Veneenveistäjä Gustav Johnson
- atros
- Viestit: 53
- Liittynyt: 18.06.2004 12:44
- Paikkakunta: Hamina
Veneenveistäjä Gustav Johnson
Liittyen Juggis57 vene & veistäjäkyselyyn jatketaan kun alkuun päästiin.
Eli löytyykö tietoja Gustav Johnson nimisestä veneentekijästä joka on
tehnyt veneitä Hangon lähellä.
Eli löytyykö tietoja Gustav Johnson nimisestä veneentekijästä joka on
tehnyt veneitä Hangon lähellä.
- atros
- Viestit: 53
- Liittynyt: 18.06.2004 12:44
- Paikkakunta: Hamina
- atros
- Viestit: 53
- Liittynyt: 18.06.2004 12:44
- Paikkakunta: Hamina
-
- Viestit: 359
- Liittynyt: 06.09.2007 15:23
Gustav Johnson niminen veistäjä todellakin vaikutti Hangon Santalassa (lähes naapurissamme hänelli oli verstas), mutta nyt jo toki edesmennyt mies. Hän teki tunnetusti hyviä veneitä ja kovasti aikanaan kisailikin fiskareillaan - kuten niin monet muutkin - eli hänellä oli kisaveneissään aivan erikoinen pohjanmuoto (ahvenselkä), jolla 1-pyttysellä Wikkellä vauhditetuna saatiin jopa lilimain 20 kn vauhti noin 19" propellilla. Johnson tiettävästi löi (lähes) aina kaikki muut kisailija, sillä hänen veneensä oli tunnetusti erittäin nopeat. Nämä kisaveneet oli ainespaksuudeltaan normaalit, kyse siis pohjan/märkäpinnan innovatiivisessa suunnittelussa. Olen kuullut Johnsonin vilistävän jopa likimain 30kn vauhdilla kisafiskareillaan. Uskon että Johnson oli aikaansa edellä ja paljon.
Ise RANista en niin paljoa näin ulkomuistista tiedä, mutta se jolla vene tiettävästi viimeksi Hanossa oli, on hyvin tarkka mies ja veneeseen ei saanut tulla edes kengät jalassa. Vene oli ainakin tuolloin erittäin hyvin pidetty, varsin kaunis sekä hyvin tehty. Minulla olisi muutama omistaja tiedossa, ilmeisesti juuri Hangon aikojen omistajia, mutta pitää tarkastaa nyt kutienkin ensin tietojen oikeellisuus ennen kuin niitä lähden julkisesti lausumaan.
Palaan siis astialle...
K
Ise RANista en niin paljoa näin ulkomuistista tiedä, mutta se jolla vene tiettävästi viimeksi Hanossa oli, on hyvin tarkka mies ja veneeseen ei saanut tulla edes kengät jalassa. Vene oli ainakin tuolloin erittäin hyvin pidetty, varsin kaunis sekä hyvin tehty. Minulla olisi muutama omistaja tiedossa, ilmeisesti juuri Hangon aikojen omistajia, mutta pitää tarkastaa nyt kutienkin ensin tietojen oikeellisuus ennen kuin niitä lähden julkisesti lausumaan.
Palaan siis astialle...
K
- atros
- Viestit: 53
- Liittynyt: 18.06.2004 12:44
- Paikkakunta: Hamina
Aikoinaan sain tedon, että veneen on rakennuttanut Oy Etna rör Ab:n
perustaja tai omistaja Thor (tai Tor) Lindström. Hän myi veneen ilmeisesti
melko pian sen valmistumisen jälkeen ja seuraavista vaiheista ja omistajista ei sitten olekkaan tietoa. Kiitokset Gustav Johnsonista kertomistasi tiedoista. Kuinka kauan hän mahtoi tehdä veneitä Santalassa
ja minkätyyppisiä veneitä hän teki ?
perustaja tai omistaja Thor (tai Tor) Lindström. Hän myi veneen ilmeisesti
melko pian sen valmistumisen jälkeen ja seuraavista vaiheista ja omistajista ei sitten olekkaan tietoa. Kiitokset Gustav Johnsonista kertomistasi tiedoista. Kuinka kauan hän mahtoi tehdä veneitä Santalassa
ja minkätyyppisiä veneitä hän teki ?
-
- Viestit: 359
- Liittynyt: 06.09.2007 15:23
Hmmmm... olikohan tuon niminen? En tiedä, mutta kulkee Hangosa nimellä "Svets-Jussi", mutta Etnan omistajana toiminut kuitenkin. Ihan tarkkaa tietoa tosiaan ei ole siitä kenelle RAN meni "Svets-Jussilta", mutta selvittelyssä on.atros kirjoitti:Aikoinaan sain tedon, että veneen on rakennuttanut Oy Etna rör Ab:n perustaja tai omistaja Thor (tai Tor) Lindström.
Sen tiedän että G. Johnson rakensi kaikenlaisia veenmitä, pääsoin kuitenkin fiskareita tai noin 9m tasasaumamotareita, mutta myös S&S purjeveneitä, ja ainakin yhtä yksilöä tultiin oikein "piäkonttuurista" Englanninmaalta katsomaan, ja todettiin että yksi parhaista koskaan rakennetuista S&S veneistä. Kyseessä siis aika tekijä!
Hieman joudun ottamaan takaisin puheitani, sillä näyttää siltä että Johnson oliis tehnyt veneneitään varisin kevyiksi. Eräs venevistäjä on joitakin hänen fiskareitaan korjannut ja huomannut hieman normaalia kevyemmät runkorakenteet. Vaikka ei ne rakenteistaan ole korjausta vaatineet, vaan aika tekee tehtävänsä jopa puulle. Olihan nuo veneet jo 50v täyttäneitä pajale tullessaan, joten pikku laittoa varmaan pitää jo siihen mennessä tehdä.
Mutta selvitystyö jatkukoon...