Herra Oulusta (vm 1952, Turun VV) etsii kadonneita sisariaan

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Avatar
jor
Viestit: 500
Liittynyt: 25.10.2007 14:42
Paikkakunta: Oulu

Herra Oulusta (vm 1952, Turun VV) etsii kadonneita sisariaan

Viesti Kirjoittaja jor » 20.11.2007 21:05

Iltaa puuveneenhalaajat

Tässä kuva käsissäni olevasta puu(ha)veneprojektista. Tiedän veneen historiasta
sen verran, että se on veistetty 1952 Turun Veneveistämöllä ja toimitettu
Oulujoki Osakeyhtiölle "edustusveneeksi" Oulujärvelle eli suomeksi sillä on kuskattu
vuorineuvoksia ryyppäämään Oulujoki Oy:n huvilalle Kuoskon saarella.
Seuraavalle omistajalle ja Perämerelle vene siirtyi 1980 ja minulle viime kesänä.
"Aleksi"-nimen taustalla on Oulujoki Oy:n hankintahetkellä johtokunnan puheenjohtajana
ollut turkulainen kansanedustaja Aleksius Aaltonen.

Tiedon mukaan Aleksilla olisi seitsemän sisarta ja olisi hauska kuulla, vieläkö heitä on
hengissä ja käytössä jossain päin Suomea.

Kuva

Vielä kiinnostaisi tietää hieman enemmän veneen rakenteesta ja käytetyistä puumateriaaleista.
Kuten kuvasta näkyy, vene on tasasaumainen ja rungoltaan maalattu. Alunperin kannet
ovat olleet hyttien kansia lukuunottamatta lakattua oregonmäntyä. Etu- ja takatäkin
keskellä sekä partaita kiertää uskoakseni hondurasmahonkilauta. Hytit ovat (kai) hondurasmahonkia
ja hyttien kannet oregonmäntyä päällystettynä maalatulla kankaalla.
Köli on käsittääkseni tammea, kaaret mahdollisesti saarnea ja kylkilaudoitus tuollaista 20mm
paksua lehtikuusta. Melko kapeita lautoja, kuten kuvassa näkyy.
Lehtikuusi on ollut melko onnekas valinta, koska edellinen omistaja on kuiduttanut osia
pilssistä etu- ja takahytissä sillä tuloksella, että puu on sen verran turvonnut että nyt kuidun
irrottamisen jälkeen saumat on näillä kohdin hieman auki mutta puu muuten täysin kovaa
ja tervettä. Ihmeen kaupalla myös köli ja kaaret olivat hyvin kestäneet kuidutuksen
ja vielä kuidun alle tilkkeenä käytetyn silikonin.

Kyselen joskus lisää vinkkejä kunnostuksen edetessä. Olen tähän asti edennyt sillä
periaatteella että jos on tuntunut vähän epävarmalta mitä tehdä seuraavaksi jonkun
kohteen kanssa, olen alkanut puuhata jotain muuta selkeää kohtaa. Puuhaa tuossa
piisaakin kun viimeksi tuota on isommin kunnostettu joskus kymmeniä vuosia sitten
ja sen jälkeen lähinnä maalilla paikkailtu ja ikkunoiden listat lahotettu silikonilla.
Ohjaushytin etuosan mahonkilaudat pitää myös rakennella uudestaan, kun siinä jälkeenpäin
lykättyjen peltivahvikkeiden alla oli lahovikaa. Rungon osalta toivon selviäväni
melko vähällä. Kannen yläpuoliset osat on nyt kaikki putsattu maalista
ja kertaalleen hiottu eli tuosta kuvasta on edetty jo jonkun verran. Tuo napsaistiin
ihan alkusyksystä.
jukka

Kapu III
Viestit: 364
Liittynyt: 14.04.2007 14:11
Paikkakunta: Mänttä

Viesti Kirjoittaja Kapu III » 20.11.2007 23:09

Hieno alus !

Mitkä mahtavat olla aluksen mitat ja laita enemmän kuvia, sekä kerro tekniikastakin että millainen se onmpi.

Onnea projektille

venejari
Viestit: 23
Liittynyt: 27.11.2003 10:55

Viesti Kirjoittaja venejari » 21.11.2007 0:18

Näsijärveltä löytyy yksi sisarveneistä. Laitoin siihen kolme vuotta sitten pari pohjalaudan pätkää uusiksi ja vähän muutakin. Vene on nykyisin verstasnaapurini omistuksessa. Suusta suuhun kulkenut tieto kertoo, että tämä yksilö olisi alunperin tehty Armas Puolimatkalle.

Kuva löytyy täältä:
http://www.kuvaboxi.fi/julkinen/27p8m+j ... m--52.html

Avatar
jansix
Viestit: 578
Liittynyt: 25.12.2003 20:24
Paikkakunta: oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jansix » 21.11.2007 0:46

tere! ja ollut varmaan viimeiset vuodet raatin rannassa? oranssi pressu? oli joskus muutama vuosi sitte myynnissä? mutta minun rahat siihen ei riittäneet. toivoin vain että joku ostas hyvään kotiin kun sitä pintaremonttia näky ainakin olevan. tänä kesenä sitä ei siinä laiturin pässä kyllä näkynytkään. onnea projektille ja toivottavasti se seilaa tällä suunnalla ja tuo samalla hienosti arvokkuutta hienolla olemuksellaan esim. kesän 08 puuveneruisinkiin.

Avatar
jor
Viestit: 500
Liittynyt: 25.10.2007 14:42
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jor » 21.11.2007 11:35

venejari kirjoitti:Näsijärveltä löytyy yksi sisarveneistä. Laitoin siihen kolme vuotta sitten pari pohjalaudan pätkää uusiksi ja vähän muutakin. Vene on nykyisin verstasnaapurini omistuksessa. Suusta suuhun kulkenut tieto kertoo, että tämä yksilö olisi alunperin tehty Armas Puolimatkalle.
l
No katos perhana. Niinpäs on tutun näköinen. Mitäs tuumaat noista mun
puulaatuveikkauksista? Mitäs ton pohjalle oli sattunut kun lautoja piti
uusia? Etu- ja takatäkki on vissiin maalattu valkoiseksi?
Onko kansikankaat alkuperäisiä tuossa? Itse olen nuo kankaat uusimassa,
kun olivat melko hapreassa kunnossa. Ilmeisesti nuo hyttien reunalistat
ovat alkuperäiset? Mitähän puuta ne muuten mahtaa olla? Näyttää oregonmännylle
mutta lieneekö kuitenkaan kun on aikamoislle mutkille taivutettu ainakin ohjaushytissä.

Ikkunat on näymmä vaihdettu ja pistettu kumilistoilla kiinni. Vielä on mulla haaveena,
että voisi alkuperäiset lasi-ikkunat säilyttää ja kiinnittää ne kitillä ja puulistoilla.

Näenkös oikein, että ohjaushyttiin on tehty jonkunlainen lippa?
jukka

Avatar
jor
Viestit: 500
Liittynyt: 25.10.2007 14:42
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jor » 21.11.2007 11:40

jansix kirjoitti:tere! ja ollut varmaan viimeiset vuodet raatin rannassa? oranssi pressu? oli joskus muutama vuosi sitte myynnissä? mutta minun rahat siihen ei riittäneet. toivoin vain että joku ostas hyvään kotiin kun sitä pintaremonttia näky ainakin olevan. tänä kesenä sitä ei siinä laiturin pässä kyllä näkynytkään. onnea projektille ja toivottavasti se seilaa tällä suunnalla ja tuo samalla hienosti arvokkuutta hienolla olemuksellaan esim. kesän 08 puuveneruisinkiin.
Itse asiassa ei ole ollut Raatissa vaan Kiiminkijokisuulla Telakkayhdistyksen
satamaa vastapäätä yksityisrannassa. Pressu oli harmaa (ollut joskus valkoinen).
Olisikohan tällä perällä ollut sitten toinenkin samanlainen. Itse en tuollaista muista
Raatissa nähneeni, mutta siitä nyt ei kovin usein ohi tullut mentyä muutenkaan.

Tuo venejarin linkki osoitti parempaan ja ulkona otettuun kuvaan tamperelais-
sisaresta. Kutakuinkin saman näköinen on tuo munkin paatti.
jukka

Avatar
jor
Viestit: 500
Liittynyt: 25.10.2007 14:42
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jor » 21.11.2007 12:16

Kapu III kirjoitti:Hieno alus !
Mitkä mahtavat olla aluksen mitat ja laita enemmän kuvia, sekä kerro tekniikastakin että millainen se onmpi.
Onnea projektille
Pituus 9.8m, leveys 2.65m ja syväystä 0.8m. Painoa kolmisen tonnia.
Moottorina alunperin ollut Albinin bensakone (ei tarkempaa tyyppiä tiedossa)
ja nykyisin Volvo Penta 2003T, jolla marssinopeus noin 8 solmua ja huiput 10.

Tässä linkkejä kuviin:
Vesillä viime kesänä. Kuten näkyy niin etu- ja takatäkki maalattu vaalean ruskeaksi.
Mahonkiosat maalattu tumman ruskeaksi. Maali melkoisen heikossa kunnossa
eli on saanut kuivua melko pitkään nyt viime kesän sateiden jälkeen.
http://www.oamk.fi/~jukkao/aleksi/vesil ... emppaa.JPG

Etutäkki maalinpoiston jälkeen. Kansi on vielä melko märkä eli jonkun verran tummaa,
joka näyttäisi aika hyvin häipyvän kun kuivuu kunnolla. Mahonkiosissa näkyvät
tummat läikät on hyvä osoitus siitä, että puuveneen asennuksissa ei kannata
messinkiruuveissa säästellä. Kaiteen olleet kiinni rautaruuveilla ja tietty ruuvit ruostuneet
olemattomiksi ja reistä päässyt vettä ja pikkuisen lahottanut mahonkia.
http://www.oamk.fi/~jukkao/aleksi/etuta ... alkeen.JPG

Ohjaushytti edestä päin. Tummentumat ovat lahopaikkoja silikonilla tiivistettyjen
peltipalasten alta. Pellit näkyy kannella tohottimen vieressä. Tuo hytin etuosa
pitää rakennella uusiksi jahka keksin mistä löytyy samanlaista mahonkia.
http://www.oamk.fi/~jukkao/aleksi/ohjaushytti.JPG

Ohjaushytti takaa. Takahytin kannella näkyy ilmeisesti biltema-malliset mahonkiset
käsihohteet. Tampereen sisaressa näkyy olevan metalliheloilla ilmeisesti mahonkiset
pyöröpuut?
http://www.oamk.fi/~jukkao/aleksi/ohjaushytti_takaa.JPG

Takahytin kantta, joka käsittääkseni on sekin oregonmäntyä. Ei näytä kuivuessaankaan
tekevän minkäänlaista saumaa, mutta ajattelin kuitenkin päällystää uudelleen kankaalla.
http://www.oamk.fi/~jukkao/aleksi/takah ... kantta.JPG

Etuhyttiä ja mahonkikantta hiottuna. Varsinkin kansi oli aivan helvetillisen kovaa
hiottavaa mutta sen verran tiikerikuvioinen että pakko oli vaan jyystää. Ilmeisesti
vernissalla alunperin kyllästetty. Ikkunoiden pielien listat on jotain vaaleaa ja
hyvin lahoa kestänyttä puuta. Paitsi silikonilla tiivistämistä ei mikään kestä lahoamatta
eli alareunojen listat oli kaikki pehmenneet ja vettä lirunut mahonkirakenteen sisään.
Onneksi kuivumisen jälkeenkään ei näyttäisi kamalia vammoja syntyneen.
Ikkunat on alkuperäiset ja lasia ja kuten näkyy, reunoista käsin hiottu. Kaksi pitäisi
rikkinäisenä uusia ja kuulemma maksaa ihan homppelina :-(
http://www.oamk.fi/~jukkao/aleksi/etuhytin_hiontaa.JPG

Lasikuidun poistoa takahytin pilssistä.Alta tulee (onneksi) kova lehtikuusilauta
ja kaaretkin säilyneet hyvin. Kuvassa keskellä näkyy sinkitty rautakaari, jollaisia
on joka kolmas koko veneen koko pituudelta. Lasikuitu on nyt kokonaan poistettu
pilssistä ja odotan jännityksellä kuinka isoja rakoja lautoihin tulee kun pääsevät
kunnolla kuivumaan. Laudoissa näkyy hyvin syykuviot ja alkuperäinen vuoden -52
maalaus, joka värin perusteella näyttäisi Hempelin lyijymönjältä(?) Ulkopuoleltakin
koko runko on maalattu samalla kaikkialta. Ko. maali on hiivatin lujassa ja hyvässä
kunnossakin vielä (paitsi niillä kohdin, joissa ollut lasikuitua). Ei lähde rapsuttamalla
eikä kuumailmalla irti joten ajattelin antaa olla.
http://www.oamk.fi/~jukkao/aleksi/lasik ... ssista.JPG
jukka

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 21.11.2007 12:32

Tulen ensi viikon tiistaina sinne Annalankankaan halliin katsomaan ison keppiveneen lakkaushommia joskus 19.00 aikoihin. Olisin utelias näkemään tuota Aleksia hiukan tarkemmin vaikka ennen sitä.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
jor
Viestit: 500
Liittynyt: 25.10.2007 14:42
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jor » 21.11.2007 12:57

Veli-Matti kirjoitti:Tulen ensi viikon tiistaina sinne Annalankankaan halliin katsomaan ison keppiveneen lakkaushommia joskus 19.00 aikoihin. Olisin utelias näkemään tuota Aleksia hiukan tarkemmin vaikka ennen sitä.
Juuh, Tracker My Way on kylkinaapurina samassa hallissa. Voisin hankkiutua
hallille tuolloin ellei ole ihan kamala keli (olen kuntoillut pyöräillen Oulusta
ja Haukiputtaalla ovat vähän laiskoja välillä auraamaan :-)
jukka

HR
Viestit: 85
Liittynyt: 11.04.2006 15:57
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HR » 21.11.2007 14:36

Kappas vaan, olikohan Aleksi viimme kesänä naapuri laiturissa Rajahaudassa.

Avatar
jansix
Viestit: 578
Liittynyt: 25.12.2003 20:24
Paikkakunta: oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jansix » 21.11.2007 18:58

joo ei sitte ollu sama vene. unohdin mainta että kiiminkijoki suulla olen nähny samanlaisen, eli se on tämä sinun veneesi. missä lie se mikä oli raatin rannassa.

venejari
Viestit: 23
Liittynyt: 27.11.2003 10:55

Viesti Kirjoittaja venejari » 22.11.2007 0:04

Muistini mukaan melko samat puulaadut on tässä Tamperella olevassa veneessä. Joku aikaisempi omistaja on korvannut alkuperäiset kansikankaat muovilla, katoissa on vanhaa Upon kansikatetta ja kansilla nautolex. Olivat ehjiä ja hyvin kiinni, siksi jäivät paikalleen vaikka olen minä puhetta kuullut rimakannestakin...
Laitoin toisen kuvan sinne kuvaboxiin. Siitä näkyy kansi paremmin.

Näit oikein, katossa on lippa. Enpä tullut tutkineeksi sen rakennetta pinnoitteen alta. Muuten kannet ja katot on rimarakenteella. Ilmeisesti kattoja pinoitettaessa on mennyt reunalistat uusiksi. Ne oli tässä mahonkia. Yleensä tuolaiset voimakkaasti taivutetut listat on muotoon tehtyjä, ei taivutetuja.

Veneen historiasta ei minulla ole tarkempaa tietoa. Kun se minun verstaalle tuotiin, oli rungossa sellaiset jäljet, että perä on ollut upoksissa. Vene on seissyt jossain varastossa 5 vuotta sopimattomalla pukilla. Perässä palteen kohdalta oli molemmat puolet painuneet sisään ja laudat osittain murtuneet. Siksi ne laudanvaihdot. Runko oli niin pahasti haristunut, että päätimme rimoittaa kaikki saumat vesilinjan alta. Nyt on kuulemma kuiva pilssi kesälläkin.

Anna vain sen alkuperäisen lyijymönjän olla. Se on kunnon ainetta, ei sitä väkisin kannata poistaa, kun se on jo yli 50 vuotta pysynyt. Siihen primer päälle ja sitten pintamaali.

Hondurasmahonkia voisi kysyä esim. Viilukeskuksesta Turusta. Jotain saattaa löytyä, on kylläkin tuplahintaista khayaan verraten.[/quote]

HR
Viestit: 85
Liittynyt: 11.04.2006 15:57
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HR » 22.11.2007 9:39

jansix kirjoitti:joo ei sitte ollu sama vene. unohdin mainta että kiiminkijoki suulla olen nähny samanlaisen, eli se on tämä sinun veneesi. missä lie se mikä oli raatin rannassa.
Silloin kun oiln muutama vuosi sitten hankkimassa meidän nykyistä venettä oli tämäntyyppisestä (Aleksi) veneestä myyntiilmoitus Johteenpookin seinällä, soitin perään ja edellinen omistaja kertoi jo aiemmin myyneensä venneen joten se siitä. Minulle olikin yllätys kun Aleksi oli taas viimme keväänä myynnissä nettiveneessä, oletin että kyseessä on sama vene mistä olin soitellut aiemmin. Tässä aiemmassa myyntiilmoituksessa oli veneestä kuva lipumassa muistaakseni jossakin teatterin kohdalla joten olisiko Aleksi pitänyt kotisatamaa Raatissakin jossakin vaiheessa.

Avatar
jor
Viestit: 500
Liittynyt: 25.10.2007 14:42
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jor » 22.11.2007 11:29

Silloin kun oiln muutama vuosi sitten hankkimassa meidän nykyistä venettä oli tämäntyyppisestä (Aleksi) veneestä myyntiilmoitus Johteenpookin seinällä, soitin perään ja edellinen omistaja kertoi jo aiemmin myyneensä venneen joten se siitä. Minulle olikin yllätys kun Aleksi oli taas viimme keväänä myynnissä nettiveneessä, oletin että kyseessä on sama vene mistä olin soitellut aiemmin. Tässä aiemmassa myyntiilmoituksessa oli veneestä kuva lipumassa muistaakseni jossakin teatterin kohdalla joten olisiko Aleksi pitänyt kotisatamaa Raatissakin jossakin vaiheessa.
Juu, viime keväällä Aleksi tosiaan oli nettiveneessä myynnissä mutta tämä silloinen
omistaja oli sen ostanut vuonna -80 Oulujoki Oy:ltä. Jonkun tiedon mukaan
Aleksilla olisi sisaralus ollut Oulussa ja toinen Kemissä. Aleksin edellinen omistaja
oli Haukiputaan pursiseuran aktiiveja ollut pitkään ja vieläkin jonkunlaisen kunniapuheen-
johtajan asemassa. Ymmärtääkseni tämä yksilö ei olisi ollut ennen viime kevättä
myynnissä. Oulussa on myös "Aleksina" niminen vene.
[/quote]
jukka

Avatar
jor
Viestit: 500
Liittynyt: 25.10.2007 14:42
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jor » 22.11.2007 13:20

venejari kirjoitti:Muistini mukaan melko samat puulaadut on tässä Tamperella olevassa veneessä. Joku aikaisempi omistaja on korvannut alkuperäiset kansikankaat muovilla, katoissa on vanhaa Upon kansikatetta ja kansilla nautolex. Olivat ehjiä ja hyvin kiinni, siksi jäivät paikalleen vaikka olen minä puhetta kuullut rimakannestakin...
Laitoin toisen kuvan sinne kuvaboxiin. Siitä näkyy kansi paremmin.

Näit oikein, katossa on lippa. Enpä tullut tutkineeksi sen rakennetta pinnoitteen alta. Muuten kannet ja katot on rimarakenteella. Ilmeisesti kattoja pinoitettaessa on mennyt reunalistat uusiksi. Ne oli tässä mahonkia. Yleensä tuolaiset voimakkaasti taivutetut listat on muotoon tehtyjä, ei taivutetuja.
Hmm... kannattaisko nuo hyttien katot sitten kattaa muovilla vai kankaalla+maalilla?
Lyhyen lipan voisi ehkä tuohonkin askarrella ehkä pellistä ja kiinnitellä sen tuon
em. muovin tai kankaan alle. Pitää pähkäillä, nykyinen rakenne on vähän epäkelpo,
koska ohjaushytin katolta holvaa veden tuulilasille ja se on noita mahonkiosia
lahottanut kun puun hoito on jäänyt vähän heikolle.

Minusta tuo reunalistat kyllä näyttivät taivutetuilta paitsi kulmissa oli erikseen tehdyt
kulmakappaleet. Ikkulistojen melko jyrkät kulmalistat oli sahattuja muotoonsa.
Mikäs puu tuollaiseksi "peitelistaksi" parhaiten sopisi? (Aleksissakin menee varmaan
ainakin osa noista kangaskatteisten reunojen listoista uusiksi) Alkuperäiset on
jotain vaaleaa puuta, näyttää oregonmännyltä mutta epäilyttää että taipuisiko se noin
hyvin. Mahonki voisi värilleen sopia paremmin vaikka noissa vaaleissa on kai ollut
se idea, että ne reunustavat lakattua tummempaa mahonkia. Samoin ikkunoiden
reunalistat ovat hyvin vaaleaa puuta, kerman väristä.

Äh, tästä "uiva kesämökki edullisesti"-projektissa on vaarassa kehittyä pikkuhiljaa
entisöintiprojekti.
jukka

Vastaa Viestiin