Olympia kannenpultit

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Rampe
Viestit: 8
Liittynyt: 31.07.2003 9:33
Paikkakunta: Helsinki

Olympia kannenpultit

Viesti Kirjoittaja Rampe » 24.05.2004 22:16

Onnistuin katkomaan Olympiastani (2F 45) kannenpultit kantta kiinnitettäessä. Tietääkö kukaan, miten pultteja saisi vaihdettua / tai onko ideoita mikä vaivaan auttaa? Eivät näyttäneet ainakaan kierteillä olevan lohkossa kiinni.

Taitaa olla edessä uuden lohkon etsintä, jos ei ensiapua löydy.

p.s. Nyt ei enää onneksi v...ta, vaan enää jonkun verran harmittaa ;-o

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 24.05.2004 23:59

Eivät ole kierteillä?????
Ainoa konsti taitaa olla poraaminen titanium terillä alkaen jostakin 3 millistä ja päätyen lähelle kierrereiän halkaisijaa. Onnistuu käsivaraisestikkin mutta parasta olisi laittaa lohkoon kiinni pienensorttinen penkkiporateline että menee suoraan. Kannen pinnapultit ovat yleensä kovuusluokkaa 10.8 joten tavallinen hst terä ei pure siksi titaniumia. Ns. vastakierretapeilla ei kannata alkaa leikkimään sillä jos tappi katkeaa reikään niin kuin useimmiten käy reikää ei enää saa juuri millään koneistettua auki.
Toinen varmempi ja kalliimpi konsti on viedä koneistamoon jossa ne väsätään kyllä irti ja laitetaan irtokierre mutta voi maksaa maltaita sillä tunteja voi tulla useampia.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Rampe
Viestit: 8
Liittynyt: 31.07.2003 9:33
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Rampe » 25.05.2004 0:38

Voi olla kierteilläkin, mutta kierteitä ei ollut näkyvillä ja lukko- eikä putkipihdit lähteneet pyörittämään auki. Onhan pultit toisaalta olleet jo 37 vuotta kiinni...

Milläköhän sen saisi pyörimään? Yksi idea olisi laittaa (lukko)mutteri päälle ja sen alle normaali mutteri, josta vääntäisi auki. Onko muita ideoita?

Saima
Viestit: 502
Liittynyt: 21.02.2004 10:36
Paikkakunta: Raasepori

Viesti Kirjoittaja Saima » 25.05.2004 0:48

Kuumentaminen on keino joka usein auttaa. Pitää vain kuumentaa kärsivällisesti kauan esimerkiksi kuumailmapuhaltimella. Hitsaaminen on nopea kuumennuskeino ja jonkin vääntimen hitsaaminen kiinni saattaa jo kuumentaa tarpeeksi. Hitsattua väännintä tarvitaan, kun mutteri halkeaa tai avain ei pidä.

Siinä on jokin taika, että metalli elää lämpötilan muuttuessa.

CRC kannattanee myös laittaa imeytymään. Ja myös täräyttelyitä pienellä lekalla.

Kun nämä kaikki yhdessä on kokeiltu, voinee vasta luovuttaa. :)

Lisäänpä vielä: Siis ensin kaksi mutteria vastakkain (Jos siinä on kumminkin kierrettä jäljellä, kun puhuit lukkomutterista ?) ja alemmasta sitten vääntää ja lyö lenkkiavaimeen. CRC ja kuumennus kannattaa heti. Voi säästyä ongelmilta.. pultti poikki, mutteri rikki..

Tai siihen voi joutua hitsaamaan ison mutterin pienempään kiinni, johon sopii tarpeeksi iso avain.
Manner

Matti Laurila
Viestit: 340
Liittynyt: 16.04.2003 12:12
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Matti Laurila » 25.05.2004 12:35

Pikku tarkennus kuumentamiseen: kuumenna sitä lohkoa, älä pulttia, koska kuumetessaan metalli laajenee, eli lohkon reikä suurenee ja silloin pultille tulee väljemmät olot. Jonkinlaisen vääntövarren hitsaus pulttiin on myös hyvä keino, kuten muutkin esitetyt. Pitää vaan hitsata kunnolla. Työkalukaupoissa myydään (tukevaan) räikkään tai vääntövarteen sopivia epäkeskolla pultin ympärille kiristyviä työkaluja, joilla tiukkakin pultti lähtee. Maksavat tietty mansikoita, mutta jos muutamankin kerran katkenneen pultin kanssa tappelee, on avaimesta iso apu. Jos tällaisen ostat, osta kunnon työkalukaupasta, eikä mistään Biltemasta. Näissä hinta ja laatu kulkevat käsi kädessä.

t.Matti

Saima
Viestit: 502
Liittynyt: 21.02.2004 10:36
Paikkakunta: Raasepori

Viesti Kirjoittaja Saima » 25.05.2004 13:01

Jos pulttia kuumennetaan, voidaan saada pikaisempi tulos. Pientä eroa saadaan aikaan lohkon ja pultin kuumuuden välillä, mutta yleensäkin tietenkin liitoksen kuumentaminen auttaa. Kyse on vain liikkeestä jonka kuumeneminen saa aikaan metallissa. Jos tappia reiässä saadaan kuumaksi, se suurenee ja ruoste menee kasaan. Aika teoreettista.. Olen kumminkin nähnyt kuinka pultin pikainen kuumentaminen irrottaa kierteen toimivaksi. Ja kuinka liitoksen kuumentaminen tarpeeksi irrottaa - lekalla paukuttelua unohtamatta. Hitsi on hyvä, koska lämpö ei ehdi johtua isoon lohkoon niin, minkä kuumeneminen kestää kauan.

En minä tiedä, mutta olen useasti nähnyt. :)
Manner

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 25.05.2004 14:37

Itselläni katkesi talvella Valmetin lohkoon kolme pulttia ihan juuresta. Yritin mm. lämmittää mutta eipä edes kosanilla (puhumattakaan kuumailmapuhaltimesta) saanut 150 kilon malmikasaa lämpimäksi kohtuudella. Yksi konsti olisi ollut näpätä mikillä pultin päähän nappula joka kuumentaisi pulttia ja aiheuttaisi elämistä ja helpottaisi irroittamista- ei vaan auttanut. Ainoaksi konstiksi jäi sitten poraaminen.
Katkenneita pultteja irroitettaessa on tärkeintä saada jollakin konstilla kappaleet elämään toisiinsa nähden. Yksi vanha ja koeteltu konsti on isku pulttiin jos mahdollista tai sitten ympäröivän metallin venyttäminen vaikkapa takomalla tai lämmittämällä. Kun jonkun sorttista elämistä on saatu aikaan kappaleiden välillä niin sitten sinne irroitusöljyä ja aikaa jotta imeytymistä tapahtuu. Itselläni on ainakin tähän mennessä kaikki ongelmapultitkin irronneet mutta joihinkin on kaikkine liotus- yms. operaatioineen uponnut aikaa jopa viikkoja. Mutta mihinpä sitä valmiissa maailmassa on kiire ;) ...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Northling
Viestit: 2756
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Katkennut pultti

Viesti Kirjoittaja Northling » 26.05.2004 11:26

Moi
Hitsaajakaverini kertoi omasta menetelmästään, joka ei ole kuulemma koskaan pettänyt, on toiminut vastaavissa laivankoneen lohkonkin pulttien ulos saamisessakin.

Hitsataan tigillä sopivankokoinen mutteri pultin pään päälle niin että kasvatetaan pulttia hitsaamalla mutterin sisäreikä täyteen. Sitten käydään rauhassa kaffeella, jonka aikana pultti jäähtyy ja ruosteet irtoaa lohkosta. Sitten kierretään pulttia ensiksi puoli-neljänneskierrosta KIINNIPÄIN! Silloin mahdollisesti kiinnileikkautunut kierre aukeaa. Seuraavaksi kierretään katkennut pultti pois reiästään, kunnostetaan kierre ja väännetään uudet pultit paikalleen. Toki homman tarvitaan ammattitaitoinen Tiggari, mutta sellaiselta homma kuulemma sujuu vaivattomasti.
t:aki
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 26.05.2004 15:18

Jos ja kun sitten on saatu ongelmapultti pois niin kierteen kunnostaminen (josta jo Nordling mainitsikin) on tosiaankin tärkeää ettei tule enemmän ja isompia haavereita. Kierre ehdottomasti tapilla puhtaaksi, puhdistus paineilmalla, kierteen pituuden mittaus ja lopuksi rasvaaminen vaikkapa molykotella tai kuparirasvalla. Jos tiukkakierteiseen pinnapultinreikään jää vaikkapa ruosteenirroitusainetta ja muuta töhkää niin kevytrakenteisissa lokeissa tms. on vaarana että pulttia kiristettäessä lohko halkeaa pelkän paineen voimasta.
Kannen kiinnityksessä pinnapultti on sinänsä parempi kuin pultti koska kiristys suoritetaan useimmiten vain pihdeillä tai tuplamutterisydeemillä. Pinnapultissa pitää vaan tarkistaa että kierre loppuu siten että se kiristyy tiiviisti lohkoa vasten eikä pultti vastaa kierteen pohjaan. Näin kierre pysyy puhtaama ja, yllättävää kyllä, vetomurtolujuus on parempi.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Rampe
Viestit: 8
Liittynyt: 31.07.2003 9:33
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Rampe » 26.05.2004 20:49

No niin!

Nyt on pultit irti.

Irrotustapana oli kaksi päällekkäistä lukkopihtiä + ruosteiset putkipihdit. Kaikki päällekkäin pulttiin kiinnin ja yhtäaikaista vääntöä. CRC-kylpy oli vuorokauden ja vasaralla naputeltiin ennen vääntöä. Lämmittämistä ja vääntiöiden hitsaamista ei tarvittu tällä kertaa.

Nyt sitten ihmetellään, mistä saisi uudet pultit? Vanhoilla ei tee mitään, kun joku amatööri tuhosi niistä kierteet pihtiviritelmillä.

Suosittelen kunnon pihtien ostamista, jos tällä tavalla rupeaa koluamaan.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 26.05.2004 21:56

Pulttikaupasta ;) Muistaakseni Olympian pultit ovat molemmistä päistään M10 kierteisiä joten ne ovat vähänkin vakavammin varteen otettavissa pulttikaupoissa/työkaluliikkeissä vakio kauraa.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Rampe
Viestit: 8
Liittynyt: 31.07.2003 9:33
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Rampe » 21.07.2004 12:49

No niin. Vene on vesillä, toimii ja toivottavasti jatkaa toimintaansa. Matkan varrella löytyi vielä reikä kannesta, hapan pakoputken muhvi (kierrelaippa) ja kiero kaasuttimen kiinitystaso.

Tiedonjanoisille pääkaupunkiseutulaisille tiedoksi:
Pulttikauppa oli Helsingin Ruuvihankinta Malmilla
Kannen hitsaus Helsingin korjaus- ja erikoishitsaus
Muhvin teko yhden miehen paja Kalliossa

Lisätiedot saa tarvittaessa allekirjoittaneelta, näilläkin tiedoilla toivottavasti joku säästää aikaa.

hkhk
Viestit: 678
Liittynyt: 06.03.2005 19:52
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja hkhk » 09.03.2005 9:58

Veli-Matti kirjoitti:Itselläni katkesi talvella Valmetin lohkoon kolme pulttia ihan juuresta. Yritin mm. lämmittää mutta eipä edes kosanilla (puhumattakaan kuumailmapuhaltimesta) saanut 150 kilon malmikasaa lämpimäksi kohtuudella. Yksi konsti olisi ollut näpätä mikillä pultin päähän nappula joka kuumentaisi pulttia ja aiheuttaisi elämistä ja helpottaisi irroittamista- ei vaan auttanut. Ainoaksi konstiksi jäi sitten poraaminen.
Katkenneita pultteja irroitettaessa on tärkeintä saada jollakin konstilla kappaleet elämään toisiinsa nähden. Yksi vanha ja koeteltu konsti on isku pulttiin jos mahdollista tai sitten ympäröivän metallin venyttäminen vaikkapa takomalla tai lämmittämällä. Kun jonkun sorttista elämistä on saatu aikaan kappaleiden välillä niin sitten sinne irroitusöljyä ja aikaa jotta imeytymistä tapahtuu. Itselläni on ainakin tähän mennessä kaikki ongelmapultitkin irronneet mutta joihinkin on kaikkine liotus- yms. operaatioineen uponnut aikaa jopa viikkoja. Mutta mihinpä sitä valmiissa maailmassa on kiire ;) ...
Koneiden rassareilla pitäisi olla kaasuhitsausvehkeet. Niillä ei juurikaan jää pulaan. Melkein veikkaisin, että kansipulttienkin tapauksessa, kun pistää pultin hehkumaan ja sitten hehkun jälkeen vähän taputtelee vasaralla, niin pultti lähtee pois vaikka sormin, jos viittii kuumasta pultista kiinni ottaa.
Takojat tietävät, että hehkuvan raudan pinnalla ruosteet palavat.
valurautaesineiden kuumentamisen kanssa olisin tarkkana. Siinä voi kiderakenteet helposti muuttua.
Kyyrö

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 09.03.2005 12:17

Ehdottomasti pitää ;) Käytösssäni on neljän sorttiset hitsauslaitteet (tig, mig, puikko ja kaasu) mutta ainakin omassa tapauksessani, pultit kun katkesivat lohkon pinnan alapuolelle/tasalle, niillä olisi voinut heittää vesilintua.
Yhteen pulttiin koetin hitsata migillä näppiksen mutta eipä sillä juuri ollut merkitystä joten ainoaksi konstiksi jäin poraaminen.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

hkhk
Viestit: 678
Liittynyt: 06.03.2005 19:52
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja hkhk » 09.03.2005 14:40

Veli-Matti kirjoitti:Ehdottomasti pitää ;) Käytösssäni on neljän sorttiset hitsauslaitteet (tig, mig, puikko ja kaasu) mutta ainakin omassa tapauksessani, pultit kun katkesivat lohkon pinnan alapuolelle/tasalle, niillä olisi voinut heittää vesilintua.
Yhteen pulttiin koetin hitsata migillä näppiksen mutta eipä sillä juuri ollut merkitystä joten ainoaksi konstiksi jäin poraaminen.
Niinänhän se on
Kyyrö

Vastaa Viestiin