Aleksin siskojen etsiskelystä vähän väliaikatietoja.
Kahdeksasta paatista olis nyt löytynyt seitsemän ja ilmeisesti nämä kaikki ovat edelleen vesillä.
Oulussa on kaksi eli
- Esmeralda (entinen Tullihallituksen vene, ollut mahdollisesti edustuskäytössä mutta voinut toki olla
viranomaiskäytössäkin, kuten tuo yksi alempana). Vene on tällä hetkellä myynnissä. Kunnostettu osittain
keväällä/alkukesästä.
- Aleksi (entinen Oulujoki Oy:n edustusvene. Ollut Oulujärvellä ensimmäiset 30 vuotta)
Tampereella (nimeä en nyt muista) Näsijärvellä alunperin Armas Puolimatkalle tehty vene
Helsingin Sirpalesaaressa Mary-Ann-niminen yksilö. Tehty ilmeisesti alunperin "Turun etikettitehtaalle"(?)
Kokkolassa (olikohan se Sofia-niminen) Kemissä alunperin poliisin virkakäytössä ollut vene. Tämän jälkeen
paatti ollut mm. Kemin kaupunginjohtajalla huviveneenä ja sen jälkeen seilannut puolikuntoisena Kokkolaan.
Hai SM-kisojen yhteydessä löytyi omistaja, joka hokasi tutun näköisen paatin eli Aleksin laiturissa.
Turussa ja jossain Turun lähellä Joy II, jonka historiasta ei ole tarkempa tietoa
Lohjalla hytiltään samanlainen ja alkukesästä myynnissä ollut vene. Tämänkään historiasta ei
ole tietoa. Sisäpuolen remppa kuulemma pahasti kesken, mutta rungoltaan ilmeisesti kunnossa, koska
on ollut tämän kesän vesillä.
http://www.nettivene.com/moottorivene/puuvene/465782" onclick="window.open(this.href);return false;
On mahdollista, että tuo viimeinen ja Joy II olisi tehty joskus myöhemmin. Takavuosina
oli ilmeisesti samoilla kuvilla, mutta noin 1965 tehdyksi väitetty vene myynnissä Jyväskylässä. Siinä (kuten JoyII:ssakin)
oli tuon ohjaushytin sivusarjan takareuna kaareva eri suuntaan kuin muissa ja muistaakseni vain yksi
sivulasi. Mutta tavaramerkki eli tuo moottorin ilmanoton kromattu messinkihela (ohjaushytin sivulla)
löytyy kaikista eli oliskohan niin, että veneitä on myöhemmin vain modattu ja tuo Jyväskylän
yksilö on se kadonnut kahdeksas sisar.
Oman Aleksini remppa etenee pikkuhiljaa, kun on kaikenlaista muuta puuhaa ja veneilty on
tuon alkuviikosta pohjakosketuksen ottaneen pikkupaatin kanssa. Aleksi-parka ei paljon
laiturista ole pois päässyt
Etuhytti alkaa olla kohtalaisessa kunnossa ja pentteri rakenteilla. Talahytin yritän ehtiä ens talven aikana
putsailla ja maalata. Ajattelin jättää sen puuosiltaan mahdollisimman alkuperäiseen asuun.