veneen perä on 11m päässä päässä rannasta joka tapauksessa? Ei kai se venettä itseään lyhennä vaikka kuinka liki rantaa tolpat laittaisi :)

Näin Turuus' silloin joskus

Hienoa!

Lähetetty: 03 Tammi 2008 21:56
Kirjoittaja MÖsteri
Hei!

Tässäpä oivallinen idea ja uutinen. Ja vieläpä täältä Auran rantamilta, johon siis tulisi puupaattilaituri silmänruokaa tarjoamaan. Mainiota!

Liikuskelen Turussa sydänkesän ulkopuolella, lähinnä opiskelijana. Mutta kaikki nämä vuodet olen joka kevät haaveillut, että veneen (puupaatin) saisi keväällä ja syksyllä tänne lähistölle.
Vaan eipä ole huvittanut vuokrata kamalan kallista venepaikkaa koko pitkäksi kesäksi Aurajoen rauhattomilta rantapaikoilta.

Siis, minä tulen taatusti käymään siinä laiturissa useaan kertaan, jos siinä voi kiinnittyä avoveneellä turvallisesti ja satunnaisesti lyhyiksi ajoiksi. Tästä voin toki maksaakin, mutta en halua maksaa ylimääräisistä palveluista, sillä ne löytyvät opiskelijaboxista Halisten alta.. :=D

Olisi nimittäin aikas rouheeta hömpsötellä wikströmmillä pitkin Aurajokea nättinä kevätiltana parraiden toverien kanssa.

Lähetetty: 03 Tammi 2008 23:25
Kirjoittaja simo
ASIAA!!

paha juttu itse olen Norjassa työmatkalla ko. aikana. Muuten olisin takuulla oaikalla.

Lähetetty: 04 Tammi 2008 08:46
Kirjoittaja kardinaali
Asun kyllä Turussa, mutta vene on pysyvästi Satakunnassa. Mitä nyt kuuluu tehdä?

Joka tapauksessa, pistettäköön jokiranta kuntoon!

Kannatettava ajatus

Lähetetty: 04 Tammi 2008 11:44
Kirjoittaja Esko
Puuvenesatama on erinomainen idea. Samalla voisi miettiä koko puuvenekulttuurin elvyttämistä ja organisoitumista kotikaupungissamme Turussa. Meitä puuveneiden kanssa puuhastelevia on aikamoinen joukko - myös Turussa.
Puuveneiden ylläpito ja kunnostaminen vaatii melkoisen määrän osaamista, jota alan konkareille on kertynyt vuosien varrelta. Forum Marinum olisi loistava paikka tuon osaamisen keskukseksi Varsinais-Suomeen. Luentotilaisuuksia, työnäytöksiä ja näyttelyitä kävisi katsomassa ja kuuntelemassa porukkaa kauempaakin. Turun veneveistämön historiikkia on jo nyt näkyvillä Forum Marinumissa kiitettävästi. Hienoa olisi saada keskuksen toimintaa aktivoitua myös puuveneharrastajien suuntaan.

Re: Kannatettava ajatus

Lähetetty: 04 Tammi 2008 12:29
Kirjoittaja simo
Esko kirjoitti: Forum Marinum olisi loistava paikka tuon osaamisen keskukseksi Varsinais-Suomeen. Luentotilaisuuksia, työnäytöksiä ja näyttelyitä kävisi katsomassa ja kuuntelemassa porukkaa kauempaakin. Turun veneveistämön historiikkia on jo nyt näkyvillä Forum Marinumissa kitettävästi. Hienoa olisi saada keskuksen toimintaa aktivoistua myös puuveneharrastajien suuntaan.
Itse aina turun veneveistämön ohi ajaessani tulen miettineeksi, että veistämöstä pitäisi tehdä Turun Puuvenetelakka tai Turun Puuvenekeskus. (Kotkan malliin).
Eikös se kaupunki aina aika ajoin pohdi Åbo varvin kohtaloa. Talvisäilytyskatokset siihen pellolle telakan viereen. Ja tietysti halukkaat veistäjät sisälle jatkamaan perinnettä. Loput nurkat veneiden talvisäilytykseen. Luonnollisesti laituripaikat telakan edustalla olisi puuveneille.
Olisi pikkuförillekin yksi pysähdyspaikka enemmän matkalla Aurajoesta Ruissaloon.
Näytti muuten Kotkassa olevan osuuskuntapohjainen se telakka.

Lähetetty: 04 Tammi 2008 12:54
Kirjoittaja Veli-Matti
Täytyy sanoa että käy kateeksi lukea tuommoisista suunnitelmista edes jossain päin Suomea!
Oulu kaavailee Toppilansalmen sulkemista sillalla ja Oulunsalon kunta Varjakanniemen rakentamista täyteen kerros- rivi- ja omakotitaloja satama-aluetta myöten. Sen sijaan jostain sataman kehittämisestä huoltorakennuksineen ei puhuta mitään...
Mutta niin Oulun kaupunki kuin Oulunsalon kuntakin näkyvät toitottavan julkisuudessa merihistoriasta ja merellisyydestään...

Lähetetty: 05 Tammi 2008 16:57
Kirjoittaja mjmaki
Itse aina turun veneveistämön ohi ajaessani tulen miettineeksi, että veistämöstä pitäisi tehdä Turun Puuvenetelakka tai Turun Puuvenekeskus.
Aivan samaa kuin Simo mietin kun siitä ohi kuljen. Mutta oikein ilolla P. Leinon kutsu huomioidaan.
Jos kuitenkin käy niin surkeasti, ettei joku kiinnostunut paikalle pääse, olisi upeaa jos asiasta vaikka tässä foorumissa hieman informoitaisiin.
Siis mitä käytännön toimia saadaan alulle.
Kaikki vaan mukaan innolla!
MJM

Lähetetty: 06 Tammi 2008 16:17
Kirjoittaja ylva1937
Moi

Monta hyvää heittoa on täällä jo esitetty ja yleensä tälläiset "suunnanmuutokset" vaatii vain päänavauksen. Tää puuvenesatama olis nyt ERITTÄIN hyvä alku! Aurajoen profiili on noussut jo viime vuosina niin huimasti ja nyt kun vielä nousis tälläinen kulttuuriperintökin. Onhan toki "Aurajoen vauhti-ajotkin" kerännyt jo parina viime vuonna tuhansia katsojia!

Lähetetty: 02 Helmi 2008 11:55
Kirjoittaja RuorimiesSaarela
Muistuttelen , että tää kokous on sitten ensi Torstaina klo 18
Kaikki mukaan sankoin joukoin

Lähetetty: 08 Helmi 2008 08:44
Kirjoittaja msalmi1
Millainen kokous oli?

Lähetetty: 08 Helmi 2008 09:55
Kirjoittaja juhahe
msalmi1 kirjoitti:Millainen kokous oli?
Meitä oli paikalla 30-40 (!) asiasta kiinnostunutta.

Perustilanne on se, minkä Pirkka tuossa ylempänä kuvasi: myötämielisyyttä eri tahoilta on selvästi ilmassa, mutta konkretia vielä puuttuu. Byrokratian rattaiden käyntiin laittamiseksi tarvitaan kymmenkunta veneenomistajaa, jotka ovat valmiita tuomaan veneensä jostain muualta perustettavaan puuvenesatamaan. Paperisodan pyörittäjät on valmiina, jos veneenomistajat vaan lähtevät liikkeelle. Tilaisuudessa kiersi osanottajalista, johon sai merkitä alustavan kiinnostuksensa veneen tuomiseen. Siihen listaan ei ensimmäisessä tapaamisessa vielä tullut montaa merkintää veneiden osalta.

Aikataulun osalta tähdätään vuoteen 2011 (Turun kulttuuripääkaupunkivuosi), mutta nopeimmillaan liikkeelle voidaan päästä jo ensi kesänä: Martin- ja Myllysillan välillä Soinnun rantakaistaleella on jo nyt valmiita ja vapaitakin venepaikkoja. Suomen Joutsenen vanhalle paikalle tarvitaan paalujen asentamisen lisäksi myös jonkinmoista rakentamista: kiinnityspaalujen lisäksi tarvitaan samanlainen laskettu laituriosuus kuin muuallakin joen penkoilla. Kylkikiinnitys voisi kyllä olla mahdollista jo ensi kesänäkin, jos halukkaita vaan löytyy.

Paikkoja Martin sillan yläpuolella on lähes kolmekymmentä valmiina ja alapuolelle saadaan yli kaksikymmentä lisää, lähinnä purjeveneille. Martinsillan alituskorkeus on yli 3,5 metriä (ei tarkka tieto). Yläpuoliset paikat on maksaneet 135 €, alapuoliset voi tulla kalliimmaksi uudisrakentamisen kustannusten takia. Tässä linkki http://www.turku.fi/Public/default.aspx?contentid=51513, jossa tarkempia tietoja ja kartta (Martinsilta-Teatterisilta), jossa laituri 'Sointu' koskee Puuvenestama -hanketta.

Oman koukeronsa tilanteeseen tekee se, että Martin sillan alapuolta hallinnoi satama ja yläpuolta kiinteistölaitos. Onneksi Forum Marinum on mukana eikä olla yksittäisen veneenomistajan aktiivisuuden ja kirjelmien tekotaidon varassa. Viranomaispäätökset kyllä saadaan, jos vaan löytyy tarpeeksi veneenomistajia mukaan.

Lisäksi keskusteltiin kameravalvonnasta, ilkivallan mahdollisuudesta, hälytyslaitteista jne. Tilanne taitaa tässä suhteessa olla parantunut jokirannan elävöitymisen kautta: Martin sillan kupeessa kesäkahvilaa pitäväkin on saanut olla suhteellisen rauhassa ilkivallan suhteen.

Homma jatkuu nyt niin, että mahdollisimman pian pitäisi löytyä riittävän monta veneen omistajaa / tahoa, jotta hyvää hanketta kannattaa lähteä viemään eteenpäin. Pirkan aloitusviestissä on yhteystietoja. Jos edes harkitset mukaan tulemista, ota yhteyttä! Muuten hyvä hanke ei lähde liikkeelle

Jatkossa kutsutaan koolle joko uusi yleinen kokous tai toimitaan osin tilaisuudessa koottujen sähköpostiosoitteiden avulla. Jos riittävä määrä kiinnostuneita löytyy jo nyt, niin viranomaiskäsittely käynnistetään jo maaliskuussa! Kertokaa hankkeesta tutuillenne, että saadaan homma liikkeelle.

Pidetään myös tätä viestiketjua ajan tasalla - eikö?

Edit: löysin pari itse otettua kuvaa alueesta 2003 Tall Ships Racen ajalta (lisää kuvia http://www.netsonic.fi/~mayran10/tallsh ... index.html) :

Kuva

Kuva on otettu Suomen Joutsenen vanhalta paikalta. Sointu -laituri näkyy sillan alta ja uusi osa tulisi juuri tuon pikku-Scyllan kohdalle ja siitä sitten alajuoksulle päin.

Kuva

Kuva on otettu hiukan enemmän alajuoksulta. Laiturin korkeus näkyy selvästi, tehty laivoille. Siksi tarvittaneen jonkinmoista rakennustyötä kävelysillan osalta, kiinnityspaalujen laittaminen ei paljoa maksa, sitä kun tehdään muutenkin joka kevät. Tämä olisi ilmeisesti kaikki vielä Puuvene-sataman aluetta

Kuva

Tässä vielä vielä yhden jenkkiyliopiston serveriltä googlettamani Martin sillalta alajuoksulle otettu kuva Suomen Joutsenesta vanhalla paikallaan. Tuo pätkä on siis nyt tyhjänä ja vain odottaa edustavaa käyttöä: Turun Puuvenesatamaa, joka jatkuu vasemmalle Sointu -laiturin osalta

Puuvenesatama Turkuun

Lähetetty: 08 Helmi 2008 11:54
Kirjoittaja honkara
No Joo!
Valitettavasti en päässyt kokoukseen, mutta
olisin kyllä kiinnostunut ko satamasta, Olisihan se komiata pitää Scyllaa näytillä ihan keskellä kaupunkia. Jos vaan hinnat pysyy kohtuudessa, olen mukana

Raimo Honkala

raimo.honkala@evl.fi

Re: Puuvenesatama Turkuun

Lähetetty: 08 Helmi 2008 12:17
Kirjoittaja juhahe
honkara kirjoitti:No Joo!
Jos vaan hinnat pysyy kohtuudessa, olen mukana

Raimo Honkala

raimo.honkala@evl.fi
Muistakaa laittaa tieto myös suoraan johonkin alla olevista:

Pekka Paasio 050 - 5590240
Jarmo Saarinen 050 - 3424503
Harro Koskinen 0500 - 908548
Pirkka Leino 040 -5370240

näin varmistetaan liikkeelle lähtö!