Viiluttaminen

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Zatiainen
Viestit: 68
Liittynyt: 13.04.2007 17:43

Viiluttaminen

Viesti Kirjoittaja Zatiainen » 01.01.2008 15:12

Meillä on ongelma. Komea ja muuten todella mukava matkavene kaipaa kunnostusta. Veneen kyljet, siis vesipinnan yläpuoliset osat, on maalattu aikanaan valkoiseksi, siis hytin ulkoseinät. Nyt kunnostuksen aikana haaveenamme olisi saada puupinta näkymään. Olen jostakin kohtaa päässytkin jo puulle mutta tulos on melkoisen lohduttoman näköistä. Tummunutta, ehkä siis kostunutta, puuta, kovaa kylläkin. Luulisin että suurinosa kyljestä on kutakuinkin ehjää ja kuivaa mutta kysyisinkin neuvoa.

Eli olisiko viiluttaminen mitenkään mahdollista. Pintaa olisi ehkä kolmisen neliötä ja ikkunan tiivisteiden allekin viilu pitäisi saada. En ehkä edes kaikkia ongelmia tiedosta.

Suurin mysteeri meille on miten saada viilu kiinni nykyiseen puun pintaa. Ettei jää kuplia. Onko tämä juuri suurin ongelma.

Luulen että joku on tällaisenkin remontin joskus tehnyt, valaiskaa minua.

nm. mahdoton projektiko????

Avatar
kardinaali
Viestit: 261
Liittynyt: 20.10.2003 13:09
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kardinaali » 02.01.2008 11:18

Ei sinne varmaan kuplia jää, jos käyttää vaikkapa kolmemillistä viilua. Ne täytyy tietysti saada hyvin puristukseen liimauksen ajaksi ja se voikin olla se suurin ongelma. Jos vinkoja ei voi käyttää, voisi kiertää köydestä jonkinnäköisen pannan koko hytin ympäri.

Pekka Huhta
Viestit: 936
Liittynyt: 14.04.2003 10:33
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta » 02.01.2008 11:30

Tuossa oli vähän ristiriitaa, kun puhuttiin veneen kyljistä (oman ymmärrykseni mukaan laudoituksesta vesirajan yläpuolella) ja hytin kyljistä. Kummista nyt sitten oikeasti oli kyse?

Hyvähän siitä ei tule oikein millään, mutta teoriassa epoksilla ja kolmen millin viilulla voi viiluttaa hytin kylkiä. Tosin se ei kyllä ole helppo homma.

Kylkilaudoitusta ei enää jälkikäteen oikein voi viiluttaa. vanerista ristiinliimattuja veneitä on kyllä viilutettu, mutta laudoituksen päälle se on kyllä aika tuhoontuomittu ratkaisu.

Pekka

kms
Viestit: 605
Liittynyt: 16.07.2003 10:57
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja kms » 02.01.2008 13:24

Moi,

Itse tulkitsin kysymyksen niin, että kyse olisi nimenomaan hytin kylkien viilutuksesta. Ei kai kukaan laudoitetun veneen kylkeä ole koskaan edes yrittänyt viiluttaa:-)

-k

p.s. hmm, oliskohan mahdollista viiluttaa auton kyljet jälkikäteen, et sais aidon puukylki-lookin:-)

Toni_V
Viestit: 328
Liittynyt: 19.09.2005 9:15
Paikkakunta: Lpr

Viesti Kirjoittaja Toni_V » 02.01.2008 16:21

Menisköhän tuollainen sillä tavallisella viilutuskonstilla, eli erikeepperiä pintoihin, annetaan kuivaa ja sitten silitetään paikalleen. Silitysraudalla ei pitäisi ilmakuplia jäädä. Tosin ei välttämättä tule sitten kovin säänkestävää.

Ajattelin aikaisemmin että saman homman voisi tehdä epoksilla. Kuumassa kun epoksin pitäisi kovettua nopsaan niin silitysraudalla voisi saada liimauksen aikaan. Eipähän ole tullut tuotakaan kokeiltua...

Avatar
kaasunalle
Viestit: 44
Liittynyt: 12.08.2005 20:04
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kaasunalle » 06.01.2008 20:27

Itse tekisin hytin viiluttamisen näin:
Laittaisin kolmen-viiden millin viilun epoksilla kiinni. Ja "puristimeksi" laittaisin tavallisia pallopää ruuveja siisteihin pysty linjoihin, sopivin välein elikkä noin 25-30 sentin. Kun epoksi on kuivunu, otetaan ruuvit pois, porataan reijät 8-10mm ja tulpataan 8-10 tulpilla reijät.
Mahonkivene projekti:
http://villekovala.googlepages.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Kalustepuuseppä V. Kovala:
http://www.kalustepuuseppavkovala.websites.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 06.01.2008 20:38

Jape on käsittääkseni tehnyt noita hyttien viilutuksia useampiakin joten laitappa hänelle vaikka yyveetä. Taisi niissä hommissa mennä jokunen kaulinkin rikki sekä pirusti nitojanniittejä ja muovipantaa ;-)

Tai miksikäs se Jape ei voisi vastata täälläkin - JAPEEEEEEEE!!!!!

Itse olen tehnyt muutaman pienehkön viilutuksen liimamassalla ja kaulitsemalla tai puristamalla pinnat pienemmissä kappaleissa lautojen väliin puristimilla.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Jape
Viestit: 1628
Liittynyt: 02.07.2003 8:56
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jape » 06.01.2008 22:16

Joo tulihan sitä tehtyä monenlaisia viilutuskokeiluja ja parhaaksi on osoittautunut se että liimana käyttää epoksia ja niittaa viilut kiinni pakkausnauhan läpi. Kiinnikkeiden väli pitää olla maksimissaan 10 kertainen viilun paksuuteen nähden, ettei tule kuoppia, eli jos ruuveilla laittaisi niin kolmen millin viilu pitäisi ruuvata kolmen sentin välein, tulis aika paljon reikiä. Tuolla linkeissä pari viilutusprojektia:
http://www.puuvenekorjaamo.net/projektit/minicat.htm
http://www.puuvenekorjaamo.net/projektit/kaisla.htm

dalinsbacka
Viestit: 2
Liittynyt: 19.03.2008 20:59
Paikkakunta: Vaasa

viilutus

Viesti Kirjoittaja dalinsbacka » 19.03.2008 21:19

Urealiimaa! Kakskomponenttiliisteri, vaatii 60 asteen lämmön kovettumiseen(silitysrauta), muuten pysyy notkeana tunteja. Casco ainakin valmistaa, kestää vaikka upotettuna meriveteen. Ainoana haittapuolena aika isot pakkauskoot.

Avatar
vanhami
Viestit: 507
Liittynyt: 16.04.2003 14:35
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vanhami » 20.03.2008 9:28

Itse vetelen veneen lattioita kontaktiliimalla justiin. Viilu on 2mm mahonkia. Mulkkurissalla vaan Bilikan kontaktiliimaa molemmin puolin ja hetki kuivatusta ja läpytellään kiinni. Vaikuttais ihan toimivalta ratkaisulta sekin. Lattiaa onkin useampi neliö, että siinä onkin sitten oma puuhansa.
Veneiden näprääminen on kivaa. Samoin saaressa siggen polttelu takakannella olutpullo kädessä. Veneilystä en niinkään perusta.

http://www.mikavanhala.fi

Yrittäjänä venetarvikekaupassa.
http://www.heater.fi/

Tika
Viestit: 69
Liittynyt: 09.03.2005 20:44
Paikkakunta: Halikko

Viesti Kirjoittaja Tika » 20.03.2008 17:55

Urealiimaa? onko siitä vedenkestävä versio. Minä olen käsittänyt, että urealiiman huono puoli on juuri huono säänkesto.
Timo Taneli

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 21.03.2008 11:55

Ja sitten mahdollisimman kova lakka mahonkiviilun päälle, vai mitä Mika?
Tarkoitatko mulkkurissalla kumista telaa?
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Vastaa Viestiin