Herra Oulusta (vm 1952, Turun VV) etsii kadonneita sisariaan

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Avatar
Jape
Viestit: 1628
Liittynyt: 02.07.2003 8:56
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Herra Oulusta (vm 1952, Turun VV) etsii kadonneita sisariaan

Viesti Kirjoittaja Jape » 13.10.2009 7:37

Autovaraosaliikkeessä vois olla puisia vaihekepinnuppeja. Ainaki joskus oli myös pyöreitä

hr_
Viestit: 48
Liittynyt: 06.07.2009 10:43

Re: Herra Oulusta (vm 1952, Turun VV) etsii kadonneita sisariaan

Viesti Kirjoittaja hr_ » 27.10.2009 10:53

Äkkiseltään katsoen tässä oli jotain samantapaista kuin Aleksissa ja on Turun Veneveistämön tuotoksia, mutta ikkunat hieman erilaiset. Ei silti voisi olla sisaralus?

http://www.nettivene.com/viewBoat.php?id_boat=349357" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
jor
Viestit: 500
Liittynyt: 25.10.2007 14:42
Paikkakunta: Oulu

Re: Herra Oulusta (vm 1952, Turun VV) etsii kadonneita sisariaan

Viesti Kirjoittaja jor » 27.10.2009 11:25

hr_ kirjoitti:Äkkiseltään katsoen tässä oli jotain samantapaista kuin Aleksissa ja on Turun Veneveistämön tuotoksia, mutta ikkunat hieman erilaiset. Ei silti voisi olla sisaralus?

http://www.nettivene.com/viewBoat.php?id_boat=349357" onclick="window.open(this.href);return false;
Soitin tuolle myyjälle mutta hän ei osannut kovin paljon ko. veneen historiasta
sanoa. Ikkunathan tuossa tosiaan erilaiset kuten myös siinä Turun siskossa.
Ilmeisesti rungoltaan kuitenkin hyvässä kunnossa oleva vene eikä minusta pahankaan hintainen.
Nykyisin mäntyrunko on maalattu valkoiseksi... yhdessä kuvassa näkyy petsattuna mahongin väriseksi
jukka

Avatar
ms.venla
Viestit: 746
Liittynyt: 29.10.2009 22:43

Re: Herra Oulusta (vm 1952, Turun VV) etsii kadonneita sisariaan

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 06.11.2009 0:00

Ompas kerrassaan hulppeannäköinen vene.

Avatar
jor
Viestit: 500
Liittynyt: 25.10.2007 14:42
Paikkakunta: Oulu

Re: Herra Oulusta (vm 1952, Turun VV) etsii kadonneita sisariaan

Viesti Kirjoittaja jor » 25.08.2012 9:16

Aleksin siskojen etsiskelystä vähän väliaikatietoja.

Kahdeksasta paatista olis nyt löytynyt seitsemän ja ilmeisesti nämä kaikki ovat edelleen vesillä.
Oulussa on kaksi eli
- Esmeralda (entinen Tullihallituksen vene, ollut mahdollisesti edustuskäytössä mutta voinut toki olla
viranomaiskäytössäkin, kuten tuo yksi alempana). Vene on tällä hetkellä myynnissä. Kunnostettu osittain
keväällä/alkukesästä.
- Aleksi (entinen Oulujoki Oy:n edustusvene. Ollut Oulujärvellä ensimmäiset 30 vuotta)

Tampereella (nimeä en nyt muista) Näsijärvellä alunperin Armas Puolimatkalle tehty vene

Helsingin Sirpalesaaressa Mary-Ann-niminen yksilö. Tehty ilmeisesti alunperin "Turun etikettitehtaalle"(?)

Kokkolassa (olikohan se Sofia-niminen) Kemissä alunperin poliisin virkakäytössä ollut vene. Tämän jälkeen
paatti ollut mm. Kemin kaupunginjohtajalla huviveneenä ja sen jälkeen seilannut puolikuntoisena Kokkolaan.
Hai SM-kisojen yhteydessä löytyi omistaja, joka hokasi tutun näköisen paatin eli Aleksin laiturissa.

Turussa ja jossain Turun lähellä Joy II, jonka historiasta ei ole tarkempa tietoa

Lohjalla hytiltään samanlainen ja alkukesästä myynnissä ollut vene. Tämänkään historiasta ei
ole tietoa. Sisäpuolen remppa kuulemma pahasti kesken, mutta rungoltaan ilmeisesti kunnossa, koska
on ollut tämän kesän vesillä. http://www.nettivene.com/moottorivene/puuvene/465782" onclick="window.open(this.href);return false;

On mahdollista, että tuo viimeinen ja Joy II olisi tehty joskus myöhemmin. Takavuosina
oli ilmeisesti samoilla kuvilla, mutta noin 1965 tehdyksi väitetty vene myynnissä Jyväskylässä. Siinä (kuten JoyII:ssakin)
oli tuon ohjaushytin sivusarjan takareuna kaareva eri suuntaan kuin muissa ja muistaakseni vain yksi
sivulasi. Mutta tavaramerkki eli tuo moottorin ilmanoton kromattu messinkihela (ohjaushytin sivulla)
löytyy kaikista eli oliskohan niin, että veneitä on myöhemmin vain modattu ja tuo Jyväskylän
yksilö on se kadonnut kahdeksas sisar.

Oman Aleksini remppa etenee pikkuhiljaa, kun on kaikenlaista muuta puuhaa ja veneilty on
tuon alkuviikosta pohjakosketuksen ottaneen pikkupaatin kanssa. Aleksi-parka ei paljon
laiturista ole pois päässyt :-(
Etuhytti alkaa olla kohtalaisessa kunnossa ja pentteri rakenteilla. Talahytin yritän ehtiä ens talven aikana
putsailla ja maalata. Ajattelin jättää sen puuosiltaan mahdollisimman alkuperäiseen asuun.
jukka

teejii
Viestit: 1
Liittynyt: 19.07.2014 18:58

Re: Herra Oulusta (vm 1952, Turun VV) etsii kadonneita sisar

Viesti Kirjoittaja teejii » 19.07.2014 19:29

Terve, nostin vanhan viestiketjun ylös. Minulle tuli tämä lohjalla ollut vene vänänniinkuin vahingossa. Vene ollut kuivilla pitkän aikaa ja aika huonossa kunnossa nykyään. Pistin veneen työnalle viikko sitten ja toivoisin sen olevan vesillä ensi kesänä. Infoja / kuvia / yms. Otetaan vastaan mieluusti ! T: toni

venenikkari
Viestit: 2
Liittynyt: 13.12.2015 18:43

Re: Herra Oulusta (vm 1952, Turun VV) etsii kadonneita sisariaan

Viesti Kirjoittaja venenikkari » 13.12.2015 18:50

Moi.
Joku etsiskelee Joy II venettä? Ostin sen 1. omistajalta 90 luvun alussa Naanatalista ja myin 2002 pois. Vastaahan tähän viestiin niin kerron lisää.

Hartsa
Viestit: 1
Liittynyt: 02.01.2020 21:38
Paikkakunta: Oulu

Re: Herra Oulusta (vm 1952, Turun VV) etsii kadonneita sisariaan

Viesti Kirjoittaja Hartsa » 02.01.2020 23:11

Ilmeisesti oli 2007 kun kävin Aleksi-venettä katsomassa Haukiputaalla Kiiminkijoen suiston lähistöllä, vene oli talon pihalla tuolloin. Veneeseen kai liittyi tarina että itänaapurin pääministeri Aleksei Kosygin olisi UKK:n kanssa käynyt veneellä Oulujoella/Oulujärvellä, ajankohdaksi sopisi kesäkuu 1966 jolloin Kosygin näkyy käyneen mm. Oulussa (majoittuivat Tervahovissa Valkealinnan talossa Letkun puiston kupeessa).

Noin 1992-1994 tienoilla oli Kemissä taajama-alueella myynnissä pihamaalla ollut samannäköinen vene, ilmeisesti se Sofia joka tämän ketjun erään viestin mukaan on päätynyt Kokkolaan. Tuosta Kemin veneestä sain (tai myynti-ilmoituksesta printtasin) vanhan pienen värikuvan jossa vene oli Oulun Raatissa vesillä, epävarman muistikuvan mukaan kuva olisi ollut 70-luvulta. Kemissä siihen oli muistaakseni lisätty pyöreä ikkuna-aukko kyljen etuyläosaan.

t. Harri

Vastaa Viestiin